تقویم تاریخ؛ از روز قانون اساسی تا روز جهانی معلولین
کد خبر: 19051

تقویم تاریخ؛ از روز قانون اساسی تا روز جهانی معلولین

امروز یکشنبه، سیزدهم آذر سال 1401 هجری شمسی، برابر با نهم جمادی الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با جهارم دسامبر سال 2022 میلادی است.

درگذشت حاجی کرباسی، عالم و فقیه برجسته 

IMG_20221203_085621

 182 سال پیش در چنین روزی هشتم جمادی الاول سال 1262 هجری قمری:

 "حاجی کرباسی" عالم و فقیه برجسته درگذشت. حاج ابراهیم بن محمد حسن خراسانی کاخی معروف به حاجی کرباسی در سال 1180 ق در اصفهان به دنیا آمد و پس از فراگیری دروس مقدماتی، برای تکمیل تحصیلات به نجف اشرف رفت. فقه و اصول و دیگر علوم دینی را از علامه بَحرُالعُلوم و شیخ جعفر کاشِفُ الغطاء و دیگر بزرگان فرا گرفت. اشاراتُ الاصول، شَوارَعُ، الهِدایه و مِنهاجُ الهِدایه از تالیفات او می‏باشند. حاجی کرباسی در سال 1262 ق در 82 سالگی در اصفهان وفات یافت و در مسجدی که در آن درس می‏گفت به خاک سپرده شد.

 

 

تولد راجندرا پراسادا، فیلسوف و سیاستمدار هندی 

IMG_20221203_085624

138 سال پیش در چنین روزی، سوم دسامبر سال 1884 میلادی:

دکتر «راجندرا پراساد» ( Rajenda Prasad )، سیاستمدار و فیلسوف هندی در یکی از روستاهای ایالت بیهار هند، متولد شد. او با وجود تنگدستی خانواده اش ، تحصیلات خود را تا درجه دکترا ادامه داد و در نهضت استقلال طلبی مردم هند فعالانه شرکت کرد. او همگام با مهاتما گاندی به مبارزه سیاسی علیه استعمارگران انگلیس پرداخت و چندین بار به ریاست حزب کنگره ملی هند برگزیده شد. راجندرا پراساد پس از استقلال هندوستان و استقرار نظام جمهوری در این کشور در سال 1950، به عنوان اولین رئیس جمهوری هند برگزیده شد.

 

 

درگذشت میرزا محمد باقر خوانساری، عالم و فیلسوف مسلمان 

IMG_20221203_085627

131 سال پیش در چنین روزی، هشتم جمادی الاول سال 1313 هجری قمری:

 میرزا «محمدباقر زین العابدین خوانساری»، عالم مسلمان در اصفهان درگذشت. او در فقه و حدیث مهارت داشت و در این خصوص از سوی چند نفر از اساتید برجسته آن زمان اجازه نقل حدیث یافت. این دانشمند والامقام که احوال و شجره علما و فقهای اسلام را به خوبی می دانست، پس از چندی ریاست حوزه علمیه شهر اصفهان را به عهده گرفت. میرزا محمدباقر خوانساری صاحب تالیفات بسیاری است که از میان آنها می توان به «حاشیه شرح لُمعه» و «روضات الجنات» اشاره کرد.

 

 

درگذشت شیخ محمد عبده، از مبارزان مشهور مسلمان 

IMG_20221203_085630

121 سال پیش در چنین روزی، هشتم جمادی الاول سال 1323 هجری قمری:

 شیخ «محمد عبده» (Muḥammad 'Abduh)، از فضلا و مبارزان مشهور مسلمان در بندر اسکندریه در شمال مصر درگذشت. وی تحصیلات خود را در دانشگاه الازهر آغاز کرد. سپس به محضر درس سید جمال الدین اسدآبادی، روحانی آزادیخواه ایرانی راه یافت و از اندیشه های او بهره های بسیار برد. پس از تبعید سید جمال الدین اسدآبادی، عبده جانشین وی در تدریس شد - اما با گسترش نفوذ استعمار انگلیس بر کشور مصر ، عبده نیز به سوریه تبعید گردید. عبده پس از شش سال تدریس در سوریه، به پاریس رفت و سید جمال الدین اسدآبادی را در انتشار روزنامه «عروة الوثقی» یاری کرد. او پس از بازگشت به مصر، به قضاوت مشغول شد. شیخ محمد عبده، همانند استادش سیدجمال الدین اسدآبادی، آرزوی اتحاد جهان اسلام و مذاهب اسلامی را داشت و معتقد بود باید مسلمین جهان، علیه کفار و استعمارگران متحد شوند.

 

 

 شکست عثمانی در جنگ بالکان 

IMG_20221203_085634

110 سال پیش در چنین روزی سوم دسامبر سال 1912 میلادی:

ترک‏ های عثمانی در جنگ بالکان شکست سنگینی را متحمل شده و عقب ‏نشینی از اروپا را آغاز کردند. در دوره صلح مسلح که از سال 1871م تا آغاز جنگ جهانی اول به طول انجامید، حوادثی در شبه جزیره بالکان روی داد که می‏ توان آن‏ها را زمینه ‏ساز نخستین جنگ جهانی در قرن بیستم دانست. پس از موافقت عثمانی با واگذاری منطقه بوسنی و هرزه گوین به اتریش، مشروط به عدم حمایت اتریش از استقلال بلغارستان، روسیه نیز درصدد کسب امتیاز برآمد. با اعلام استقلال بلغارستان و پیوستن جزیره کُرت به یونانْ، اوضاع در منطقه بالکان بحرانی شد در این شرائط در 28 اوت 1912م منطقه جبل اسود به دولت عثمانی اعلام جنگ داد و بلغارستان، صربستان و یونان نیز به حمایت از آن برخاستند. بیش از 700 هزار نظامی دول متحد در مقابل بیش از 300 هزار سرباز ترک عثمانی قرار گرفتند طی این نبرد که برای نخستین بار از هواپیما استفاده شد نیروهای متحد تا دروازه استانبول پیش رفتند. این جنگ در نهایتْ، با شکست عثمانی در سوم دسامبر 1912م خاتمه یافت و باعث شد تا دولت عثمانی سرزمین‏های اروپایی خود را از دست بدهد.

 

 

درگذشت آگوست رنوار، نقاش بزرگ فرانسوی

IMG_20221203_085637

103 سال پیش در چنین روزی، سوم دسامبر سال 1919 میلادی :

«آگوست رنوار» ( Auguste Renoir ) نقاش بزرگ فرانسوی در 78 سالگی درگذشت. وی در هفتم مارس 1841 به دنیا آمد و بزودی ذوق و قریحه خود را در نقاشی نشان داد، به طوری که در نوزده سالگی به عنوان یک نقاش برجسته در پاریس، مشهور شده بود. رنوار از پیشتازان سبک امپرسیونیسم در نقاشی بود. برخی از آثار مهم این نقاش معروف فرانسوی عبارتند از: «دختری با دسته های گندم»، «پایان شام» و «آوازخوان»

 

 

تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 

IMG_20221203_085642

43 سال پیش در چنین روزی دوازدهم آذر سال 1358 هجری شمسی:

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات سراسری تصویب شد. پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، به منظور فراهم آمدن زمینه‏های عَمَلی مناسب برای حاکمیت اسلام در تمامی شئون مملکت، لازم بود قانون اساسی، که مبین بنیادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران باشد، بر اساس اصول اسلامی، به وجود آید. این مجلس با عضویت تعداد زیادی از اسلام ‏شناسان و فقهای بزرگ و با کوشش‏ های مستمر و شبانه ‏روزی شهیدان گرانقدری همچون آیت‏ اللَّه بهشتی و تاکید امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه قوانین مصوبه در آن مجلس "باید صددرصد اسلامی باشد" در مدتی کمتر از چهار ماه تنظیم شد. پس از آن، قانون اساسی، جهت همه ‏پرسی به ملت ارایه شد و طی روزهای دهم و یازدهم آذر 1358، انتخابات صورت گرفت. ملت مسلمان ایران با دادن 99/5 درصد رأی موافق، قانون اساسی جمهوری اسلامی را مورد تصویب نهایی قرار دادند و پس از آن، حضرت امام خمینی (ره)، قانون اساسی را جهت اجرا، تنفیذ کردند. قانون اساسی که جهت‏گیری اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای تعالیم و ارزش ‏های اسلام، عدالت اجتماعی و رعایت حقوق انسان‏ ها تعیین کرده است، دارای 12 فصل و 175 اصل بود که پس از بازنگری آن در سال 1368 به 14 فصل و 177 اصل افزایش یافت.

 

 

 بروز فاجعه نشت گاز در یک کارخانه آمریکایی در هند 

IMG_20221203_085646

38 سال پیش در چنین روزی سوم دسامبر سال 1984 میلادی :

فاجعه نشت و انفجار گاز در یک کارخانه امریکایی در هند رخ داد. در سوم دسامبر 1984م، فاجعه عظیم نشت گازهای شیمیایى که مربوط به کارخانه چند ملیّتی امریکایى "یونیون کاربایْد" بود، در شهر پوپال هند، روی داد. این حادثه که بر اثر بی‏ احتیاطی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی از سوی مسؤولین کارخانه، واقع شد، گاز خطرناک ام. آی. سی که از مواد اصلی تشکیل دهنده سمِّ مرگبار سیانور است، از سه منبع زیرزمینی آن نشت کرد و در فضا پراکنده گردید. بر اثر نشت گاز در این روز، حداقل 2500 نفر از مردم بی‏گناه شهر پوپال هند، کشته و ده‏ها هزار نفر دیگر نیز مصدوم شدند.

 

 

بزرگترین اعزام نیروهای داوطلب به جنگ تحمیلی 

IMG_20221203_085649

36 سال پیش در چنین روزی دوازدهم اذر سال 1365 هجری شمسی:

در پی فراخوان امام خمینی برای تامین نیروهای نظامی در جنگ علیه رژیم متجاوز صدام، دهها هزار نیروی داوطلب به این فراخوان پاسخ داده و تحت عنوان سپاه یکصد هزار نفری محمدرسول ‏اللَّه به جبهه‏ های جنگ اعزام شد. حضور این خیل عظیم مشتاقان جهاد و شهادت در صحنه ‏های نبرد، بار دیگر قدرت الهی ملت ایران را به نمایش گذاشت و این حرکت حماسی بی‏ سابقه، وحشتی متزلزل کننده در دل دشمنان اسلام انداخت. با اعزام بزرگ یکصد هزار نفری سپاه حضرت محمد(ص)، و نیز گروه کثیری از نیروهای آموزش دیده و اعزام مجدد در گردان‏ های منظم، جهت حضور در جبهه ‏ها، شور و شوقی مقدس ایران اسلامی را فراگرفت.

 

 

 آزمایش اولین موشک بالستیک ایرانی 

IMG_20221203_085652

35 سال پیش در چنین روزی دوازدهم آذر سال 1366 هجری شمسی:

اولین موشک بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران در جریان جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران با موفقیت آزمایش شد. در حالی که جمهوری اسلامی ایران در جنگی نابرابر با ابرقدرت ‏های دنیا، در حال دفاع از کیان اسلامی بود و دامنه تحریم‏ ها علیه ایران رو به افزایش می‏ گذاشت، یکی از انواع موشک ‏های زمین به زمین بالستیک، مراحل آزمایشی خود را با موفقیت به پایان رساند و نخستین تولیدات آن در جنگ تحمیلی مورد استفاده قرار گرفت. ایران اسلامی با موفقیت در این آزمایش، در واقع به مرحله جدیدی از توان رزمی برای حفظ کشور قدم گذاشت که در سال‏ های پس از جنگ با کمک کارشناسان توانمند داخلی به سرعت رشد و ارتقا یافت. کوشش در خودکفایی ایران در این مرحله، تلاشی موفق برای تضمین مرزهای جغرافیایی کشور بود که از طریق ایجاد رعب در قلب دشمنان اسلام و به عنوان یک تهدید بالقوه و بازدارنده برای هر متجاوزی که حتی فکر زورآزمایی با نظام اسلامی را در سر داشته باشد، عمل می ‏کند.

 

 

درگذشت دکتر هومن، پدر علم روانسنجی ایران 

IMG_20221203_085654

10 سال پیش در چنین روزی، 12 آذر 1391 شمسی:

 دکتر حیدرعلی هومن، پدر علم روانسنجی ایران درگذشت. دکتر هومن دارای مدرک فوق دکترا در حوزه پژوهش کاربردی، دو درجه دکترا در رشته‌های روانسنجی و روانشناسی تربیتی و پنج مدرک فوق لیسانس در حوزه‌های مختلف روانشناسی (روان‌سنجی، زبان و ادبیات انگلیسی، فلسفه و تعلیم و تربیت) از دانشگاه‌های آمریکا بود.دکتر حیدرعلی هومن در ایران، در دوم مهرماه 1311 در شهر شیراز چشم به جهان گشود.و در روز یکشنبه 12 آذر ماه 1391 هجری شمسی در پی نارسایی تنفسی در سن 80 سالگی و پس از عمری مجاهدت علمی در بیمارستان گلستان تهران درگذشت.

 

 

روز جهانی معلولین 

IMG_20221203_085657

سوم دسامبر روز جهانی معلولین است:

به منظور بهبود موقعیت و ارتقای جایگاه افراد معلول در جوامع بشری، در سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1362 ش برابر با 1983 م، روز سوم دسامبر از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی معلولان نام گرفت. طبق آمار سازمان ملل، بیش از نیم میلیارد نفر از مردم جهان به دلیل ابتلا به نارسایی‏ های جسمی، ذهنی یا حسی، معلول به شمار می ‏آیند. افراد معلول، یک دهم جمعیت بسیاری از کشورها را تشکیل می‏ دهند. تخمین زده می ‏شود که هشتاد درصد از معلولان، در کشورهای درحال توسعه زندگی می ‏کنند، زیرا اغلب معلولیت‏ ها ناشی از سوء تغذیه، فقر، عدم مراقبت ‏های بهداشتی و آموزشی و دیگر عواملی است که نتیجه توسعه نیافتگی است. می ‏توان بسیاری از معلولیت ‏ها را از طریق مراقبت‏ های اولیه بهداشتی نظیر واکسیناسیون، تغذیه مناسب و همچنین مراقبت ‏های حرف ه‏ای از قبیل توانبخشی طبی، گفتار درمانی و... از بین برد. امروزه باید خود معلولین نیز در طراحی و اجرای برنامه ‏های توانبخشی خود سهیم باشند. با این روش، افراد با معلولیت‏ های شدید نیز قادر خواهند بود استقلال زیادی داشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید