تقویم تاریخ؛ از وفات حضرت ابوطالب (ع) تا قیام علیه قذافی
کد خبر: 21207

تقویم تاریخ؛ از وفات حضرت ابوطالب (ع) تا قیام علیه قذافی

امروز جمعه، بیست و هشتم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با ۲۶ رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با هفدهم فوریه سال 2023 میلادی است.

وفات حضرت ابوطالب(ع) ، عموی پیامبر اسلام (ص) و پدر حضرت علی (ع)

IMG_20230217_094741

۱۴۴۷ سال پیش درچنین روزی، بیست و ششم رجب سال سوم قبل از هجرت «ابوطالب» (ع) عموی پیامبر اسلام (ص) و پدر حضرت علی (ع)، درحالی که به همراه سایر مسلمانان در شِعب ابوطالب در محاصره مشرکین مکه بود، وفات یافت.

حضرت محمد (ص) پس از درگذشت جدش عبدالمطلب، از هشت سالگی تحت کفالت ابوطالب بود. ابوطالب پس از بعثت پیامبر، اسلام آورد و بزرگترین حامی و مدافع حضرت محمد (ص) دربرابر مشرکان قریش بود. ابوطالب قبل از آنکه جهان را وداع گوید، خویشان و دوستان خود را به پیروی از اسلام و دفاع از پیامبر اکرم (ص) توصیه کرد. در همان سال وفات ابوطالب، حضرت خدیجه، همسر با وفای پیامبر نیز درگذشت و پیامبر گرامی اسلام، به دلیل شدت غم و اندوه ناشی از این دو حادثه، آن سال را «عام الحزن» یعنی سال اندوه نامید. رسول اکرم (ص) پس از وفات ابوطالب فرمود: «قریش همواره از من در بیم بود و نمی‌توانست به من دسترسی پیدا کند، تا اینکه ابوطالب درگذشت.

 

 

تولد ابن دبیثی، مورخ، محدث و فقیه مسلمان

IMG_20230217_094745

۸۸۶ سال پیش درچنین روزی، بیست و ششم رجب سال ۵۵۸ هجری قمری «ابن دبیثی» (ebn-e Dobaysi) مورّخ، محدث و فقیه مسلمان، در عراق متولد شد.

وی علوم دینی را فرا گرفت و پس از کسب مهارت کافی به تدریس و تألیف روی آورد. ابن دبیثی از حافظه نیرومندی برخوردار بود و اغلب آنچه را که تدریس می‌کرد، در ذهن داشت. کتب بسیاری را به این مورخ عرب نسبت داده اند که از آن میان می‌توان به «تاریخ واسط» و «تاریخ بغداد» اشاره کرد.

 

 

درگذشت ژان مولیر، نمایشنامه نویس فرانسوی و خالق خسیس

IMG_20230217_094749

۳۵۰ سال پیش در چنین روزی هفدهم فوریه سال ۱۶۷۳ میلادی "ژان مولْیِر" نمایش‌نامه‌ نویس مشهور فرانسوی در سن پنجاه و یک سالگی درگذشت.

ژان باتیست مولْیِر (Jean-Baptiste Molière)، در سال ۱۶۲۲ م در شهر پاریس به دنیا آمد. ویبا ورود به کار هنرپیشگی، شهر به شهر، تئاتر‌های خود را به نمایش می‌ گذاشت تا این‌که به شهرت رسید. از آن زمان بود که شاه‌کار‌های بزرگی خلق کرد و آن‌ها را در میان استقبال شدید مردم به نمایش گذاشت. مولیر یک آفریننده خستگی‌ ناپذیر بود که شاه‌کار‌های او، نمایش‌نامه‌ هایى است که وی در آن‌ها تزویر و شرارت روح بشر را مورد انتقاد شدید قرار داده و بر انحرافات ذهن حمله می‌ کند. وی نه تنها یک نویسنده، بلکه هنرپیشه‌‌ای بسیار ماهر و زبردست بود. آثار این کمدی نویس، فلسفه اخلاقی موج می‌زند. مولیر با هوش‌مندی فراوان و بشر دوستی عمیق، کمدی را وسیله ‌ای برای به دست آوردن نتیجه‌‌های دلخواه و انسان دوستانه قرار داده است. از مولیر آثار مشهوری به جا مانده که مردم گریز، خسیس، زنان دانشمند، مریض خیالی و طبیب اجباری از آن جمله‌ اند.

 

 

درگذشت آنتوان گالان، خاورشناس فرانسوی و مترجم قرآن به زبان فرانسوی

IMG_20230217_094753

۳۰۸ سال پیش در چنین روزی هفدهم فوریه سال ۱۷۱۵ میلادی "آنتوان گالان" (Antoine Galland) خاور شناس معروف فرانسوی درگذشت.

گالان، در چهارم آوریل ۱۶۴۶ م در ناحیه شمال شرقی فرانسه به دنیا آمد. وی پس از چند سال تحصیل، به علت فقر، مدرسه را رها کرد و به کار پرداخت. گالان پس از چندی راهی پاریس شد و پس از فراگیری زبان ترکی، با سمت منشی سفیر فرانسه در دربار عثمانی، به قسطنطنیّه رفت. وی در آنجا مطالعات شرقی خود را ادامه داد و در ضمن به فراگیری زبان یونانی جدید و تحقیق در سکه‌‌های یونانی پرداخت. گالان در بازگشت به پاریس، هم‌چون بسیاری دیگر از شرق شناسان، مجموعه نفیسی از سکه‌‌های قدیم شرق را برای موزه‌‌های فرانسه به همراه آورد و این آثار را از مهد اصلی خود خارج نمود. وی در سال‌‌های بعد نیز نسخه‌‌های خطی و اسناد باستانی متعددی را از خاور نزدیک، به غرب منتقل کرد و اطلاعات خود را در مورد مشرق زمین تکمیل نمود. گالان در سال ۱۷۰۱ م به جهت تألیف کتاب‌‌های متعدد خود، به عضویت فرهنگستان کتیبه‌‌ها و ادبیات انتخاب شد و به تألیف یک فرهنگ سکه‌‌شناسی برای این مؤسسه پرداخت. اما شهرت اصلی گالان بدین سبب بود که وی نخستین مترجم کتاب هزار و یک شب به زبان فرانسوی بود که در دوازده جلد در پاریس به طبع رسید. این کتاب در میان اروپائیان مقبولیتی عظیم یافت و ترجمه گالان، هنوز هم یکی از مهم‌ترین ترجمه‌‌های کتاب هزار و یک شب به زبان اروپایى می‌‌باشد. گالان هم‌چنین قرآن کریم را نیز به زبان فرانسوی ترجمه کرد. علاوه بر آن لطائف کلام و حِکَم شرقیان، قصص و افسانه‌‌های بید پای هند و لقمان حکیم از دیگر آثار چاپ شده گالان است.

 

 

قیام مردم لیبی علیه قذافی

IMG_20230217_094758

۱۲ سال پیش در چنین روزی هفدهم فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی قیام مردم لیبی علیه حکومت مستبد معمر قذافی آغاز شد.

لیبی سومین کشور عربی بود که تحت تاثیر حرکت بیداری اسلامی پس از تونس قرار گرفت. با سرنگونی حکومت‌های زین العبدین بن علی در تونس و حسنی مبارک در مصر مردم لیبی نیز قیام خود را علیه حکومت قذافی آغاز کردند. قذافی تصور می‌کرد با اتکائ به ارتش و سرویس امنیتی اش می‌تواند قیام مردم را سرکوب کند. از همین دست به کشتار مردم زد. برخی از اعضای ناتو و کشور‌های عربی نیز با تجربه تونس و مصر برای مصادره قیام مردم لیبی و مدیریت آن در جهت منافع خود حملات هوایی را برای زدن اهداف نظامی و صنعتی لیبی آغاز کردند. در نهایت پس از چهار دهه حکومت مستبدانه به شکل فجیع و ذلیلانه‌ای به قتل رسید و شبانه در یک مکان نامعلوم به خاک سپرده شد.

 

 

مذاکرات سه جانبه صلح ایران و رژیم بعثی عراق

IMG_20230217_094802

۳۴ سال پیش در چنین روزی بیست و هشتم بهمن سال ۱۳۶۷ هجری شمسی مذاکرات سه جانبه صلح ایران و رژیم بعثی عراق در نیویورک آغاز شد.

در شرایطی که مذاکراتِ پس از جنگ در شهریور و آبان ۱۳۶۷، نتیجه ملموسی به دست نداده بود و حتی امکان شکست مذاکرات نیز وجود داشت، جمهوری اسلامی ایران حُسن نیت خود را به جامعه جهانی و سازمان ملل متحد و به ویژه شخص دبیر کل ثابت کرده و از اعتمادی که به دبیر کل ابراز داشته بود، نتیجه مثبت و مطلوبی گرفت که حاصل دیگر این امر، تغییر جوّ بین ‌المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران بود. با توجه به توقف پیش آمده در مذاکرات، دبیر کل مشورت‌‌هایی با شورای امنیت داشت و از شورا درخواست کرد برای خروج مذاکرات از بن بست، اختیارات بیشتری به وی داده شود که شورای امنیت با این درخواست موافقت کرد. در این راستا در ۲۸ بهمن ۶۷، مذاکرات سه جانبه مقامات ایران و عراق با حضور دبیر کل سازمان ملل در نیویورک صورت گرفت. در این مذاکرات که به خاطر اکراه عراقی‌‌ها برای ادامه مذاکرات در نیویورک، به رغم پیشنهاد صریح دبیر کل و تأکید او، این بار نیز مذاکرات بسیار دقیق و کوتاه مدت صورت گرفت و نتیجه مطلوب اخذ شد. بن بست در جریان مذاکرات بین ایران و عراق، تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل و پس از استقرار آتش‌ بس بین دو کشور، نشان ‌دهنده تعلُّل رژیم بعثی عراق در اجرای مفاد قطعنامه ۵۹۸، به رغم فشار‌های بین ‌المللی بود.

دیدگاه تان را بنویسید