تقویم تاریخ؛ از شهادت امام علی النقی(ع) تا تولد صنعت چاپ
کد خبر: 20545

تقویم تاریخ؛ از شهادت امام علی النقی(ع) تا تولد صنعت چاپ

امروزچهارشنبه پنجم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با سوم رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با ۲۵ ژانویه سال 2023 میلادی است.

شهادت حضرت امام علی النقی (ع) از نوادگان پیامبر اکرم (ص) 

IMG_20230125_084031

1190 سال پیش درچنین روزی، سوم رجب سال ۲۵۴ هجری قمری حضرت امام «علی النقی» (علیه السلام) از نوادگان پاک رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به شهادت رسید.

آن حضرت در سال ۲۱۲ هجری قمری در نزدیک شهر مدینه به دنیا آمد و تحت راهنمایی‌های پدر بزرگوارش امام جواد (علیه السلام) قرار گرفت. ایشان بعد از رحلت پدر، عهده دار امامت و رهبری جامعه اسلامی شد. یکی از القاب مشهور امام علی النقی (ع) - «هادی» به معنای هدایت کننده بود. امام هادی (ع) در معرفی سیمای تابناک اسلام راستین تلاش بسیار کرد. یکى از کارهاى مهم امام هادى (ع) حفظ خطّ فکرى و فرهنگى تشیُّع و جلوگیرى از القائات مخالفان بود. این کارنیاز به تربیت شاگردان برجسته و تشکیل حوزه علمیه و تدریس فقه و عقاید اصول اسلامى داشت که در عصر امام على النقى (ع) نیز ادامه یافت. آن حضرت شاگردان برجسته اى همچون حضرت عبدالعظیم حسنى، ابن سِکیّت اهوازى، اسماعیل بن مهران، ابوهاشم جعفرى و جعفر بن سهیل را تربیت کرد و حوزه علمى فعال و پرتلاشى به وجود آورد. آن امام بزرگوار، در تحکیم و استوارى فقه و عقاید و فرهنگ تشیُّع، همت جدى داشت و کتبى نیز در این زمینه نگاشت از قبیل: رساله اى در ردّ جَبر و تفویض، رساله اى در اثبات عدل و المنزلهُ بین المنزِلتَین و رساله اى در احکام دین. همچنین حضرت امام على النقى (ع) براى معرفى سیماى اسلامِ راستین، جلسات متعددى را براى بحث پیرامون مسائل مختلف عقیدتى، فکرى و اجتماعى برگزار می‌کرد و در این جلسات به سئوالات و شبهاتِ مطرح شده پاسخ مى داد. جمع زیادى از بزرگان علم و ادب نزد ایشان گرد مى آمدند و از دریاى بیکران دانش آن حضرت بهره مى بُردند. امام هادى (ع) همواره، پناهگاه نیازمندان و گرفتاران بود و هیچ گاه آنان را ناامید از خانه ى خویش باز نمى گرداند. حضرت امام على النقى الهادى (ع) پس از حدود چهل و دو سال زندگى و سى و سه سال امامت، در سوم رجب سال ۲۵۴ هجرى قمرى بر اثر زهرى که با دسیسه ى مُعتز (سیزدهمین خلیفه عباسى) توسط معتمد عباسى به ایشان خوراندند، به شهادت رسید و آن امام بزرگوار را در شهر سامرا، به خاک سپردند. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت این امام بزرگوار، سخنی حکیمانه از آن حضرت برایتان نقل می‌کنیم که فرمود: «از شر آن کس که شخصیت خویش را ناچیز می‌انگارد و برای خود ارزش قائل نیست، ایمن مباش.»

 

 

درگذشت بابشاد، ادیب مصری

IMG_20230125_084035

975 سال پیش در چنین روزی، سوم رجب سال ۴۶۹ هجری قمری «ابوالحسن طاهر بن احمد بن بابشاد مصری» درگذشت.

بابشاد مصری یکی از بزرگان ادب در قرن پنجم هجری قمری بود. وی ابتدا پیشه بازرگانی داشت، ولی بعد‌ها به تحصیل علم علاقمند شد و در عراق به تحصیل پرداخت. وی پس از اتمام تحصیلات به مصر بازگشت و درمجامع فرهنگی واجتماعی مصر مشغول کار شد. او پس از مدتی انزوا گزید و سرانجام در چنین روزی درگذشت.

 

 

تظاهرات سراسری علیه رژیم شاه در ایران

IMG_20230125_084040

44 سال پیش در چنین روزی، پنجم بهمن سال ۱۳۵۷ هجری شمسی باوجود اینکه عوامل رژیم شاه، اجتماع بیش از دو نفر را در اکثر شهر‌های ایران منع کرده بودند، قشر‌های مختلف مردم بدون اعتنا به هشدار‌های حکومت نظامی، به راهپیمایی و تظاهرات علیه رژیم ادامه دادند و مزدوران شاه علیرغم توسل به شدیدترین شیوه‌های سرکوب، موفق به کنترل مردم نشدند. برخورد‌های خشونت آمیز ماموران حکومتی با مردم منجر به شهادت تعداد زیادی از مردم ایران در شهر‌های مختلف کشور شد. درهمین روز عده زیادی از افسران و همافران نیروی هوایی در تهران به خیابان‌ها آمدند و علیه رژیم خودکامه شاه به تظاهرات پرداختند و وفاداری خود را به حضرت امام خمینی (ره) ابراز داشتند. آنان در پایان راهپیمایی با صدور قطعنامه‌ای جنایات رژیم شاه را محکوم کردند و آمادگی خود را برای فداکاری در راه انقلاب اسلامی اعلام کردند.

 

 

تولد صنعت چاپ

IMG_20230125_084044

567 سال پیش درچنین روزی، بیست و پنجم ژانویه سال ۱۴۵۶ میلادی صنعت چاپ متولد شد و نخستین کتاب، با استفاده از حروف سُربی متحرکی که گوتنبرگ مخترع آلمانی ساخته بود، به چاپ رسید.این کتاب، تورات به انضمام انجیل بود و امروزه بیش از چند برگ از آن باقی نمانده است که در موزه‌ها نگهداری می‌شود. با اختراع حروف سربی متحرک، تحولی عظیم در فرهنگ نشر و مطالعه به وجود آمد و کتاب با تیراژ بالا در دسترس عموم مردم قرار گرفت و از انحصار خواص و دانشمندان خارج شد.

 

 

کشف میکروب مولد بیماری جذام

IMG_20230125_084055

152 سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم ژانویه سال ۱۸۷۱ میلادی میکروب مولد بیماری جذام توسط «هانزن» پزشک و محقق آلمانی، کشف شد.

این بیماری عفونی و مزمن، با زخم‌های شدید توام است که بافت‌های مبتلا شده را از بین می‌برد. همچنین عامل مولد بیماری جذام در سلسله اعصاب نیز انباشته و سبب از بین رفتن بخش عمده عصب‌های حسی می‌شود. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر بروز می‌کند، اما مردم سایر مناطق نیز از خطر آن مصون نیستند. با وجود پیشرفت‌های قابل ملاحظه در کنترل بیماری جذام، هنوز راه درمان این بیماری شناخته نشده است و افراد زیادی در کشور‌های مختلف از این بیماری رنج می‌برند.

 

 

اولین پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین

IMG_20230125_084059

17  سال پیش، در روز بیست و پنجم ژانویه سال ۲۰۰۶ میلادی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، در اولین حضور خود در انتخابات پارلمانی حکومت خودگردان فلسطین، به پیروزی چشمگیری دست یافت.

در این انتخابات که با حضور ناظران خارجی انجام شد، حماس باوجود تبلیغات منفی دولت‌ها و رسانه‌های غربی و رژیم صهیونیستی علیه آن، توانست ۷۶ کرسی از مجموع ۱۳۲ کرسی پارلمان را به دست آورد و به اکثریت دست یابد. به این ترتیب جنبش حماس، اسماعیل هنیه را به عنوان نخست وزیر دولت خودگردان معرفی کرد و اعلام نمود قصد دارد دولت وحدت ملی با شرکت سازمان آزادیبخش فلسطین را تشکیل دهد. اما رژیم صهیونیستی و دولت‌های غربی، بویژه آمریکا، با اعمال انواع فشار‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و تبلیغاتی، می‌کوشند تا دولت مردمی حماس را به بهانه آنکه رژیم اشغالگر صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، ساقط کنند. در همین راستا، این رژیم پس از ماه‌ها محاصره اقتصادی، در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ حملات شدید و وحشیانه‌ای را به نوار غزه آغاز کرد که با مقاومت شدید مردم و جنبش حماس و دیگر گروه‌های مبارز فلسطینی روبرو شد. اقدامات دولت‌های غربی، بویژه آمریکا علیه مردم فلسطین و دولت منتخبشان، نشان می‌دهد که غرب تا آنجا به دموکراسی و حقوق بشر پای بند است که منافع نامشروع آن و متحدینش، بخصوص تل آویو، به مخاطره نیفتد.

دیدگاه تان را بنویسید