واکنش دبیر جشنواره فجر به غیبت بازیگران و انصراف فیلم‌های خارجی: تفاهم‌نامه امضا شده؛ فیلم ها در اختیار فستیوال است / جشنواره مثل هر سال با شکوه به کار خود ادامه می‌دهد
کد خبر: 20831

واکنش دبیر جشنواره فجر به غیبت بازیگران و انصراف فیلم‌های خارجی: تفاهم‌نامه امضا شده؛ فیلم ها در اختیار فستیوال است / جشنواره مثل هر سال با شکوه به کار خود ادامه می‌دهد

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره انصراف برخی فیلم های خارجی و غیبت بازیگران در نشستهای مطبوعاتی فیلم های این دوره از جشنواره اظهار نظر کرد.

 به گزارش خودکارنیوز، مجتبی امینی روز جمعه ۱۴ بهمن ماه در سومین روز جشنواره فیلم فجر به پردیس سینمایی ملت آمد و hپاسخگوی برخی سوالات خبرنگاران شد.

او درباره فیلم های انصرافی خارجی گفت: صاحبان آثار ثبت نام انجام داده‌اند و حق پخش و حق رایت گرفته شده و کار را با کیفیت بالا به جشنواره تحویل دادند یعنی همه چیز به صورت حرفه‌ای اتفاق افتاده است؛ لذا اگر الان کسی در یک نقطه‌ای از جهان بگوید چرا، این چرایی از نظر پروتکل های حقوقی و بین المللی و از لحاظ ادبیات حرفه‌ای حضور فیلم های در فستیوال های دنیا تعریف شده نیست. وقتی فیلمی به دبیرخانه جشنواره تحویل داده و فرم پر شده و حق رایت به صورت ارز رایج دنیا گرفته و پرداخت شده، دیگر فیلم در اختیار فستیوال است.

 

امینی درباره اینکه آیا این فیلم ها داوری می‌شوند یا خیر؟ گفت: اساسا آنچه مطرح شده در بخش رقابتی نیست بلکه در بخش غیر رقابتی است. بخش رقابتی فقط جلوه گاه شرق و سودای سیمرغ است و بخش غیر رقابتی جشنواره جشنواره هاست که فیلمهای درخشیده در جشنواره‌های دیگر در آنجا به نمایش گذاشته می شوند. در واقع فیلم‌ها فقط اکران دارند و داوری نمی‌شوند.

 

او درباره اینکه آیا جشنواره واکنشی به این اقدام خواهد داشت یا خیر؟ گفت: همه چیز ما بر اساس پروتکل های جهانی رقم خورده و با پخش کننده‌های معتبر تفاهم‌نامه امضا شده است.

دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همچنین درباره غیبت بازیگران مطرح بیشتر فیلم‌های اکران شده در روز اول جشنواره و تعریف جشنواره از چهره مطرح گفت: در دنیا و جشنواره‌ها مولفان و تهیه کنندگان و کارگردان‌ها تعیین تکلیف می‌کنند. تهیه‌کننده کارگردان و نویسنده در کل فستیوال‌های دنیا سه ضلع معرفی یک اثر و پدران و مادران معنوی آن محسوب می‌شوند.طرف حساب در همه جای دنیا کمپانی و تهیه‌کننده است، در کشور ما هم سال‌ها درباره این موضوع بحث و گفت‌وگو شده و الان همه دست اندرکاران سینما در ایران به بلوغ رسیده‌اند. متولی، هدایت کننده و مقام پدری برای یک اثر، تهیه‌کننده است. او می‌تواند بگوید که برای فیلم چه اتفاقی بیفتد، اکران شود یا نشود، در یک جشنواره حضور داشته باشد یا نداشته باشد، همه عوامل در اختیار شخص تهیه کننده هستند و این در جهان سینما است نه فقط در یک کشور خاص. طرف حساب همه فستیوال‌های حرفه‌ای جهان و طرف حساب تعیین تکلیف یک فیلم در کنداکتور و صنعت سینما برای پخش و اکران تهیه کننده است.

 

امینی که به بهانه افتتاح نمایشگاه عکس «چهل به اضافه یک» در گالری پردیس سینمایی ملت حضور داشت و در حاشیه آن با خبرنگاران صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه این نمایشگاه حاصل زحمات خانواده سینما بخشی از تاریخ صنعت سینماست بیان کرد: تاریخ سینمای ایران پاک شدنی نیست.

 

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره برخی حاشیه های پیرامون این رویداد هم گفت: عکس آنچه دارند بر روی آن مانور می‌دهند، جشنواره مثل هر سال با شکوه به کار خود ادامه می‌دهد چون سینما و فرهنگ تحریم پذیر نیستند.

دیدگاه تان را بنویسید