سرعت کاهش رشد جمعیت در ایران از خیلی کشورها بیشتر است
کد خبر: 19810

سرعت کاهش رشد جمعیت در ایران از خیلی کشورها بیشتر است

مشاور عالی وزیر کشور در حوزه جمعیت و سلامت با بیان اینکه سرعت کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران بیشتر از خیلی از کشورهای دنیاست، گفت: این کاهش در همه دنیا اتفاق افتاده، اما در ایران بدون منطق انجام شده و نیازمند سامان‌دهی جدی است.

به گزارش خودکارنیوز،محمداسماعیل اکبری دیروز پنجشنبه در نشست اعضای شورای اداری استان آذربایجان شرقی با موضوع «چرایی و چگونگی عملیاتی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» افزود: در شرایط منطقی ایران باید ۶ درصد سالمند، ۲۴ درصد جمعیت زیر ۱۴ سال و حدود ۷۰ درصد جمعیت مولد داشته باشد و لذا اگر به ساختار جمعیت توجه ویژه‌ای نشود، خسارات جبران ناپذیری خواهد داشت

وی با تشریح ریشه‌ها، سوابق و دلایل تخریب ساختار جمعیت در ایران و تبیین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نظام مدیریتی وزارت کشور را مسئول حل مشکلات حوزه جمعیت با پشتوانه این قانون عنوان کرد.

اکبری تصریح کرد: اغلب متخصصان امر در دنیا می گویند اگر سرمایه اجتماعی در کشوری باشد اتفاقات بزرگی صورت می گیرد، اما در روند موجود در آینده به مشکل برخواهیم خورد؛ موضوع جمعیت موضوعی به شدت امنیتی است و همه بخش‌ها باید تحرکات غیرتمندانه داشته باشند تا اتفاقات ناگوار به وجود نیاید و جمعیت ما با مشکل روبرو نشود.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت حل مشکلات حوزه جمعیت به صورت نظام‌مند به وزارت کشور سپرده شده و استانداری‌ها نقش اصلی را دارند؛ در شرایطی که دنیا پذیرفته که سیاست‌های کنترل جمعیت باید محدود شود ما نیز باید در جهت این سیاست حرکت کنیم.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور هم در این نشست گفت: قانون جوانی جمعیت ۷۳ ماده دارد که بر اساس بند یک این قانون استانداران موظف هستند برای ارتقای نرخ باروری اقداماتی انجام دهد.

زینب اختری افزود: کارگروهی در این حوزه در وزارت کشور تشکیل شده و اکنون ۹۰ درصد فرمانداران و شهرستان‌ها در این حوزه فعال شده‌اند؛ نگاه به این قانون به عنوان یک اهرم است و اگر مسئولان با عزم جدی پای کار نیایند آسیب‌های جبران ناپذیری به کشور وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسأله در فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب و تاکید رئیس جمهوری بحث جمعیت است که این مهم مسئولیت زیادی را برعهده مسئولان قرار داده‌ است.

IMG_20221230_084057

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز جوان‌سازی جمعیت را یکی از مهم‌ترین مباحث کشور عنوان کرد و گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های سالمند کشور است و با روند کنونی، نرخ رشد جمعیت استان در سال ۱۴۱۵، صفر و در سال ۱۴۲۰ منفی خواهد شد.

تراب محمدی افزود: معضل کاهش جمعیت تنها عامل اقتصادی ندارد، بلکه باید باورها و سبک زندگی عوض شود؛ به همین دلیل کارهای فرهنگی در این حوزه اهمیت پیدا می‌کند و در سطح کشور نیز برای برنامه‌های فرهنگی و توجیهی برای مدیران کشوری و استانی برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید متوجه عمق این فاجعه باشند، افزود: ما در استان آذربایجان شرقی به خاطر موقعیت جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی خاص بیش از سایر مناطق کشور نیازمند اصلاح ساختار جمعیت و افزایش نرخ رشد جمعیت هستیم.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه این استان رتبه سوم کشور از نظر سالمندی را دارد، گفت: ۱۲ درصد جمعیت استان سالمند هستند و نرخ موالید استان از سال ۱۳۹۱ به این طرف مرتبا کاهش داشته است.

زهرا کوهی افزود: نرخ ازدواج نیز نسبت به سال ۱۳۹۱، با کاهش ۱۰ درصدی و نرخ طلاق با افزایش ۸ درصدی روبرو بوده و بر اساس این آمارها ما با بحران جمعیت مواجه هستیم.

وی در تشریح اقدامات انجام یافته در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان، گفت: براساس ماده ۴ این قانون مبنی بر اختصاص زمین به والدین دارای ۳ فرزند و بیشتر، تاکنون ۱۸۷۶ مورد ثبت نام در استان انجام شده که ۲۶۳ مورد آن تایید شده و ۶۵ مورد در مرحله واگذاری است.

کوهی درخصوص تسهیلات فرزندآوری نیز گفت: در سال گذشته ۲۵ هزار مورد تسهیلات در استان پرداخت شده که آمار نسبتا خوبی است؛ برای زوجین نابارور نیز در سال گذشته و امسال، ۶۰۷ مورد تسهیلات پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: وظایف همه دستگاه‌ها در بحث قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشخص شده و نحوه اجرای این قانون در استان رصد می‌شود و انتظار داریم که دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

کوهی همچنین از تدوین برنامه اقدام و عمل استان در حوزه جمعیت خبر داد و گفت: این برنامه در چهار محور جبهه‌سازی، هوشیارسازی، توجه به زیرساخت‌ها و اصل بحران جمعیت و حل اساسی و راهبردی مسأله فرزندآوری تدوین شده است.

نشست اعضای شورای اداری استان آذربایجان شرقی با موضوع «چرایی و چگونگی عملیاتی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به عنوان سیاست حیاتی برای آینده کشور با حضور مشاور عالی وزیر کشور در حوزه جمعیت و سلامت و دبیر ستاد جمعیت کشور برگزار شد.

IMG_20221230_084104

دیدگاه تان را بنویسید