تقویم تاریخ از  تولد کوپرنیک تا درگذشت معمار اصلاحات چین
کد خبر: 21253

تقویم تاریخ از تولد کوپرنیک تا درگذشت معمار اصلاحات چین

امروز یکشنبه، سی ام بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با 28 رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با نوزدهم فوریه سال 2023 میلادی است.

تولد نیکلا کوپرنیک، منجم و ریاضیدان لهستانی

IMG_20230219_092709

550 سال پیش در چنین روزی، نوزدهم فوریه سال ۱۴۷۳ میلادی «نیکلا کوپرنیک» (Nicolas Copernicus)، منجم و ریاضیدان لهستانی متولد شد.

او ابتدا به تحصیل نجوم و سپس طب پرداخت و در پایان تحصیلاتش در رم به تدریس ریاضیات مشغول شد. کپرنیک درعین حال دست از مطالعه نجوم برنداشت و پس از مدتی مطالعه در آثار ستاره شناسان، در سال ۱۵۰۳ میلادی اصل حرکت دورانی زمین به دور خورشید و همچنین این موضوع را که زمین در هر ۲۴ ساعت یک بار به دور خود می‌چرخد، کشف کرد. کپرنیک در بیست و چهارم ماه مه سال ۱۵۴۳ میلادی درگذشت. در آن موقع، تنها چند روز از انتشار کتابی درمورد نظریاتش تحت عنوان «دوَران اجسام آسمانی» گذشته بود.

 

 

درگذشت آندره ژید، خالق مائده‌های آسمانی

IMG_20230219_092716

72 سال پیش در چنین روزی، نوزدهم فوریه سال ۱۹۵۱ میلادی «آندره ژید» (Andre Gide)، نویسنده و منتقد مشهور فرانسوی پس از ۸۲ سال زندگی درگذشت.

او در سال ۱۸۶۹ میلادی در پاریس متولد شد، اما بیشتر عمرش را در شمال آفریقا بویژه الجزایر گذراند و موضوع بسیاری از داستان‌های معروف خود را از زندگی مردم آن سرزمین الهام گرفت. «آهنگ روستایی» یکی از دلنشین‌ترین آثار آندره ژید است. از دیگر آثار او «مائده‌های زمینی» و «برگ‌های خزان» است. ژید در سال ۱۹۴۷ موفق به دریافت جایزه نوبل در رشته ادبیات شد.

 

 

درگذشت دنگ شیائوپینگ، معمار اصلاحات چین

IMG_20230219_092720

26 سال پیش در چنین روزی، نوزدهم فوریه سال ۱۹۹۷ میلادی «دنگ شیائوپینگ» (Deng Xiaoping)، رهبر پیشین چین و معمار اصلاحات اقتصادی و سیاسی این کشور، پس از چندین دهه فعالیت در رده‌های مختلف حکومتی چین در ۹۲ سالگی درگذشت.

در دوره دنگ شیائوپینگ، کشور چین تحولات زیادی را در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی پشت سرگذاشت. وی نظام اقتصادی کاملا ً بسته و سوسیالیستی این کشور را با برخی اصلاحات اساسی تا حدودی به سوی اقتصاد بازار هدایت کرد. در این سال ها، چین در عرصه‌های بین المللی حضور بیشتری یافت و در مناسباتش با کشور‌های مختلف، سیاست تشنج زدایی را در پیش گرفت. دنگ شیائوپینگ از سال ۱۹۹۰ میلادی به علت کهولت سن و بیماری از همه مقام‌های خود استعفا داد، اما تا زمان مرگ برجسته‌ترین شخصیت چین محسوب می‌شد.

دیدگاه تان را بنویسید