تقویم تاریخ؛ از آغاز عصر اتم تا روز وحدت حوزه و دانشگاه
کد خبر: 19466

تقویم تاریخ؛ از آغاز عصر اتم تا روز وحدت حوزه و دانشگاه

امروز یکشنبه، بیست و هفتم آذر سال 1401 هجری شمسی، برابر با بیست و سوم جمادی الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با هجدهم دسامبر سال 2022 میلادی است.

درگذشت ابن صدقه، سیاستمدار مسلمان 

IMG_20221218_085220

 892 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم جمادی الاول سال 552 هجری قمری:

 «ابن صدقه» ، از وزرا و دیوانسالاران خاندان عراقی درگذشت و در بغداد به خاک سپرده شد. وی قبل از تصدی مقام وزارت، به تحصیل ادب و علم حدیث اشتغال داشت. او در سال 542 هجری قمری به مقام وزارت گمارده شد و لقب قوام الدین یافت ولی دوران وزارتش چندان دوام نیاورد و با بدگویی مخالفان ، بعد از دو سال از مقام خود برکنار شد.

 

 

درگذشت سید العلما، دانشمند مسلمان هندی 

IMG_20221218_085225

137 سال پیش، در ماه جمادی الاول سال 1307 هجری قمری:

 «سید محمد ابراهیم»، مشهور به «سیدالعلما»، عالم و فقیه مسلمان هندی وفات یافت. او از علمای برجسته اوایل قرن چهاردهم هجری قمری بود و بعد از فوت پدرش ، ریاست مذهبی و نشر تعلیمات دینی را در برخی از شهرهای هند به عهده گرفت. او در زمینه گسترش اصول و عقاید اسلامی در سرزمین هند ، تلاش بسیار کرد . از سید العلما آثار متعددی برجای مانده است.

 

 

استعمار مصر توسط انگلیس 

IMG_20221218_085231

108 سال پیش در چنین روزی ، هیجدهم دسامبر سال 1914 میلادی:

انگلیس به طور رسمی مصر را مستعمره خود کرد. شایان ذکر است در جریان جنگ جهانی اول، دولت عثمانی با دولت های مخالف انگلیس یعنی آلمان و اتریش متحد شد. انگلیس نیز به منظور مقابله با این عمل، مصر را که تا آن زمان متعلق به دولت عثمانی بود، تصرف کرد و تحت استعمار خود درآورد. اما به دنبال مبارزات مردم مصر با استعمار انگلیس، این کشور در سال 1922 میلادی استقلال خود را اعلام کرد و هم اکنون نیز با نظام جمهوری اداره می شود.

 

 

آغاز عصر اتم 

IMG_20221218_085235

84 سال پیش در چنین روزی، هجدهم دسامبر سال 1938 میلادی:

با شکافتن هسته اتم توسط «اتو هان» (Otto Hahn)، شیمیدان آلمانی، عصر اتم آغاز شد. این شیمیدان آلمانی درسال 1879 میلادی در فرانکفورت متولد شد و تحصیلات خود را در رشته شیمی تا اخذ درجه دکترا، ادامه داد و از آن پس به مطالعه و آزمایش در زمینه علم فیزیک مشغول شد. اتو هان درپی تحقیقات و آزمایش های متعدد خود در چنین روزی، موفق به شکافتن هسته اتم اورانیوم شد. این عمل، باعث آزاد شدن انرژی عظیمی شد و این انرژی بعدها در رآکتورها و بمبهای هسته ای مورد استفاده قرار گرفت. هان در سال 1944 برنده جایزه نوبل در زمینه شیمی شد و در سال 1968 درگذشت.

 

 

درگذشت ایت الله محمد تقی آملی، دانشمند برجسته ایرانی 

IMG_20221218_085241

51 سال پیش، در روز بیست و هفتم آذر سال 1350 هجری شمسی:

 آیت الله «محمد تقی آملی» عالم مبارز و عارف پارسای ایرانی، درگذشت. وی در سال 1266 ش در تهران در خانواده ای فاضل متولد شد. او دروس مقدماتی اسلامی را نزد پدرش که از حکیمان و علمای برجسته زمان خود بود فراگرفت و سپس نزد دیگر اساتید به آموختن دروس دینی پرداخت. آیت الله آملی در سال 1300 ش به نجف اشرف رفت و در آنجا به مدت سیزده سال از بزرگان علم و عرفان بهره برد. وی پس از بازگشت به تهران به تدریس و تألیف کتاب مشغول شد. از جمله کتاب های این فقیه برجسته می توان به «اثبات توحید» ، «اثبات صانع از ماتریالیسم تا ایده آلیسم» و «مصباح الهدی» اشاره کرد. محمد تقی آملی عالمی مبارز بود و در برابر ستم های رژیم شاه ساکت نمی نشست و به بی عدالتی ها اعتراض می کرد. در عین حال ، وی را فردی زاهد، ساده زیست و خوش اخلاق توصیف کرده اند که مراحل عالی سیر و سلوک را پیموده بود.

 

 

شهادت دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه 

IMG_20221218_085251

43 سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم آذر سال 1358 هجری شمسی:

دکتر «محمد مفتح»، عالم و روحانی مبارز ایرانی، توسط تروریست های منحرف و کج اندیش، به شهادت رسید . او در سال 1307 هجری شمسی متولد شد و پس از پایان تحصیلات مقدماتی به حوزه علمیه قم رفت و همزمان با تحصیل دراین حوزه دینی ، تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در دانشگاه تهران ادامه داد و در رشته فلسفه به دریافت درجه دکترا نائل شد . وی سپس به تدریس در دانشگاه پرداخت و در کنار تدریس ، مبارزه با رژیم وابسته شاه را نیز ادامه داد . شهید مفتح در دوران انقلاب اسلامی همگام با مردم مسلمان ایران در صحنه های مبارزه علیه رژیم شاه حضوری فعال و موثر داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، سرپرستی دانشکده الهیات دانشگاه تهران را به عهده گرفت و سرانجام در چنین روزی به شهادت رسید. شهید مفتح از پایه گذاران و منادیان وحدت بین حوزه علمیه و دانشگاه بود. به همین دلیل روز شهادت وی در ایران به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است .

 

 

تصویب کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان 

IMG_20221218_085259

43 سال پیش، در روز هجدهم دسامبر سال 1979 میلادی:

 مجمع عمومی سازمان ملل متحد کنوانسیون «رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» را به تصویب رساند. این معاهده در شش فصل و 30 ماده ، قصد دارد بی عدالتی هایی را که علیه بانوان در جهان اعمال می شود، از بین ببرد. در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، مانند بسیاری از پیمان های بین المللی، دیدگاه مادی گرای غرب حاکم است که بر اساس آن، باید میان حقوق زنان و مردان در تمامی عرصه ها، تساوی ایجاد شود. حال آنکه زن و مرد از نظر جسمی و روحی با هم متفاوت هستند. به همین دلیل ادیان الهی و بویژه اسلام، راه نجات بانوان را ایجاد شرایط عادلانه برای آنان بر اساس توانایی های جسمی و روحی شان می داند. با وجود گذشت سال ها از تصویب و اجرای کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، آنها هنوز وضعیت نامناسبی دارند و خشونت علیه زنان و سوء استفاده جنسی از آنان به شکل های مختلف ادامه دارد. چنانکه طی سال های گذشته معضل «تجارت زنان» به غرب و بهره کشی جنسی از آنان، تشدید شده است.

 

 

درگذشت محمد تقی دانش پژوه، محقق مشهور ایرانی 

IMG_20221218_085306

26 سال پیش، در روز بیست و هفتم آذر سال 1375 هجری شمسی:

 «محمد تقی دانش پژوه»، کتابشناس، نسخه شناس و محقق ایرانی درگذشت. وی در سال 1290 ش در خانواده ای روحانی در شهر آمل (در شمال ایران) متولد شد. محمد تقی تحصیلات مقدماتی را نزد پدر آغاز کرد و پس از فوت او راهی حوزه علمیه قم شد تا از معلومات اساتید آن بهره ببرد. وی همچنین در سال 1320 ش لیسانس خود را از دانشکده الهیات دانشگاه تهران دریافت کرد. دانش پژوه مدتی ریاست کتابخانه های مهم دانشگاهی را بر عهده داشت و از سال 1334 ش در دانشگاه الهیات مشغول تدریس شد. اما ویژگی برجسته این پژوهشگر ایرانی، علاقه به نسخه شناسی و فهرست بندی دقیق آنها بود. در این زمینه وی به کشورهای متعددی سفر کرد و با کمک جمعی از اساتید کتاب های قدیمی ایرانی را شناسایی و فهرست برداری کرد. از جمله آثار محمد تقی دانش پژوه ، تهیه فهرست برای دانشکده های حقوق ، ادبیات و الهیات دانشگاه تهران و نسخه شناسی تعداد زیادی از کتابهای مهم و کهن ایرانی است.

 

 

درگذشت محمد تقی فلسفی، خطیب مشهور ایرانی

IMG_20221218_085314

24 سال پیش، در روز بیست و هفتم آذر سال 1377 هجری شمسی: 

حجت الاسلام «محمد تقی فلسفی» خطیب شهیر و عالم انقلابی ایران درگذشت. وی در سال 1287 ش در تهران در خانواده ای عالم و پاسا متولد شد و پس از تحصیلات ابتدایی ، به فراگیری علوم دینی نزد پدرش آیت الله محمدرضا تنکابنی پرداخت. فلسفی همچنین نزد دیگر اساتید ، دروس مختلف اسلامی ، بویژه منطق و فلسفه را آموخت. اما ویژگی مهم وی ، قدرت بیان و مهارت در خطابه بود که با کمک این استعداد خدادادی ، به گسترش معارف اسلامی پرداخت. وی با افزایش معلومات خود در زمینه دینی ، اجتماعی و روانشناسی بر غنای منابر خود می افزود و با تفکرات انحرافی چون کمونیسم ، بهایی گری و بویژه رژیم وابسته شاه ، مقابله می کرد. به همین دلیل حجت الاسلام فلسفی توسط این رژیم بارها ممنوع المنبر و بازداشت شد. وی از قیام امام خمینی (ره) کاملاً حمایت می کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز به این حمایت و همچنین نشر اسلام ادامه داد. فلسفی کتاب های متعددی نیز نوشته که از جمله آنها می توان به «شرح و تفسیر دعای مکارم الاخلاق» ، «جوان از نظر عقل و احساسات» و «معاد از نظر روح و جسم» اشاره کرد.

 

 

ارائه پیشنهاد جهان علیه خشونت و افراط گرایی 

IMG_20221218_085323

9 سال پیش در چنین روزی برابربا 18 دسامبر 2013 میلادی:

در راستای مبارزه با  خشونت و افراط گرایی ، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی وقت ایران در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی  سازمان ملل متحد در نیویورک، پیشنهاد «جهان علیه خشونت و افراطی گری» را ارائه داد. این پیشنهاد که به قطعنامه WAVE ((Against Violence and Extremism  World ) ) معروف است با رأی قاطع نمایندگان 190 کشور جهان، بدون مخالفت به تصویب رسید. پس از تصویب این قطعنامه روز 18 دسامبر به عنوان روز جهانی عاری از خشونت و افراطی گری نامگذاری شد تا بدین وسیله یاد خون های به ناحق ریخته فراموش نشود. جهان عاری از خشونت در شرایطی محقق می‌شود که دولت‌ها با هم همکاری کنند و در سیاستگذاری‌ها هماهنگ باشند، زمانی‌که دولت‌ها هماهنگ باشند، جریان‌های افراطی در حاشیه قرار خواهند گرفت. بدین سان دولت‌ها اگر بتوانند در سایه همکاری با یکدیگر به سیاست‌های مشترک دست‌یابند، می‌توانند ریشه‌های خشونت را خشکانده و زمینه‌ساز کاهش افراطی‌گری در جهان شوند.

دیدگاه تان را بنویسید