تقویم تاریخ؛ از شهادت عزالدین قسام تا درگذشت ابوالحسن صبا
کد خبر: 19524

تقویم تاریخ؛ از شهادت عزالدین قسام تا درگذشت ابوالحسن صبا

امروز سه شنبه، بیست و نهم آذر سال 1444 هجری شمسی، برابر با بیست و پنجم جمادی الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیستم دسامبر سال 2022 میلادی است.

درگذشت معاویه بن یزید، سومین خلیفه اموی

IMG_20221220_083758

 1380 سال پیش، در روز بیست و پنجم جمادی الاول سال 64 هجری قمری:

 «معاویة بن یزید»، سومین خلیفۀ اموی به طرز مشکوکی درگذشت. وی بعد از مرگ پدرش یزید بن معاویه به حکومت رسید، اما به دلیل آن که اهل بیت پیامبر (ع) را برحق می دانست، تمایلی به ادامه حکومت نداشت. معاویه دوم در خطبه ای جنگ پدربزرگش معاویه با حضرت علی (ع) و پدرش یزید با امام حسین (ع) را محکوم و از خاندان پیامبر (ص) تجلیل کرد. وی گفت: «ناگوارترین چیز برای ما آن است که می دانیم  یزید بد مُرد و با رسوایى (به سوی خداوند) بازگشت، چه او عترت پیامبر را کشت و حرمت آنها را از میان برد و کعبه را سوزاند و من کسی نیستم که حکومت شما را به عهده گیرم و مسئولیت هاى شما را تحمل کنم . اکنون خود دانید و خلافت خود ... » معاویه، پسر یزید سپس از خلافت کناره گیری کرد و چند روز بعد به طرز مشکوکی درگذشت و مروان بن حَکَم قدرت را در دست گرفت.

 

 

درگذشت ابن یعیش، ادیب مشهور سوری

IMG_20221220_083802

801 سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم جمادی الاول سال 643 هجری قمری: 

«ابن یَعیش»، ادیب و عالم عرب در حلب - از شهرهای سوریه امروز - درگذشت. او در شهرهای حلب، موصل و دمشق ، نحو و حدیث آموخت و پس از تکمیل مراحل تحصیلی ، به تدریس مشغول شد. شهرت ابن یعیش بیشتر در علم نحو بود و شاگردان بسیاری از محضر درس این عالم بزرگ کسب فیض کردند و هر یک در ردیف علمای عصر خود قرار گرفتند . از میان آنها می توان از ابن خلکان ، ادیب و مورخ مشهور قرن هفتم هجری قمری نام برد.

 

 

درگذشت شیخ الشریعة اصفهانی، عالم مبارز

IMG_20221220_083805

102 سال پیش، در روز بیست و نهم آذر سال 1299 هجری شمسی: 

ملا «فتح الله غروی اصفهانی» معروف به «شیخ الشریعه اصفهانی» عالم مبارز و فقیه برجسته ایرانی درگذشت. وی در سال 1228 ش در اصفهان در مرکز ایران متولد شد و تحصیلات علوم دینی را در همین شهر با پشتکار آغاز کرد. پس از مدتی ، شیخ الشریعه برای ادامه تحصیل به شهر مقدس مشهد رفت و در سال 1257 ش عازم نجف اشرف شد. وی در این شهر علاوه بر استفاده از عالمان برجسته، خود جلسه درس بزرگ و پرباری برگزار می کرد. از جمله کتاب های آیت الله شیخ الشریعه می توان به «قاعده لاضرر»، «قاعده طهارت» و «افاضة التقدیر فی احکام العصیر» را نام برد. این مرجع بزرگ تشیع در مبارزات فرهنگی، سیاسی و نظامی علیه استعمارگران، نیز بسیار فعال بود. در جریان جنگ جهانی اول، وی به همراه دیگر علمای عراق به مقابله با حمله انگلیسی ها پرداخت و درپی سلطۀ آنان بر عراق، رهبری قیام مردم علیه آنان را در دست گرفت. این قیام به دلیل برتری نظامی انگلیس و همچنین اختلافات در میان برخی رهبران و سستی مردم، به نتیجه مطلوب نرسید.

 

 

شیخ عزالدین قسام، از رهبران نهضت مردم فلسطین 

IMG_20221220_083810

87 سال پیش در چنین روزی، بیستم دسامبر سال 1935 میلادی:

شیخ «عزالدین قسام» (Izzad-Din al-Qassam)، از رهبران نهضت مردم فلسطین برای آزادی این سرزمین از اشغال صهیونیست ها و انگلیس، به شهادت رسید. وی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در سوریه، در دانشگاه الازهر مصر و نزد شیخ محمد عبده به تحصیلات خود ادامه داد. عزالدین قسام هنگامی از مصر بازگشت که فلسطین تحت سلطه استعماری انگلیس قرار داشت و به دلیل حمایت این دولت از تشکیل دولتی صهیونیستی در سرزمین فلسطین، سیل مهاجران یهودی از کشورهای اروپایی به سوی فلسطین به اوج خود رسیده بود. مردم فلسطین تحت رهبری شیخ عزالدین قسام از سال 1930 علیه استعمار انگلیس قیام کردند. اما پس از چندی صهیونیست ها با همکاری استعمارگران انگلیسی در توطئه ای مشترک، عزالدین قسام را ترور کردند و این عالم مبارز را از سر راه خود برداشتند.

 

 

آیت الله محمد فیضی قمی، عالم برجسته قمی 

IMG_20221220_083814

74 سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم جمادی الاول سال 1370 هجری قمری:

 آیت ا... میرزا «محمد فیض قمی»، عالم ، مرجع و استاد برجسته در قم ـ از شهرهای مذهبی ایران - درگذشت. او در قم متولد شد و پس از سال ها مطالعه و تحقیق ، به درجه اجتهاد رسید. آیت ا... فیض قمی سپس به حوزه علمیه نجف - در عراق - عزیمت کرد و از محضر علمای بزرگی همچون آخوند خراسانی بهره مند شد. وی در سال 1333 هجری قمری به زادگاهش قم بازگشت و در حوزه علمیه این شهر به تربیت و تدریس دانشجویان علوم دینی پرداخت . این عالم ربانی پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه اعتلای اسلام، در چنین روزی وفات یافت.

دیدگاه تان را بنویسید