تقویم تاریخ؛ از شهادت آیت الله بهبهانی تا ترور مهاتما گاندی
کد خبر: 20688

تقویم تاریخ؛ از شهادت آیت الله بهبهانی تا ترور مهاتما گاندی

امروز دوشنبه، دهم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با 8 رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با 30 ژانویه سال 2023 میلادی است.

تولد شیخ حر عاملی، فقیه و محدث مشهور مسلمان 

411 سال پیش در چنین روزی، هشتم رجب سال 1033 هجری قمری:

«شیخ ابوجعفر محمد بن حسن» معروف به «شیخ حر عاملی»، فقیه و محدث مشهور مسلمان در جبل عامل لبنان متولد شد. او پس از سال ها مطالعه و تحقیق، در شمار بزرگان فقه و حدیث درآمد و کتاب های متعددی را به رشته تحریر درآورد. از میان آثار او کتاب «وسائل الشیعه» از اهمیت زیادی در فقه و حدیث برخوردار است. از دیگر کتاب های شیح حر عاملی می توان به کتاب «هدایت الامه» و «کتابی در شرح احوال علمای جبل عامل» - در لبنان - اشاره کرد. این دانشمند بزرگ مسلمان در سال 1114 هجری قمری وفات یافت.

 

 

درگذشت سید حسین خوانساری، دانشمند بزرگ مسلمان

253 سال پیش در چنین روزی، هشتم رجب سال 1191 هجری قمری:

«سید حسین خوانساری»، عالم بزرگ و روحانی متعهد درگذشت . این دانشمند، شاگردان بسیاری را تربیت کرد و برخی از آنها در ردیف علمای بزرگ عصر خود قرار گرفتند که از جمله آنها می توان به علامه بحرالعلوم اشاره کرد. سید حسین خوانساری، آثار متعددی از خود بر جای گذارده که «شرح دعای ابوحمزه» و «شرح زیارت عاشورا» از آن جمله است.

 

 

تولد فرانکلین روزولت، رئیس جمهور مشهور آمریکایی

IMG_20230130_102100

141 سال پیش در چنین روزی سی ژانویه سال 1882 میلادی:

"فرانکْلین روزوِلْتْ" (Franklin D. Roosevelt) سی و دومین رئیس جمهور امریکا متولد شد. فرانکلین در دانشگاه های هاروارد و کلمبیا به تحصیل حقوق پرداخت و خدمات سیاسی اش را از دستگاه قانونگذاری نیویورک آغاز کرد و به زودی به معاونت وزارت دریاداری رسید. در سال 1920 از طرف حزب دموکرات نامزد ریاست جمهوری گردید . اما سال بعد به علت بیماری فلج از عرصه ی سیاست خارج شد، تا پس از 8 سال که بالاخره بهبودی حاصل نمود دوباره وارد کارهای سیاسی شد و فرماندار نیویورک گردید . در 1933 رئیس جمهور شد و از همان اوان به اصلاح اوضاع وخیم اقتصادی پرداخت و چون در انجام نقشه های خود که (آئین جدید) معروف است کامیاب گردید چهاربار پیاپی به ریاست جمهوری انتخاب گردید که در امریکا هرگز سابقه نداشته است. در 12 آوریل سال 1945 یعنی سه هفته قبل از شکست قطعی نازی ها ، در (وارم اسپرینگ) جورجیا در گذشت.

 

 

شهادت آیت الله بهبهانی، از رهبران مشروطه 

IMG_20230130_102103

116 سال پیش در چنین روزی برابر با هشتم رجب سال 1328 هجری قمری:

آیت اللّه «سیدعبداللّه بهبهانی» از رهبران اصلی نهضت مشروطه به شهادت رسید.آیت اللّه سید عبداللّه فرزند سید اسماعیل مجتهد بهبهانى در حدود سال 1260 قمرى به دنیا آمد. وى پس از تحصیلِ مقدمات علوم شرعى، راهى نجف اشرف شد و در حوزه درس آیات عظام ، شیخ مرتضى انصارى ، میرزا محمد حسن شیرازى و سید حسین کوه کمرى شرکت جُست . سید عبداللّه پس از اخذ اجتهاد ، در سال 1295 ق به تهران بازگشت و پس از فوت پدر ، مقام مذهبى او را احراز کرد. سید به دلیل هوش فطرى و صراحت بیان، در حوزه علمى تهران به مرور به شهرت دست یافت و در شمار علماى بزرگ پایتخت درآمد . آیت اللّه بهبهانى در جریان مشروطه، به همراه آیت اللّه سیدمحمد طباطبایى، رهبرى اصلى مشروطیت را برعهده داشت و در راه تحقق آرمان انقلابى خویش ، صدمات فراوانى دید و مدتى به عتبات تبعید شد . وى در واقعه به توپ بستن مجلس توسط محمدعلى شاه قاجار، به اسارت قزّاقان درآمد و بعد از شکنجه هاى بسیار، با سر برهنه و چهره خون آلود و جامه پاره به باغشاه برده شد. آیت اللّه بهبهانى پس از اعلان مشروطیت ، فعالانه در برگزارى انتخابات و تشکیل مجلس ملى شرکت جُست. وی هیچ مقام دولتى را نپذیرفت ولى در همه کارها نظارتِ کامل داشت . در مجلس دوم که نمایندگان به دو گروه تندرو و میانه رو تقسیم شده بودند ، وی به حمایت از میانه روها برخاست. در این حال تندروان کمر به قتل او بستند. سرانجام آیت اللّه بهبهانى، این روحانى آگاه و مجتهد مبارز در هشتم رجب سال 1328 ق برابر با 24 تیرماه 1289 ش در 68 سالگى توسط اشخاص نقابدارى که به منزلِ او حمله کرده بودند ، به ضرب سه گلوله به شهادت رسید. از این عالم برجسته، 25 رساله در فقه به جاى مانده است.

 

 

آغاز زمامداری هیتلر در آلمان

IMG_20230130_102106

89 سال پیش در چنین روزی، سی ام ژانویه سال 1934 میلادی:

دوره زمامداری آدولف هیتلر، دیکتاتور نژادپرست آلمانی آغاز شد. حزب ناسیونال سوسیالیست که توسط هیتلر تاسیس شد، در انتخابات سال 1930، 107 کرسی رایشتاک (پارلمان آلمان) را به دست آورد . وی پس از دستیابی به مقام صدراعظمی و سپس ریاست جمهوری آلمان در سال 1934، خود را رهبر این کشور نامید و با ایجاد سازمان مخوف امنیتی به نام «اس اس» و تاسیس شکنجه گاه های بزرگ، مخالفان خود را روانه اردوگاههای کار اجباری کرد. هیتلر میلیونها انسان را قربانی اهداف نژادپرستانه خود کرد . وی با تصرف دالان دانتزیک در لهستان در سپتامبر سال 1939 ، آغازگر جنگ جهانی دوم بود که سرانجام به شکست آلمان و متحدین این کشور منتهی شد. هیتلر به دنبال این شکست در سال 1945 خودکشی کرد.

 

 

ترور مهاتما گاندی، بنیانگذار استقلال هند 

IMG_20230130_102109

75 سال پیش در چنین روزی، سی ام ژانویه سال 1948 میلادی:

«مهاتما گاندی» (Mohandas Karamchand Gandhi) رهبر ملی و مردمی هند و بنیانگذار استقلال این کشور ، توسط یک جوان متعصب هندو ترور شد. گاندی در سال 1869 متولد شد و فارغ التحصیل رشته حقوق از انگلستان بود و مدتی نیز در آفریقای جنوبی، رهبری هندیان مبارز را به عهده داشت. او به پاس رهبری مردم محروم هند در مبارزه با دولت استعمارگر انگلیس به مهاتما، یعنی دارای روح بزرگ، معروف شد. گاندی درسال 1922 میلادی بخاطر طرح شعار یا مرگ یا استقلال، به شش سال زندان محکوم شد و پس از آزادی، سیاست مبارزه منفی را علیه استعمارگران انگلیسی در هندوستان رهبری کرد. این عمل گاندی به همراه تلاش هایش برای از بین بردن اختلاف میان هندوها و مسلمانان، ضربه مهلکی بر پیکر استعمار انگلیس در هند وارد آورد . هند سرانجام در ماه اوت 1947 به رهبری گاندی استقلال یافت. از آثار به جای مانده از وی می توان به «شرح حال گاندی » به قلم خودش و « داستان تجربیات من از حقیقت » اشاره کرد.

 

 

درگذشت ارویل رایت، یکی از سازندگان اولین هواپیمای جهان

IMG_20230130_102112

75 سال پیش در چنین روزی، سی ام ژانویه سال 1948 میلادی:

 "اُرْویلْ رایْتْ"(Orville Wright) یکی از سازندگان اولین هواپیمای موتوردار جهان درگذشت اُرویلْ در 19 آگوست 1871م در ایالت اوهایو در امریکا به دنیا آمد و چهار سال از برادرش ویْلبِر کوچک‌تر بود. آنها فرزندان کشیشی بودند که وی به سبب تنگ‌دستی نمی‌توانست وسیله تحصیل آنان را فراهم آورد. از این رو این دو برادر که به کارهای فنی و ساختمان موتورها و ماشین‌ها علاقه‌مند بودند یک کارگاه دوچرخه سازی تأسیس کردند. برادران رایت که علاقه بیش از اندازه ای به پرواز داشتند سرانجام در روز هفدهم دسامبر 1903م آرزوی دیرینه خود را محقق ساختند و اولین هواپیمای موتوردار جهان را که به مدت 59 ثانیه در آسمان پرواز کرد، اختراع کردند. با این حالْ باز هم برای تکمیل اختراع خود تلاش کردند تا این‌که در پروازهای بعد، موفق به ثبت رکورد پرواز 56 دقیقه در آسمان گردیدند. هر چند ویلبر رایت در سال 1912م درگذشت ولی اُرویل مدت‌ها بعد از او دنباله اختراع بزرگ خود را گرفت و در تکمیل بیشتر آن کوشید و جهان را با دنیای هواپیما آشنا کرد. اُرویل رایت پس از ده‌ها سال تلاش سرانجام در 30 ژانویه 1948م، درستْ 45 سال پس از آزمایش موفقیت‌ آمیز اولین پرواز هواپیمای موتوردار جهان، در اوج شهرت و افتخار در 77 سالگی درگذشت.

 

 

ادامه تحصن در مسجد دانشگاه تهران 

IMG_20230130_102116

44 سال پیش در چنین روزی، دهم بهمن سال 1357 هجری شمسی: 

در پی سومین روز تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران ، فرهنگیان و دیگر اقشار جامعه نیز با اعلام همبستگی به جمع آنان پیوستند. در حالیکه تعداد متحصنین هر لحظه بیشتر می شد، سرانجام شاپور بختیار نخست وزیر سرسپرده رژیم شاه ناچار شد با ورود حضرت امام خمینی (ره ) به ایران موافقت کند . سپس کمیته استقبال از حضرت امام خمینی (ره) اعلام کرد که امام خمینی، ساعت 9 صبح روز دوازدهم بهمن ماه وارد تهران خواهد شد. این کمیته همچنین از مردم خواست در مسیر حرکت امام خمینی (ره ) برای استقبال از ایشان آماده باشند. از طرف دیگر، با باز شدن فرودگاه تهران، هواپیماهای نظامی آمریکا، خارج کردن آمریکائیها از ایران را آغاز کردند.

 

 

حمایت مالی آمریکا از صدام در جنگ تحمیلی

IMG_20230130_102119

38 سال پیش در چنین روزی دهم بهمن سال 1363 هجری شمسی:

 آمریکا با اعطای وام 47 میلیون دلاری به عراق در اوج جنگ با جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد. آمریکا در طول جنگ، بارها با حمایت تبلیغاتی و تسلیحاتی خود از عراق، سعی در روحیه بخشی به رژیم بعث بود. اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، به موازات افزایش پیش‌روی نیروی ایران در مواضع عراقی‌ها با هدف جلوگیری از پیروزی ایران و شکست عراق تشدید شده و گسترش می ‌یافت. آمریکا در طول جنگ بارها اطلاعات فوق ‌العاده محرمانه ‌ای را که از مراکز استراتژیک ایران توسط ابزارهای جاسوسی به دست می ‌آورد در اختیار عراق قرار می‌ داد و رژیم بعث را به حمله به تأسیسات اقتصادی و حیاتی ایران تشویق می ‌نمود. آمریکا طی سال‌ های 1361 تا 1366شمسی، معادل یک و نیم میلیارد دلار تجهیزات الکترونیکی، انواع ماشین آلات، دستگاه ‌های حساس و رایانه‌ های فوق ‌العاده قوی در زمینه تولید سلاح‌ های شیمیایی و موشکی را به دولت عراق فروخت. در طول جنگ، شرکت ‌های آمریکا نوعی فن‌آوری را در اختیار دولت عراق قرار داده بودند که این کشور را قادر به ساخت برخی از سلاح ها از جمله سلاح های شیمیایی و میکروبی می‌ ساخت.

 

 

درگذشت محمد سلیمی از فرماندهان نظامی ایران 

IMG_20230130_102122

7 سال پیش در چنین روزی، 10 بهمن 1394 شمسی:

 امیر سرلشکر محمد سلیمی، از فرماندهان نظامی با سابقه  ایران درگذشت. امیر سلیمی یکی از قدیمی ترین فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در ایام دفاع مقدس مسئولیت هایی نظیر ریاست دفتر مشاوره نظامی امام خمینی(ره) و فرماندهی ستاد جنگهای نامنظم را برعهده داشت و در نبردهای متعددی ازجمله آزادسازی سوسنگرد نقش آفرینی کرد و بعدها مفتخر به اخذ نشان «نصر» از دست رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای شد. وی همچنین به مدت 4 سال (در حد فاصل سالهای 1360 تا 1364) مسئولیت وزارت دفاع را برعهده داشت. امیر سلیمی که از بنیانگذاران ارتش انقلابی بود در خرداد 1379، به فرماندهی کل ارتش ایران منصوب و همزمان با یک درجه ارتقا، به درجه سرلشکری نیز نائل آمد. وی تا شهریور ماه 1384 به عنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد و پس از آن نیز به عنوان یکی از مشاوران ارشد فرمانده معظم کل قوا در امروز نظامی خصوصا ارتش منصوب شد. سرلشکر سلیمی عصر روز شنبه 10 بهمن بر اثر بیماری در سن 78 سالگی درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید