تقویم تاریخ؛ از صدور فتوای سلمان رشدی تا آغاز قیام مردم بحرین
کد خبر: 21118

تقویم تاریخ؛ از صدور فتوای سلمان رشدی تا آغاز قیام مردم بحرین

امروز سه شنبه، بیست و پنجم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با بیست و سوم رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با چهاردهم فوریه سال 2023 میلادی است.

درگذشت آیت الله کوه کمره ای، فقیه و عالم برجسته

IMG_20230214_095000

145 سال پیش در چنین روزی ، بیست و سوم رجب سال 1299 هجری قمری:

آیت ا... «سید حسین کوه کمره ای»، فقیه و عالم برجسته وفات یافت. او سال ها از محضر اساتید مشهور زمان خود، بخصوص شیخ مرتضی انصاری، بهره مند شد. آیت‌ اللَّه کوه کمره ‌ای در فقه و اصول استاد بود و پس از مرحوم شیخ انصاری از زعمای حوزه‌ عراق به شمار می ‌رفت. متجاوز از 800 نفر از علمای بزرگ از محضر درس آیت ا... کوه کمره ای بهره گرفته اند. این عالم بزرگوار اسلام، کتب و رسالات متعددی در باب عبادات ، فروع دین و احکام حلال و حرام به رشته تحریر درآورده است.

 

 

کشتار سعسع در فلسطین اشغالی توسط یک گروه تروریستی صهیونیستی

IMG_20230214_095004

85 سال پیش، در روز چهاردهم فوریه سال 1938 میلادی: 

صهیونیست های مسلح عضو گروه تروریستی پالماخ در ادامه قتل عام فلسطینی ها ، عملیات کشتار اهالی روستای «سعسع» (Sa'sa') را در شمال فلسطین اشغالی آغاز کردند. در این عملیات که تا روز بعد طول کشید ، 20 خانه بر سر ساکنان آنها خراب شد و 60 فلسطینی که اکثراً زن و کودک بودند ، کشته شدند. صهیونیست ها تا مدت ها از قتل عام روستای سعسع به عنوان الگویی برای کشتار فلسطینی ها یاد می کردند.

 

 

بمباران آلمان توسط انگلیس و آمریکا

IMG_20230214_095008

78 سال پیش در چنین روزی، چهاردهم فوریه سال 1945 میلادی:

 در جریان جنگ جهانی دوم، بزرگترین و پرتلفات ترین بمباران های جهان به وسیله 1773 فروند هواپیمای بمب افکن انگلیسی و آمریکایی علیه مواضع آلمان آغاز شد. در این بمباران های بی رحمانه که سه روز به طول انجامید ، چند شهر صنعتی آلمان به تلی از خاک تبدل شد و بین 150 تا 250 هزار نفر از غیرنظامیان شهرهای آلمان جان خود را از دست دادند.

 

 

درگذشت صنیع زاده، نقاش مشهور ایرانی

IMG_20230214_095011

39 سال پیش، در روز بیست و پنجم بهمن سال 1362 هجری شمسی: 

«شکرالله صنیع زاده» ، هنرمند نقاش و مینیاتورکار ایرانی درگذشت . وی در سال 1285 ش در شهر هنرپرور اصفهان به دنیا آمد و به زودی آموختن نقاشی و مینیاتور را نزد پدربزرگش آغاز کرد . صنیع زاده همچنین نزد دیگر اساتید، فنون و هنرهای مختلف را فراگرفت. وی در سال 1320 ش نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی اصفهان را تأسیس کرد و آثار خود و دیگر هنرمندان همشهری اش را در معرض دید و فروش گذاشت. این هنرمند برجسته ایرانی در این محل که اکنون «نگارستان صنیع زاده » خوانده می شود، آثار هنری بسیار زیبایی را خلق کرد و موفق به دریافت جوایز متعددی شد. برخی از این آثار این هنرمند در حرم های مقدس امامان و امام زادگان (ع) وجود دارد. همچنین تمثال کودکی حضرت عیسی (ع) در آغوش مادرش حضرت مریم (س) از نظر کیفیت نقاشی و میناسازی، از بی نظیرترین آثار جهان به شمار می رود.

 

 

صدور فتوای ارتداد سلمان رشدی توسط امام خمینی(ره)

IMG_20230214_095015

34 سال پیش درچنین روزی، بیست و پنجم بهمن سال 1367 هجری شمسی:

 حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، فتوای ارتداد «سلمان رشدی» نویسنده رمان توهین آمیز«آیات شیطانی» را صادر کردند. سلمان رشدی، در رمان خود به اسلام، قرآن و پیامبر اکرم (ص) و بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان به روشی جاهلانه و نابخردانه اهانت کرد. تالیف و انتشار کتاب آیات شیطانی در سطح گسترده، که با نظر مثبت و مساعد دولتهای غربی انجام شد، حاکی از توطئه فرهنگی جدید غرب علیه مسلمانان تحت پوشش آزادی بیان بود. اما فتوای صریح امام خمینی (ره) علیه نویسنده این کتاب موهن، باعث بیداری مردم جهان به ویژه مسلمانان در مورد این توطئه شد. پس از صدور این فتوا، اکثر علمای جهان اسلام، سازمان کنفرانس اسلامی و بسیاری از آزاداندیشانی که برای قلم، حرمت و جایگاه اخلاقی قائل هستند، از آن حمایت کردند. در حالی که دولت های غربی به بهانه دفاع از آزادی قلم، به حمایت شدید تبلیغاتی و سیاسی از سلمان رشدی پرداختند.

 

 

ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان 

IMG_20230214_095020

18 سال پیش، در روز چهاردهم فوریه سال 2005 میلادی: 

«رفیق حریری» نخست وزیر اسبق لبنان، در اثر انفجار یک اتومبیل بمب گذاری شده در بیروت - پایتخت این کشور - کشته شد. وی از بازرگانان بسیار ثروتمند لبنان بود و هنگام مرگ 61 سال داشت. حریری از سال 1992، یعنی اندکی پس از پایان جنگهای داخلی لبنان تا سال 1998 و از سال 2000 تا سال 2004 نخست وزیر این کشور بود. رفیق حریری ، مخالف ادامه حضور نیروهای سوری در لبنان بود، به همین دلیل پس از مرگش ، آمریکا و فرانسه مدعی شدند عوامل سوریه ، حریری را ترور کرده اند. تحت فشار این کشورها ، دادگاهی با  نظارت سازمان ملل مامور رسیدگی به پرونده ترور حریری شد. این دادگاه پس از افشای دروغ بودن شهادت تعدادی از شاهدان، نتوانست اتهامی را متوجه سوریه کند. این دادگاه با اعمال نفوذ آمریکا هنوز می کوشد برخی از اعضای مقاومت اسلامی لبنان را به دست داشتن در ترور رفیق حریری متهم کند. به این ترتیب، قتل مشکوک رفیق حریری که بنا بر برخی اسناد و مدارک ، توسط سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) طراحی و اجرا شد ، به بهانه ای برای فشار بر مخالفان این رژیم و ایجاد بحران در لبنان تبدیل شد.

 

 

آغاز قیام مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه

IMG_20230214_095024

12 سال پیش، در روز چهاردهم فوریه سال 2011 میلادی:

 قیام آزادی خواهانه مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه آغاز شد. از زمان استقلال بحرین در سال 1971 ، مردم این کشور خواهان آزادی و دموکراسی هستند. در این میان شیعیان که اکثریت جمعیت بحرین را تشکیل می دهند همواره با تبعیض و نابرابری مواجه بوده اند. به همین دلیل بارها قیام های مردمی علیه حکومت وهابی آل خلیفه که به شدت به حکومت آل سعود وابسته است، روی داده است. شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه ، امیر کنونی بحرین پس از به دست گرفتن قدرت در سال 1999، وعده هایی برای اصلاحات سیاسی داد، اما به آنها عمل نکرد و همچنان قدرت در اختیار خاندان وی باقی ماند. از اوایل سال 2011  درپی اوج گیری انقلاب ها در چند کشور عربی، مردم بحرین نیز خواستار دموکراسی و رفع تبعیض در کشورشان شدند، اما این خیزش مردمی توسط نیروهای آل خلیفه و آل سعود سرکوب شد. مردم بحرین با دادن صدها شهید و مجروح و تحمل سختی های فراوان، همچنان به قیام خود ادامه می دهند تا به حقوق انسانی و مشروع خود دست یابند.

 

 

درگذشت عزیز الله جوینی، شاهنامه پژوه معروف ایرانی 

IMG_20230214_095029

10 سال پیش در چنین روزی، 25 بهمن 1391 شمسی:

عزیزالله جوینی، شاهنامه‌ پژوه معروف ایرانی درگذشت. عزیزالله جوینی متولد سال 1304 شمسی در شهر اسفراین(در شرق ایران) است. وی  دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران داشت و بیش از 80 مقاله در زمینه ادبیات فارسی و عربی منتشر کرده است. از میان کتاب‌های او به این عنوان‌ها می‌توان اشاره کرد: «تصحیح و شرح فرهنگ مجموعه الفرس»، «تصحیح مفردات قرآن»، «تصحیح تفسیر نسفی»، «تصحیح فرهنگ مصادره اللغله»،  «داستان فرود سیاوش»، «داستان بیژن و منیژه» و «داستان رستم و سهراب».

 اهمیت دکتر جوینی در  شاهنامه شناسی در دو نکته است: نخست این که وی اولین کسی بود که به چاپ حروفی و مقطعی دست‌نویس‌های شاهنامه همت گماشت. دوم اینکه ، ایشان نخستین کسی بود که شاهنامه را از بیت اول به بعد حروف چینی و شرح کرد. عزیزالله جوینی بعد از کمای سه‌روزه در پی خون‌ریزی داخلی، حدود ساعت 2 بامداد (چهارشنبه، 25 بهمن‌ماه) در بیمارستان از دنیا رفت.

دیدگاه تان را بنویسید