تقویم تاریخ؛ از حمله انگلیس به ایران تا روز بیمه
کد خبر: 19081

تقویم تاریخ؛ از حمله انگلیس به ایران تا روز بیمه

امروز یکشنبه، سیزدهم آذر سال 1401 هجری شمسی، برابر با نهم جمادی الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با جهارم دسامبر سال 2022 میلادی است.

شهادت شهید اول، فقیه و محدث بزرگ 

IMG_20221204_084813

658 سال پیش در چنین روزی، نهم جمادی الاول سال 786 هجری قمری: 

«محمد بن جمال الدین مکی عاملی» مشهور به «شهید اول»، فقیه و محدث بزرگ به شهادت رسید. وی درسال 734 هجری قمری در یکی از روستاهای جبل عامل لبنان به دنیا آمد و در خانواده ای اهل علم و فضیلت پرورش یافت و تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. شهید اول از محضر درس اساتید برجسته آن زمان همچون علامه حلی، بهره های بسیار برد و دانش دینی خود را تکمیل کرد. او علاوه بر علوم و معارف دینی، در شعر و ادب نیز از معلومات درخور توجهی برخوردار بود و گاه به زبان شعر، به انتقادهای مخالفان خود پاسخ می داد. او درمدت 52 سال عمر پربرکت خود، باوجود مهاجرت ها و سفرهای متعدد، کتب بسیاری تالیف کرد که از میان آنها می توان به «الباقیات الصالحات» و «لُمعه دمشقیّه» اشاره کرد که هنوز به عنوان کتاب درسی در حوزه های علمیه تدریس می شود. شهید اول در چنین روزی به دست مخالفان متعصب خود، به شهادت رسید.

 

 

تولد ملاصدرا، فیلسوف و عارف بزرگ 

IMG_20221204_084811

464 سال پیش، در روز نهم جمادی الاول سال 980 هجری قمری: 

«صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی» معروف به «ملا صدرا» و «صدرالمتألّهین»، فیلسوف و عارف بزرگ، در شهر شیراز در جنوب ایران متولد شد. وی ابتدا به قزوین پایتخت آن روز سلسله صفوی رفت و در محضر استادان بزرگی چون شیخ بهایی، فقه و اصول و حدیث و ریاضی، و نزد میر داماد، منطق و فلسفه و عرفان و از میر فندرسکی، نجوم را آموخت. پس از انتقال پایتخت به اصفهان، ملا صدرا نیز به این شهر رفت و تدریس را آغاز کرد که به دلیل اختلاف برخی دیدگاه هایش با تعدادی از علما، مجبور به ترک آن و گوشه نشینی در روستایی در نزدیکی شهر قم شد. او در این مکان، مدتی را به عبادت و راز و نیاز با خداوند پرداخت تا آنکه سرانجام بار دیگر تدریس و تألیف کتاب را آغاز کرد. مهمترین کتاب صدرالمتألهین، «اسفار اربعه» در همین زمان نوشته شد که در آن با صراحت و دلایل متقن، رابطه فلسفه و عقل با دین و وحی را بیان کرده است. وی پایه گذار «حکمت متعالیه» است که فلسفه ای با رویکرد عرفانی می باشد. ملا صدرا ده سال آخر عمر را به دعوت حاکم شیراز، در این شهر گذراند و در مدرسه ای که برایش ساخته بودند به تدریس انواع علوم پرداخت. وی در عین حال از تألیف کتاب های ارزنده نیز غافل نبود. از میان بیش از 40 کتاب صدر المتألهین می توان به «المبدأ و معاد»، «زاد المسافر» و «متشابهات القرآن» اشاره کرد. این فیلسوف بزرگ سرانجام در سال 1050 هجری قمری، هنگامی که برای هفتمین بار، پیاده در سفر حج بود، درگذشت.

 

 

درگذشت توماس هابز، فیلسوف و نظریه پرداز انگلیسی 

IMG_20221204_084807

343 سال پیش در چنین روزی برابر با چهارم دسامبر 1679 میلادی:

"توماس هابْزْ"(Thomas Hobbes) فیلسوف و نظرپرداز برجسته انگلیسی درگذشت. هابْزْ، در پنجم آوریل 1588م به دنیا آمد. وی از نوجوانی به نگارش کتاب پرداخت و پس از آن برای ادامه تحصیلات خود وارد آکسفورد شد. هابز از آن پس با مطالعات فلسفی خود، از ماکیاولی، فیلسوف ایتالیایى تاثیر پذیرفت و به نشر افکار خود پرداخت. فلسفه هابز از علاقه و رغبت او به حوادث و امور عالم سرچشمه می‌ گرفت. هابز می ‌گفت: برای فرار از نابسامانی جوامع، آدمیان که طبع آنها ذاتاً شرور و درنده خو است باید جمع شده و طی قراردادی که میان افراد یک جامعه بسته می‌ شود باید ادره جامعه را به یک تن (فرمانروا یا همان لویاتان) واگذار کنند. وی معتقد بود: قدرت شاه باید نامحدود باشد. هم‌چنین هابز معتقد بود که زندگی افراد جامعه به تمامی در ید قدرت پادشاه است و هرگونه ابراز نارضایتی از کار حاکم، حتی اگر به جا باشد، باید به سختی سرکوب شود. توماس هابز سرانجام در 4 دسامبر 1679م در 91 سالگی درگذشت.

 

 

حمله انگلیس به ایران

IMG_20221204_084804

166 سال پیش در چهارم دسامبر 1856 میلادی:

نیروهای انگلیسی در پی تصرف هرات توسط ایران به خارک و بوشهر حمله کردند. هنگامی که انگلستان در سال 1856م درگیر جنگ کریمه در اروپا بود، ناصرالدین شاه قاجار، با استفاده از گرفتاری انگلیس در جنگ کریمه، هرات را در اول نوامبر 1856م به تصرف خود در آورد. دولت انگلیس در همین روز به ایران اعلان جنگ داد. بلافاصله هشت کشتی جنگی انگلیس با تعدادی کشتی‌ های بخاری و بادی در چهارم دسامبر، بنادر و جزایر ایران در خلیج فارس را مورد حمله قرار دادند. در نتیجه تا پایان سال، جزیره خارک و بندر بوشهر به تصرف نیروهای انگلیسی در آمد و در ژانویه سال 1857م، سربازان انگلیسی و هندی با پیشروی در داخل خاک ایران، تا ناحیه کرمان پیش رفتند. در همین احوال، قوای انگلیس در حوالی خرمشهر پیاده شدند و کشتی ‌های جنگی آنان، اهواز را به تصرف خود در آوردند. ناصرالدین شاه که از عاقبت کار بیم‌ناک شده بود، با اعزام نماینده‌ای به پاریس، خواستار میانجی‌گری فرانسه در این زمینه گردید. در نتیجه قراردادی در چهارم مارس 1857م با عنوان قرارداد پاریس منعقد شد که به موجب آن، دولت ایران تعهد داد که در برابر خروج نیروهای انگلیس، از ایران، هرات را تخلیه و از هرگونه ادعای حاکمیت و سلطنت بر افغانستان صرف نظر نماید. از این زمان بود که افغانستان به کلی از ایران، جدا شد و افغانستان تحت الحمایه انگلستان قرار گرفت.

 

 

استفاده از واکسن حصبه برای اولین بار 

IMG_20221204_084801

123 سال پیش در چنین روزی، چهارم دسامبر سال 1899 میلادی:

برای اولین بار واکسن حصبه به منظور پیشگیری از این بیماری در انسان، مورد استفاده قرار گرفت. واکسن حصبه، ابتدا توسط دو محقق فرانسوی کشف شد. سپس هاوکن، پزشک انگلیسی آن را کامل کرد و سرانجام محقق دیگری به نام رایت، استفاده از این واکسن را برای عموم مردم میسر ساخت.

 

 

درگذشت آیت الله خوانسازی، از علما و روحانیون مشهور 

IMG_20221204_084759

98 سال پیش در چنین روزی، نهم جمادی الاول سال 1346 هجری قمری:

 آیت الله «سید ابوتراب خوانساری»، از علما و روحانیون مشهور ایران درگذشت. وی در سال 1271 هجری قمری در خوانسار - از شهرهای مرکزی ایران - متولد شد و پس از اتمام تحصیلات مقدماتی، در آغاز جوانی به حوزه علمیه اصفهان و سپس حوزه علمیه نجف رفت و از محضر اساتید برجسته این دو مرکز علمی، کسب فیض کرد. او در فقه، اصول فقه، حکمت و تفسیر به مراتب عالی دست یافت و از آن پس به تدریس فقه و اصول فقه پرداخت. از آیت ا... خوانساری کتب بسیاری باقی است که دلالت بر دانش عمیق این عالم ربانی دارد. از بین آثار او می توان به کتاب های «مصباح الصالحین» و «قصد السبیل» اشاره کرد.

 

 

آغاز کنفرانس برمودا برای مقابله با شوروی 

IMG_20221204_084756

70 سال پیش در چنین روزی، چهارم دسامبر سال 1952 میلادی:

کنفرانس سه جانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه در جزیره برمودا که در شمال آمریکای جنوبی، در اقیانوس اطلس قرار دارد، آغاز به کار کرد. این سه کشور علاوه بر بررسی مناسبات سه جانبه خود، درمورد هماهنگی برای مقابله با سیاست شوروی در برلین، تصمیمات مهمی اتخاذ کردند. در آن زمان، بخش غربی شهر برلین در آلمان، در اختیار آمریکا، انگلیس و فرانسه / و بخش شرقی این شهر، تحت کنترل شوروی بود. اوج گیری اختلاف ها درمورد نحوه اداره شهر برلین، سرانجام موجب احداث دیوار معروف برلین در سال 1961 توسط شوروی و آلمان شرقی شد.

 

 

برگزاری نخستین کنفرانس اسلامی فلسطین در تهران 

IMG_20221204_084753

32 سال پیش در سیزدهم آذر 1369 شمسی:

نخستین کنفرانس اسلامی فلسطین در تهران برگزار شد. این کنفرانس با محور همبستگی جهانی با قیام انتفاضه و مقابله با ادامه مهاجرت یهودیان به فلسطین، کار خود را در تهران آغاز کرد. در این کنفرانس، مبارزان و اندیشمندان مسلمان فلسطین، ایران و برخی دیگر از کشورها حضور داشتند. مباحث اصلی مورد بررسی در این کنفرانس، شامل ابعاد و علل قیام انتفاضه مردم فلسطین، انقلاب اسلامی فلسطین و تأثیر تحولات منطقه بر فلسطین بود.

 

 

سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا در شرق ایران

IMG_20221204_084749

11سال پیش در چنین روزی، سیزدهم آذر سال ۱۳۹۰ هجری شمسی مقامات نظامی ایران از به کنترل درآوردن یک فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) جاسوسی آمریکا از نوع RQ-۱۷۰ در شرق ایران خبر دادند. این هواپیما که از پایگاه خود در افغانستان به هوا برخاسته بود، در عمق ۲۰۰ کیلومتری خاک ایران، در دام واحد‌های کمین جنگ الکترونیک ایران افتاد و با کمترین خسارت به زمین نشانده شد. هواپیمای RQ-۱۷۰ یکی از مدرنترین پهپاد‌های ارتش آمریکاست که طراحی آن شبیه به جنگنده بمب افکن‌های رادار گریز است که به دلیل قابلیت‌های ویژه جاسوسی در اختیار سازمان سیا قرار داده شده است. پهپاد فوق مدرن RQ-۱۷۰، مجهز به سیستم خلبان خودکار است که در صورت قطع شدن ارتباط آن با مرکز بطور خودکار منفجر می‌شود؛ بنابر این جمهوری اسلامی ایران با تحت کنترل درآوردن این هواپیمای رادارگریز، توانمندی خود را در عرصه جنگ سایبری نشان داد و موجب تعجب کارشناسان نظامی و سردرگمی مقامات آمریکایی شد. پس از در اختیار گرفتن پهپاد RQ-۱۷۰، متخصصان ایرانی با بررسی دقیق و رمز گشایی این هواپیمای پیشرفته، به اطلاعات فوق سری و فناوری ساخت آن دست یافتند و سه سال بعد نمونه‌ای کامل از آن را ساختند.

 

 

روز بیمه

IMG_20221204_084746

روز ۱۳ آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز صنعت بیمه نامگذاری شده است. بیمه (Insurance) سازوکاری است که طی آن یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید و یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد. بنابراین، بیمه یکی از روش‌های مقابله با ریسک است. عاملیت بیمه‌ای در ایران از سال ۱۲۸۹ شروع شد. در این سال دو موسسه روسی با نام‌های نادژدا و قفقازمرکوری شروع به کار نمودند. پس از شروع به کار این دو موسسه، تا سال ۱۳۱۴ خورشیدی، در حدود ۱۳ شرکت خارجی در بازار بیمه کشور فعالیت خود را شروع نمودند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های آلیانس انگلیس، یورکشایر انگلیس و اینگستراخ روسیه اشاره نمود.

ایده تشکیل یک شرکت بیمه ایرانی در سال ۱۳۱۰ توسط فردی ایرانی به نام دکتر الکساندر آقایان (که سابقه فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را داشت) به علی اکبر داور، وزیر مالیه وقت مطرح شد و در ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴، شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه دو میلیون تومان به عنوان اولین شرکت ایرانی بیمه تاسیس شد. داور در این روز، پس از سخنرانی کوتاهی که در افتتاحیه این شرکت داشت، منزل مسکونی خود را تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی درآورد و اولین بیمه‌نامه صادره ایرانی، در همین روز به نام وی ثبت شد.

دیدگاه تان را بنویسید