تقویم تاریخ؛ از رحلت نایب خاص امام زمان(عج) تا استقلال لیبی
کد خبر: 19624

تقویم تاریخ؛ از رحلت نایب خاص امام زمان(عج) تا استقلال لیبی

امروز شنبه، سوم دی سال 1401 هجری شمسی، برابر با 29 جمادی الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و چهارم دسامبر سال 2022 میلادی است

درگذشت محمد بن عثمان، دومین نایب خاص امام زمان (عج)

IMG_20221224_083658

1139 سال پیش، در روز بیست و نهم جمادی الاول سال ۳۰۵ هجری قمری «محمد بن عثمان بن سعید عَمری» دومین نایب خاص حضرت مهدی (عج) دیده از جهان فروبست.

وی پس از وفات پدرش، عثمان بن سعید، اولین نایب خاص آن حضرت در سال ۱۲۶۵ ق، به این مقام رسید. محمد بن عثمان همچون پدرش، مورد اعتماد اهل بیت پیامبر (ع) بود و در طول ۴۰ سال نیابت امام زمان (ع) با وجود سختگیری‌های عباسیان، به خوبی از عهده وظایفش و انتقال پیام‌های آن حضرت به مردم برآمد. وی کتاب‌هایی نیز در فقه نگاشته که «کتاب الاَشرَبه» ازجمله آن‌ها است. لازم به ذکر است که امام زمان (عج) از زمان شهادت پدر بزرگوارشان، امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق، تا سال ۳۲۹ هجری قمری در غیبت صُغری به سر بردند که در این مدت، چهار نایب یکی بعد از دیگری به عنوان واسطۀ ایشان با مردم فعالیت می‌کردند. اما از سال ۳۲۹ ق به بعد، غیبت کبرای حضرت مهدی (ع) شروع شد که در این مدت نایب خاصی وجود نداشته است.

 

 

درگذشت واسکو دوگاما، دریانورد پرتغالی

IMG_20221224_083701

498 سال پیش، در روز بیست و چهارم دسامبر سال ۱۵۲۴ میلادی «واسکو دو گاما» (Vasco da Gama) دریانورد و کاشف معروف پرتغالی درگذشت.

وی در سال ۱۴۶۰ میلادی متولد شد. مهمترین اقدام وی، کشف راه آبی اروپا به آسیا و هند در سال ۱۴۹۸ میلادی بود. کشف وی از آن جهت حائز اهمیت بود که درسال ۱۴۵۳ امپراتوری عثمانی، راه زمینی اروپا به آسیا را بسته بود. واسکودو گاما با دور زدن قاره آفریقا، به هند رسید و با کشتار فراوان اهالی آن، زمینه استعمار هند توسط پرتغال را فراهم کرد.

 

 

حمله فرانسه به سرزمین گینه در آفریقا

IMG_20221224_083705

173 سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم دسامبر سال ۱۸۴۹ میلادی سپاهیان فرانسه به سرزمین گینه در غرب آفریقا، حمله کردند. این حمله، مقدمه تسخیر سرزمین زرخیز گینه توسط فرانسه بود. قبل از حمله قوای فرانسه شرکتی تجاری به نام کمپانی ساحل طلا در گینه ایجاد شده بود که زمینه را برای ورود قوای فرانسه به این سرزمین فراهم آورد. پس از ورود نیرو‌های فرانسوی به گینه، دولت فرانسه پایگاه‌هایی دراین منطقه ایجاد کرد و با انعقاد پیمان‌های متعدد با دیگر دولت‌های اروپایی، موقعیت خویش را در گینه مستحکم ساخت. بدین ترتیب گینه درسال ۱۹۱۳ میلادی به طور رسمی به تصرف فرانسه در آمد. سرانجام مردم گینه در یک همه پرسی در سال ۱۹۵۸ میلادی، خواستار رهایی از سلطه فرانسه شدند و گینه در همین سال، استقلال یافت

 

 

استقلال لیبی

IMG_20221224_083708

71 سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم دسامبر سال ۱۹۵۱ میلادی با تصویب قطعنامه سازمان ملل متحد، لیبی استقلال خود را بازیافت و محمد ادریس المهدی به عنوان پادشاه لیبی برگزیده شد.

این کشور در گذشته به طرابلس مشهور بود و مدت‌ها تحت اشغال قوای بیگانه قرار داشت. لیبی در قرن شانزدهم میلادی توسط ارتش عثمانی اشغال شد. این کشور در آستانه جنگ جهانی اول با وجود مقاومت مردم، به تصرف ایتالیا درآمد و در اواسط جنگ جهانی دوم انگلستان و فرانسه، این کشور را اشغال کردند. سرانجام در سال ۱۹۵۱ میلادی، لیبی استقلال خود را بازیافت و در سال ۱۹۶۹ میلادی، گروهی از افسران جوان لیبی به رهبری سرهنگ معمر قذافی، طی یک کودتا، حکومت سلطنتی ادریس را سرنگون کردند. اما در فوریه سال ۲۰۱۱ مردم که از سال‌ها دیکتاتوری قذافی به تنگ آمده بودند، تحت تأثیر انقلاب‌های عربی، بر ضد وی به‌پا خاستند و پس از درگیر‌های نظامی گسترده، سرانجام در اوت همان سال با تصرف طرابلس پایتخت لیبی، به حکومت معمر قذافی پایان دادند. لیبی در شمال قاره آفریقا و جنوب دریای مدیترانه، حدود یک میلیون و هفتصد و شصت هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و در همسایگی مصر، الجزایر، تونس، سودان، چاد و نیجر، واقع است.

دیدگاه تان را بنویسید