تقویم تاریخ؛ از جنگ ذات السلاسل تا روز غزه
کد خبر: 20368

تقویم تاریخ؛ از جنگ ذات السلاسل تا روز غزه

امروز پنجشنبه، بیست و نهم دی ماه سال 1401 هجری شمسی، برابر با 26 جمادی الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با نوزدهم ژانویه سال 2023 میلادی است.

پیروزی مسلمانان در جنگ ذات السلاسل 

1436سال پیش، در ماه جمادی الثانی سال هشتم هجری قمری: 

جنگ «ذات السّلاسل» با پیروزی مسلمانان خاتمه یافت. علت وقوع این جنگ ، مهیا شدن گروهی از مشرکان برای حمله به مدینه بود. در پی آگاهی پیامبر اکرم (ص) از این خبر، ایشان تعدادی از مسلمانان را تحت فرماندهی یکی از مهاجران روانه مقابله با دشمن کرد، اما این گروه پس از آنکه از امکانات نظامی دشمن مطلع شد، بازگشتند. حضرت رسول اکرم (ص) فرد دیگری را به این ماموریت فرستاد او نیز مانند فرمانده قبلی، از مقابله با کافران بازماند و در بازگشت، از نیرومندی دشمن خبر آورد. سرانجام رسول خدا (ص) ، به علی (ع) ماموریت داد تا به مقابله با دشمن بپردازد. حضرت علی (ع) با استفاده از اصل غافلگیری، به دشمن حمله کرد و جمع آنها را پراکنده ساخت و با پیروزی به مدینه بازگشت. رسول خدا (ص) از پیروزی حضرت علی (ع) به قدری شاد شد که هنگام بازگشت سپاه اسلام به استقبال آن حضرت رفت. بسیاری از سیره نویسان و مورخین نزول سوره عادیات را درباره همین نبرد مهم و پیروزمند، دانسته اند.

 

 

درگذشت مقداد حلی اسدی، فقیه و دانشمند مسلمان 

IMG_20230119_095637

618 سال پیش در چنین روزی، بیست و ششم جمادی الثانی سال 826 هجری قمری: 

شیخ «جمال الدین مقداد حلی اسدی»، فقیه و عالم مسلمان در نجف ـ از شهرهای عراق ـ درگذشت. از تاریخ ولادت او اطلاعی در دست نیست ، اما مسلم است که از اهالی حله در عراق بود . او در میان علما به «فاضل مقداد» مشهور بود و از پرورش یافتگان و شاگردان برجسته محمد بن مکی به شمار می رفت. وی در تکمیل و تفسیر مبانی فقهی استادش ، کتب متعددی به رشته تحریر درآورد. از فاضل مقداد آثار بسیاری به جای مانده که از میان آنها می توان به «آداب حج» و «آیات الاحکام» اشاره کرد.

 

 

تولد جیمز وات، کاشف نیروی بخار 

IMG_20230119_095640

287 سال پیش در چنین روزی، نوزدهم ژانویه سال 1736 میلادی:

«جیمز وات» (James Watt) ، مخترع و مهندس انگلیسی متولد شد. او به مطالعه و تحقیق درباره مسائل علمی بسیار علاقمند بود. وات درجریان تحقیقات خود موفق به کشف نیروی بخار شد و به این ترتیب ، انقلابی در صنعت به ویژه حمل و نقل زمینی و دریایی پدید آورد. لوکوموتیوها و کشتی های بخار ، حاصل این اکتشاف وات است. او در سال 1819 درگذشت.

 

 

تولد آگوست کنت، فیلسوف فرانسوی و بنیانگذار فلسفه اثباتی

IMG_20230119_095643

225 سال پیش در چنین روزی، نوزدهم ژانویه سال 1798 میلادی:

«آگوست کنت»(Auguste Comte)، فیلسوف و ریاضیدان فرانسوی و بنیانگذار مکتب فلسفه اثباتی ، متولد شد. کنت در 18 سالگی در ریاضیات به استادی رسید و به تدریس پرداخت. وی در فلسفه از عقاید سن سیمون ، فیلسوف فرانسوی، بهره فراوانی برد و خود ، مکتب فلسفه اثباتی (پوزیتیویسم) را بنیان گذاشت. در نتیجه انتشار و ترویج عقاید کنت ، فلسفه و علم از شکل تئوری به تجربه و مشاهده تبدیل شد. مهمترین اثر وی در زمینه فلسفه دوره فلسفه اثباتی نام دارد. کنت در سال 1857 میلادی درگذشت.

 

 

تولد ادگار آلن پو، نویسنده و شاعر آمریکایی

IMG_20230119_095646

214 سال پیش، در روز نوزدهم ژانویه سال 1809 میلادی:

 «ادگار آلن پو» (Edgar Allan Poe) نویسنده و شاعر آمریکایی متولد شد. او یک ساله بود که پدرش، خانواده را ترک کرد و سال بعد نیز مادرش درگذشت و سرپرستی ادگار را یک خانواده ثروتمند برعهده گرفت . ادگار هیچگاه با پدر ناتنی اش سازگاری نداشت و به علت عدم تأمین هزینه ، دانشگاه را رها کرد و به ارتش پیوست . این نویسنده آمریکایی در ارتش نیز چندان موفق نبود و به همین دلیل به سرودن شعر روی آورد . ادگار آلن پو ، پس از مدتی نوشتن داستان را آغاز کرد که مورد استقبال قرار گرفت. پو در نگارش داستان های کوتاه بسیار متبحر و منتقد صریحی بود و داستان های وحشت انگیز و پلیسی را به خوبی می نوشت. با این حال شکست های متعدد وی در زندگی شخصی ، که در داستان هایش نمود دارد ، او را مأیوس و سرخورده کرد و به سوی اعتیاد به الکل کشاند. به همین دلیل در سال 1849 در 40 سالگی درگذشت. ازجمله داستان های ادگار آلن پو می توان به «نقاب مرگ سرخ»، ‌«گربه سیاه» و «قلب قصه‌گو» اشاره کرد.

 

 

راهپیمایی مردم انقلابی علیه شاپور بختیار 

IMG_20230119_095649

 44 سال پیش در چنین روزی، بیست و نهم دی ماه سال 1357 هجری شمسی:

مردم مسلمان ایران، با ایمان و اتحاد، در یک راهپیمایی عظیم علیه آخرین بازمانده رژیم شاه، یعنی دولت شاپور بختیار شرکت کردند. راهپیمایان خواستار اعلام غیرقانونی بودن سلطنت و خلع رژیم شاه و تاسیس جمهوری اسلامی در ایران شدند. در همین روز حضرت امام خمینی (ره) در پاریس طی پیامی خطاب به ملت ایران چنین فرمودند: «اینجانب انشاء ا... به زودی به شما می پیوندم تا در خدمت شما باشم و با همت شجاعانه شما به رفع مشکلات پرداخته و با همصدا و همقدم شدن همه اقشار ملت ، در راه استقلال و آزادی ایران بکوشید. »

 

 

درگذشت مهدی برکشلی، موسیقیدان بزرگ ایرانی

IMG_20230119_095653

35 سال پیش ، در روز بیست و نهم دی سال 1366 هجری شمسی:

«مهدی برکشلی» ، فیزیکدان و پژوهشگر ایرانی در عرصه موسیقی ، درگذشت. وی در سال1291 ش در تهران متولد شد و پس از طی دوران مدرسه ، وارد دانشگاه شد و در رشته فیزیک و شیمی لیسانس گرفت . برکشلی نزد استادان برجسته موسیقی جنبه های نظری و علمی این هنر را آموخت . وی پس از مدتی برای ادامه تحصیل عازم فرانسه شد و دکترای تخصصی خود را در زمینه صدا شناسی دریافت کرد. این موسیقی دان ایرانی پس از بازگشت از فرانسه به تدریس در دانشگاه و مراکز هنری ایران پرداخت و فعالیت های علمی و هنری مختلفی انجام داد . وی همچنین مقالات متعددی در زمینه های موسیقی ، صداشناسی و فیزیک به زبان های فارسی ، انگلیسی و فرانسه منتشر کرد. برکشلی با مطالعه در تاریخ موسیقی ایران دریافت که ایرانیان در گذشته در این عرصه به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافته بودند. او کتاب «الموسیقی الکبیر» اثر ابونصر فارابی دانشمند بزرگ ایرانی در قرن سوم و چهارم ش را ترجمه کرد و خود نیز کتاب «گام ها و دستگاه های موسیقی ایرانی» را نوشت.

 

 

ترور محمود المبحوح، یکی از فرماندهان برجسته حماس  

IMG_20230119_095653

13 سال پیش در چنین روزی، نوزدهم ژانویه سال 2010 میلادی:

«محمود المبحوح» یکی از فرماندهان برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، در دوبی - از شهرهای امارات متحده عربی - ترور و شهید شد . وی توسط تعدادی از ماموران سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) که با گذرنامه های جعلی چند کشور اروپایی وارد دوبی شده بودند ، در هتل محل اقامتش به شهادت رسید . المبحوح در سال 1960 در اردوگاه جبالیا - در نوار غزه - در یک خانواده مذهبی فلسطینی به دنیا آمد. وی در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد و به چند زبان آشنایی داشت. شهید المبحوح از موسسان گردانهای عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس بود و بارها تلاش رژیم صهیونیستی برای ترور او ، ناموفق ماند . پس از گذشت چندین ماه از ترور محمود المبحوح ، رژیم صهیونیستی صریحاً به این اقدام جنایتکارانه اعتراف کرد و مسئولیت این ترور را برعهده گرفت. این جنایت نشان داد که تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی با حمایت دولت های غربی ، از کشتن مبارزان فلسطینی در دیگر کشورها نیز خودداری نمی کند.

 

 

روز غزه 

IMG_20230119_095656

29 دی ماه روز غزه است.

29 دی‌ماه سالروز پایان جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه است که با پیروزی مقاومت اسلامی به پایان رسید. به همین خاطر این روز به خاطر سرپوش گذاشتن رسانه‌های غربی بر جنایات رژیم صهیونیستی و از طرفی هم به خاطر حماسه آفرینی مردم مظلوم غزه در دفاع از سرزمینشان با نام روز ملی غزه نام‌گذاری شده است. رژیم صهیونیستی در27 دسامبر سال ۲۰۰۸ ، با عمیاتی تحت عنوان عملیات سرب گداخته به سرزمین غزه حمله کرد. این رژیم باور داشت طی یک دوره کوتاه ۷ تا ۱۰ روزه می‌تواند جریان مقاومت در غزه را از بین ببرد یا آن‌که آن را تا حد زیادی تضعیف کند به طوری‌که توانایی مخالفت با طرح‌های اسرائیلی، آمریکایی را نداشته باشد اما پس ۲۲ روز در 17 ژانویه 2009 مفتضحانه از نوار غزه مجبور به عقب نشینی شد.روز غزه مانند روز جهانی قدس فرصتی است که فریاد مظلومیت و حق طلبی مردم مظلومش به گوش جهانیان برسد.

دیدگاه تان را بنویسید