تقویم تاریخ؛ از آغاز سال نوی میلادی تا روز ملی فلسطین
کد خبر: 19859

تقویم تاریخ؛ از آغاز سال نوی میلادی تا روز ملی فلسطین

امروز یکشنبه، یازدهم دی ماه سال 1401 هجری شمسی، برابر با هشتم چمادی الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با اول ژانویه سال 2023 میلادی است.

آغاز سال نوی میلادی

IMG_20230101_090217

اول ژانویه برابر با آغاز سال نو میلادی است:

در کشورهایی که از گاه‌شمار (تقویم) میلادی استفاده می کنند، سال نو معمولاً روز اول ژانویه برگزار می شود. ماه‌های گاه‌شمار ( تقویم ) رومی، از زمان پادشاه نوما پومپیلیوس در حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد ، از ژانویه تا دسامبر است . بر این اساس در شب ۳۱ دسامبر هر سال به عنوان آخرین روز سال میلادی در بسیاری از کشورهای جهان مراسم سال نو برگزار می شود. در فرهنگ جدید غرب این روز با گردهمایی‌هایی در مجالس و مهمانی‌ها برگزار می شود و نو شدن  سال را نیمه شب 31 دسامبر شب جشن می‌گیرند. شب سال نو به صورت جهانی مطابق با تولد مسیح یا عرف‌ نامه پس از میلاد (به انگلیسی: Anno Domini) در کشورهای مسیحی و حتی غیر مسیحی در ۳۱ دسامبر برپا می شود . شب سال نو همچنین به عنوان هفتمین روز کریسمس در آیین مسیحی شناخته می شود.

 

 

استقلال هائیتی 

IMG_20230101_090221

 219 سال پیش درچنین روزی، اول ژانویه سال 1804 میلادی:

«هائیتی» به عنوان اولین کشور آمریکای لاتین ، استقلال خود را اعلام کرد. استقلال هائیتی به دنبال قیام بزرگ بردگان سیاه پوست این کشور علیه برده داران فرانسوی و سپس مبارزه بردگان با ارتش فرانسه ، به دست آمد . سلطه استعماری فرانسه بر هائیتی از سال 1677 آغاز شد . هائیتی پس از استقلال با ناآرامی ها و دست به دست شدن قدرت مواجه شد. آمریکا که در نزدیکی هائیتی قرار دارد، از سال 1905 دخالت در امور داخلی این کشور را آغاز کرد و ازسال 1915 کنترل هائیتی را در دست گرفت که باعث خشم مردم این کشور از آمریکا شد. به همین دلیل نیروهای آمریکایی مجبور شدند درسال 1934 هائیتی را ترک کنند . آمریکا البته به دخالت در هائیتی ادامه داد تا منافع نامشروع خود را در این کشور حفظ کند . هائیتی با 28 هزار کیلومتر مربع مساحت، در غرب اقیانوس اطلس واقع شده و با کشور دومینیکن همسایه است.

 

 

درگذشت هانری رودلف هرتز، کاشف امواج هرتز

IMG_20230101_090226

129 سال پیش در چنین روزی، اول ژانویه سال 1894 میلادی:

«هانری رودلف هرتز» (Heinrich Rudolf Hertz)، فیزیکدان و ریاضیدان آلمانی، در 37 سالگی درگذشت. او درسال 1857 میلادی در هامبورک متولد شد و از نوجوانی به فیزیک و مکانیک علاقه بسیار داشت و تحصیلات خود را در همین زمینه ادامه داد. هرتز با کشف امواج الکترومغناطیس ، پایه گذار اختراعات و اکتشافات زیادی در زمینه فیزیک و ریاضی شد. امواجی که امروزه به نام امواج هرتز از آنها یاد می شود، توسط او کشف شده است.

 

 

استقلال استرالیا

IMG_20230101_090231

 122 سال پیش درچنین روزی، اول ژانویه سال 1901 میلادی:

کشور«استرالیا» استقلال خود را به دست آورد. برای اولین بار هلندی ها درسال 1606 قدم به جزیره استرالیا گذاشتند ، اما در اواخر قرن هجدهم ، انگلیس این جزیره را اشغال و از آن به عنوان تبعیدگاه محکومین و مجرمین استفاده کرد. در نیمه دوم قرن نوزدهم کشف معادن طلا در برخی نقاط استرالیا باعث مهاجرت افراد زیادی به این جزیره شد. در این حال، فعالیت های استقلال طلبانه نیز افزایش یافت تا اینکه در چنین روزی درسال 1901 ، مردم استرالیا استقلال خود را از انگلیس به دست آوردند.  با وجود این، در جنگ های جهانی اول و دوم، نظامیان استرالیایی در کنار ارتش انگلیس علیه آلمان جنگیدند. استرالیا با شیوه حکومتی فرمانداری کل، اداره می شود که رئیس آن نماینده تشریفاتی ملکه انگلیس است . جزیره استرالیا با حدود هفت میلیون و ششصد و هشتاد کیلومتر مربع مساحت، در اقیانوس آرام و در جنوب شرقی قاره آسیا قرار دارد و قسمت اصلی قاره اقیانوسیه را تشکیل می دهد. پایتخت استرالیا، شهر «کانبرا» است.

 

 

تولد شیخ محمد تقی بهلول، از خطیبان بزرگ ایرانی

IMG_20230101_090235

116 سال پیش در چنین روزی هشتم جمادی الثانی 1328 هجری قمری:

شیخ "محمدتقی بهلول"، از علمای معاصر و خطیب و واعظ شهیر اهل خراسان ، در گناباد در شرق ایران به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی نزد پدرش ، به سبزوار رفت و به ادامه‌ تحصیل پرداخت . بهلول ، پس از واقعه‌ کشف حجاب توسط رضاخان ، در اجتماع عظیم مردم مشهد در مسجد گوهرشاد علیه رژیم پهلوی سخنان تندی بیان کرد که به عکس العمل رژیم و کشتار تعداد زیادی از زائران حرم رضوی انجامید . وی از آن پس از مشهد متواری و راهی افغانستان شد. از آن جا که سیاست افغانستانِ آن روز ، همسو با سیاست ایران بود ، حکام افغان برای این که روابط دو طرف به تیرگی نگراید ، بهلول را زندانی کردند و بیش از 30 سال در زندان نگه داشتند . بهلول پس از آزادی ، به ایران ، مصر، عراق و دیگر کشورهای عربی رفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت .

 

 

اشغال تبریز و ارومیه توسط ارتش عثمانی 

IMG_20230101_090305

108 سال پیش، در روز یازدهم دی سال 1293 هجری شمسی:

در پی آغاز جنگ جهانی اول، ارتش عثمانی از شمال غرب به ایران حمله کرد و دو شهر تبریز و ارومیه و برخی نواحی دیگر را اشغال کرد / در حالی که ایران رسماً سیاست بی طرفی در جنگ را اعلام کرده بود. در آن زمان به دلیل ضعف خاندان قاجار و حوادث پس از انقلاب مشروطه در ایران، ارتش ایران توانایی مقابله با متجاوزان عثمانی را نداشت. چندی بعد، ارتش روسیه که در جبهه متفقین بود به مقابله با نظامیان عثمانی برخاست و آنها را از برخی مناطق اشغال شده عقب راند. روس ها که از گذشته، حضوری استعماری در ایران داشتند به پیشروی خود ادامه دادند و بخش های دیگری از ایران را اشغال کردند و تا نزدیک تهران پیش آمدند. با وقوع انقلاب کمونیستی سال 1917، سربازان روس به تدریج از ایران خارج شدند و نظامیان عثمانی نیز درپی شکست در جنگ جهانی اول ، ایران را ترک کردند. اشغال نظامی ایران توسط روسیه ، انگلیس و عثمانی ، موجب کشتار مردم و قحطی گسترده ای شد که جان بسیاری را گرفت.

 

 

استقلال سودان از مصر و انگلیس 

IMG_20230101_090337

67 سال پیش در چنین روزی ، اول ژانویه سال 1956 میلادی:

«سودان» موفق به کسب استقلال از مصر و انگلیس شد و چنین روزی به عنوان روز ملی این کشور نام گرفت . شایان ذکر است در سال 1899 میلادی ، بر اساس قراردادی که میان مصر و انگلیس منعقد شد ، دو کشور درمورد اداره مشترک امور سودان به توافق رسیدند .  بدین ترتیب که فرماندار کل سودان را دولت مصر با موافقت انگلیس تعیین می کرد. قرارداد اداره مشترک سودان توسط مصر و انگلیس، یک سال پس از سرکوب قیام شیخ «محمد بن احمد» مشهور به مهدی توسط قوای مشترک دو کشور، امضا شد . در اواسط قرن بیستم ، زمزمه استقلال سودان آغاز شد و سرانجام مصر و انگلیس در سال 1956 ، استقلال سودان را به رسمیت شناختند و این کشور دارای حکومت جمهوری شد.سودان بیشتر دوران پس از استقلال خود را شاهد حکومت نظامیان بوده است و دولت های مرکزی همواره با شورش هایی در کشور روبرو بوده اند که برخی دولت های غربی ، به ویژه آمریکا در آنها نقش داشته اند. از جمله این شورش ها می توان به شورش های تجزیه طلبانه در جنوب و شورش دارفور در غرب سودان اشاره کرد. بخش جنوبی سودان پس از دو دهه جنگ داخلی سرانجام در ژوئیه 2011 از سودان جدا شد. سودان با بیش از دو میلیون و پانصد هزار کیلومتر مربع مساحت، در شمال شرقی قاره آفریقا واقع شده و با کشورهای مصر، لیبی، چاد، کنیا، اوگاندا، اتیوپی و کنگوی دموکراتیک هم مرز است.

 

 

درگذشت ایت الله سید عبدالحسین شرف الدین عاملی، عالم بزرگ مسلمان 

IMG_20230101_090348

67 سال پیش در چنین روزی، هشتم جمادی الثانی سال 1377 هجری قمری:

آیت ا... «سید عبدالحسین شرف الدین عاملی»، عالم بزرگ مسلمان درگذشت. او در سال 1290 هجری قمری در کاظمین ـ از شهرهای عراق ـ متولد شد و در پایان تحصیلات خود، عازم جبل عامل در لبنان شد و در آنجا به فعالیتهای اسلامی پرداخت. این عالم والامقام ، خدمات بسیار ارزنده ای به جهان اسلام کرد . وی همواره منادی وحدت بین مسلمانان جهان بود و برای نیل به این هدف، چندین کتاب و رساله نیز به رشته تحریر درآورد.

 

 

پیروزی انقلاب کوبا 

IMG_20230101_090435

64  سال پیش در چنین روزی، اول ژانویه سال 1959 میلادی:

انقلاب کوبا پیروز شد و با فرار ژنرال باتیستا ، دیکتاتور معروف کوبا ، دست او و سایر دست نشاندگان آمریکا از کوبا کوتاه شد. پیروزی جنبش چریکی به رهبری فیدل کاسترو در سال 1959 میلادی ، آمریکا را در وضعیت دشواری قرار داد، زیرا کوبا تنها حکومت کمونیستی در آمریکای مرکزی و نزدیک مرزهای آمریکا بود و روابط بسیار نزدیکی با شوروی داشت . به همین دلیل آمریکا همواره سیاست خصمانه ای علیه حکومت کاسترو اعمال کرد و هنوز هم دو کشور روابطی متشنج دارند . کوبا در آمریکای مرکزی، جزیره ای در غرب اقیانوس اطلس و جنوب شرقی آمریکا به وسعت بیش از 110 هزار کیلومتر مربع است.

 

 

استقلال کامرون از فرانسه 

IMG_20230101_090523

 63 سال پیش، در روز اول ژانویه سال 1960 میلادی:

کشور «کامرون» در غرب آفریقا ، استقلال خود را از فرانسه به دست آورد. کامرون مدت ها تحت استعمار کشورهای اروپایی، از جمله آلمان بود که از سال 1884 کامرون را اشغال کرده بود . پس از شکست آلمان در جنگ جهانی اول ، فرانسه و انگلیس / سرزمین کامرون را میان خود تقسیم کردند. مدت زیادی طول نکشید که جنگ های استقلال طلبانه مردم کامرون آغاز شد و سرانجام قسمت تحت سلطه فرانسه در سال 1960 و بخش تحت سلطه انگلیس نیز یک سال بعد آزاد شد. کامرون با بیش از 474 هزار کیلومتر مربع مساحت، با کشورهای نیجریه، چاد، آفریقای مرکزی، گینه استوایی، گابن و جمهوری دموکراتیک کنگو همسایه است.

 

 

استقلال برونئی از انگلیس 

IMG_20230101_090533

39 سال پیش در چنین روزی، اول ژانویه سال 1984 میلادی:

کشور «برونئی» استقلال خود را از انگلستان اعلام کرد. این کشور کوچک و کم جمعیت که درجنوب شرقی آسیا قرار دارد ، به همراه بخشی از خاک مالزی ، یک جزیره را در این ناحیه تشکیل می دهد. نظام سیاسی برونئی از قدیم پادشاهی بود که زیر نظر انگلیس اداره می شد . انگلیس پس از خروج از کشورهای شرق آسیا ، از برونئی نیز خارج شد . اکثریت مردم برونئی، مسلمان هستند و این کشور با حدود 5700 کیلومتر مربع مساحت ، با داشتن ذخایر فراوان نفت و گاز ، کشور ثروتمندی محسوب می شود.

 

 

درگذشت آیت الله حیدری ایلامی، عالم وارسته و مجاهد 

IMG_20230101_090538

36 سال پیش، در روز یازدهم دی سال 1365 هجری شمسی:

 آیت الله «عبدالرحمان حیدری ایلامی» عالم وارسته و مجاهد، درگذشت. وی در سال 1304 ش در ایلام از شهرهای غربی ایران، متولد شد و پس از تحصیلات ابتدایی، برای کسب معارف دینی به کربلا، سامرا و نجف در عراق رفت و از محضر علمای برجسته ، از جمله امام خمینی (ره) علم آموخت . آیت الله ایلامی در سال 1354 ش به زادگاه خویش بازگشت و بلافاصله به روشنگری مردم و مبارزه با رژیم استبدادی پهلوی پرداخت . پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، وی عهده دار نمایندگی امام خمینی در استان ایلام و همچنین نمایندگی مردم این استان در مجلس خبرگان قانون اساسی و خبرگان رهبری شد . با شروع تهاجم ارتش صدام به ایران ، آیت الله حیدری ایلامی، نیروهای مقاومت مردمی را شکل داد و به مقابله با متجاوزان پرداخت و تا پایان عمر، هر گونه که می توانست از این نیروها حمایت می کرد.

 

 

اجرای پیمان ماستریخت

IMG_20230101_090548

30  سال پیش در چنین روزی، اول ژانویه سال 1993 میلادی:

پیمان «ماستریخت» به اجرا درآمد و موجب برچیده شدن مرزهای اقتصادی میان دوازده کشور اروپایی عضو جامعه اقتصادی اروپا شد. پیمان وحدت اروپا در دهم دسامبر سال 1991 میلادی ، توسط سران 12 کشور عضو جامعه اقتصادی اروپا در شهر تاریخی ماستریخت در جنوب هلند به امضا رسید و جامعه اقتصادی اروپا، به اتحادیه اروپا تبدیل شد. با اجرای پیمان ماستریخت گام بلندی در روند همگرایی بیشتر اعضای اتحادیه اروپا برداشته شد. گرچه این همگرایی در سالهای اخیر با مشکلات جدی مواجه شده است.

 

 

روز ملی فلسطین 

IMG_20230101_090555

اول ژانویه، روز ملی فلسطین است.

سرزمین فلسطین از قدیمی‌ ترین مناطق مسکونی جهان محسوب می‌ شود که در ساحل شرقی دریای مدیترانه، و در همسایگی کشورهای اردن، مصر، سوریه و لبنان قرار دارد. فلسطین حدود 6 هزار و 263 کیلومتر مربع مساحت دارد که بخش اعظم آن امروزه تحت اشغال رژیم صهیونیستی است. پایتخت فلسطین قدس شریف و شهرهای غزه و رام اللَّه نیز مراکز اداری موقت هستند. ضمن اینکه خان یونس و نابلس نیز از شهرهای مهم این کشورند. ملیت و زبان رسمی مردم فلسطین عربی است و بیش از 87% مردم آن پیرو آیین مقدس اسلام هستند. سرزمین فلسطین بین سال‌های 1517م تا جنگ جهانی اول توسط دولت عثمانی اداره می ‌شد و از آن پس تحت قیمومیت انگلیس درآمد. از اواخر قرن 19م با اوج‌گیری نهضت صهیونیسم و گسترش موج مهاجرت یهودیان به فلسطین، جمعیت یهودیان رو به افزایش گذاشت. در پی تشدید اختلافات و درگیری‌ها میان اعراب و صهیونیست‌ها، طرحی در سازمان ملل به تصویب رسید که به موجب آن فلسطین به دو قسمت یهودی و عرب‌ نشین تقسیم شد. طبق این طرح بیش از 56% از کل اراضی فلسطین به یهودیان و بقیه به اعراب واگذار گردید. در سال 1948م پس از خروج نیروهای انگلیسی، دولت جعلی و غصبی اسرائیل در سرزمین فلسطین اعلام موجودیت نمود و طی مدت کوتاهی نزدیک 80% از خاک فلسطین را به اشغال خود درآورد. در اثر فقدان یک موجودیت ملی در فلسطین، اداره نوار غزه به مصر و اداره کرانه باختری به اردن واگذار گردید که این مناطق نیز در سال 1967م به اشغال رژیم صهیونیستی درآمدند. آغاز نبرد مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی در اول ژانویه 1965م به عنوان روز ملی فلسطین نام‌گذاری شده است.

دیدگاه تان را بنویسید