تقویم تاریخ؛ از وفات ام البنین (س) تا حماسه شهدای هویزه
کد خبر: 20004

تقویم تاریخ؛ از وفات ام البنین (س) تا حماسه شهدای هویزه

امروز جمعه، شانزدهم دی ماه سال 1401 هجری شمسی ، برابر با سیزدهم جمادی الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با ششم ژانویه سال 2023 میلادی است .

وفات ام البنین(س) ، مادر حضرت ابوالفضل العباس (ع)

IMG_20230106_085656

بنا به اقوال مشهورتر، ۱۳۸۰ سال پیش در چنین روزی، سیزدهم جمادی الثانی سال ۶۴ قمری "ام ‏البنین"(س) همسر امام علی (ع) و مادر گرامی حضرت اباالفضل العباس (ع) وفات یافتند.

حضرت امام علی (ع) سالیانی پس از حضرت زهرا (س)، به سفارش برادر خود عقیل که از علمای نَسَب شناس بود و خاندان‏‌های عرب را به خوبی می‏ شناخت، با فاطمهی کلابیه ازدواج کرد. این بانوی بزرگوار از امام علی (ع) چهار پسر به نام ‏های عباس، جعفر، عبداللَّه و عثمان آورد و به اُمّ‏ البنین یعنی مادر پسران معروف گردید. هر چهار پسر ام ‏البنین در واقعه‏ خونین کربلا به شهادت رسیدند و او در برابر این مصیبت صبر نمود. وی پس از اطلاع از حادثه‏ عاشورا، عبیداللَّه، فرزند پسرش عباس را همراه خود به قبرستان بقیع می‏ بُردْ و اشعاری در رثای فرزندانش می‏ سرود. مردم مدینه نیز جهت شنیدن ندبه‏ این بانوی بزرگوار در آن محل جمع می‏ شدند و می‏ گریستند. ام ‏البین (س) سه سال پس از عاشورای سال ۶۱ ق در مدینه درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

 

 

درگذشت ابن هیثم، فیزیکدان مسلمان

IMG_20230106_085659

۱۰۱۴ سال پیش در چنین روزی، سیزدهم جمادی الثانی سال ۴۳۰ هجری قمری «ابن هیثم» (Ebn-e Haytham)، فیزیکدان، ریاضیدان و دانشمند بزرگ مسلمان در قاهره درگذشت.

او درسال ۳۵۴ هجری قمری در بصره ـ در جنوب عراق فعلی ـ متولد شد. ابن هیثم پس از تلاش و تحقیق بسیار، ریاضیدانی برجسته شد. او در علوم فیزیک، طب، فلسفه و نجوم نیز استاد بود و درباره نور، تحقیقات دقیق و جامعی به عمل آورد. او هنگام مطالعه درباره انعکاس نور، بی آنکه به طور مستقیم به موضوع انکسار نور اشاره کند، نتیجه گرفت که میان زاویه تابش نور و زاویه بازتاب آن، رابطه‌ای برقرار است. از دیگر اقدامات ابن هیثم، ابداع روش‌های جدیدی در علم ریاضیات است. شرح اصول تاریکخانه و اختراع ذره بین (به شکل کنونی) از دیگر کار‌های برجسته این دانشمند مسلمان است که در کشفیات کپلر و گالیله تاثیر زیاد داشت و در صنعت سینما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دانشمند بزرگ مسلمان، تألیفات بسیاری در زمینه ریاضیات، طب و هیئت دارد. یکی از مهمترین آثار او کتاب «المناظر» است که به زبان انگلیسی ترجمه شده و از جمله منابع اصلی مطالعات کپلر در زمینه نجوم بود.

 

 

تولد ژاندارک، شخصیت مبارز فرانسوی

IMG_20230106_085702

۶۱۱ سال پیش در چنین روزی ششم ژانویه سال ۱۴۱۲ میلادی "ژاندارْکْ" (Jeanne d'Arc)، یکی از شخصیت‏‌های نامدار فرانسه متولد شد.

ژاندْارکْ یا دوشیزه اورلئانی را زنی دیندار، متقی و اهل مکاشفه و مراقبه و مدعی نوعی الهام خوانده ‏اند. ژاندارک ادعا می‏ کرد الهاماتی غیبی به او می‏ رسد که وی را به قیام برای نجات فرانسه از سلطه انگلیس، فرا می‏ خواند. ژاندارک پس از زحمت فراوان، به فرمانده‌ای گروهی از نیرو‌های فرانسوی رسید و در نبرد‌های متعدد، قوای انگلیس را شکست داد. وی در یکی از جنگ ‏ها بر اثر جراحتی که برداشت به دست دشمن افتاد و او را محاکمه کردند. ژاندارک باکمال سادگی و شجاعت و جسارت از خود دفاع کرد. سرانجام دادگاه قرون وسطایی تفتیش عقاید، او را تکفیر کرد و به اتهام الحاد و ارتداد و فساد عقیده، به زنده سوختن در آتش محکوم ساخت. ژاندارک را در ۳۰ مه ۱۴۳۱ م در ۱۹ سالگی، زنده سوزاندند. این زن مبارز، پس از سال ‏ها و قرن ‏ها، هنوز هم قهرمان ملی و یکی از اسطوره ‏های فرانسه به شمار می ‏رود.

 

 

درگذشت نیمایوشیج، پایه گذار شعر نو در ایران

IMG_20230106_085704

۶۳ سال پیش در چنین روزی، شانزدهم دی سال ۱۳۳۸ هجری شمسی «علی اسفندیاری»، متخلص به «نیما یوشیج»، بنیانگذار شعر نو ایران درگذشت.

وی در یکی از روستا‌های استان مازندران به نام یوش در شمال ایران متولد شد و پس از طی دوران کودکی، به تهران عزیمت کرد و به تحصیل زبان فرانسه پرداخت. نیمایوشیج زبان عربی را نیز به خوبی می‌دانست. او به تشویق یکی از اساتیدش، سرودن شعر را آغاز کرد و پس از آزمودن طبع شعر خود در قالب‌ها و اوزان سنتی شعر کلاسیک ایران، مکتبی را در شعر معاصر ایران پدید آورد که به شعر نو معروف است. بیان مسائل روز جامعه به زبان ساده و صمیمی، شکستن قالب‌ها و وزن‌های کلاسیک، از ویژگی‌های مهم شعر نیما است. مهمترین اثر این شاعر نوآور ایرانی، «افسانه» نام دارد.

 

 

حماسه شهدای هویزه

IMG_20230106_085706

۴۲ سال پیش در چنین روزی شانزدهم دی سال ۱۳۵۹ هجری شمسی حماسه خونین شهدای هویزه به فرماندهی شهید "عَلَم ‏الهُدی" در ماه‌های ابتدایی جنگ تحمیلی رقم خورد.

در آذر ۱۳۵۹ ش پس از شکست بیش از دو گردان از نیرو‌های عراقی در جنوب سوسنگرد به دست سربازان اسلام، یک گروهان از سپاه پاسداران اهواز برای محافظت از شهر هویزه، به آن شهر اعزام شد اما به دلیل نرسیدن مهمات و پاتک دشمن، نیرو‌های سپاه مجبور به عقب‏ نشینی شدند. در این میان بیش از یکصدتن از پاسداران انقلاب، جهاد سازندگی و دانشجویان پیرو خط امام از جمله سیدمحمد حسین علم ‏الهدی تا آخرین قطره خون به دفاع از هویزه پرداختند و سرانجام به شهادت رسیدند. نیرو‌های اشغالگر بعثی عراق بعد از اشغال شهر هویزه، آن را با خاک یکسان کردند، اما نام و یاد مقاومت و شجاعت جوانان ایرانی تا آخرین قطره خون، در تاریخ مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر تجاوزگران ثبت شد. از آنجا که اکثریت مدافعان شهر هویزه دانشجو بودند، روز حماسه افرینی آن‌ها در برابر متجاوزان، در تقویم انقلاب اسلامی به نام روز شهدای دانشجو در تقویم ایرانی ثبت شد.

 

 

سانحه آتش سوزی در نفتکش سانچی

IMG_20230106_085708

۵ سال پیش در چنین روزی، ۱۶ دی ماه ۱۳۹۶ خورشیدی نفت‌کش ایرانی سانچی با کشتی فله‌بر چینی برخورد کرد و در آتش سوخت. در این حادثه روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ (۶ ژانویهٔ ۲۰۱۸) نفت کش ام‌وی سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد، محمولهٔ نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجهٔ اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی فوق‌سریع کشتی شد.

سرانجام روز یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ (۱۴ ژانویه ۲۰۱۸) ساعت ۱۵ به وقت چین (۱۰:۳۰ صبح به وقت ایران) تیم جستجوی بندر شانگ‌های چین اعلام کرد که کشتی سانچی پس از یک هفته آتش‌سوزی بطور کامل غرق شد، این حادثه منجر به از دست رفتن ۳۲ تن از سرنشینان این نفتکش شد. به احترام جانباختگان حادثه نفتکش سانچی و خانواده‌های داغدار آنان، روز ۲۵ دی ۱۳۹۶ در سراسر ایران عزای عمومی اعلام شد.

دیدگاه تان را بنویسید