تقویم تاریخ؛ از شهادت امام موسی کاظم(ع) تا ترور دبیر کل حزب الله لبنان
کد خبر: 21178

تقویم تاریخ؛ از شهادت امام موسی کاظم(ع) تا ترور دبیر کل حزب الله لبنان

امروز پنجشنبه، بیست و هفتم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با 25 رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با شانزدهم فوریه سال 2023 میلادی است.

شهادت امام موسی کاظم (ع)، امام هفتم

IMG_20230216_085408

۱۲۶۱ سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم رجب سال ۱۸۳ هجری قمری حضرت امام «موسی کاظم» (علیه السلام)، نواده پاک رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم)، به شهادت رسید.

امام موسی کاظم (علیه السلام)، در سال ۱۲۸ هجری قمری، در منطقه ابواء - بین مکه و مدینه - دیده به جهان گشود. آن حضرت تا ۲۰ سالگی از محضر پدر بزرگوارش امام جعفر صادق (علیه السلام)، بهره‌های فراوان برد. امام موسی کاظم (علیه السلام) پس از شهادت پدر به مدت ۳۵ سال، امامت و رهبری مسلمین را برعهده داشت و در این راه سختی‌ها و مشقات فراوانی را تحمل کرد. در دوران زندگی آن حضرت که مصادف با عصر شکوفایی علم و تمدن اسلامی و توسعه روابط با دیگر ملل بود، علوم و معارف اسلامی توسط دانشمندان، فق‌ها و متکلمینی که از شاگردان امام موسی کاظم (علیه السلام) بودند، در اطراف جهان انتشار و گسترش یافت. امام موسی کاظم (علیه السلام) در کنار نشر و تبیین علوم و معارف اسلامی، به مبارزه‌ای خستگی ناپذیر با دستگاه جور و ستم عباسی پرداخت. سرانجام هارون الرشید حاکم عباسی که از تزلزل حکومت خود بیم داشت، امام موسی کاظم (علیه السلام) را دستگیر و زندانی کرد. اما آن حضرت در زندان نیز نهایت تلاش و کوشش خود را برای راهنمایی و ارشاد مردم و بیان تعالیم و برنامه‌های متعالی دین اسلام به کار برد و با همه موانع و مشکلات مبارزه کرد تا اینکه هارون حاکم عباسی طی توطئه‌ای امام را مسموم کرد و به شهادت رساند. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) سخنی حکیمانه از آن امام بزرگوار را برایتان نقل می‌کنیم: «بهترین وسیله نزدیکی به خدا پس از شناخت او، نماز ، نیکی به والدین  و ترک حسد و خودپسندی و فخر است.»

 

 

درگذشت شاه نعمت الله ولی، از عرفای بزرگ شیعه

IMG_20230216_085412

۶۱۴ سال پیش در چنین روزی ۲۵ رجب سال ۸۳۰ هجری قمری «شاه نعمت اللّه ولی» از اولیاء بزرگ و صاحبْ طریقتِ شیعه درگذشت.

نورالدین شاه نعمت اللّه بن سیدعبداللّه کرمانى معروف به شاه نعمت اللّه ولى، از بزرگان عرفاى نامدار شیعه قرن نهم هجرى، در حدود سال ۷۳۰ ق در کرمان به دنیا آمد. وى از معاشران حافظ شیرازى بود. طریقه شاه نعمت اللّه ولى را از افراط و تفریط و عقاید فاسد، مبرّا دانسته اند. همچنین او را پیرو افکار و شارح آثار ابن عربى گفته اند. شهرت شاه نعمت اللّه ولى بیشتر از جنبه تصوُّف و نه شعر و شاعرى است. دیوان اشعار وى مشتمل بر چهارده هزار بیت غزلیات، مثنویات و نیز مقدارى رباعیات مى باشد. غزلیات او بیشتر بر وحدت وجود و عشق عرفانى است. امانت، شرح گلشن راز، نصیحةُ الملوک از جمله آثار اوست. شاه نعمت اللّه ولى در ماهانِ کرمان درگذشت و مزارش زیارتگاه صوفیان، مریدان و معتقدانش مى باشد.

 

 

استقلال لیتوانی از روسیه

IMG_20230216_085416

۱۰۵ سال پیش درچنین روزی، شانزدهم فوریه سال ۱۹۱۸ میلادی در پی تضعیف روسیه به دلیل شرکت در جنگ جهانی اول و وقوع انقلاب در این کشور در سال ۱۹۱۷ میلادی، کشور لیتوانی اعلام استقلال کرد.

با وجود این، مسکو خواستار الحاق مجدد لیتوانی به شوروی بود تا آنکه در اوت سال ۱۹۴۰ میلادی به این هدف رسید. آلمان نازی درجریان جنگ جهانی دوم، بیش از سه سال لیتوانی را اشغال کرد. پس از پایان جنگ، سلطه شوروی بر لیتوانی علیرغم مقاومت مردم این کشور، بار دیگر برقرار شد تا آنکه در اواخر دهه ۱۹۸۰، بر اثر تغییر سیاست‌های شوروی و برخی تحولات جهانی، زمینه استقلال دوباره لیتوانی در ماه مارس سال ۱۹۹۰ فراهم شد. لیتوانی در شمال شرقی اروپا و غرب روسیه، بیش از ۶۵ هزار کیلومترمربع مساحت و کمتر از ۴ میلیون نفر جمعیت دارد.

 

 

در گذشت جیمز رابینسون، مورخ و فیلسوف آمریکایی

IMG_20230216_085420

87 سال پیش در چنین روزی، ۱۶ فوریه ۱۹۳۶ میلادی "جِیمز رابینسون" مورخ و فیلسوف امریکایی درگذشت.

جِیمز هاروی رابینسون (james harvey Robinson)، فیلسوف و مورخ امریکایى در ۲۹ ژوئن ۱۸۶۳ م به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دوران تحصیل، از ۲۹ سالگی به عنوان استاد تاریخ دانشگاه کلمبیا مشغول به تدریس شد و ۲۷ سال در این شغل خدمت کرد. رابینسون، تاریخ را وسیله‌‌ای برای درک و فهم مجموع زندگی می‌دانست و تاریخ یک ملت را تنها فصلی از تاریخ و داستان جهان می‌ شمرد. او ضمن اشاره به گذشته تاریخ بشری و آینده قابل پیش‌بینی با توجه به امکانات موجود، مسئله خودبینی و برتری یک ملت را امری سخیف و خنده ‌دار می‌خوانْد و به طور کلی و به صورت طبیعی، خودبزرگ ‌بینی و برتراندیشی فرد را نیز مضحک می‌ پنداشت. از دیدگاه فلسفی، رابینسون معقتد بود که وحدت قومی سرانجام به وحدت جهانی می‌ انجامد. به سخن دیگر، قدرت فلسفی او در پیوسته و واحدْ دیدنِ زندگی تبلور پیدا می‌ نمود. از رابینسون آثار متعددی بر جای مانده که «مقدمه ‌ای بر تاریخ اروپای غربی»، «بشری کردن دانش» و «آزمایش تمدن» از آن جمله است. جِیمز هراوی رابینسون سرانجام در شانزدهم فوریه ۱۹۳۶ م در هفتادوسه سالگی درگذشت.

 

 

استفاده از حق وتو برای اولین بار

IMG_20230216_085424

77 سال پیش در چنین روزی، شانزدهم فوریه سال ۱۹۴۶ میلادی برای نخستین بار حق وتو توسط نماینده شوروی در سازمان ملل متحد به کار گرفته شد.

در این روز نماینده شوروی در سازمان ملل با یکی از پیشنهاد‌های شورای امنیت مخالفت کرد و بدین ترتیب برای اولین بار حق وتو در شورای امنیت مورد استفاده قرار گرفت. این حق منحصر به پنج عضو دائمی این شورا یعنی آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین است. طرح اصلی حق وتو در کنفرانس یالتا درسال ۱۹۴۵ میلادی توسط انگلیس، آمریکا و شوروی به تصویب رسید و بعد‌ها در منشور سازمان ملل متحد گنجانده شد. از آن زمان تاکنون، اعتراض‌های متعددی از جانب کشور‌های جهان به حق وتو انجام شده است. این کشور‌ها حق وتو را، به این دلیل که به پنج عضو دائم شورای امنیت اجازه می‌دهد به خاطر منافع خود در مقابل تصمیمات شورای امنیت و یا سازمان ملل بایستند، مخالف اصول دموکراسی و برابری کشور‌ها در سطح جهانی می‌دانند.

 

 

ترور شیخ راغب حرب، از مبارزین لبنانی

IMG_20230216_085428

39 سال پیش در چنین روزی، شانزدهم فوریه سال ۱۹۸۴ میلادی «شیخ راغب حرب» (Ragheb Harb)، امام جمعه شهرک جبشیت در جنوب لبنان و از پایه گذاران جنبش مقاومت اسلامی لبنان علیه رژیم صهیونیستی، به دست نیرو‌های این رژیم به شهادت رسید.

او که از روحانیون مبارز و فعال جنوب لبنان به شمار می‌رفت، یک بار قبل از شهادت به دلیل مبارزاتش و دعوت مردم جنوب لبنان به قیام علیه صهیونیست‌های اشغالگر، توسط عمال صهیونیست‌ها دستگیر شده بود که به دنبال اعتصاب و تحصن گسترده مردم آزاد شد. ادامه فعالیت‌های شیخ راغب حرب علیه اشغال جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی باعث شد عوامل این رژیم وی را به شهادت برسانند. به هنگام تشییع پیکر پاک این مبارز مسلمان، درگیری‌های شدیدی میان جوانان شهرک جبشیت و نیرو‌های اشغالگر قدس روی داد که منجر به کشته و زخمی شدن عده‌ای از مردم مسلمان و مظلوم لبنان شد

 

 

مذاکرات سه جانبه صلح ایران و رژیم بعثی عراق

IMG_20230216_085432

34 سال پیش در چنین روزی بیست و هشتم بهمن سال ۱۳۶۷ هجری شمسی مذاکرات سه جانبه صلح ایران و رژیم بعثی عراق در نیویورک آغاز شد.

در شرایطی که مذاکراتِ پس از جنگ در شهریور و آبان ۱۳۶۷، نتیجه ملموسی به دست نداده بود و حتی امکان شکست مذاکرات نیز وجود داشت، جمهوری اسلامی ایران حُسن نیت خود را به جامعه جهانی و سازمان ملل متحد و به ویژه شخص دبیر کل ثابت کرده و از اعتمادی که به دبیر کل ابراز داشته بود، نتیجه مثبت و مطلوبی گرفت که حاصل دیگر این امر، تغییر جوّ بین ‌المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران بود. با توجه به توقف پیش آمده در مذاکرات، دبیر کل مشورت‌‌هایی با شورای امنیت داشت و از شورا درخواست کرد برای خروج مذاکرات از بن بست، اختیارات بیشتری به وی داده شود که شورای امنیت با این درخواست موافقت کرد. در این راستا در ۲۸ بهمن ۶۷، مذاکرات سه جانبه مقامات ایران و عراق با حضور دبیر کل سازمان ملل در نیویورک صورت گرفت. در این مذاکرات که به خاطر اکراه عراقی‌‌ها برای ادامه مذاکرات در نیویورک، به رغم پیشنهاد صریح دبیر کل و تأکید او، این بار نیز مذاکرات بسیار دقیق و کوتاه مدت صورت گرفت و نتیجه مطلوب اخذ شد. بن بست در جریان مذاکرات بین ایران و عراق، تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل و پس از استقرار آتش‌ بس بین دو کشور، نشان ‌دهنده تعلُّل رژیم بعثی عراق در اجرای مفاد قطعنامه ۵۹۸، به رغم فشار‌های بین ‌المللی بود.

 

 

ترور سید عباس موسوی، دبیر کل جنبش انقلابی حزب الله

IMG_20230216_085439

31 سال پیش در چنین روزی، شانزدهم فوریه سال ۱۹۹۲ میلادی حجت الاسلام «سید عباس موسوی»، دبیرکل جنبش انقلابی حزب الله لبنان در حمله هوایی رژیم اشغالگر قدس به جنوب لبنان به شهادت رسید.

وی هنگام بازگشت از مراسم سالگرد شهادت شیخ راغب حرب از روحانیون مبارز جنوب لبنان، هدف حمله هواپیما‌های متجاوز رژیم صهیونیستی قرار گرفت. در این عملیات تروریستی، تعدادی از همراهان سید عباس موسوی از جمله همسر، فرزند و سه تن از یارانش نیز شهید شدند. این اقدام جنایتکارانه اسرائیل، موجی از خشم و نفرت علیه رژیم اشغالگر قدس در میان مسلمانان جهان ایجاد کرد. مدعیان غربی حقوق بشر نه تنها ترور حجت الاسلام موسوی را محکوم نکردند، بلکه با تبلیغات دروغین سعی داشتند این عمل غیرانسانی صهیونیست‌ها را مشروعیت ببخشند. اسرائیل با ترور دبیرکل حزب الله لبنان قصد داشت در مبارزه این حزب علیه اشغالگران صهیونیست اخلال ایجاد کند، اما پس از شهادت سید عباس موسوی، حجت الاسلام «سید حسن نصرالله» به دبیرکلی حزب الله لبنان انتخاب شد و این گروه به مبارزه با اشغالگران به شدت ادامه داد تا آنکه در ماه مه سال ۲۰۰۰ نظامیان رژیم صهیونیستی را از جنوب لبنان بیرون راند.

 

 

اعدام انقلابی سران رژیم پهلوی

IMG_20230216_085444

44 سال پیش، در روز بیست و هفتم بهمن سال ۱۳۵۷ هجری شمسی تعدادی از سران رژیم پهلوی، پس از محاکمه، به جرم خیانت و جنایت علیه مردم ایران اعدام شدند.

اگرچه از نظر ملت مسلمان ایران، جنایت و سرسپردگی سران رژیم استبدادی پهلوی قطعی و مسجل بود، اما به فرمان امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دادگاه انقلاب اسلامی تشکیل و به اتهامات تعدادی از آن‌ها که توسط نیرو‌های مردمی دستگیر شده بودند، رسیدگی شد. در اولین محاکمه، چهار تن از فرماندهان ارتش که نقش مؤثری در کشتار مردم داشتند، محکوم به اعدام شدند. یکی از این افراد «نعمت الله نصیری» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت شاه (ساواک) بود که در مدت بیش از ۱۳ سال ریاست این سازمان مخوف، هزاران تن از مبارزان ایرانی را دستگیر، شکنجه و تعداد زیادی از آن‌ها را کشته بود.

دیدگاه تان را بنویسید