تقویم تاریخ؛ از فرمان تشکیل دولت موقت تا اذعان سیا به ناکامی
کد خبر: 20835

تقویم تاریخ؛ از فرمان تشکیل دولت موقت تا اذعان سیا به ناکامی

امروز یکشنبه شانزدهم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با چهاردهم رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با پنجم فوریه سال 2023 میلادی است.

سَریه‌ عبداللَّه بن جحش

IMG_20230205_091939

1442 سال پیش در چنین روزی برابر با چهاردهم رجب سال 2 هجری قمری:

نخستین نبرد مسلمانان با مشرکان مکه در صدر اسلام رخ داد. اولین درگیری مسلمانان پس از استقرار در مدینه ، به فرماندهی عبداللَّه بن جحش اسدی با کاروان قریش به سرگردگی "عمر بن الحضرمی " بود و در این نبرد، عمر بن الحضرمی  کشته شد. این جنگ در تاریخ اسلام به "سَریه‌ عبداللَّه بن جحش" معروف شده است.

 

 

درگذشت جوست وندل، شاعر مشهور هلندی 

IMG_20230205_091943

344 سال پیش در چنین روزی، پنجم فوریه 1679 میلادی:

 "جوسْتْ وَندل" شاعر و نمایشنامه نویس بزرگ هلندی درگذشت. جوست وان دن وَندل(Joost van den Vondel)، ادیب شهیر هلندی در هفدهم نوامبر 1587م در هلند به دنیا آمد. وی از جوانی ساکن آمستردام شد و به سرودن اشعار خود پرداخت. وندل، شاعر ملی بود و اشعار او به مقتضای زمان و به سبک خطابی و وعظ سروده می‌ شد. وی بعدها به مذهب کاتولیک گرایید و بسیاری از اشعار او از همین تغییر مذهب و نیز مرگ همسر و فرزندانش الهام گرفته‌ اند. اشعار وندل، نغمه ‌دار و روان و باحذف حروف صدادار همراه است که وی این سنّت را در شعر هلندی رواج داد. او در کنار سرودن شعر، به نمایش‌نامه ‌نویسی نیز مشغول بود که به سبک قدما نوشته شده و رنگ دینی و مسیحی دارد. وندل بیش از تمام شعرای هلند، آثار منظوم و منثور از خود به جا گذاشته است. او بیش از سی تراژدی عالی دارد که شانزده عدد آن، مذهبی است. در هلند، وندل را نجیب‌ ترین و با قریحه ‌ترین شاعر هلند و از روشن‌فکران و نوابغ این سرزمین می‌ دانند. جوست وندل سرانجام در 5 فوریه 1679م در 92 سالگی درگذشت.

 

 

درگذشت توماس کارلایل، مورخ مشهور اسکاتلندی

IMG_20230205_091948

 142 سال پیش در چنین روزی، پنجم فوریه سال 1881 میلادی: 

«توماس کارلایل» ( Thomas Carlyle) مورخ، فیلسوف و شرق شناس اسکاتلندی درگذشت. وی در سال 1795 در خانواده ای روستایی متولد شد و علاوه بر زبان آلمانی، زبان عربی را نیز به خوبی فراگرفت و به تدریس آن در دانشگاه کمبریج لندن پرداخت. کارلایل در جریان سفرهای متعدد به کشورهای اسلامی، با فرهنگ و تمدن اسلامی آشنا شد و اسلام بر او تاثیر بسزایی گذاشت. کارلایل در مورد قرآن کریم می گوید: «قرآن صدایی بی واسطه از قلب هستی است و مردم باید به آن گوش فرا دهند و اگر به چنین کلامی گوش ندهند، شایسته نیست به کلام دیگری اعتنا کنند.» این فیلسوف اسکاتلندی همچنین پیامبر اسلام (ص) را چنین توصیف می کند: «خدا به این مرد بزرگ، علم و حکمت آموخته است. وی با بینشی ژرف و با چشمانی نافذ و با روح بزرگ خود از جاه طلبی به دور بود او از کسانی بود که خداوند او را مخلص و صمیمی قرار داده بود.» کارلایل آثار متعددی از خود به جای گذاشته است که برخی از آنها عبارتند از: «قهرمانان و طریقت قهرمانی»، «انقلاب فرانسه» و «گذشته و حال».

 

 

صدور فرمان تشکیل دولت موقت انقلاب اسلامی 

IMG_20230205_091952

44 سال پیش در چنین روزی، شانزدهم بهمن سال 1357 هجری شمسی: 

حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، فرمان تشکیل دولت موقت انقلاب اسلامی را صادر کرد. حضرت امام (ره) در این فرمان، اهداف و برنامه های انقلاب اسلامی را اعلام کرد و از دولت موقت خواست برای تحقق این اهداف بکوشد. در فرمان امام، وظایف اصلی دولت موقت، برگزاری همه پرسی برای تعیین نظام سیاسی کشور، برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس موسسان برای تدوین قانون اساسی و برگزاری اولین انتخابات مجلس شورا، ذکر شده بود. همزمـان با تشکیل دولت موقت، در چند پایگاه نظامی رژیم شاه، تظاهراتی به جانبداری از انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی (ره) انجام شد و با وجود برقراری حکومت نظامی و ممنوعیت تظاهرات از جانب رژیم شاه، همچنان در سراسر ایران راهپیمایی های گسترده ای برپا بود و دامنه مبارزات مردم مسلمان ایران برای براندازی رژیم شاه هر روز گسترده تر می شد.

 

 

اعتراف سازمان سیا به ناکامی درباره انقلاب اسلامی 

IMG_20230205_091956

44 سال پیش در چنین روزی شانزدهم بهمن سال 1357 هجری شمسی:

 سازمان سیا بر ناکامی در پیش‌ بینی مسائل انقلاب اسلامی ایران اعتراف کرد. مسؤولین سازمان سیا اعتراف کردند: این سازمان در رابطه با پیش‌ بینی مسائل ایران ناکام بوده است. چیزی که ما پیش ‌بینی نمی ‌کردیم این بود که یک پیرمرد 78 ساله پس از 14 سال تبعید، مردم ایران را به این شکل به هم پیوند بزند.

 

 

درگذشت علی اکبر کسمایی، نویسنده مشهور ایرانی 

IMG_20230205_092000

29 سال پیش در چنین روزی شانزدهم بهمن سال 1372 هجری شمسی: 

استاد "علی اکبر کسمایی" مترجم و نویسنده بنام ایران در 73 سالگی درگذشت. علی اکبر کسمایی پس از اخذ لیسانس در رشته معقول و منقول، برای ادامه تحصیل در روزنامه ‌نگاری به مصر رفت. این سفر فرصتی بود تا هم با استادان نامدار مصری مثل طه حسین، توفیق الحکیم و عباس عقاد آشنا شود و هم در زبان و ادبِ عرب، تبحّر و مهارت یابد. کسمایی پس از بازگشت به ایران در زمینه‌ های روزنامه نگاری و روابط عمومی به کار پرداخت و مدتی سردبیر برخی مجلات شد. او به همکاری با روزنامه اطلاعات پرداخت و پنجاه سال با این روزنامه همکاری کرد. کسمایی به زبان‌ های فرانسوی، انگلیسی و عربی تسلط داشت و علاوه بر کتاب‌ هایی که تألیف کرده است، چند کتاب از این زبان‌ ها به فارسی ترجمه کرده است که تألیف عشق بزرگان، علل شکست آلمان و جاسوس انگلیسی، ترجمه گل‌ های وحشی و احوال و آثار فرانکلین از آن جمله‌ اند.

 

 

درگذشت حجت الاسلام هنرور خویی، از دانشمندان ایرانی

IMG_20230205_092003

25 سال پیش در چنین روزی شانزدهم بهمن سال 1376 هجری شمسی: 

عالم خدمت‌گزار، حجت‌ الاسلام و المسلمین "جلیل هنروَر خویی" درگذشت. جلیل هنرور خویی در سال 1305 ش (1345 ق) در شهرستان خوی در آذربایجان غربی به دنیا آمد و در نوجوانی به فراگیری علوم دینی اشتغال ورزید. وی در مدت چهارده سال، ادبیات و سطوح عالی فقه و اصول را به خوبی آموخت و از سال 1337 ش، مدیریت یکی از مدارس علمیه شهر را به مدت بیست سال بر عهده گرفت. وی در این مدت و تا پایان عمر، به تدریس علوم دینی پرداخت و ده‌ها نفر از فضلا و طلاب را تربیت نمود. وی از بام تا شام را یکسره به تدریس معارف اهل بیت، گره‌ گشایی از کار مردمان، پاسخگویی به مشکلات دینی مردم و اداره مساجد و مدارس می‌ گذراند و اوقات بیکاری کتاب‌ های مختلف مطالعه می نمود. از این رهگذر، بر تفسیر، تاریخ، حدیث و ادبیات عرب و عجم تسلطی فراوان داشت و همه مطالب را به حافظه خود سپرده بود. از حجت الاسلام هنرور خویی کتاب توضیح الاسماء در بیان وجه تسمیه پیامبران و امامان و علمای شیعه و سنّی و نیز شرح حال یکی از علمای بزرگ برجای مانده است.

 

 

درگذشت آیت الله ابطحی از نویسندگان مشهور ایرانی

IMG_20230205_092007

9 سال پیش در چنین روزی، 16 بهمن 1392 شمسی:

 آیت الله سید محمدباقر موحد ابطحی مؤلف کتاب گرانسنگ «صحیفه رضویه» درگذشت. وی از شاگردان حضرات آیات بروجردی، کوه کمره‌ای، گلپایگانى، خوانسارى، اراکى، محقق یزدی، علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) بود و مدرسه و مرکز پژوهشی «الامام المهدی» را در قم تأسیس کرد. از مشهورترین تألیفات این عالم ربانی می‌توان به کتاب «الصحیفه الرضویه الجامعه» مشتمل بر دعاهای امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) اشاره کرد که به همت دبیرخانه‌ دائمی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) چاپ و منتشر شده است. این کتاب در پنج بخش «تسبیح خداوند»، «درخواست‌های عمومی و جامع و درخواست‌های خاص»، «دعاهای حضرت در اوقات و زمان‌های مختلف»، «دعاهای آن حضرت در اوقات مخصوص» و دعاها برای خود و برای دیگران»، نیایش‌های حضرت را در قالب 103 دعا گردآوری کرده است. همچنین در بخش پیوست‌های این کتاب، ادعیه امام رضا (ع)‌ برگرفته از کتاب «فقه‌الرضا(ع)»‌ شامل 62 دعا آمده است. آیت الله موحد ابطحی در سن 87 سالگی در تهران درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید