تقویم تاریخ؛ از روز میلاد خورشید تا خروج انگلیس و فرانسه از مصر
کد خبر: 19578

تقویم تاریخ؛ از روز میلاد خورشید تا خروج انگلیس و فرانسه از مصر

امروز پنجشنبه، اول دی ماه سال 1401 هجری شمسی، برابر با 27 جمادی الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و دوم دسامبر سال 2022 میلادی است.

روز میلاد خورشید 

untitled

از سال 1738 قبل از میلاد یعنی در حدود 3760 سال پیش، یکم دی ماه را با نام  " روز خور " یا  " دی گان " می شناسند؛ روزی که خورشید دوباره بعد از بلندترین شب سال طلوع می کند و باز به دنیا زندگی می بخشد. جالب است بدانید که دی یکی از صفات برجسته خداوند بوده است و از این جهت اولین روزی که وارد دی ماه می شویم از اهمیت و جایگاه ویژه ای در میان ایرانیان باستان برخوردار بوده است. همچنین میان ایرانیان باستان، در کنار این که همیشه شب یلدا جایگاه ویژه ای داشته و همیشه با مراسم های مخصوص اش برگزار می شده، اما همیشه ترسی از شب در میان باستانیان وجود داشته است، ترس از بلندترین شب سال، ترس از ظلمتی بیشتر از همیشه و ترس از این که دیگر خورشید طلوع نکند. آن ها برای اینکه این ترس را فراموش کنند خود را با اعمال و مراسم های شب یلدا مشغول می کردند و دور اقوام و دوستان جمع می شدند تا از شدت این ترس کم شود. حال که بلندترین شب سال را تا صبح در کنار هم سپری کرده اند، صبح روز بعد آن، یعنی صبح روز یکم دی ماه،  را " روز خور " یا دی گان می نامیدند و آن را تعطیل اعلام می کردند و خستگی بیداری شب گذشته را از تن به در می کردند.

 

 

آخرین دوره جنگ های تاریخی  میان امپراتوری های کارتاژ

IMG_20221222_091306

 2168 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم دسامبر سال 146 قبل از میلاد:

سومین و آخرین دوره جنگ های تاریخی و خونین میان امپراتوری های کارتاژ و روم با پیروزی رومی ها و اضمحلال حکومت کارتاژها، به پایان رسید. جنگ های این دو امپراتوری به نام جنگ های پونیک معروف است و در اولین دوره آنها رومی ها و در دومین دوره کارتاژها پیروز شدند. امپراتوری کارتاژ، یکی از تمدن های باستانی در شمال غربی آفریقا و در ساحل دریای مدیترانه بود که با پیروزی رومی ها بر آن، امپراتوری کارتاژ عملاً از بین رفت.

 

 

تولد ژان راسین، شاعر فرانسوی 

IMG_20221222_091312

383 سال پیش، در روز بیست و دوم دسامبر سال 1639 میلادی:

«ژان راسین» (Jean Racine)، شاعر و نمایشنامه نویس فرانسوی متولد شد. وی در کودکی پدر و مادر خود را از دست داد. راسین پس از مدتی تحصیل، از 18 سالگی به نمایشنامه نویسی پرداخت، اما پس از مدتی به انتقاد از این شغل پرداخت و به نگارش تراژدی روی آورد. او در جوانی به دلیل نوشتن تراژدی «آندرو ماک» به شهرت رسید. راسین مدتی وقایع نگار پادشاه فرانسه بود. از آثار برجسته وی می توان از «ایفی ژِنی»، «فِدر» و «آتالی» نام برد. راسین در سال 1699 درگذشت.

 

 

زلزله مهیب در سیسیل 

IMG_20221222_091317

329 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم دسامبر سال 1693 میلادی:

زلزله بزرگی درجزیره سیسیل واقع در جنوب ایتالیا روی داد و در جریان آن سه شهر بزرگ این جزیره به کلی ویران شد و به شهرهای دیگر ازجمله پالرمو پایتخت سیسیل نیز خسارات فراوانی وارد آمد. این زلزله پرتلفات ترین زلزله در تاریخ ایتالیا محسوب می شود که در جریان آن بیش از هشتاد هزار نفر از مردم جزیره سیسیل کشته شدند.

 

 

درگذشت عبدالکریم بن احمد حلبی، محدث مسلمان 

IMG_20221222_091322

266 سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم جمادی الاول سال 1178 هجری قمری: 

«عبدالکریم بن احمد حلبی»، محدث مسلمان ، دیده از جهان فروبست. او از مشهورترین محدثان عصر خود در شهر حلب ـ در سوریه امروز ـ بود . حلبی ، فقه ، اصول فقه ، تفسیر ، حدیث و دیگر علوم متداول زمانش را نزد پدر و دیگر بزرگان آن عصر فرا گرفت. او پس از چندی نابینا شد ، اما امید و روحیه خود را از دست نداد و بیش از پیش به علم حدیث اشتغال یافت. از حلبی آثار و تألیفات متعددی برجای مانده است که از بین آنها می توان به کتاب «ادعیة السفر» اشاره کرد.

 

 

درگذشت جورج الیوت، شاعر مشهور انگلیسی 

IMG_20221222_091327

142 سال پیش در چنین روزی، 22 دسامبر 1880 میلادی:

جرج الیوت ( George Eliot) شاعر و داستان نویس معروف انگلیسی درگذشت. الیوت با نام واقعی ماری آن ایوانس در ۲۲ نوامبر ۱۸۱۹ در وارویک شایر(Warwickshire) انگلستان به دنیا آمد.او یکی از برجسته‌ترین نویسندگان عصر ویکتوریا است و آثارش که داستان آن‌ها بیش‌تر در انگلستان به وقوع می‌پیوندند، به‌خاطر دیدگاه‌های رئالیسم و روان‌شناختی شهرت دارند. ماری آن ایوانس نام مستعار مردانهٔ جورج الیوت را برای خود انتخاب کرد تا اطمینان یابد آثارش مورد توجه جدی مخاطبان قرار می‌گیرند. او اولین رمان کاملش را در سال ۱۸۵۹ به‌نام «آدام بید» به‌چاپ رساند، که مورد استقبال فراوان و البته کنجکاوی مردم قرار گرفت. بعد از موفقیت رمان «آدام بید» تا ۱۵ سال بعد از آن به نوشتن رمان‌های محبوب ادامه داد. معروف‌ترین رمان الیوت «میدل‌مارچ» (۱۸۷۱–۱۸۷۲) است که نقطهٔ عطفی در تاریخ رمان محسوب می‌شود. رمان‌های «افسانهٔ جوبال» و «فلیکس هالت افراطی» از دیگر آثار او هستند.آخرین رمان جورج الیوت در سال ۱۸۷۳ به‌نام «دانیل دروندا» منتشر شد. این نویسنده روز ۲۲ دسامبر ۱۸۸۰ بعد از دو سال درگیری با بیماری کلیوی در سن ۶۱ سالگی درگذشت.

الیوت اگرچه به‌دلیل حجم فروش کتاب‌هایش چندان موفق نبود، اما هنوز هم از لحاظ سبک نوشتاری مورد احترام ادبیات‌دوستان است. او هفت رمان و ۱۱ کتاب شعر از خود به‌جا گذاشته است.

 

 

پایان اشغال مصر توسط انگلیس و فرانسه 

IMG_20221222_091335

 66 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم دسامبر سال 1956 میلادی:

انگلیس و فرانسه، به اشغال 50 روزه بندر پورت سعید مصر پایان دادند و نیروهای خود را از مصر خارج کردند. شایان ذکر است، پس از حمله رژیم اشغالگر قدس به شبه جزیره سینا، حمله هوایی مشترک فرانسه و انگلیس نیز علیه مصر آغاز شد که در نتیجه این حملات، بسیاری از تاسیسات بندری کانال سوئز تخریب شد. دلیل اصلی این حملات که بعدها به جنگ کانال سوئز معروف شد، ملی شدن این کانال توسط جمال عبدالناصر رئیس جمهوری وقت مصر بود. در این ماجرا، سازمان ملل متحد از مصر حمایت کرد و بدین ترتیب سه کشور متجاوز از مصر خارج شدند.

 

 

سقوط حکومت چائوشسکو در رومانی 

IMG_20221222_091342

33 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم دسامبر سال 1989 میلادی:

حکومت «نیکلای چائوشسکو» (Nicolae Ceausescu)، رئیس جمهوری و رهبر حزب کمونیست وقت رومانی سقوط کرد و سه روز بعد، وی به همراه همسرش که او نیز از مقام های برجسته حکومتی بود، اعدام شدند. چائوشسکو، همچون سایر حاکمان کشورهای سوسیالیستی اروپا، در رومانی دیکتاتوری حزب کمونیست را برقرار کرده بود. برنامه های اقتصادی چائوشسکو ، از اوایل دهه 1980 میلادی موجب تشدید مشکلات اقتصادی در رومانی شد و به تدریج باعث اعتراض ها و تظاهرات مردم شد. مقاومت چائوشسکو در مقابل انتظارات مردم و جامعه جهانی برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی در رومانی در اواخر دهه 1980، وی را منزوی کرد. سرانجام به دنبال تشدید ناآرامی در کشور و اعلام حمایت ارتش از ناراضیان، چائوشسکو و همسرش که قصد فرار داشتند، دستگیر و تیرباران شدند .

دیدگاه تان را بنویسید