تهرانی‌ها در اتاق گاز
کد خبر: 19462

تهرانی‌ها در اتاق گاز

غلظت گاز ناشی از سوخت گازوئیل و مازوت روز پنج‌شنبه به‌بالاترین میزان از ابتدای دهه ۹۰ رسید. آلودگی‌هوای پایتخت سه رکورد خطرناک در ۱۴۰۱ زده است؛ آیا برای جلوگیری از «پیشروی آلودگی‌هوا به وضعیت بنفش»، سیاست زوداثر «دورکاری» اجرا خواهد شد؟

به گزارش خودکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد،  شهر تهران پنج‌شنبه با شدت یافتن آلودگی به اتاق گاز تبدیل شد. همزمان با انتشار آلاینده ذرات معلق با قطر کوچک‌تر از 5/ 2میکرون در آسمان تهران طی 10روز گذشته، به تدریج بر شدت آلودگی گوگردی نیز افزوده شد؛ به‌طوری‌که شاخص کیفیت هوا به لحاظ آلاینده گازی دی‌اکسید گوگرد (SO2) در پنج‌شنبه‌ای که گذشت سه‌رقمی شد و به 101واحد رسید.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» همزمان با تشدید آلودگی هوا به واسطه حبس آلاینده ریزذرات معلق خروجی از اگزوز خودروها در لایه‌های پایینی جو، طی چند روز اخیر به تدریج بر میزان غلظت آلاینده گازی دی‌اکسید گوگرد نیز افزوده شد. «دنیای‌اقتصاد» هشت روز پیش هشدار وخامت وضعیت هوا ناشی از آلاینده ثانویه‌ای را که این روزها در کنار ذرات معلق در آسمان جولان می‌دهد، با انتشار گزارشی موسوم به «بازگشت مازوت به تهران» داده بود. این گزارش بلافاصله پس از شروع روند افزایش شاخص کیفیت هوای مربوط به انتشارSO2 منتشر شد؛ یعنی زمانی که این شاخص از 30واحد فراتر رفت. اما اوضاع به سرعت بدتر شد، طوری‌که شاخص آلودگی گوگردی در هوای تهران سه‌شنبه هفته گذشته (22آذرماه) به 64 رسید و پس از آن هم در روزهای چهارشنبه تا جمعه به ترتیب 76، 101 و 69 ثبت شد. به این ترتیب پنج‌شنبه‌ای که گذشت غلظت آلاینده گازی SO2 در هوا رکورد ویژه‌ای ثبت کرد که نه تنها از ابتدای دهه90 بلکه حتی پیش از آن (از دهه80 که شاخص کیفیت هوا سنجش و ثبت می‌شود) سابقه نداشته است.

IMG_20221217_100745

مقدار 101 برای شاخص مربوط به آلایندهSO2 حکایت از آن دارد که هوای تهران پنج‌شنبه هفته گذشته نه فقط به خاطر غلظت بالای ذرات معلق، بلکه به دلیل انتشار گاز سنگین، بی‌رنگ و بی‌بو اما سمی دی‌اکسید گوگرد (SO2) به یک اتاق گاز بزرگ تبدیل شده بود و شهروندان چاره‌ای به جز تنفس در این هوای سنگین و پرآلوده نداشتند. منشأ انتشار این آلاینده در هوا احتراق سوخت‌های مایع اعم از نفت‌کوره یا همان مازوت و نیز گازوئیل با استاندارد پایین‌تر از یورو 4است. در نیمه گرم سال با توجه به حجم پایین گاز مصرفی در کشور، عمده صنایع و نیروگاه‌ها از گاز به‌عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کنند که چنین عارضه‌ای به دنبال ندارد. اما در سال‌های اخیر تقریبا هر سال همزمان با فرارسیدن روزهای سرد، به‌دلیل افزایش مصارف خانگی و تجاری گاز، صنایع دچار کمبود و ناگزیر می‌شوند به استفاده از سوخت جایگزین یعنی سوخت‌های مایع از قبیل مازوت و گازوئیل روی بیاورند.

گوگردی که در ترکیبات مازوت و گازوئیل غیراستاندارد با غلظت بالا وجود دارد، پس از احتراق با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد و گاز سمی و آلاینده «دی‌اکسید گوگرد(SO2)» را تولید و منتشر می‌کند. افزایش شاخص کیفیت هوا به لحاظ غلظت دی‌اکسید گوگرد نشان آشکاری از مصرف مازوت و در بهترین حالت گازوئیل فاقد استاندارد یورو 4 توسط برخی صنایع مستقر در مناطق جنوبی پایتخت و نیز برخی نیروگاه‌های برق در خارج از پایتخت است. البته در اینکه نیروگاه‌های داخل شهر تهران برابر قانون از مازوت‌سوزی منع شده و به آن پایبند هستند، تردیدی وجود ندارد؛ اما به نظر می‌رسد مازوت‌سوزی در صنایع بزرگ و برخی نیروگاه‌های واقع در خارج از حریم استان تهران زمینه‌ساز افزایش تولید و انتشار گاز دی‌اکسید گوگرد در هوا شده و این آلاینده‌ها به تدریج همراه جریان هوا وارد استان تهران نیز شده است. طی دو هفته گذشته نیز برخی از فعالان بخش صنعت از دریافت هشدارهایی مبنی بر قطع و نوبت‌بندی گاز خبر دادند که به نظر می‌رسد این هشدارها جدی بوده و اثر استفاده از سوخت جایگزین گاز بلافاصله در کیفیت هوای تهران رصد شده است. شدت آلودگی هوا در تهران در وهله اول ناشی از ذرات معلق و پس از آن دی‌اکسید گوگرد به حدی بود که کلاس‌های مدارس امروز، شنبه نیز غیرحضوری تشکیل شد.

دیدگاه تان را بنویسید