تقویم تاریخ؛ از میلاد امام محمد باقر(ع) تا تشکیل کمیته استقبال از امام خمینی
کد خبر: 20487

تقویم تاریخ؛ از میلاد امام محمد باقر(ع) تا تشکیل کمیته استقبال از امام خمینی

امروز دوشنبه ، سوم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با اول رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و سوم ژانویه سال 2023 میلادی است.

آغاز ماه رجب 

IMG_20230123_093722

امروز اول ماه رجب، ماه سرشار از رحمت و فضیلت است.

این ماه، به همراه دو ماه بعد از آن یعنی شعبان و رمضان ، یک دوره خودسازی برای کمال و نزدیک شدن انسان به خداوند است. رسول گرامی اسلام (ص) در مورد ماه رجب فرمود: «ماه رجب، ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمی رسد و جنگ با کافران در این ماه حرام است. رجب، ماه خداست و شعبان ، ماه من است و ماه رمضان، ماه امت من است.» روزه گرفتن درماه رجب ، ثواب بسیاری دارد و در روایات متعدد بر روزه داری و طلب بخشش از خداوند در این ماه تاکید فراوان شده است. در بیست و هفتم رجب واقعه بزرگ و پربرکت مبعث حضرت محمد (ص) اتفاق افتاده است و سیزدهم رجب، روز ولادت مبارک حضرت علی (ع) است. امیدواریم شما نیز بتوانید از برکات معنوی ماه رجب، هرچه بیشتر بهره ببرید.

 

 

تولد امام محمد باقر(ع)، امام پنجم شیعیان 

IMG_20230123_093809

1387 سال پیش در چنین روزی، اول رجب سال 57 هجری قمری:

بنا به روایتی متواتر، حضرت امام «محمد باقر» (ع) ، از نوادگان حضرت محمد (ص) چشم به جهان گشود. آن حضرت را «باقر» لقب دادند که به معنای شکافنده علوم است ، زیرا امام محمد باقر(ع) مشکلات و پیچیدگی های علمی عصر خود را با دقت و ظرافت ، تجزیه و تحلیل می کرد . در دوران امامت آن حضرت از سال 96 هجری قمری که مقارن با سال های پایانی حکومت بنی امیه و ضعف آن حکومت بود، فرصتی فراهم شد تا آن بزرگوار به تقویت بنیان های فکری و فرهنگی مسلمانان بپردازد . دراین زمان و همچنین در دوران امامت فرزند ایشان ، امام جعفر صادق (ع) بسیاری از علوم شکوفا شد و شاگردان آن دو بزرگوار برخی علوم را گسترش دادند و علوم جدیدی را نیز ابداع کردند . امام محمد باقر(ع) بسیار گشاده رو و خوش برخورد بود ایشان بر نیکی، بخشش و کمک به نیازمندان و عیادت از بیماران بسیار تاکید می کرد . توصیه ها و اندرزهای اخلاقی آن حضرت ، در عمل و رفتار ایشان نمود داشت و خود قبل از همه به آنچه می فرمود ، عمل می کرد. ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت حضرت امام محمد باقر(ع)، سخنی از آن بزرگوار را نقل می کنیم که فرمود: «هرکس که دارای اخلاق نیکو و صفت رفق و مدارا باشد ، همه خیر و نیکی به او داده شده و در دنیا و آخرت ، از آسایش برخوردار خواهد بود و آن کس که از اخلاق بی بهره باشد، راهش به سوی بدی ها خواهد بود.»

 

 

درگذشت تمیمی، عالم برجسته مغربی

IMG_20230123_093813

1081 سال پیش، در روز اول رجب سال 363 هجری قمری:

«نعمان بن محمد تمیمی»، عالم برجسته مغربی درگذشت. وی در سال 259 ه.ق متولد شد و به زودی روایات و معارف اسلامی را فرا گرفت . نعمان بن محمد ابتدا پیرو مذهب مالکی بود ، ولی پس از مدتی به فرقه نوظهور شیعه اسماعیلی پیوست و از قانونگذاران آنها شد. نعمان بن محمد در زمان خلفای فاطمی به سمت های مهمی دست یافت. از وی کتاب های فراوانی چون: «دعائم الاسلام»، «شرح الاخبار » و «التوحید و الامامه» باقی مانده است.

 

 

درگذشت رشید الدین صوری، گیاه شناس و طبیب برجسته مسلمان 

IMG_20230123_093826

805 سال پیش در چنین روزی، اول رجب سال 639 هجری قمری:

«رشید الدین صوری»، گیاه شناس و طبیب برجسته مسلمان درگذشت. او در جوانی برای کسب علم به سرزمین های متعدد سفر کرد. آنچه در روش علمی ابن صوری جلب نظر می کند ، توجه دقیق او به مطالعه گیاهان دارویی است و همین ویژگی از او یک محقق برجسته ساخته است . برخی از محققان او را بنیانگذار گیاه شناسی نوین دانسته اند. مهمترین اثر ابن صوری، کتابی در باره گیاهان همراه با نقوشی از آنها است. از این کتاب به عنوان دایرة المعارف مصور علم گیاه شناسی یاد می شود.

 

 

درگذشت محقق خوانساری، حکیم و فقیه ایرانی

IMG_20230123_093830

345 سال پیش در چنین روزی، اول رجب سال 1099 هجری قمری:

«حسین بن محمد» مشهور به «محقق خوانساری»، حکیم و فقیه ایرانی وفات یافت. این دانشمند مسلمان در زمره استادان برجسته علوم دینی بود و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. از محقق خوانساری، ترجمه گرانبهایی از قرآن کریم و شرح هایی بر کتب معتبر اسلامی به یادگار مانده است.

 

 

تولد استاندال، مبدع سبک رئالیسم در ادبیات 

IMG_20230123_093903

240 سال پیش، در روز بیست و سوم ژانویه سال 1783 میلادی: 

«ماری هانری بِیل» (Marie-Henri Beyle) معروف به «استاندال» (Stendhal)، نویسنده فرانسوی سبک رئالیسم متولد شد. وی در کودکی مادر خود را از دست داد و در نوجوانی به ارتش ناپلئون پیوست و در سال 1813 از آن کناره گرفت. استاندال چون با سلطنت طلبان مخالف ناپلئون سازگاری نداشت، به ایتالیا، کشور مورد علاقه اش که در آن زمان تحت تسلط اتریش بود، رفت . وی در ایتالیا مدتی به موسیقی و نقاشی روی آورد و سپس به ادبیات پرداخت. بیل پس از مدتی به فرانسه بازگردانده شد و کار نویسندگی را ادامه داد. او بار دیگر به کارهای دولتی پرداخت، اما به نوشتن کتاب را فراموش نکرد. از جمله کتاب های معروف استاندال می توان از «سرخ و سیاه»، «صومعۀ پارام» و «گردش های رم» را نام برد. وی در سال 1842 درگذشت.

 

 

تولد ادوارد مانه، نقاش فرانسوی

IMG_20230123_093911

191 سال پیش، در روز بیست و سوم ژانویه سال 1832 میلادی:

«ادوارد مانه» (Edouard Manet)، نقاش فرانسوی متولد شد. وی ابتدا به دریانوردی علاقه مند بود. اما بعدها به نقاشی روی آورد و استعداد خود را در این زمینه به ظهور رساند و مورد استقبال قرار گرفت. مانه از استادان سبک های ناتورالیسم و امپرسیونیسم بود. از پرده های نقاشی وی می توان از «المپیا»، «پدر و مادر» و «انحطاط رومیان» را نام برد. وی در سال 1883 درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید