سخنگوی ستاد نهی از منکر: ای‌کاش، دیدار رهبری با زنان، کمی طولانی‌تر می‌شد و ایشان می‌توانستند، مباحث جدی‌تری بفرمایند
کد خبر: 20072

سخنگوی ستاد نهی از منکر: ای‌کاش، دیدار رهبری با زنان، کمی طولانی‌تر می‌شد و ایشان می‌توانستند، مباحث جدی‌تری بفرمایند

خان محمدی گفت: مسأله ما این است که دشمن دارد در حوزه عفاف و حجاب و هنجارهای اجتماعی آن کار می کند و ما باید نسبت به این اقدام برنامه داشته باشیم و چیزی که قانون از ما خواسته را باید دستگاه های مختلف انجام بدهند.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از جماران، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه مردم و مسئولان باید ضعیف الحجاب و یا بدحجاب ها را در دایره اسلام و نظام حفظ کنند و آنها را دختر خودشان بدانند، گفت: از سوی دیگر باید قاطعانه در برابر حرام اجتماعی همچون کشف حجاب بایستند و ذره ای خدشه بر وجوب حجاب نیاورند. یعنی فضا به این شکل نرود که کسی احساس کند باید در برابر کشف حجاب کوتاه بیاید. ما اینجا دو بحث داریم؛ هم مباحثی که در حوزه فعالیت های فرهنگی و ایجابی و در این زمینه باید کار شود و هم در حوزه بحث اقداماتی که بر اساس قانون باید انجام شود.

مشروح گفت و گوی با حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی خان محمدی را در ادامه می خوانید:

مقام معظم رهبری در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن با برخی از بانوان کشور دیدار داشتند و مباحثی را در خصوص بحث حجاب مطرح کردند از جمله اینکه «ضعف حجاب کار درستی نیست، اما موجب نمی شود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم». بعد از این خطبای نماز جمعه، صدا و سیما و نهادهای مختلف متولی امر به معروف و نهی از منکر چه رفتاری با مسأله حجاب زنان خواهند داشت و چه تغییری در رویکردهای تبلیغی آنها اتفاق خواهد افتاد؟

رهبر معظم انقلاب در این دیدار مطرح فرمودند، هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد و یک واجب شرعی است و باید رعایت شود. در ادامه هم فرمودند کسی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی کند نباید متهم به بی دینی و ضد انقلابی کرد. کسی که ضعیف الحجاب، کم حجاب یا بد حجاب هست قطعا این طور نیست که بی دین و یا ضد انقلاب باشد. اما یکی از بحث ها این است که کسی که کشف حجاب می کند چه می شود؟ خود رهبری در همین فرمایش تأکید می کنند که حجاب یک واجب شرعی است و باید همه رعایت کنند، ما نمی توانیم یک قسمت از فرمایش رهبری را بگیریم و قسمت دیگر آن را رها کنیم.

مردم و مسئولان ضعیف الحجاب و یا بدحجاب ها را در دایره اسلام و نظام حفظ کنند

بنابر این اگرچه باید مردم و مسئولان ضعیف الحجاب و یا بدحجاب ها را در دایره اسلام و نظام حفظ کنند و آنها را دختر خودشان بدانند و خارج نکنند، اما از سوی دیگر باید قاطعانه در برابر حرام اجتماعی همچون کشف حجاب بایستند و ذره ای خدشه بر وجوب حجاب نیاورند. یعنی فضا به این شکل نرود که کسی احساس کند باید در برابر کشف حجاب کوتاه بیاید.

ما اینجا دو بحث داریم؛ هم مباحثی که در حوزه فعالیت های فرهنگی و ایجابی و در این زمینه باید کار شود و هم در حوزه بحث اقداماتی که بر اساس قانون باید انجام شود. ما باید به رعایت قانون در کشور ملزم شویم. یعنی اگر همه ما بخواهیم به این مسأله توجه داشته باشیم، باید به رعایت قانون و قانونمداری ملزم شویم. وزیر کشور که مسئولیت بحث عفاف و حجاب را در کشور دارد در پاسخ سؤالی بعد از این فرمایش رهبری تأکید داشت که باید نسبت به قانونمداری توجه داشته باشیم و دستگاه های مسئول هم باید اقدامات خودشان را در این زمینه انجام بدهند.

ولی حتما باید نسبت به بحث های ایجابی و اقدامات فرهنگی توجه ویژه شود؛ از جمله مدارس، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی ما باید توجه خودشان به این مسأله را بیشتر کنند. ما از طرف تشکیلات خودمان می گوییم؛ ما هیچ موقع کسی که کم حجاب است را نه بی دین و نه ضد انقلاب دانسته ایم. مسأله ما این است که دشمن دارد در حوزه عفاف و حجاب و هنجارهای اجتماعی آن کار می کند و ما باید نسبت به این اقدام برنامه داشته باشیم و چیزی که قانون از ما خواسته را باید دستگاه های مختلف انجام بدهند.

یعنی قانون باید فصل الخطاب مردم و دستگاه های ما شود و آنچه که قانون در حوزه هنجارهای اجتماعی، سلامت اجتماعی و سلامت خانواده از آنها خواسته را انجام بدهند و فرمایش رهبری هم برای ما فصل الخطاب و اتمام حجب است و همه باید در چهارچوب فرمایشات ایشان حرکت کنند که ان شاء الله در انتها بتوانیم به یک جمع بندی خوب برسیم و دستگاه های مسئول هم بتوانند اقدامات خودشان را انجام بدهند و آسیب هایی که در زمینه مسائل مختلف فرهنگی داریم می بینیم، خیلی فراتر از این است.

مسأله حجاب برای رهبری اهمیت دارد که می فرمایند همین که یک زن با حجاب در میدان قهرمانی ظاهر می شود تبلیغ حجاب است

*من سؤال خودم را به بیان دیگر تکرار می کنم. بعد از فرمایشات اخیر رهبری چه تغییری در رویکردهای فرهنگی مسأله ترویج حجاب اتفاق خواهد افتاد؟*

قاعدتا مجموعه های فرهنگی کشور مثل وزارت علوم، وزارت آموزش و پروش، صدا و سیما و جاهایی که با حوزه های مسائل فرهنگی سر و کار دارند، باید یک مقدار عمیق تر نگاه کنند. همان طوری که رهبری در این دیدار اشاره فرمودند، مسأله جدی است و جمهوری اسلامی در این مسأله حرف برای گفتن دارد. نه تنها انفعالی در حوزه زنان کشور ما نیست، بلکه ما حرف برای گفتن داریم. به نظرم باید در حوزه زنان و خانواده کشور توجه ویژه شود.

ای کاش این دیدار کمی طولانی تر می شد و ایشان می توانستند مباحث جدی تری بفرمایند؛ ایشان هم در مورد مباحث خانواده مطالبی فرمودند و هم در حوزه نگاهی که غرب دارد. یعنی شبهه ای الآن در ذهن دختر ما هست نسبت به اینکه نگاه اسلام به مسأله جنسیت و زن چیست؟ تساوی زن و مرد در این زمینه به چه شکل است؟ ارزش های اسلامی به چه شکل است؟ این تیتر مسائلی که رهبری فرمودند، بحث نظام سرمایه داری، اولویت داشتن مردان بر زنان در نظام سرمایه داری، نکات بسیار مهمی بود. استفاده از زنان در حوزه اجتماع و خانه داری، ایشان فرمودند خانه داری به این معنا نیست که زن گوشه خانه بنشیند و می تواند فعالیت های اجتماعی خودش را داشته باشد.

معلوم است مسأله حجاب برای رهبری اهمیت دارد که می فرمایند همین که یک زن با حجاب در میدان قهرمانی ظاهر می شود تبلیغ حجاب است. به نظرم باید بتوانیم تقویت کنیم و اگر مطمئن باشیم که قانون را در کشور درست اجرا کنیم، اتفاقا دودستگی در کشور ایجاد نمی شود و زدگی هم ایجاد نمی کند. مطمئن باشیم در خصوص خانمی که ضعیف الحجاب هم هست، اگر قانون باشد جلوی اقداماتی که افراد می خواهند رأسا اقدام کنند و منجر به درگیری شود را هم خواهد گرفت.

با کار فرهنگی می توانیم در حوزه عفاف و حجاب فعالیت کنیم

برداشت من از سخنان شما این است که احساس می کنید مقام معظم رهبری انتقادی از عملکردها در مسأله حجاب نداشته اند و صرفا سیاست های کلی را در این خصوص به مسئولین یادآور شده اند. من درست متوجه شده ام؟

رهبری در تیتر مسائلی که این جلسه به مسأله حجاب ورود کردند و به خاطر ضیق وقت جلسه و مباحث مهمی که مطرح می فرمودند، فرصت نشد که مفصل بیان کنند. اینکه ایشان نسبت به مسأله حجاب و عملکردها انتقاد داشته باشند را من نمی دانم؛ شاید هم انتقاد داشته باشد و در این جلسه مطرح نشد. اما ایشان دو بعد را در این جلسه مطرح کردند؛ اینکه نباید به وجوب حجاب خدشه وارد شود را به عنوان یک اصل مطرح کردند و در کنار این هم فرمودند که شاید عده ای بخواهند تندروی کنند و اقدامات نادرستی انجام بدهند، کسی که ضعیف الحجاب یا بد حجاب است را خارج از دایره دین و انقلاب ندانید؛ اینها در راهپیمایی ها و جزو اقوام ما هستند و دارند در جامعه زندگی می کنند. رهبری فرمودند آنها ضعفی دارند و ما باید کمک کنیم و دستگاه های فرهنگی باید کار کنند. به نظرم رهبری در این فضا ورود نکردند که بخواهیم بگوییم نسبت به عملکردها اظهارنظر کرده اند. ایشان نسبت به جایگاه زن و مباحث بنیادی، کلیدی و راهبردی این زمینه اشاره فرمودند و به نظرم بهترین نکته این است که دستگاه های فرهنگی ما جدی تر از گذشته داخل کار بیایند و بتوانند فرهنگ سازی کنند. اینکه رهبری فرمودند دشمن منتظر بود همین خانم های کم حجاب ما کشف حجاب کنند و به دشمن تودهنی زدند، یک مسأله بسیار جدی است که نشان می دهد با کار فرهنگی می توانیم در حوزه عفاف و حجاب کار کنیم.

به نظرم نقش ۳۲ دستگاهی که متولی بحث عفاف و حجاب در کشور هستند و ۳۳۰ وظیفه دارند، بسیار مهم است و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به صورت جدی تر این مسأله را پیگیری کند و بتوانیم اقدامات را انجام بدهیم. در کنار این مجموعه اقداماتی که انجام می شود، حتما بحث تمکین از قانون، قانونمداری و توجه به قانون مورد توجه همه مردم و مسئولین دستگاه های مختلف باشد.

عده ای می خواهند این طور وانمود کنند که یک عده می خواهند شکاف اجتماعی ایجاد کنند

برعکس اینکه یک عده می خواهند این طور وانمود کنند که یک عده می خواهند شکاف اجتماعی ایجاد کنند و مشکلاتی در سطح اجتماع داشته باشند، حداقل اینکه ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اگر هم نکاتی را مطرح کرده ایم این است که باید در حوزه خانواده و عفاف و حجاب برنامه باشد و این برنامه محوری خیلی مهم است و این طور نباشد که من شخص بخواهم بر اساس دیدگاه خودم در این زمینه اقدام کنم. به نظرم هم در حوزه اجتماعی و مسائل مختلف بتواند استفاده شود، هم در حوزه های مدیریتی و هم در حوزه بحث خانواده باید توجه ویژه ای به حوزه زنان شود.

به نظرم با توجه به اهتمام ویژه ای که دولت هم در این زمینه دارد، ما باید به بحث خانواده توجه جدی تری داشته باشیم و الگوهایی مثل وجود مقدس حضرت صدیقه طاهره(س) که هم در حوزه خانه داری و هم در حوزه حضور اجتماعی و دینداری و زمینه های مختلف یک الگوی احسن هستند را بتوانیم به جوانان معرفی کنیم. امروز دشمن در این جنگ ترکیبی و شناختی که درست کرده، مسأله زنان و خانواده را مورد توجه قرار داده و ابزارش اینها هستند و می خواهد از آنها استفاده کند که ان شاء الله این توطئه دشمن هم خنثی خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید