تقویم تاریخ؛ از تغییر قبله مسلمانان تا وفات حضرت زینب(س)
کد خبر: 20870

تقویم تاریخ؛ از تغییر قبله مسلمانان تا وفات حضرت زینب(س)

امروز دوشنبه، هفدهم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با پانزدهم رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با ششم فوریه سال 2023 میلادی است.

نخستین مهاجرت مسلمانان مکه به حبشه 

IMG_20230206_083706

1449 سال پیش در چنین روزی در پانزدهم رجب سال پنجم بعثت:

نخستین مهاجرت مسلمانان مکه به حبشه آغاز شد. هشت سال پیش از هجرت تاریخی پیامبر اسلام از مکه به مدینه ، در سال پنجم بعثت ، هجرت اثر گذار دیگری درمسیرگسترش اسلام انجام شد . در پی فشار طاقت فرسای مشرکان قریش بر مسلمانان ، پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله و سلم) به تعدادی از پیروانِ خود دستور داد برای در امان ماندن از اذیت و آزار مشرکین ، به سرزمین حبشه مهاجرت کنند. جمعی از مسلمانان که 11 مرد و 4 زن بودند به سرپرستی "عُثمان بنَ مظعون" به حبشه مهاجرت کردند و زمینه‌ ساز مهاجرت بعدی مسلمانان به سرپرستی "جعفر بن ابیطالب(ع)" شدند . این مهاجرت‌ ها طی سالیان متمادی ، سبب نفوذ و گسترش دین اسلام در قاره‌ آفریقا شد.

 

 

تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به کعبه 

IMG_20230206_083710

1442 سال پیش در چنین روزی، پانزدهم رجب سال دوم هجری قمری:

به امر خداوند ، قبله مسلمانان از بیت المقدس به سوی مکه و کعبه تغییر یافت . پس از دستور واجب شدن نماز بر مسلمانان ، پیروان این آیین الهى به طرف بیت المقدس ، محلى که مورد احترام ادیان دیگر از قبیل یهودیت و مسیحیت بود ، نماز مى خواندند. ولى پس از هجرت پیامبر اسلام به مدینه ، یهودیان این شهر، پیامبر اسلام(ص) را مورد طعنه قرار دادند و از این که مسلمانان از قبله یهودیان براى نماز استفاده مى کنند ، آنان را استهزاء مى کردند . سرانجام در حالى که 17 ماه از ورود پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به مدینه مى گذشت، به دستور خدا ، کعبه ، قبله مسلمانان شد . این دستور در حالى که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نماز ظهر را در مسجد بنى سَلَمه اقامه مى کرد از جانب خداوند صادر و آیات تغییر قبله به ایشان وحی شد . در قسمتی از آیه 144 سوره بقره ، خداوند با اشاره به نگرانی پیامبر (صلى الله علیه وآله و سلم ) از سرزنش های یهود می فرماید: « اکنون تو را به سوی قبله ای که از آن خشنود باشی ، بازمی گردانیم . روی خود را به جانب مسجدالحرام کن و هرجا باشید روی خود را به جانب آن بگردانید . " از آن زمان تاکنون همه مسلمانان جهان تنها به سوی مرکز توحید و یکتاپرستی  یعنی کعبه نماز می گزارند.  پس از این پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در حالِ نماز، روى به مسجدالحرام کرد و دو رکعت پایانى نماز ظهر را به سوى کعبه خواند و به همین دلیل این مسجد در تاریخ اسلام به «ذوالقبلَتَین» معروف شده است.

 

 

مرگ معاویه بن ابوسفیان، دشمن سرسخت اهل بیت 

IMG_20230206_083714

1384 سال پیش در چنین روزی برابر با پانزدهم رجب سال 60 قمری:

«معاویه بن ابوسفیان» دشمن سرسخت اهل بیت و بانی خلافت اُمَوی ، مرد. معاویة بن ابوسفیان که از زمان خلیفه سوم ، عثمان ، والى شام بود پس از مرگ عثمان ادعاى خلافت کرد. او پس از شهادت امام على (ع) ، داعیه دار اصلى این منصب شد . معاویه، موسس سلسله اموى است که خلافت آنان در حدود 90 سال به طول انجامید. او به شدت با امام على(ع) و آل على دشمنى مى ورزید و یاران امام را مى کشت. ناسزاگویى به امام على(ع) از بدعت هاى شومى است که در زمان معاویه رواج یافت و تا شصت سال ادامه داشت. وى مقرّ خلافت خود را در دمشق که از شهرهاى معروف سوریه بود قرار داد . معاویه برخلاف روش ساده خلفاى راشدین ، وضع خلافت را با تشریفات دربارى قیصران روم همراه ساخت و خلافت را در خانواده خود موروثى کرد . معاویه در سال هاى پایانى عمر ، با این که در صلح نامه  خود با امام حسن(ع)، تعهد داده بودکه خلافت وى موروثى نباشد ، یزید فرزند نالایق خود را به جانشینى برگزید و شرایط را به نفع او هموار کرد.

 

 

وفات حضرت زینب(س) نوه گرامی پیامبر اکرم(ص)

IMG_20230206_083718

1382 سال پیش در چنین روزی، پانزدهم رجب سال 62 هجری قمری:

حضرت زینب (س) نواده گرامی رسول خدا (صلى الله علیه وآله و سلم)، پس از تحمل رنجها و سختیهای فراوان وفات یافت. این بانوی بزرگ اسلام در سال ششم هجری قمری متولد شد و در دامان پاک حضرت فاطمه (س)، دختر گرامی پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله و سلم) و علی ابن ابیطالب (علیه السلام) پرورش یافت و در طول زندگی پربارش، لحظه ای از تلاش و کوشش برای کسب دانش و کمالات والای انسانی غافل نماند . حضرت زینب (س) در سال 61 هجری قمری در واقعه کربلا همراه برادر بزرگوارش حسین بن علی (ع) بود. او پس از شهادت حسین (ع) و یاران باوفایش ، پیام رسان حماسه جاوید آنان شد و در حالی که با صبر و شکیبایی همراه با نوادگان پیامبر در اسارت بود ، در سخنرانی هایی روشنگرانه که در تاریخ اسلام جاودانه است ، انحرافات امویان و جنایت ها و ستم هایی را که برخاندان رسول خدا (ص) روا داشته بودند، فاش ساخت و خاندان بنی امیه را رسوا کرد. سرانجام این بانوی بزرگ اسلام در چنین روزی، در پنجاه و شش سالگی چشم از جهان فرو بست.

 

 

درگذشت نجم الدین زرکوب، از شاعران مسلمان

IMG_20230206_083721

732 سال پیش در چنین روزی، پانزدهم رجب سال 712 هجری قمری:

«نجم الدین زرکوب» از شاعران و عارفان مشهور اوایل قرن هشتم هجری قمری درگذشت. او اشعاری بسیار روان و شیوا می سرود و در زمینه عرفان اسلامی نیز تالیفات متعددی داشت که از آن بین می توان به کتاب «الفتوت» در بیان راه و رسم جوانمردی اشاره کرد.

 

 

درگذشت پروسپرو آلپینی، گیاه شناس مشهور ایتالیایی

IMG_20230206_083728

406 سال پیش، در روز ششم فوریه سال 1617 میلادی: 

«پروسپرو آلپینی» (Prospero Alpini)، پزشک و گیاه شناس ایتالیایی درگذشت. وی در سال 1553 میلادی متولد شد و پس از تحصیل در رشته پزشکی، درجه دکترا را کسب کرد. وی در بررسی های خود پی برد که برخی گیاهان چون حیوانات، دارای دو جنس نر و ماده هستند، اما به همگانی بودن این اصل پی نبرد. یکی دیگر از اقدامات مهم آلپینی، معرفی قهوه و موز به اروپائیان بود. تجارت قهوه موکا یا «الموخاء» که بندری در جنوب یمن است، از قرن پانزدهم در اختیار مسلمانان بود و این گیاه شناس ایتالیایی، اروپائیان را با این قهوه آشنا کرد.

 

 

تولد آیت الله سید ابوالقاسم خویی از مراجع بزرگ تشیع 

IMG_20230206_083732

127 سال پیش در چنین روزی در 15 رجب سال 1317 هجری قمری:

مرجع بزرگ دینی آیت اللّه «سیدابوالقاسم خویی» در خوی متولد شد. آیت الله خویی از مراجع بزرگ تشییع در قرن بیستم بودند. درباره آیت اله العظمی خویی سخن بسیار برای گفتن است ولی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به صورت خیلی گزیده ابعاد علمی و اخلاقی ایشان را در چند جمله بیان داشته اند. ایشان درباره درباره شخصیت علمی و معنوی آیت اللّه خویی می فرمایند: «ما به ایشان نه از دید یک مرجع، بلکه از دید یک محقق، مؤلف و مُدرّس نگاه می کنیم. اگر شما به زندگی این بزرگوار نگاه کنید، می بینید که حداقل در سه رشته علمی و درسیِ مهم دارای فرآورده های تحقیقی هستند که یکی فقه، دیگری اصول و سومی رجال است. این همه کتاب فقهی و اصولی که شاگردان ایشان نوشته اند، همه از کلمات ایشان است، علاوه بر آن چه از قلم خود ایشان مستقیما صادر شده است»

 

 

آغاز جنگ ژاپن و روسیه 

IMG_20230206_083736

119 سال پیش، در روز ششم فوریه سال 1904 میلادی: 

با حمله ارتش ژاپن به نیروهای روسیه در چین، جنگ ژاپن و روسیه آغاز شد. ژاپن که پس از تجهیز ارتش خود در سال 1895 چین را شکست داده و بخش هایی از این کشور را اشغال کرده بود، در جنگ با ارتش فرسوده روسیه در چین نیز به پیروزی دست یافت. همچنین نیروی دریایی ژاپن با شکست دادن نیروی دریایی روسیه، شبه جزیره کره را اشغال کرد. براساس معاهده «پورتسموت» که در پایان این جنگ به امضای نمایندگان روسیه و ژاپن رسید، قسمت هایی از منچوری در شمال شرقی چین و نیمی از جزیره ساخالین به ژاپن واگذار شد و همچنین شبه جزیره کره نیز تحت الحمایه ژاپن قرار گرفت.

 

 

ممنوعیت استفاده از گازهای سمی و سلاح های شیمیایی در جنگ ها

IMG_20230206_083741

101 سال پیش در چنین روزی، ششم فوریه سال 1922 میلادی: 

کنفرانس مهم محدود کردن تسلیحات بین المللی در واشنگتن، با امضای قراردادی به نام قرارداد پنج جانبه توسط پنج کشور از کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس به کار خود پایان داد. امضا کنندگان این قرارداد، آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و ژاپن بودند. به موجب این قرارداد، استفاده از هرگونه گاز سمی و شیمیایی کشنده یا بی حس کننده در جنگها ممنوع شد. چند سال بعد در ژوئن سال 1925 میلادی، منع به کارگیری گازهای کشنده در جنگ ها از سوی تعداد بیشتری از کشورها مورد توجه قرار گرفت و طی پروتکلی در ژنو به امضای اکثر آن کشورها رسید.

 

 

کشف سردترین نقطه کره زمین 

IMG_20230206_083745

87 سال پیش در چنین روزی، ششم فوریه سال 1936 میلادی: 

سردترین نقطه کره زمین توسط یک هیات علمی و پس از چهار سال تلاش و جستجو در نقاط سرد جهان، شناخته شد. این گروه پس از تحقیقات بسیار دریافتند که سردترین ناحیه جهان، شهر ورخویانسک (Verkhoyansk) در سیبری، واقع در شمال روسیه است. این شهر تا پیش از فروپاشی شوروی، تبعیدگاه مجرمان سیاسی این کشور بود و جمعیت بسیار کمی دارد و شغل اصلی مردم آن تجارت پوست و استخراج معدن است. سرمای این منطقه در زمستان به هفتاد درجه زیر صفر می رسد.

 

 

آغاز سلطنت ملکه الیزبات دوم 

IMG_20230206_083752

71 سال پیش در چنین روزی، ششم فوریه 1952 میلادی:

سلطنت "ملکه الیزابت دوم" در انگلستان آغاز شد. الیزابت دوم یا الیزابت الکساندرا مری ویندسور (به انگلیسی: Elizabeth Alexandra Mary Windsor) متولد ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ میلادی است. او پس از مرگ پدرش شاه جورج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲، به مقام ریاست دولت در پادشاهی انگلستان رسید. الیزابت دوم طولانی‌ترین دوره فرمانروایی و درازترین عمر را در بین حکمرانان بریتانیا و طولانی‌ترین دوره سلطنت را بین ملکه‌های سلطنتی و حاکمان زن جهان داشت چرا که توانست 70 سال سلطنت کند. الیزابت دو سرانجام 8 سپتامبر 2022 و در سن 96 سالگی درگذشت.

 

 

تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام 

IMG_20230206_083756

35 سال پیش، در روز هفدهم بهمن سال 1366 هجری شمسی: 

«مجمع تشخیص مصلحت نظام» به عنوان مشاور عالی رهبری، به فرمان امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، تأسیس شد. وظیفه اصلی این نهاد حکومتی، حل و فصل اختلافاتی است که گاه میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی به وجود می آید. شورای نگهبان وظیفه دارد که همه مصوبات مجلس را بررسی و مصوباتی را که با شرع اسلام و یا قانون اساسی مغایر می داند برای اصلاح به مجلس بازگرداند. اما اگر پارلمان بر صحت مصوبه خود اصرار کند، آنگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام، آن را بررسی و نظر نهایی را ابلاغ می کند. این مجمع در جریان بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال 1368 ش، وظایف گسترده تری یافت و دادن مشاوره به رهبر در تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی و همچنین حل و فصل برخی معضلاتی که رهبر به آن ارجاع می دهد ، به مجمع تشخیص مصلحت نظام محول شد. اعضای این مجمع هر پنج سال از سوی رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران انتخاب می شوند.

 

 

درگذشت ابراهیم فخرایی، محقق معاصر ایرانی 

IMG_20230206_083800

35 سال پیش در چنین روزی، هفدهم بهمن سال 1366 هجری شمسی:

 استاد «ابراهیم میرفخرایی»، محقق معاصر ایرانی درگذشت. وی در رشت - از شهرهای شمالی ایران ـ متولد شد در 16 سالگی برای ادامه تحصیل به تهران آمد. او در اوج نهضت جنگل علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی به زادگاهش بازگشت و با میرزا کوچک خان جنگلی آشنا شد و تصدی تحریرات میرزا کوچک خان را به عهده گرفت. میرفخرایی درجریان نهضت جنگل همراه و یار میرزا کوچک خان بود. کتب «تاریخ ایران»، «سردار جنگل» و «گیلان در جنبش مشروطیت» ، از جمله آثار این محقق ایرانی است

دیدگاه تان را بنویسید