تقویم تاریخ؛ از جنگ جمل تا حمله موشکی ایران به عین الاسد
کد خبر: 20056

تقویم تاریخ؛ از جنگ جمل تا حمله موشکی ایران به عین الاسد

امروز یکشنبه، هجدهم دی ماه سال 1401 هجری شمسی ، برابر با پانزدهم جمادی الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با هشتم ژانویه سال 2023 میلادی است .

جنگ جمل میان سپاه امام علی و آشوب طلبان

IMG_20230108_095442

1408 سال پیش، در پانزدهم جمادی الثانی سال ۳۶ هجری قمری به نوشته برخی مورخین، جنگ جمل میان سپاه امام علی (ع) و گروهی آشوب طلب و فتنه گر رخ داد.

در این جنگ، لشکر اسلام این گروه را که به دلیل عدم تحمل عدالت علی (ع)، بیعت خود را شکسته و علیه وی شورش کرده بودند شکست داد. رهبری این گروه را که به آن‌ها ناکثین، یعنی پیمان شکنان نیز می‌گویند، طلحه و زبیر به عهده داشتند. آن‌ها برای رسیدن به آمال ناحق خویش، ناآگاهان و فرصت طلبان را تحریک کرده و سپاهی مجهز برای مقابله با امام علی (ع) تدارک دیده بودند. طلحه و زبیر، ابتدا با حضرت علی (ع) بیعت کردند، اما پس از آنکه دریافتند امام علی (ع) به خواست‌های جاه طلبانه و ناحق آن‌ها اعتنایی ندارد و میان آن‌ها و دیگران تبعیض قائل نمی‌شود، به بهانه خونخواهی عثمان، علیه آن حضرت شورش کردند. طلحه و زبیر ابتدا به مکه رفتند و برخی از افراد مشهور را با خود همراه کردند و از مکه با سپاه و تجهیزات کافی عازم بصره شدند. امام علی (ع) برای جلوگیری از فتنه گری‌های این گروه به تعقیب آن‌ها پرداخت و سرانجام در نزدیکی بصره - در جنوب عراق کنونی - دو سپاه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. امام علی (ع) مصمم بود تا جای ممکن جنگی آغاز نشود و این مشکل به گونه‌ای مسالمت آمیز حل شود، به همین دلیل چند روزی به مذاکره گذشت. با این حال، بیعت شکنان که به چیزی جز جنگ و رسیدن به قدرت و ثروت نمی‌اندیشیدند و گمان می‌بردند در جنگ، بر سپاه امام علی (ع) پیروز خواهند شد، جنگ را آغاز کردند. اما برخلاف انتظار آنها، سپاه امام علی (ع) بر آن‌ها غلبه یافت.

 

 

درگذشت گالیله، دانشمند، منجم و فیزیکدان ایتالیایی

IMG_20230108_095447

381 سال پیش در چنین روزی، هشتم ژانویه سال ۱۶۴۲ میلادی «گالیلئو گالیله» (Galileo Galilei)، دانشمند، منجم و فیزیکدان ایتالیایی در ۷۸ سالگی درگذشت.

وی در سال ۱۵۶۴ میلادی در پیزا متولد شد. گالیله تا ۱۹ سالگی به تحصیل ادبیات مشغول بود و پس از آن به فیزیک و ریاضی روی آورد. او با استفاده از عدسی اختراعی ابن هیثم - ستاره شناس معروف مسلمان - دوربینی نجومی برای رصد ستارگان ساخت. وی به کمک این وسیله ثابت کرد که سطح کره ماه نیز دارای پستی و بلندی‌های متعددی است و هر کهکشان از مجموعه‌ای از ستارگان کوچک و بزرگ تشکیل شده است. گالیله همچنین اثبات کرد که خورشید مرکز منظومه شمسی و ثابت است و سایر سیارات این منظومه ازجمله زمین به دور آن می‌گردند. اثبات این موضوع تاییدی بر اکتشاف ابوریحان بیرونی منجم معروف ایرانی بود که چند قرن قبل از گالیله، حرکت زمین به دور خورشید را ثابت کرده بود. پس از انتشار نظریه گالیله درباره گردش زمین و دیگر سیارات به دور خورشید، کلیسای رم، این اظهارات گالیله را کفرگویی خواند و وی را محاکمه کرد. از این رو گالیله به ناچار تسلیم شد و علیرغم گردش زمین به دور خورشید، گفته خود را انکار کرد تا زندگی اش را نجات دهد.

 

 

آغاز سلطنت آل سعود در عربستان

IMG_20230108_095452

89 سال پیش در چنین روزی هشتم ژانویه سال ۱۹۳۲ میلادی سلطنت "عبدالعزیز ابن سعود" در جزیرة العرب به کمک انگلستان آغاز شد.

عبدالعزیز بن سعود یکی از رؤسای قبایل حجاز بود که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به مقابله با دولت عثمانی پرداخت و به فتوحاتی نایل آمد. در سال ۱۹۰۳ م، که ترکان عثمانی از ناحیه احساءِ حجاز بیرون رانده شدند اساس حکومت سعودی بنیان نهاده شد. در جریان جنگ جهانی اول، سعودی‌‌ها با بریتانیا از در دوستی در آمدند. در نتیجه پس از پایان جنگ جهانی، به واسطه شکست دولت عثمانی، سلطه عثمانی بر عربستان به طور کلی پایان یافت. در جنگی که میان عبدالعزیز بن سعود و حسین بن علی، شریف و حاکم مکه در گرفت، ابن سعود به پیروزی ‌هایى دست یافت و بدین ترتیب، حجاز نیز جزئی از قلمرو وی شد. سرانجام انگلستان، این منطقه را در سال ۱۹۲۶ بر طبق معاهده جده، مستقل شناخت و عبدالعزیز بن سعود خود را سلطان حجاز خواند و سپس در سال ۱۹۲۷ م، عنوان خود را به سلطان حجاز و نجد تبدیل کرد. پس از چندی در هشتم ژانویه سال ۱۹۳۲، عبدالعزیز به عنوان سلطان عربستان بر تخت پادشاهی نشست. هم‌زمان با آن، کشور عربستان تأسیس شد و به جهت نام سعود، عربستان سعودی نامیده شد. آل سعود تا رسیدن به تخت سلطنت و تحمیل اندیشه انحرافی وهابیت به مردم قتل و خونریری‌های بسیاری به راه انداخت.

 

 

مرگ مظفرالدین شاه قاجار

IMG_20230108_095458

116  سال پیش در چنین روزی، ۱۸ دی ۱۲۸۵ هجری شمسی "مظفرالدین شاه قاجار" مُرد.

مظفرالدین شاه، پنجمین پادشاه سلسله قاجاریه در ایران بود که پس از چهل سال ولیعهدی در ۴۴ سالگی به سلطنت رسید. دوران حکومت او برابر با آغاز قیام مشروطه به رهبری روحانیت در اثر ظلم و فساد دربار و فقر و فساد در جامعه بود که در نهایت به پیروزی این نهضت منجر شد و شاه قاجار، فرمان مشروطیت را صادر کرد. از آن پس مقدمات تشکیل مجلس شورای ملی و تدوین قانون اساسی انجام گرفت. ولی اجل به شاه مهلت نداد و وی ده روز پس از امضای قانون اساسی مشروطه، در ۱۸ دی ۱۲۸۵ ش برابر با ۲۴ ذی‌قعده ۱۳۲۴ ق در ۵۴ سالگی درگذشت. مظفرالدین شاه در حالی که مردم ایران نیاز‌های اولیه خود را به سختی تهیه می‌ کردند، چندین بار به سفر‌های دراز مدت اروپایی رفت و قرض‌ها و وام‌های زیادی گرفت تا هزینه خوشگذرانی‌‌های خود را تأمین نماید. از این رو، کشور بیش از پیش مقروض خارجیان گردید و حقوق مردم بیشتر از قبل پایمال شد. وی در دوران پادشاهی خود، امتیازات زیادی به بیگانگان اعطا کرد. پس از مظفرالدین شاه، فرزند بزرگش، محمدعلی میرزا، به پادشاهی رسید و دور تازه ‌ای از استبداد و دیکتاتوری آغاز گشت.

 

 

درگذشت آیت الله سید محمد طباطبایی از رهبران مذهبی مشروطیت

IMG_20230108_095505

102 سال پیش در چنین روزی، ۱۸ دی ماه ۱۲۹۹ شمسی آیت ‌اللَّه "سیدمحمد طباطبایی" از رهبران مذهبی نهضت مشروطیت ایران درگذشت.

سید محمد بن صادق طباطبایی در سال ۱۲۲۰ ش (۱۲۵۸ ق) در کربلا به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی و مبادی علوم را نزد پدر فرا خواند و سپس در تهران از محضر فیلسوف بزرگ زمان، میرزا ابوالحسن جلوه استفاده کرد. پس از آن راهی عتبات گردید تا به مقام اجتهاد نائل آمد و جزو خواص یارانِ میرزای شیرازی شده و در امور سیاسی، طرف مشورت او قرار گرفت. سید محمد پس از واقعه تحریم تنباکو، از طرف میرزای شیرازی به تهران رفت و به ارشاد و هدایت مردم مشغول شد. پس از چندی، وی دعوت آیت‌ اللَّه عبداللَّه بهبهانی را برای مبارزه با دولت پذیرفت و در اعتراض به اعمال دولت، به همراه مردم در حرم حضرت عبدالعظیم تحصُّن کرد. فعالیت آیت‌ اللَّه طباطبایی به مرور وسعت یافت تا جایی که به یکی از رهبران اصلی مشروطیت در ایران تبدیل شد. با روی کار آمدن محمدعلی شاه و به توپ بستن مجلس، مدتی به مشهد رفت و پس از فتح تهران به تهران مراجعت کرد. سید محمد طباطبایی با ورود نیرو‌های روس و انگلیس به ایران، در جریان جنگ جهانی اول به ترکیه رفت و پس از شش ماه به ایران بازگشت. از آن پس در امور سیاسی دخالت نکرد تا این که در ۱۸ دی ماه ۱۲۹۹ ش برابر با ۲۸ ربیع الثانی ۱۳۳۹ ق در ۷۹ سالگی وفات یافت و در حرم عبدالعظیم به خاک سپرده شد. طباطبایی، اندیشه ‌ای آزاد و تفکری اصلاح طلبانه داشت و آشنایی وی با سید جمال الدین اسدآبادی، تأثیری شگرف در شکل‌گیری تفکرات او داشت.

 

 

حمله موشکی ایران به عین الاسد

IMG_20230108_095509

سه  سال پیش در چنین روزی، هجدهم دی ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در واکنش به ترور سپهبد سلیمانی، در عملیات موسوم به ”عملیات شهید سلیمانی ۱“چندین موشک به عین الاسد شلیک کرد.

در هفته‌ها و ماه‌های اولیه، آمریکایی‌ها اعلام می‌کردند که این حملات خسارات جانی نداشته است. در ۲۳ دی ۹۸، تنها پنج روز بعد از حمله، تیم گارلند، یکی از فرماندهان نظامی آمریکا اذعان کرد که دو نگهبان آمریکایی از شدت انفجار‌های موشکی از برجک‌های نگهبانی به بیرون پرت شده اند. در ۲۶ دی، هشت روز بعد از حملات، مقامات پنتاگون اعتراف کردند؛ ۱۱ نیروی آمریکایی را از عین الاسد به یک بیمارستان نظامی در پایگاه احمد الجابر در کویت منتقل کرده اند. رسانه‌های کویتی از جمله نشریه القبس، اما از انتقال ۱۶ آمریکایی به این بیمارستان و انتقال برخی از آن‌ها به آی سی یو خبر داد. در ۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶ روز بعد از حمله، پنتاگون اعلام کرد ۳۴ نیروی نظامی آمریکایی در اثر حملات ایران دچار ضربه مغزی شده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید