تقویم تاریخ؛ از تسخیر الموت توسط حسن صباح تا روز جهانی کمک به جذامیان
کد خبر: 20628

تقویم تاریخ؛ از تسخیر الموت توسط حسن صباح تا روز جهانی کمک به جذامیان

امروز شنبه، هشتم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با ششم رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و هشتم ژانویه سال 2023 میلادی است.

مرگ شارلمانی، امپراتوری مقتدر اروپا 

IMG_20230128_090205

مطابق با برخی روایات تاریخی، 1219 سال پیش در چنین روزی، 28 زانویه 814 میلادی:

 "شارلمانی"(Charlemagne) از امپراتوران مقتدر اروپا مرد. شارلمانی یا شارل کبیر( Charles the Great) در 2 آوریل سال 742 م در فرانسه به دنیا آمد و پس از مرگ پدر، مشترکاً با برادرش به سلطنت رسید. با مرگ برادر شارلمانی، وی در سال 771 م، رهبری طویف فرانک را به تنهایى در دست گرفت و به سرکوب اقوام رقیب و گسترش سرزمین‌های تحت تصرف خود پرداخت. شارلمانی اولین پادشاه اروپایى بود که در سال 800 م، تاج امپراتوری را از پاپ لئون سوم دریافت کرد و به این ترتیب پادشاه، مقامی روحانی یافت. با وجود این، شارلمانی برای کسب و حفظ قدرت و گسترش قلمرو فرمان‌روایى خود، مخالفان داخلی و مردم سرزمین‌های هم‌جوار را به شدت سرکوب کرد. وی هم‌چنین اقوام فرانسوی و سایر کشورهای همسایه را که بت ‌پرست بودند به اجبار به دین مسیحی رهنمون ساخت و با تصرف نقاط گسترده‌ای از اروپا توانست امپراتوری وسیعی ایجاد نماید در این امپراتوری، کشورهای فرانسه، بلژیک، هلند، آلمان، سوئیس، مجارستان، شمال و مرکز ایتالیا و نیز دو ایالت از اسپانیا گرد هم آمده بودند. وی اگر چه سواد نداشت اما طرفدار توسعه علم و فرهنگ بود. وی بعد از 74 سال زندگی، بیش از 40 سال سلطنت و 14 سال امپراتوری در 28 ژانویه 814 م درگذشت.

 

 

تصرف قلعه الموت توسط حسن صباح 

IMG_20230128_090208

961 سال پیش، در ششم رجب سال 483 هجری قمری: 

«حسن صبّاح» از رهبران برجسته شیعیان اسماعیلی ، قلعه مهم و مستحکم «اَلَموت» را در نزدیک  قزوین (در شمال ایران) به تصرف خود درآورد . وی که از ده سال قبل از آن در حال دعوت مردم به آئین خود بود ، با تسخیر قلعه الموت جایگاه خود را مستحکم کرد و توانست چند قلعه دیگر را نیز تصرف کند. پس از تسخیر قلعه الموت ، تبلیغ برای جلب نظر مردم به شیعه اسماعیلی گسترش یافت و همچنین یاران حسن صباح ، تعدادی از مقامات حکومت سلجوقی از جمله خواجه نظام الملک را کشتند. حسن صباح در سال 518 قمری درگذشت، اما قلعه الموت تا سقوط آن به دست هلاکو خان مغول در سال 654 ق ، نقطه اتکای اسماعیلیان در ایران به شمار می رفت.

 

 

درگذشت ابن حریری، ادیب و نویسنده مسلمان 

IMG_20230128_090217

928 سال پیش در چنین روزی، ششم رجب سال 516 هجری قمری:

«ابو محمد قاسم بن علی بصری» معروف به «ابن حریری»، ادیب و نویسنده ایرانی ساکن بصره درگذشت . او صاحب کتابی به نام «مقامات» است که در نوع خود کم نظیر است . ابن حریری در این کتاب ، رموز و لطایف زبان عربی را در قالب حکایت های پند آموز و ساده بیان کرده و از این رو، این اثر از دیرباز تاکنون برای آشنایی با ادبیات عرب ، مورد توجه بوده است.

 

 

درگذشت ویلیام ییتز، شاعر  ادیب مشهور ایرلندی

IMG_20230128_090231

84 سال پیش در چنین روزی، 28 ژانویه 1939 میلادی:

درگذشت "ویلیام ییتْزْ" شاعر و ادیب بزرگ ایرلندی درگذشت. ویلیام باتْلِر ییتْزْ (William Butler Yeats)شاعر و ادیب ایرلندی - انگلیسی در سیزدهم ژوئن 1865م در ناحیه ‌ای نزدیک دوبلین در ایرلند به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود، به ترجمه و گردآوری قصه‌ های ایرلندی پرداخت و پس از نگارش کتاب سفرهای اُویسین در 24 سالگی به شهرت رسید. او مظهر روحیات و آرزوهای ملت ایرلند به شمار می‌رفت و همه عمرش، صرف پیشرفت فرهنگ و تامین استقلال ایرلند گردید. وی به خاطر اشعار الهام بخشش که به طرز هنرمندانه‌ ای، روحیه یک ملت را بیان می‌کند، در سال 1923م موفق به اخذ جایزه نوبل ادبیات گردید. هم‌چنین ییتز در سال‌های 1892 و 1903م مجمع ادبی ایرلند و مجمع تئاتر ملی ایرلند را تأسیس کرد. از آن گذشته، وی مبارزات شدیدی برای استقلال ایرلند نمود و سهم بزرگی در انعقاد پیمان استقلال این کشور در سال 1921م داشت. ییتز در اواخر عمر، از بزرگ‌ترین شاعران نیمه اول قرن بیستم شناخته شد و مورد تکریم قرار گرفت. حتی کسانی که به سبب صراحت بیان او در نقد، وی را دشمن می ‌داشتند، در زمان مرگ، یک صدا او را بزرگ‌ترین شاعر انگیسی عصر خود خواندند. ویلیام باتلرییتز به عنوان یکی از چهره ‌های مورد احترام جامعه و عضو مجلس ایرلند، سرانجام در 28 ژانویه 1939م در 74 سالگی درگذشت.

 

 

تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران 

IMG_20230128_090234

44 سال پیش در چنین روزی، هشتم بهمن سال 1357 هجری شمسی:

 به دنبال ممانعت دولت شاپور بختیار، نخست وزیر سرسپرده رژیم شاه، از ورود امام خمینی (ره) به ایران، گروه کثیری از روحانیون در مسجد دانشگاه تهران متحصن شدند و شرط شکستن این تحصن را، بازگشت امام خمینی (ره) به ایران اعلام کردند. این تحصن از جمله اقدامات سرنوشت ساز در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بود. زیرا در آن روزهای حساس، دولت بختیار با حمایت آمریکا می کوشید از یک سو مانع ورود امام خمینی (ره) به ایران شود و از سوی دیگر با وعده ها و ترفندهای مختلف میان اقشار مردم، تفرقه ایجاد کند. تحصن یکپارچه روحانیون ایران که در میان آنها، بسیاری از چهره های سرشناس و مبارز چون شهید بهشتی و شهید مطهری وجود داشتند، دانشگاه تهران را مرکزی برای تجمع نیروهای مبارز و رهبری این نیروها تبدیل کرد و نقشه ها و برنامه های دولت شاپور بختیار را خنثی نمود.

 

 

وعده 

IMG_20230128_090246

44 سال پیش در چنین روزی، هشتم بهمن سال 1357 هجری شمسی: 

شاپور بختیار، نخست وزیر رژیم دست نشانده شاه اعلام کرد برای ملاقات با حضرت امام خمینی (ره ) عازم پاریس خواهد شد. اما امام خمینی (ره) درمقابل این اقدام عوامفریبانه او فرمودند: «آنچه که ذکر شده است که شاپور بختیار را در سمت نخست وزیر می پذیرم، دروغ محض است، بلکه تا استعفا نداده است او را نمی پذیرم.» همچنین دراین روز، مردم تهران جهت هماهنگی و همفکری برای هرچه باشکوهتر برگزار کردن مراسم استقبال از حضرت امام خمینی (ره ) در اطراف فرودگاه مهرآباد تهران گرد آمدند.

 

 

44 سال پیش در چنین روزی هشتم بهمن سال 1357 هجری شمسی:

IMG_20230128_090254

 به دستور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم شاهنشاهی وابستگان به دربار در ارتش دست به کشتار وسیع مردم در تهران زدند. در این روز، در تظاهرات و برخوردهای خونین در سراسر کشور، ده‌ها تن شهید یا مجروح شدند. مردم تهران نیز در حالی که برای پیوستن به روحانیون متحصن در مسجد دانشگاه تهران به سمت دانشگاه در حرکت بودند، از طبقات بالای ساختمان ژاندارمری مورد هجوم نیروهای انتظامی قرار گرفته و چهره شهر تهران به صورت یک شهر جنگ زده درآمد. این حرکت، انعکاس جهانی یافت و برخی از خبرگزاری‌ها، آن را مشابه کشتار هفدهم شهریور دانستند. نکته قابل توجه در این روز، همیاری مردم بود چرا که تنها یک ساعت پس از آغاز کشتار، راهروهای بیمارستان‌ ها، مملو از لوازم بیمارستانی اهدایی از سوی مردم گردید.

 

 

43 سال پیش در چنین روزی هشتم بهمن سال 1358 هجری شمسی: 

IMG_20230128_090311

ادیب و دانشمند گرانمایه استاد "محمد فراهتی" درگذشت. استاد محمد فراهتی ادیب و دانشمند گرانمایه در سال 1293 شمسی در خانواده‌ای روحانی و عالم به دنیا آمد و تحت توجهات ویژه جد بزرگوارش آیت ‌الله حاج صدرالعلما کاشانی پرورش یافت و بعد از عمری خدمت به اسلام و تبیین و ترویج قرآن در هشتم بهمن ‌ماه سال 1358 به رحمت حق پیوست.

 

 

10 سال پیش در چنین روزی هشتم بهمن سال 1391 هجری شمسی: 

IMG_20230128_090316

جمهوری اسلامی ایران در ادامه تحقیقات فضایی اولین موجود زنده را با یک موشک به فضا پرتاب کرد. این موجود زنده یک میمون بود که به سلامت به زمین بازگشت. این آزمایش موفقیت آمیز بار دیگر پیشرفت های فضایی ایران را در شرایط اعمال سخت ترین تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدانش به رخ جهانیان کشید.

 

 

 بیست و هشتم ژانویه به نام روز جهانی کمک به جذامیان نامگذاری شده است

IMG_20230128_090338

 شاید امروزه جذام برای ما بیماری مهمی محسوب نشود، اما نیم قرن‌پیش‌ جذام آنقدر موضوع مهمی محسوب می‌شد که ‌رائول فولبریو فرانسوی آخرین یکشنبه‌ ماه ژانویه هر سال را، روز جهانی ‌ کمک ‌به ‌بیماران ‌جذامی‌ نامید. در آن‌ زمان‌در سراسر جهان‌، تقریبا 15 میلیون‌ نفر به ‌این‌ بیماری ‌مبتلا بودند. سازمان بهداشت جهانی نیز 28 ژانویه (9 بهمن ماه) را روز جهانی مبارزه با جذام نامگذاری کرد. در سایه مبارزه پیگیر با این بیماری، امروزه، آمار جذامیان جهان به 2 میلیون نفر کاهش یافته،‌ اما هنوز این بیماری ریشه‌کن ‌نشده ‌است‌. سیمای اجتماعی جذام طی دهه‌های اخیر تغییر کرده است به طوری که بیماران به طور فزاینده‌ای در سرویس‌های خدمات بهداشت عمومی تحت درمان قرار می‌گیرند. دیگر جذام خوره وحشتناک سابق نیست ولی با وجود این آنقدر مهم است که هنوز هم روز مبارزه با جذام برگزار می‌شود تا به این بهانه در تمام دنیا آموزش‌هایی از طریق رسانه‌های گروهی به مردم داده شود تا آنها با آگاهی علمی از این بیماری چنانچه علائمی از آن را در خود مشاهده کردند به پزشک مراجعه کنند و با تشخیص و درمان زودرس مانع از ابتلای افراد سالم جامعه به این بیماری شوند.

دیدگاه تان را بنویسید