تقویم تاریخ؛ از اعاده حاکمیت ایران از روز اکو تا شهادت محسن فخری زاده
کد خبر: 18927

تقویم تاریخ؛ از اعاده حاکمیت ایران از روز اکو تا شهادت محسن فخری زاده

امروز دوشنبه، هفتم آذر سال 1401 هجری شمسی، برابر با سوم جمادی الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و هشتم نوامبر سال 2022 میلادی است.

تولد ویلیام بلیک، شاعر و نقاش انگلیسی 

IMG_20221128_094754

265 سال پیش، در روز بیست و هشتم نوامبر سال 1757 میلادی: 

«ویلیام بلیک» (William Blake) شاعر و نقاش انگلیسی متولد شد. وی از کودکی علاقه خود را به هنر نشان داد و در نوجوانی به مطالعه کتاب های فلسفی و شعر پرداخت. آثار بلیک در مخالفت صریح با کلیسا بود و خشم روحانیون مسیحی و دربار انگلیس را برانگیخت. وی تا زمان مرگ خود در سال 1827، سیزده کتاب شعر منتشر کرد که برخی از آنها عبارتند از: «سرودهای معصومیت»، «سرودهای تجربه» و «بیت المقدس» .

 

 

تولد فردریک انگلس، فیلسوف مشهور آلمانی

IMG_20221128_094759

202 سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم نوامبر 1820 میلادی:

«فردریک انگلس» (Friedrich Engels)، فیلسوف آلمانی متولد شد. وی دوست و همکار نزدیک دیگر فیلسوف هموطنش، کارل مارکس بود. انگلس به خاطر فعالیت های سیاسی تحت تعقیب قرار گرفت و در سال 1850 به انگلیس گریخت. اعلامیه مشهور به «مانیفست کمونیسم» که درسال 1848 توسط نخستین کنگره احزاب کمونیست منتشر شد و بنیان های این مرام را تبیین می کرد، کار مشترک انگلس و مارکس بود و در سال 1848 منتشر شد. انگلس پس از مارکس، نقش مهمی در شکل گیری ایدئولوژی کمونیسم داشت و بر اساس نظریه او، جهان به دو قطب اصلی سوسیالیسم و کاپیتالیسم تقسیم می شود. انگلس در سال 1895 درگذشت.

 

 

درگذشت واشنگتن ایروینگ، نویسنده و مورخ آمریکایی 

IMG_20221128_094803

 163 سال پیش، در روز بیست و هشتم نوامبر سال 1859 میلادی: 

«واشنگتن ایروینگ» (Washington Irving) نویسنده و مورخ آمریکایی و پدر داستان های کوتاه در این کشور، درگذشت. وی در سال 1783 متولد شد و در رشته حقوق دانشنامه دریافت کرد. ایروینگ کار خود را با نگارش مقاله در مطبوعات آغاز کرد و اولین کتابش با مضمون طنز تحت عنوان «تاریخ نیویورک»، نامش را بر سر زبان ها انداخت. او دو بار در سال های 1804 و 1815 به اروپا رفت و در سال 1832 برای همیشه به کشورش بازگشت. او تحقیقاتی در باره تاریخ ازجمله تاریخ اسلام دارد که کتاب «محمد و پیروانش» در همین زمینه است. ایروینگ در کتاب «تاریخ تصرف گرانادا»، اروپائیان را به وحشی گری علیه تمدن این منطقه مسلمان نشین در جنوب اسپانیا متهم می کند. از دیگر کتاب های وی می توان به «داستان های یک مسافر»، «حماسه اسلیپی هولو» و «زندگی جرج واشنگتن» اشاره کرد. ایروینگ درمورد قیام امام حسین (ع) تعبیر جالبی دارد و می نویسد: «براى حسین ممکن بود که زندگى خود را با تسلیم شدن در برابر اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوا و نهضت رهایی بخش اسلام اجازه نمی‌‌داد که او یزید را به عنوان خلیفه بشناسد. .. » سپس به تجلیل از آن حضرت می پردازد.

 

 

وفات شیخ الاسلام زنجانی، دانشمند و شاعر مسلمان 

IMG_20221128_094807

152 سال پیش در چنین روزی، سوم جمادی الاول سال 1292 هجری قمری:

آیت ا... میرزا «ابو عبدا... شیخ الاسلام زنجانی»، عالم و شاعر توانای مسلمان وفات یافت. این عالم فاضل در سال 1224 هجری قمری در زنجان ـ از شهرهای ایران ـ متولد شد و در ایام نوجوانی به قصد تحصیل به اصفهان سفر کرد . وی در حوزه علمیه اصفهان که از مراکز معتبر علوم دینی به شمار می رفت ، به کسب علوم و معارف دینی پرداخت و پس از پایان تحصیلات به زادگاهش زنجان بازگشت و به آموزش جویندگان علوم دینی همت گماشت . آیت ا... زنجانی ضمن تدریس ، به تالیف کتاب های متعدد نیز پرداخت که از آن میان می توان به «حجت الابرار» و «هدایت المتقین» اشاره کرد.

 

 

تولد استفان تسوایگ، رمان نویس  مشهور اتریشی 

IMG_20221128_094810

141 سال پیش، در روز بیست و هشتم نوامبر سال 1881 میلادی:

 «استفان تسوایگ (زویگ)» (Stefan Zweig) رمان نویس اتریشی متولد شد. وی تا درجه دکترا در رشته فلسفه در دانشگاه وین تحصیل کرد و به زودی نگارش داستان را آغاز کرد. در پی قدرت یافتن هیتلر در آلمان و اتحاد اتریش با آن کشور، تسوایگ در سال 1934 از کشورش گریخت و به انگلیس، آمریکا و سرانجام برزیل رفت. وی در سال 1942 به همراه همسرش خودکشی کرد. ازجمله کتاب های این نویسنده اتریشی می توان از «شطرنج»، «ترس»، «وجدان بیدار» نام برد.

 

 

استقلال آلبانی 

IMG_20221128_094814

110 سال پیش، در روز بیست و هشتم نوامبر سال 1912 میلادی:

کشور آلبانی به استقلال دست یافت. این کشور در بیشتر سال های قبل از میلاد مسیح مستقل بود، اما پس از تشکیل امپراتوری روم، به اشغال این امپراتوری درآمد. درپی زوال امپراتوری روم، آلبانی مورد تهاجم همسایگان خود قرار گرفت و سرانجام امپراتوری عثمانی، در سال 1501 میلادی این کشور را تصرف کرد. در اوایل قرن بیستم میلادی که امپراتوری عثمانی تضعیف شده و کشورهای بالکان را از دست داده بود، با تلاش استقلال طلبان آلبانی، این کشور نیز در سال 1912 به استقلال دست یافت. آلبانی پس از جنگ جهانی دوم تحت نفوذ شوروی و زیر سلطه حکومت کمونیستی به رهبری «انوَر خوجه» قرار گرفت و سالها در انزوا و اختناق به سر برد تا آنکه در سال 1992 نظام کمونیستی در این کشور همچون سایر کشورهای اروپای شرقی برچیده شد.آلبانی کشوری با اکثریت مسلمان در جنوب شرقی اروپا و در شبه جزیره بالکان واقع است. آلبانی با یونان، یوگسلاوی و مقدونیه همسایه است و حدود 29 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

 

 

 درگذشت آیت الله سید اسماعیل صدر، عالم و مجتهد برجسته 

IMG_20221128_094829

107 سال پیش در چنین روزی، سوم جمادی الاول سال 1337 هجری قمری:

آیت الله «سید اسماعیل صدر»، عالم و مجتهد برجسته در کاظمین ـ از شهرهای عراق ـ درگذشت. وی مقدمات علوم دینی را نزد برادرش آموخت و سپس برای ادامه تحصیل ، عازم حوزه علمیه نجف شد و فقه ، اصول فقه ، علم اخلاق و دیگر علوم دینی را نزد اساتید برجسته آن حوزه فرا گرفت. سید اسماعیل صدر پس از فوت استاد گرانقدرش ، میرزای شیرازی ، در شهر کربلا به تدریس مشغول شد.

 

 

درگذشت آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای ، عالم فاضل جهان اسلام 

IMG_20221128_094833

72 سال پیش، در روز سوم جمادی الاول سال 1372 هجری قمری:

آیت الله «سید محمد حجت کوه کمره ای» عالم فاضل جهان اسلام درگذشت. وی در سال 1310 ه.ق در خانواده علم و فضیلت در شهر تبریز در شمال غرب ایران متولد شد. محمد حجت به کمک هوش سرشارش ، به زودی آموزش علوم دینی را آغاز کرد و پدرش سید علی کوه کمره ای عالم بزرگوار، اولین استادش بود . پس از آموختن مقدمات فقه و اصول و همچنین برخی دروس جدید ، در بیست سالگی عازم حوزه علمیه نجف در عراق شد . وی نزد اساتید برجستۀ این شهر / فقه، اصول، حدیث، ریاضی و نجوم را آموخت تا به درجه عالی اجتهاد دست یافت. آیت الله کوه کمره ای در سال 1349 ق به قم رفت و تدریس را آغاز کرد که به علت تسلط علمی و شیوایی سخن ، با استقبال فراوان مواجه شد. وی همچنین مدرسه علمیه و کتابخانه «حجتیه» را برای تحصیل طالبان علوم دینی تأسیس کرد . ازجمله تألیفات این عالم بزرگوار می توان به کتاب های «کتاب البیع»، «کتاب الصلوة» و «مناسک حج» را نام برد.

 

 

استقلال موریتانی

IMG_20221128_094838

62 سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم نوامبر سال 1960 میلادی:

کشور موریتانی استقلال خود را رسماً اعلام کرد. این سرزمین از قرن پانزدهم میلادی تحت استعمار پرتغال قرار داشت. سپس هلند و انگلیس بر این کشور دست یافتند و در سال 1903 میلادی، موریتانی مستعمره فرانسه شد. در نیمه دوم قرن بیستم میلادی، مردم موریتانی در یک همه پرسی به برقراری رژیم جمهوری خودمختار رای دادند و درسال 1960 میلادی این کشور با امضای موافقتنامه ای با دولت فرانسه، به استقلال کامل دست یافت.موریتانی با مساحت تقریبی یک میلیون کیلومترمربع در شمال غربی قاره آفریقا قرار دارد و با کشورهای الجزایر، مالی و سنگال، همسایه است.

 

 

خروج نیروهای انگلیسی از جزایر ایرانی 

IMG_20221128_094847

51 سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم نوامبر سال 1971 میلادی:

به دنبال خروج نیروهای اشغالگر انگلیسی از سه جزیره ایرانی بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، ایران حاکمیت خود را بر این جزایر اعاده کرد. خروج انگلیس از این سه جزیره ایرانی در خلیج فارس، در چارچوب طرح انگلیس برای خارج شدن از منطقه دریای مدیترانه و خلیج فارس، به خاطر مشکلات سیاسی و اقتصادی بود. سه جزیره ایران که در این روز از اشغال انگلیس آزاد شدند، به دلیل قرار گرفتن در مدخل تنگه هرمز که خلیج فارس را به دریای عمان متصل می کند، از موقعیتی استراتژیک برخوردارند. شایان ذکر است، انگلیس این جزایر را در سال 1887 میلادی به تصرف درآورد تا از این طریق امنیت مبادلات تجاری خود را در خلیج فارس و اقیانوس هند، تضمین کند.

 

 

عملیات مروارید در خلیج فارس

IMG_20221128_094912

42 سال پیش درچنین روزی، هفتم آذر سال 1359 هجری شمسی:

حدود دو ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی رژیم سابق عراق علیه ایران، نیروی دریایی ایران طی عملیاتی با نام عملیات «مروارید» در خلیج فارس، توانست نیروی دریایی عراق را از کار بیاندازد. در جریان این عملیات و در یک درگیری شدید میان کشتیهای جنگی دو کشور، تعداد زیادی از شناورهای جنگی رژیم عراق منهدم شد و صدمات جدی نیز به اسکله نفتی البکر عراق در شمال غرب خلیج فارس وارد شد. به دنبال این عملیات، نیروی دریایی ایران با اقتدار، کنترل این ناحیه از خلیج فارس را به دست گرفت. در ایران، روز هفتم آذر به خاطر ابراز شجاعت و لیاقت رزمندگان نیروی دریایی، «روز نیروی دریایی» نامیده شده است.

 

 

 روز اکو 

IMG_20221128_094918

 30 سال پیش، در روز هفتم آذر سال 1371 هجری شمسی:

درپی پیوستن کشورهای ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان به سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) تعداد اعضای این سازمان به ده کشور رسید و این روز، به عنوان «روز اکو» نامگذاری شد. سازمان اکو در سال 1363 هجری شمسی برای افزایش همکاری اقتصادی میان سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان تاسیس شد. این سازمان به دنبال رکود فعالیت سازمان همکاری عمران منطقه ای (R.C.D) به وجود آمد که در سال 1343 تاسیس شده بود. سازمان اکو تلاش می کند تا همکاری های اقتصادی میان ده کشور غرب آسیا را افزایش دهد. این سازمان همچنین توافقنامه های همکاری متقابل با برخی از سازمان های بین المللی امضا کرده است. اکو یکی از بزرگترین سازمان های منطقه ای در جهان است.

 

 

درگذشت پرویز پورحسینی، هنرپیشه مشهور ایرانی 

IMG_20221128_094933

 سال پیش درچنین روزی، هفتم آذر سال 1399 هجری شمسی:

پرویز پورحسینی، هنرپیشه و بازیگر مطرح ایرانی درگذشت.  پورحسینی متولد سال ۱۳۲۰ در تهران بود. در کودکی به‌واسطهٔ کارش در صحافی با کتاب و کتاب‌خوانی آشنا شد و به هنر و ادبیات گرایش پیدا کرد. او در ۱۲ سالگی پدرش را از دست داد و ناچار بود تا به سختی کار کند. پرویز پورحسینی در کنار کار و تحصیل، ااز سال ۱۳۳۹ بازیگری را در کلاس‌های شبانهٔ اداره هنرهای دراماتیک آغاز کرد. در کارنامه کاری‌ پورحسینی بازی در بیش از ۱۰۰ فیلم، تئاتر و سریال ثبت شده است. وی با درخشش خود در جشنواره بین المللی فیلم فجر توانست کاندیدای بهترین بازیگر نقش مرد برای فیلم های «اوینار» و «طلسم» شود. او همچنین برای بازی خوب خود در فیلم «مریم مقدس» موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره فوق شد. پرویز پورحسینی سرانجام در سن ۷۹ سالگی  بر اثر بیماری کرونا چشم از جهان فروبست.

 

 

شهادت محسن فخری زاده، از دانشمندان ایرانی 

IMG_20221128_094937

2 سال پیش درچنین روزی، هفتم آذر سال 1399 هجری شمسی:

محسن فخری‌زاده مهابادی معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ترور شد . 

محسن فخری زاده مهابادی در سال ۱۳۳۶ در شهر قم دیده به جهان گشود و از ابتدای تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت آن در آمد و به عنوان دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)، در رشد و تعالی قدرت علمی و تحقیقاتی ایران اسلامی تلاش و مجاهدت بسیار نمود. از آنجا که وزارت دفاع ایران در جریان همه‌گیری بیماری کرونا در ایران به همکاری با وزارت بهداشت برای ساخت تجهیزات لازم از جمله کیت تشخیص بیماری و همچنین واکسن بیماری کرونا پرداخته بود، شهید فخری‌زاده در جریان مقابله با همه‌گیری بیماری کرونا نقش مهمی داشت. شهید محسن فخری‌زاده، پس از عمری مجاهدت و تلاش خستگی‌ناپذیر در صحنه‌های علمی و دفاعی کشورایران، سرانجام در بعد از ظهر روز جمعه به تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ در یک عملیات تروریستی در آبسرد دماوند، مورد سوءقصد قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وزیر خارجه وقت ایران در موضع‌گیری پس از ترور فخری‌زاده گفت: نشانه جدی از نقش اسرائیل در ترور وجود دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید