تقویم تاریخ؛ از تاسیس عدالتخانه در ایران تا تشکیل شورای انقلاب
کد خبر: 20177

تقویم تاریخ؛ از تاسیس عدالتخانه در ایران تا تشکیل شورای انقلاب

امروز پنجشنبه، بیست و دوم دی سال 1401 هجری شمسی، برابر با 19 جمادی الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با دوازدهم ژانویه سال 2023 میلادی است.

درگذشت پیردوفرما، ریاضیدان فرانسوی و طراح نظریه اعداد و احتمالات

358 سال پیش در چنین روزی، دوازدهم ژانویه سال 1665 میلادی:

«پیر دو فرما» ( Pierre de Fermat )، ریاضیدان فرانسوی و طراح نظریه اعداد و احتمالات درگذشت. او در سال 1601 متولد شد و از کودکی به آموزش ریاضیات پرداخت. فرما با دکارت، معاصر و با وی و آثارش آشنا بود، اما ظاهراً پیش از دکارت اصول هندسه تحلیلی را وضع کرد. شهرت فرما به جهت تحقیقاتش در زمینه خصوصیات اعداد صحیح است. وی دراین باره قضایای متعددی را بیان کرده است که ریاضیدان های بعد از فرما آنها را به اثبات رسانیده اند. او همچنین پایه گذار حساب دیفرانسیل و آنالیز است. از کتاب های فرما می توان به «مکان های مسطح و حجم» و «درباره ماکزیمم ها و مینیمم ها» اشاره کرد. همچنین مجموعه ای از مهمترین آثار وی تحت عنوان «عملیات گوناگون ریاضی» در سال 1679 میلادی به چاپ رسید.

 

 

تولد جک لندن، نویسنده مشهور آمریکایی

147 سال پیش در چنین روزی، دوازدهم ژانویه سال 1876 میلادی:

«جک لندن» (Jack London)، نویسنده آمریکایی، متولد شد . وی سال های بسیاری را در سرزمین های قطب شمال و دریاهای ناآرام جنوب سپری کرد و با اقوام گوناگون آشنا شد. لندن بسیاری از صحنه هایی را که در کتاب هایش به تصویر کشیده، به چشم دیده و با برخی از قهرمانان داستان هایش نیز آشنا بود. جک لندن 40 سال عمر کرد و طی 18 سال کار نویسندگی، 51 داستان بلند و 125 داستان کوتاه نوشت. «آوای وحش» و «سپید دندان» از مشهورترین تالیفات اوست. وی در سال 1916 درگذشت.

 

 

صدور فرمان تاسیس عدالتخانه در ایران

117 سال پیش در چنین روزی بیست و دوم دی سال 1284 هجری شمسی:

"مظفرالدین شاه قاجار" فرمان تأسیس "عدالتخانه" را صادر کرد. پافشاری و مبارزات مردم مسلمان ایران به رهبری روحانیت، برای به دست آوردن حق تصمیم‌ گیری در امور خویش و برقراری حکومت مشروطه، سرانجام استبدادگران را منزوی و شاه قاجار را به پذیرش درخواست ایشان ناچار ساخت. متحصنین در حرم حضرت عبدالعظیم، با واسطه قرار دادن سفیر عثمانی، خواسته ‌های خویش از جمله تأسیس عدالت‌خانه در سراسر کشور را به دولت اطلاع دادند. مظفرالدین ‌شاه نیز که شور و هیجان مردم را در این امر دیده بود، بدون هیچ درنگی حکم تأسیس عدالت‌خانه را صادر نمود. بدین ترتیب نخستین کوشش ‌های مردم آزادمنش ایران و رهبرانشان به خصوص آیت‌ اللَّه سید محمد طباطبایی که اولین بار، تأسیس عدالت‌خانه توسط وی مطرح شد به ثمر نشست و راه برای تحقق خواسته ‌های مهم‌تر که همان پذیرش مشروطیت بود، هموار گشت. به دنبال صدور این فرمان، آیت‌ اللَّه سید عبداللَّه بهبهانی و سید محمد طباطبایی به همراه سایر علما پس از یک ماه تحصُّن باشکوه و احترام فراوان و با استقبال مردم، وارد شهر شدند.

 

 

درگذشت آیت الله سید ابوالقاسم دهکردی اصفهانی از علمای بزرگ اسلام

88 سال پیش در چنین روزی بیست و دوم دی سال 1313 هجری شمسی:

 آیت ‌اللَّه "سید ابوالقاسم دهکُردی اصفهانی" از عالمان بزرگ در سن 79 سالگی درگذشت. وی در ابتدا در اصفهان از محضر بزرگوارانی همچون میرزا ابوالمعالی کلباسی و محمدباقر مسجد شاهی استفاده برد و سپس برای تکمیل مطالعاتش در علوم اسلامی عازم حوزه نجف شد. آیت ‌اللَّه دهکردی سپس به اصفهان بازگشت و به تدریس، تألیف و تبلیغ مشغول گشت و متجاوز از سیصد تن از فضلا در مجلس درس او در مدرسه صدر حاضر می‌ شدند. وی علاوه بر مراتب علم و دانش، خطیبی توانا بود و مردم بسیاری از خواص و عوام از مجالس وعظ او استفاده می‌ کردند. برخی از آثار این عالم بزرگ از این قرارند: شرح بر شرایع در دو جلد، جَنَّةُ الماوی در اخلاق، حاشیه بر تفسیر صافی و وسیلة النجاة.

 

 

درگذشت سید ناصر حسینی موسوی، فقیه اصولی و محدث

83 سال پیش در چنین روزی، نوزدهم جمادی الثانی 1361 هجری قمری:

"علامه سید ناصر حسین موسوی هندی"، فقیه اصولی و محدث درگذشت . سیدناصر حسین هندی ملقب به "شمس العلماء" فرزند سید حامد حسین، از بزرگان علمای هند و مفتی و مرجع اهالی آن سامان ، در نوزدهم جمادی الثانی سال 1284 ق به دنیا آمد. وی از محضر پدرش و سیدمحمدعباس ، مراتب علمی را کسب کرد و در تمام ‌فضایل و کمالات ، یگانه بود. برادر وی "سید ذاکر حسین" نیز از علمای نامدار هند است و بر "کتاب عَبَقات" پدر خود شرحی نوشته است. دیوانُ الخُطَب، دیوان الشّعر، المَواعظ، نَفَحاتُ الاَزهار فی فَضایلُ الاَئِمَه الاَطهار(ع) از آثار اوست. سیدناصر حسین، این فقیه اصولی و محدث رجالی در 77 سالگی بدرود حیات گفت .

 

 

دستور تشکیل شورای انقلاب

44 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم دی سال 1357 هجری شمسی:

در حساسترین لحظات انقلاب اسلامی ایران که دولت آمریکا در تکاپوی حفظ رژیم پهلوی بود، حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی، با توجه به موقعیت خاص انقلاب، دستور تشکیل شورای انقلاب را صادر کرد. وظیفه اصلی این شورا، ایجاد هماهنگی در مبارزات مردم ایران علیه رژیم شاه، پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و همچنین فراهم کردن زمینه های تشکیل دولت موقت بود. امام خمینی (ره) در پیام خود در این باره تاکید کرد: «خواست مردم مسلمان ایران، تنها رفتن شاه و برچیده شدن بساط نظام سلطنت نیست، بلکه مبارزه ملت ایران تا استقرار جمهوری اسلامی که متضمن آزادی ملت و استقلال ایران و تامین عدالت اجتماعی می باشد، ادامه خواهد یافت.» شایان ذکر است پس از سقوط رژیم شاه، شورای انقلاب وظیفه قانونگذاری را نیز تا تشکیل مجلس شورای اسلامی در ایران به عهده داشت .

 

 

درگذشت آیت الله قدرت الله وجدانی فخر، عالم برجسته شیعه

26 سال پیش در چنین روزی بیست دوم دی سال 1375 هجری شمسی:

"آیت‌ الله قدرت الله وجدانی فخر" درگذشت. این عالم برجسته در کنار آموختن، به آموزش معلومات خود به دیگران برآمد و در مدتی نزدیک به چهل سال، هزاران نفر از فرهیختگان و فضلای حوزه را از سرچشمه زلال دانش سیراب نمود. او در ایام تعطیل حوزه به تبلیغ دین در داخل و خارج کشور می ‌پرداخت و از این رهگذر، موفق به ارایه خدمات فکری، فرهنگی و اجتماعی بسیار گردید. آیت ‌اللَّه وجدانی فخر، از آغاز مبارزات مردم مسلمان و روحانیت علیه رژیم پهلوی، به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، نقشی فعال برعهده گرفت و نامش هماره در ذیل اعلامیه های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیده می شد. این فقیه فرزانه دارای آثار متعددی بود که: آداب معاشرت در اسلام، اجتهاد در اسلام، الفخریه در فقه در 16 جلد و انوار منطقیه از آن جمله‌ اند.

 

 

ترور دکتر مسعود علی محمدی، از دانشمندان هسته ای ایران 

13 سال پیش در جنین روزی بیست دوم دی سال 1388 هجری شمسی:

دکتر مسعود علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران و از دانشمند هسته ای ایران ترور شد. مسعود علی‌محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران در بامداد ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ و در سن ۵۰ سالگی، به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد. او مدرک کارشناسی را از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۱ کسب کرد. او از نخستین دانشجویان دوره دکترای فیزیک در داخل ایران است. او ده‌ها مقاله ISI منتشر نمود. علی محمدی، یکی از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال 1386 بود و در پژوهش‌های بنیادی رتبه دوم را کسب کرد. مخالفان برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران پس از ناکامیشان برای توقف این برنامه از طریق اقدامات سیاسی و تحریم های اقتصادی حذف دانشمندان هسته ای ایران را هدف قرار دادند. کسانی که در ترور دانشمندان هسته ای ایران دست داشتند پس از دستگیری به وابستگیشان به رژیم صهیونیستی اذعان کردند.

 

 

زلزله مهیب در هائیتی

13 سال پیش در چنین روزی، دوازدهم ژانویه سال 2010 میلادی:

زلزله‌ای به قدرت 7 ریشتر کشور هائیتی واقع در دریای کارائیب را لرزاند. این زمین لرزه با حدود 300 هزار کشته، بزرگترین زلزله در چند دهه گذشته در جهان بود. زلزله ویرانگر هائیتی، ‌بسیاری از زیرساخت‌ها و تاسیسات این کشور را نابود و صدها هزار نفر را آواره کرد، به طوری که این کشور مدت ها به حالت فلج درآمد. درپی این زمین لرزه وحشتناک، کشورهای مختلف جهان کمک های بسیاری برای مردم مصیبت زده هائیتی ارسال کردند. با این حال، زلزله هائیتی خسارات و عواقب بسیاری برای این کشور نسبتاً کوچک در بر داشته است.

 

 

درگذشت شاهرخ اورامی، از شاعران آیینی ایرانی

10 سال پیش در چنین روزی، 22 دی ماه 1391 شمسی:

 شاهرخ اورامی، از شاعران آیینی ایران درگذشت. «شاهرخ اورامی»، شاعر کردستانی متخلص به ماموستا اهون، متولد 1332 در شهرستان سنندج بود. اورامی یکی از شاعرانی بود که با این‌ که خود اهل سنت بود، اما شعرهای زیادی در مدح اهل بیت(ع) سروده بود. از آثار این شاعر کشورمان می‌توان به «تولای علی(ع) در فرهنگ کردهای اهل سنت جهان»، «شعاع مهر حسین(ع)»، «دیوان شعر کردی فاطمی و علوی»، «تولای حسین(ع) در ادب اهل تسنن»، «مهر رضوی در آیینه ادبای کرد» و «ترا من دوست دارم» اشاره کرد. شاهرخ اورامی پنجشنبه 22 دی در سن 59 سالگی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید