یلدای وحشتناک دامادها / ۱۵ میلیون برای ادای یک رسم قدیمی!
کد خبر: 19456

یلدای وحشتناک دامادها / ۱۵ میلیون برای ادای یک رسم قدیمی!

طبق رسم و رسوم ایرانیان خانواده داماد در شب چله به منزل نو عروس خود می‌رود و برای عروس خانم هدیه و تنقلات یلدایی با تزئینات آن‌چنانی می‌برند؛ همچنین خانواده عروس برای پذیرایی از خانواده داماد آماده می‌شوند.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از فرارو، یلدا و مراسمات این چنینی برای شادی عروس و داماد و ایجاد خاطره شیرین برای آن‌ها است اما چند سالی با هزینه های عجیب غریب رو به رو شده است که کام نوعروسان و آقایان داماد را تلخ کرده است. در قدیم با یک طبق معمولی برای عروس یلدایی می‌بردند و آن روز را خاطره انگیز می‌کردند اما امروزه با خریدها و تزئینات بسیار همراه است که با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی دامادها از روزها قبل به فکر این روز هستند تا شرمنده نوعروس خود نشوند. این روز تنها برای دامادها سخت نیست بلکه برای خانواده عروس هم با هزینه زیادی همراه است. تزئینات جایگاه عروس، گل آرایی و خرید های دیگر از هزینه های نامتعارف این شب برای عروسان است. با توجه به تورم و افزایش نجومی قیمت اقلام خوراکی و پوشاک یک شب یلدا حسابی جیب دامادان را خالی می کند.

در این چند روز مانده به شب یلدا با رد شدن از جلوی مغازه ی فروش خشکبار با صف های طولانی از کسانی مواجه می شوید که برای خریدن آجیل شب چله صف کشیده‌اند. اگر با همین آدم‌هایی که در صف ایستاده‌اند صحبت کنید همه‌شان شکایت می‌کنند که قیمت آجیل سرسام آور شده است اما نمی‌شود که این شب را بدون آجیل برگزار کرد! عده ای نه برای مصرف خانوادگی و مهمانی که تنها برای پیشکش‌هایی که قرار است برای عروسش شأن برده شود در صف خرید آجیل ایستاده اند. در جدول زیر به بررسی قیمت آجیل پرداخته ایم.

IMG_20221217_100537

در کنار آجیل و خشکبار که خانواده داماد خریداری می‌کند، انواع میوه هم باید در لیست خرید آن‌ها قرار بگیرد که هندوانه، انار، آناناس و نارگیل جزء اصلی‌ترین آن‌ها است که حداقل قیمت آن ها در میادین میوه و تره بار به شرح زیر است.

IMG_20221217_100543

حکاکی بر روی هندوانه رسمی جدید در این شب

این روزها در بازار شاهد انواع خدمات تهیه خوراکی های شب یلدا همچون حکاکی هندوانه، کدو حلوایی و تزئینات میوه و آجیل هستیم که بسته به انصاف فروشنده‌ها و میزان تجملات به کار رفته، نرخ‌های متفاوتی دارد. در یکی از این تبلیغات آمده است سفارش تزئین هندوانه و سبد میوه ی شب یلدا با ظرافت بالا انجام می شود. برای تزئین هندوانه از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بسته به طرح انتخابی، تزئین کدو ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و سبد میوه حدود ۲۵۰ هزار تومان گرفته می شود.

در تبلیغی دیگر حکاکی هندوانه، کدو و آجیل شب یلدا بسته به چند گل بودن آن متفاوت است. یک گل ۱۳۰ تومان، دو گل ۱۵۰ تومان، سه گل ۲۰۰ هزارتومان و خاص و ویژه ۲۵۰ هزار تومان به بالا نرخ گذاری شده است. باکس‌های یلدایی آماده هم در گل فروشی‌ها وجود دارد که قیمت های مختلفی دارد. در عجیب ترین آن‌ها سبد بزرگ یلدایی (میوه و آجیل) ۷ میلیون و هفتصد و چهب هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

یلدای وحشتناک دامادها  / ۱۵ میلیون برای ادای یک رسم قدیمی!

در کنار تنقلات این شب، خرید پالتو، چکمه و بوت و لباس های زمستانی هم رواج دارد که آن ها هم باید با تزئینات همراه باشد که جدیدا گل فروشی ها و مغازه های تزئینات لوازم آن را اجاره می دهند. باکس شیشه ای ۳سایز ۹۹۹ تا۱۴۰۰ هزار تومان برای آقایان داماد هزینه دارد.

در مجموع با احتساب خرید لباس های زمستانی-پالتو، چکمه، کیف و شال و طلا که اکنون گرمی ۷۰۰ /۱ است، یک تازه داماد برای تهیه هدایای شب چله با تزئینات که گران‌تر از لوازم اصلی هم گاهی در می‌آید باید حداقل ۱۵ میلیون تومان هزینه کند که واقعاً در شرایط فعلی اقتصادی همچون چیزی امکان‌پذیر نیست. این رسم دیرینه برای عروس و داماد خوش‌یمن بوده است اما اخیراً با چشم و هم‌چشمی و تجملات بیش از اندازه همراه است که هزینه های هنگفتی را روی دست آقا داماد می‌گذارد که کام نوعروسان را تلخ می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید