سالانه ۲ هزار کودک، واجد شرایط فرزندخواندگی هستند
کد خبر: 20077

سالانه ۲ هزار کودک، واجد شرایط فرزندخواندگی هستند

مدیرکل امورکودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت، حدود ۳۰ هزار خانواده در فرآیند فرزندخواندگی هستند، اما فقط دو هزار کودک شرایط فرزند خواندگی پید می کنند.

به گزارش خودکارنیوز، مدیرکل امورکودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: از ابتدای امسال تاکنون سرپرستی حدود هزار و ۷۰۰ کودک به صورت فرزندخواندگی یا امین موقت به خانواده‌های متقاضی واگذار شده است.

آقای سعید بابایی افزود: حدود ۳۰ هزار خانواده در فرآیند فرزندخواندگی هستند که علت اصلی آن این است که در هر سال حدود ۲ هزار کودک واجد شرایط ورود به فرزندخواندگی هستند.

وی تصریح کرد: تنها می‌توان کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست سلب حضانت شده توسط مرجع قضایی را به فرزندخواندگی واگذار کرد.

آقای بابایی درباره سرپرستی کودکان دارای معلولیت گفت: در مجموع حدود هزار کودک و نوجوان نیازمند درمان در انتظار فرزندخواندگی هستند.

وی افزود: این امکان برای خانواده‌هایی که فرزندخوانده‌های قبلی را پذیرفته‌اند وجود دارد که بتوانند فرزندخوانده دیگری را نیز بپذیرند. البته قانون گذار اولویت را به دادن فرزندخوانده به خانواده‌های بدون کودک داده است، اما با توجه به احتیاج کودکان نیازمند درمان در صورتی که خانواده‌هایی متقاضی این کودکان برای فرزندخواندگی باشند، خارج از نوبت به درخواست آنان رسیدگی می‌شود.

آقای بابایی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۱۴ مرکز شبه خانواده در سراسر کشور وجود دارد، اما سیاست سازمان بهزیستی افزایش تعداد خانه‌های نگهداری نیست بلکه سیاست سازمان تسهیل و تسریع مددکاری برای بازپیوند کودکان یا ورود آنان به خانواده جایگزین است.

وی افزود: هیچ مرکز نگهداری نمی‌تواند خلا داشتن یک خانواده را پر کند و اگر در سال‌های آتی تعداد مراکز را افزایش دهیم تنها به این خاطر خواهد بود که تعداد کودکان در مراکز کاهش یابد و مراکز بیشتر به خانواده شباهت پیدا کنند.

مدیرکل امورکودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره مدت زمان لازم برای بررسی درخواست‌های فرزندخواندگی، گفت: فرزندخواندگی مراحل مختلفی دارد که برخی در سازمان بهزیستی و برخی در سازمان‌های دیگر مانند ثبت احوال، پزشکی قانونی، پلیس و مرجع قضایی صورت می‌پذیرد؛ بنابراین زمان صرف شده ترکیبی از این زمان هاست.

وی افزود: البته باید این را نیز در نظر داشت که بخش اعظمی از زمانی که خانواده در انتظار کودک است به این دلیل است که باید کودکی شرایط رفتن به فرزندخواندگی را داشته باشد تا واگذار شود، طبیعتا خانواده‌ای که بر دریافت نوزاد برای فرزندخواندگی اصرار می‌ورزد ممکن است چند سال در صف انتظار باشد تا کودکی برای واگذاری به ایشان یافت شود.

آقای بابایی گفت: یکی از مهمترین چالش‌ها نیاز به صدور حکم «امین موقت» در برخی استانهاست تا بتوانیم کودکان را زودتر وارد خانواده‌های جایگزین به ویژه در استان‌های بزرگ کنیم.

وی افزود: با همکاری خوب دستگاه قضایی در استان خراسان رضوی، تسهیلات ویژه‌ای در خصوص صدور حکم امین موقت صورت پذیرفته و همین امر سبب ورود بیشتر کودکان به خانواده جایگزین حتی به صورت موقت شده و لازم است تشکر ویژه‌ای از مسئولان قضایی در این استان برای تسریع این روند داشته باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید