تقویم تاریخ؛ از میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) تا تولد امام خمینی(ره)
کد خبر: 20206

تقویم تاریخ؛ از میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) تا تولد امام خمینی(ره)

امروزجمعه، بیست و سوم دی ماه سال 1401 هجری شمسی، برابر با بیستم جمادی الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با سیزدهم ژانویه سال 2023 میلادی است.

ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، دختر گرامی پیامبر اسلام 

 

1452 سال پیش در چنین روزی، در بیستم جمادی الثانی سال هشتم قبل از هجرت:

حضرت فاطمه زهرا (س) دختر گرامی پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) به دنیا آمد. این بانوی گرامی از کودکی در خانه وحی، تحت تربیت و راهنمایی های پدرش، پیامبر گرامی اسلام (ص) قرار گرفت و به عالی ترین مراتب کمال و علم و فضیلت دست یافت. حضرت فاطمه (س) نقش مهمی در کاستن از دردها و رنج هایی داشت که پیامبر اکرم (ص ) از جانب مشرکان متحمل می شد. حضرت فاطمه (س) در سال دوم هجرت، طی مراسمی ساده به ازدواج حضرت علی (ع) که خود مظهر حق و عدالت و تقوا بود، درآمد. دختر محبوب حضرت محمد (ص) در کانون گرم و با صفای خانه علی (ع)، به بهترین وجه به انجام وظایف همسری و مادری پرداخت و انسان های بزرگ و وارسته ای چون امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) را در دامان خود پرورش داد. درعین حال، حضرت فاطمه از انجام وظایف اجتماعی خود در دفاع ازحریم حق باز نماند تا آنکه اندکی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) در سال یازدهم هجرت، وی نیز در حالی که از انحراف جامعه از مسیر صحیح اسلام رنجور و نگران بود، به دیدار حق شتافت. از آنجا که حضرت فاطمه زهرا (س) در تمام ابعاد، الگوی زنان جهان به شمار می رود، روز تولد ایشان در ایران به عنوان روز زن نامگذاری شده است و در این روز از مقام زنان، به ویژه مادران، تجلیل می شود. ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه (س)، گزیده ای از خطبه آن حضرت را در مسجد پیامبر نقل می کنیم که فرمود: «خداوند، ایمان را وسیله تطهیر شما از شرک قرار داد و نماز را وسیله پاک کردن شما از تکبر / و اطاعت از ما را نظام دین (موجب پابرجایی دین) / و پیشوایی ما را مانع پراکندگی / و دوستی ما را مایه عزت اسلام قرار داد.»

 

 

تولد بارتولومیو دیاز، کاشف پرتغالی 

 

573 سال پیش، در روز سیزدهم ژانویه سال 1450 میلادی :

 «بارتولومیو دیاز» (Bartholomew Diaz)، دریانورد و کاشف پرتغالی، متولد شد. وی پس از پیمودن اقیانوس اطلس به سوی جنوب، در سال 1488 میلادی دماغه امید نیک را در جنوبی ترین قسمت از خاک قاره آفریقا کشف کرد. واسکو دو گاما دریانورد هموطن دیاز، ده سال بعد از همین مسیر، راه دریایی هندوستان را کشف کرد. کشف این راه از آن جهت برای غرب مهم بود که حکومت عثمانی در پی تصرف قسطنطنیه در سال 1453 میلادی، راه اروپا به آسیا را بسته بود. دیاز در سال 1500 میلادی درگذشت.

 

 

تولد جورج فاکس، مصلح مسیحی انگلیسی

 

332 سال پیش، در روز سیزدهم ژانویه سال 1691 میلادی:

 «جورج فاکس»(George Fox) مصلح مسیحی انگلیسی درگذشت. وی در سال 1624 در خانواده ای مذهبی متولد شد. فاکس تناقض های موجود در گفتار و رفتار کشیشان و مردم و همچنین جنگ های حاکمان را برنمی تابید و در نوزده سالگی برای یافتن حقیقت به جستجو پرداخت. وی معتقد بود که باید به تعالیم اصیل مسیح بازگشت، از خونریزی پرهیز و در مقابل ستم ایستادگی کرد. البته فاکس نیز در عقاید خود دچار اشتباهاتی شد، اما به هر حال افکارش مخالف تعالیم کلیسای آن روز بود. بویژه آنکه وی و پیروانش که «کواکر» (Quakers) خوانده می شدند، جلسات کلیسا را برهم می زدند و به روحانیون مسیحی اعتراض می کردند. فاکس چند بار به زندان افتاد و صدها تن از پیروانش نیز در زندان شکنجه می شدند. جنبش اصلاح طلب دینی او پس از مرگش نیز ادامه یافت و همچنان این فرقه مذهبی فعال است.

 

 

ولادت حضرت امام خمینی، رهبر عظیم انقلاب اسلامی

 

124 سال پیش در چنین روزی، 20 جمادی الثانی 1320 هجری قمری:

 رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی ایران حضرت "امام خمینی" در خمین متولد شد. حضرت آیت ‌اللَّه العظمی سید روح ‌اللَّه موسوی معروف به امام خمینی(ره) در 20 جمادی ‌الثانی سال 1320 قمری برابر با اول مهر سال 1281 شمسی و مصادف با میلاد با سعادت حضرت فاطمه‌ زهرا(س) از پدری به نام "سیدمصطفی موسوی" و مادری به نام "هاجر احمدی" متولد گردید. در کودکی پدر را از دست داد چرا که سید مصطفی پدر ارجمند امام خمینی(ره) که از روحانیون مبارز و دارای نفوذ کلمه بود، از سوی جعفرقلی خان و رضاقلی سلطان خمینی(از اشرار منطقه) مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسید. پس از مدتی حضرت امام(ره) دروس ابتدایى خود را در زادگاه خود گذراند. سپس در محضر آیت ‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری در اراک حاضر شد و سال‌ها از معظم له بهره بُرد. پس از تأسیس حوزه‌ علمیه‌ قم به همراه استاد، راهی آن شهر گردید. با ارتحال آیت ‌اللَّه العظمی بروجردی فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز نمود و پس از چندی به عنوان دشمن سرسخت رژیم پهلوی در برابر شاه ایستاد. رژیم نیز ایشان را به ترکیه تبعید نموده و سرانجام پس از نزدیک 15 سال دوری از وطن، در 12 بهمن 1357 (1979) وارد تهران گردید و رهبری انقلاب اسلامی ایران را که بی تردید یکی از مهم ترین انقلاب های جهان می باشد به عهده گرفت. و یازده روز بعد، در 22 بهمن این انقلاب را به پیروزی رساند. امام خمینی(ره) سرانجام و پس از عمری مجاهدت و تلاش در راه خدا در 14 خرداد سال 1368 (1989) در گذشت.

 

 

برگزاری کنفرانس تاریخی متفقین در جریان جنگ جهانی دوم 

 

 82 سال پیش در چنین روزی، سیزدهم ژانویه سال 1941 میلادی:

کنفرانس تاریخی متفقین اروپایی درزمان جنگ جهانی دوم، درلندن برگزار شد. این کنفرانس به پیشنهاد چرچیل برپا شد و هدفش، هماهنگ ساختن سیاست های سران کشورهای اروپایی در جبهه های جنگ با دو کشور آلمان و ایتالیا بود. در این کنفرانس، کشورهای انگلیس، هلند، بلژیک، فرانسه، یونان، نروژ، لوکزامبورگ و دانمارک شرکت داشتند.

 

 

تشکیل شورای سلطنت توسط محمدرضا شاه 

 

 44  سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم دی سال 1357 هجری شمسی:

شاه ایران که توان مقاومت در مقابل امواج خروشان انقلاب اسلامی را نداشت، تنی چند از مهره های سیاسی مورد اعتماد خود را مأمور تشکیل شورای سلطنت کرد تا به تصور خود، امواج اعتراض های مردمی را فرو بنشاند. این شورا قرار بود مقدمات انتقال قدرت از شاه به فرزندش را فراهم کند و بدین ترتیب، ملت مسلمان و مبارز ایران را به ادامه حیات رژیم شاهنشاهی متقاعد سازد. اما مردم آگاه ایران، با تجمع در خیابان ها ضمن مخالفت با این اقدام، حمایت خود را از حضرت امام خمینی (ره) اعلام کردند. امام خمینی (ره)، در همین روز در پاریس اعلام نمودند که به زودی یک دولت جدید انقلابی تشکیل خواهند داد. پس از انتشار این خبر، جلال الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت شاه، برای دیدار با امام خمینی (ره) راهی فرانسه شد و خواستار ملاقات با ایشان شد. اما امام خمینی (ره) دو شرط را برای پذیرفتن جلال الدین تهرانی تعیین کردند: یکی استعفای جلال الدین تهرانی از ریاست شورای سلطنت و دیگری اعلام غیرقانونی بودن این شورا از جانب او / جلال الدین تهرانی نیز از سمت خود استعفا کرد و بدین ترتیب شورای سلطنت عملاً منحل شد.

 

 

تشدید تظاهرات ضد شاه در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی 

 

44 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم دی سال 1357 هجری شمسی:

در جریان برگزاری تظاهرات و راهپیمایی در چندین شهر ایران، درگیری شدیدی میان ماموران رژیم شاه و مردم ایران درگرفت و عده ای از مردم مبارز، شهید و یا مجروح شدند. همچنین در همین روز دانشجویان و مردم تهران که در گردهمایی بزرگ خود در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند، مخالفت خود را با رژیم شاه اعلام کردند و مصرانه خواستار بازگشت حضرت امام خمینی (ره) از پاریس به ایران شدند. این حرکت دانشجویان در حالی بود که محدوده دانشگاه توسط سربازان مسلح و نیروهای نظامی محاصره شده بود. پس از این تظاهرات گسترده، حضرت امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی، طی پیامی، ضمن فرا خواندن مردم به هوشیاری، ملت ایران را از وقوع توطئه ها و شایعات تفرقه افکنانه از سوی ایادی رژیم آگاه کردند. ایشان در بخشی از پیام خود فرمودند: «من به ملت شریف و جمیع جناح های قوای نظامی و اجتماعی به حکم تکلیف الهی و ملی هشدار می دهم که با بیداری و شجاعت اخلاقی، توطئه هایی را که علیه انقلاب اسلامی انجام می گیرد، خنثی کنید.»

 

 

اولین حمله شیمیایی ارتش صدام در غرب شهر ایلام 

 

42 سال پیش، در روز بیست و سوم دی سال 1359 هجری شمسی:

 اولین حمله شیمیایی ارتش رژیم صدام در مدت کمتر از چهار ماه از آغاز تهاجم این ارتش به خاک ایران، انجام شد. این حمله غیرانسانی که در 50 کیلومتری غرب شهر ایلام در غرب ایران انجام شد، منجر به شهید و مجروح شدن تعدادی از نظامیان ایرانی شد. ارتش رژیم بعث عراق به کمک و پشتوانه دولت های غربی و شوروی، در طول هشت سال جنگ تحمیلی بارها از سلاح ممنوعه شیمیایی علیه مردم و رزمندگان ایرانی استفاده کرد که در مجموع، حدود ده هزار نفر شهید و 130 هزار تن مجروح شدند. کم توجهی مجامع بین المللی به کاربرد سلاح شیمیایی توسط عراق، بویژه شورای امنیت که اکثر اعضای ثابت آن خود در زمینه تهیه و ساخت این سلاح کشتار جمعی به صدام کمک می کردند، عامل مهمی در تشویق وی برای استفاده گسترده تر از سلاح شیمیایی بود.

دیدگاه تان را بنویسید