بازنشستگی‌ پیش‌ازموعد؛ بلای جان تامین اجتماعی/ الزامات تغییر سن بازنشستگی در ایران
کد خبر: 19798

بازنشستگی‌ پیش‌ازموعد؛ بلای جان تامین اجتماعی/ الزامات تغییر سن بازنشستگی در ایران

براساس قوانین تامین اجتماعی، سن قانونی بازنشستگی برای مردان ۶۰ و برای زنان ۵۵ سال تعیین شده است؛ این در حالی است که بازنشستگی در برخی شرایط و به موجب برخی قوانین، تحت عنوان «پیش از موعد» با سنوات بیمه‌پردازی کمتر و سن پایین‌تر نیز اتفاق می‌افتد که از جمله‌ آنها می‌توان به بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور، بازنشستگی زنان کارگر با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن و همچنین بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه اشاره کرد.

به گزارش خودکارنیوز، بازنشستگی‌های پیش‌ازموعد از جمله چالش‌های بزرگ سازمان تأمین‌اجتماعی است که تأثیر منفی بر روی ضریب پشتیبانی این سازمان و همچنین برهم خوردن تعادل میان منابع و مصارف دارد.

کارشناسان حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی، افزایش سن امید به زندگی به بیش از ۷۰ سال را عاملی ضروری برای اصلاح قانون مصوب سال ۱۳۵۴ تأمین‌اجتماعی و بازنگری در مقررات مرتبط با بازنشستگی‌های پیش‌ازموعد می‌دانند و بارها نسبت به تبعات آن هشدار داده‌اند.

مجتبی طهماسبی آشتیانی، سرپرست اداره کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی، در گفت‌وگویی که چندی پیش با هفته‌نامه سازمان تامین اجتماعی (آتیه‌نو) داشته، پیشینه بازنشستگی‌های پیش‌ازموعد، علت وضع این قانون و وضعیتی که در دهه‌های گذشته داشته را مرور کرده و گفته است: بازنشستگی را می‌توان از جهات متعددی تقسیم‌بندی کرد. یکی از مهمترین تقسیمات بازنشستگی، تقسیم آن به بازنشستگی عادی و پیش‌ازموعد است. عبارت بازنشستگی پیش‌ازموعد در قانون تأمین‌اجتماعی تعریف نشده، اما با توجه به اینکه قانونگذار گاهی در شرایط مورد نیاز برای استحقاق برقراری بازنشستگی، استثنائاتی قائل شده، از این موارد به عنوان بازنشستگی پیش‌ازموعد یاد می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرده بود که در برخی پارامترهای بازنشستگی، چالش‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها در تأمین‌اجتماعی پیش‌ازموعد بوده که این موضوع هزینه‌ها را بالا می‌برد. این ۵۰ درصد شامل چه نوع از بازنشستگی‌های پیش‌ازموعد است؟» گفت: بازنشستگی وفق قانون تعیین تأمین اجتماعی اشخاص و همچنین بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور بیشترین سهم را در افزایش تعداد بازنشستگان پیش‌ازموعد طی سال‌های اخیر داشته است.

۲ عامل موثر در بازنشستگی‌های پیش از موعد؛  

بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه و بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آوری

سرپرست اداره کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: امکان واریز کسری حق بیمه در خصوص سنوات پرداخت حق بیمه کمتر از ۱۰ سال با توجه به شرایط سنی و بهره‌مندی از خدمات درمانی در قانون تعیین تکلیف و از سوی دیگر بهره‌مندی از مزایای احتساب هر سال سابقه اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور به مدت یک و نیم سال و حذف شرط سنی، با استقبال فراوانی مواجه است.

سیر صعودی بازنشستگی پیش از موعد طی ۱۰ سال اخیر و افزایش آمارها از ۱۳ به ۵۱.۵ درصد

طهماسبی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های آماری نرخ بازنشستگی پیش‌ازموعد طی ۱۰ سال اخیر همواره صعودی بوده و آمار بازنشستگان پیش‌ازموعد از ۱۳ درصد در سال ۹۱ به بیش از  ۵۱.۵ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده و از سال ۹۹ تعداد بازنشستگان پیش‌ازموعد از بازنشستگان عادی پیشی گرفته است.

وی همچنین درباره مشاغل سخت و زیان‌آور و لزوم خارج شدن برخی مشاغل از شمول سخت و زیان‌آوری گفت: مشاغل سخت و زیان‌آور، به مشاغلی اطلاق می‌شود که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد است و در اثر اشتغال کارگر در آن کار یا آن محل، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی جسمی‌ و روانی در او ایجاد شود. نتیجه چنین کارهایی، بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.

دیدگاه تان را بنویسید