امید به زندگی به ۷۵.۷ سال رسیده است/ سیگار عامل ۱۳ درصد مرگ‌ومیرهاست
کد خبر: 21010

امید به زندگی به ۷۵.۷ سال رسیده است/ سیگار عامل ۱۳ درصد مرگ‌ومیرهاست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۳ درصد مرگ‌ومیر کشور به دلیل سیگار اتفاق می‌افتد، امیدواریم امسال مالیات بر سیگار را وضع کنند.

به گزارش خودکارنیوز، بهرام عین‌اللهی، در مراسم کشوری روز بهورز که در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: بهورزان جزو مردمی‌ترین نیروی حوزه سلامت کشور هستند که زحمات شبانه‌روزی آن‌ها موجب ارتقا و سلامت مردم می‌شود.

 

وی افزود: امروزه بهورز مقدس‌ترین نیروی سلامت کشور است. خدمت بهورزان موجب سلامت مردم می‌شود و در واقع مجاهد فی سبیل الله هستند. امروزه توجه به بهورزان یکی از بزرگترین شاخص‌ها در مدیریت‌های دانشگاهی و خدمات بهداشتی و درمانی است.

 

عین‌اللهی با بیان اینکه اگر در نظام جمهوری اسلامی ایران از ما بپرسند شما چه دستاوردهایی داشتید، یکی از بزرگترین دستاوردهای ما، حوزه سلامت است، عنوان کرد: با شاخص‌هایی که وجود دارد می‌توان گفت طی ۴۳ سال بعد از انقلاب پیشرفت‌های زیادی در حوزه سلامت داشتیم. ما رتبه بالای سلامت در منطقه و دنیا را داریم. اوایل انقلاب شبکه درمان نداشتیم، پزشکان بی‌کیفیت خارجی از پاکستان و هند که پزشک نبودند در مناطق مختلف کشور حضور داشتند و شاخص‌ها در زمینه مرگ‌ومیر مادران و نوزادان، شیوع بیماری‌های واگیردار و امید به زندگی در وضعیت بدی قرار داشتند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بعد از انقلاب ما با جنگ تحمیلی و دسیسه‌های دشمن مواجه شدیم اما مجاهدان حوزه سلامت پایداری کردند و توانستیم این شاخص‌ها را ارتقاء دهیم. در سال ۱۳۶۴ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شد که این ادغام برکات زیادی داشت.

 

وی ادامه داد: پاسخگویی به جامعه و جامعه‌‎ محوری، گسترش خدمات بهداشتی و درمانی، ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی، افزایش تعداد دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها و رشته‌ها، افزایش نیروی انسانی، افزایش عرصه و محیط‌های آموزشی، توسعه کمی و کیفی فناوری‌های آموزشی، بازنگری برنامه‌های آموزشی، افزایش تعداد دانش‌آموختگان، افزایش تعداد مقالات و مراکز پژوهشی، جامعه‌نگر شدن آموزش، توجه به عدالت اجتماعی و تربیت نیروی انسانی بومی از جمله دستاوردهای ما بود.

 

عین‌اللهی با اشاره به اینکه بهترین و مهمترین دستاورد انقلاب ما ایجاد شبکه‌های بهداشت و درمان و تربیت نیروی انسانی برخاسته از جامعه با نگاه جامعه‌محوری به عنوان بهورز است، تصریح کرد: بهورزها و مراقبان سلامت به عنوان خط اول نظام سلامت حضور دارند. یکی از کلماتی که معادل خارجی ندارد، بهورز است. این افتخاری برای ما بوده که این کلمه و ماهیت نیروی انسانی متعلق به جمهوری اسلامی است. بسیاری از کشورها غبطه می‌‎خورند که بهورز ندارند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: بهورزان با آگاهی کامل از فرهنگ و آداب محل زندگی خود در حد اعلای جامعه‌محوری قرار گرفته‌اند. مردم به بهورزان اعتماد کامل دارند. بهورزان دوره‌های آموزشی مبتنی بر شرح وظایف شغلی را پیدا کردند، مهارت کافی دارند و وظیفه خود را به نحو احسن انجام می‌دهند.

 

وی بیان کرد: پوشش خدمات بهداشتی ما بیش از ۹۸ درصد و دسترسی به آب آشامیدنی در روستاها ۹۴ درصد است. امید به زندگی به ۷۵.۷ سال رسیده است. مرگ مادران در ۱۰۰ هزار نفر ۱۸ نفر شده و مرگ کودکان نیز در ۱۰۰۰ نفر به ۱۶ نفر رسیده است. جمهوری اسلامی ایران در تمامی شاخص‌های سلامت با فاصله از کشورهای منطقه قرار دارد.

 

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: ما در شاخص سیگار وضع خوبی نداریم که به دلیل عدم وضع مالیات بر سیگار و ارزان بودن آن است. ۱۳ درصد مرگ‌ومیر کشور ما به دلیل سیگار اتفاق می‌افتد؛ امیدواریم امسال مالیات بر سیگار را وضع کنند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما در حال حاضر ۳۱ هزار بهورز در ۱۸ هزار خانه بهداشت داریم که شبکه پیشرفته‌ای است. ۳۹۹۲ دانش‌آموز فراگیر بهورزی در ۲۱۶ مرکز در کشور داریم. تعداد مربیان بهورزی ما ۱۲۰۰ نفر هستند. باید به مدارس بهورزی توجه ویژه شود و مربیانی که در این مدارس کار می‌کنند تقویت شوند. تاسیس مدارس جدید بهورزی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. ما حدود ۴۰۰۰ بهورز جدید جذب کردیم اما کافی نیست. هرچه به تعداد بهورزان اضافه کنیم، ارتقاء سلامت قطعا بهتر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در دولت مردمی آقای رئیسی مهمترین برنامه در حوزه سلامت عدالت و تعالی نظام سلامت است که دو مولفه بزرگ دارد، عنوان کرد: مولفه اول عدالت است؛ برای ما قابل تحمل نیست در حوزه سلامت تبعیضی وجود داشته باشد. باید امکانات را در اقصی نقاط کشور گسترش دهیم. مولفه دوم تعالی است؛ ما هیچ وقت نباید به وضع موجود خود اکتفا کنیم، بلکه باید به دنبال تعالی باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید