تقویم تاریخ؛ از قتل مالکوم ایکس تا روز جهانی زبان مادری
کد خبر: 21319

تقویم تاریخ؛ از قتل مالکوم ایکس تا روز جهانی زبان مادری

امروز سه شنبه، دوم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با سی ام رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و یکم فوریه سال 2023 میلادی است.

تولد راینهارت دوزی  شرق شناس هلندی

IMG_20230221_094358

203 سال پیش، در روز بیست و یکم فوریه سال 1820 میلادی:

 «راینهارت دوزی» (Reinhart Dozy) شرق شناس هلندی متولد شد. وی در رشته های تاریخ و زبان شناسی تحصیل کرد و در 24 سالگی دکترای ادبیات را دریافت کرد. علاقه دوزی به فرهنگ اسلامی ، وی را بر آن داشت علاوه بر زبان های انگلیسی، فرانسه و آلمانی ، زبان عربی را نیز بیاموزد . این شرق شناس هلندی مطالعات گسترده ای درباره ادبیات عرب و تاریخ اسلام ، به ویژه مسلمانان آندلس در جنوب اسپانیا ، انجام داد. از جمله آثار دوزی می توان به «تاریخ سیاسی و ادبی عرب در آندلس» ، «تاریخ اسلام از آغاز تا نیمه قرن نوزدهم» و «فرهنگ البسه مسلمانان» اشاره کرد . وی همچنین برخی کتاب های اسلامی را ترجمه و تصحیح کرد و به شرح آنها پرداخت. دوزی در سال 1883 درگذشت.

 

 

نبرد خونین وردن در جنگ جهانی اول

IMG_20230221_094401

107 سال پیش درچنین روزی، بیست و یکم فوریه سال 1916 میلادی:

 نبرد خونین و پرتلفات «وردن» (Verdun) در جریان جنگ جهانی اول ، میان آلمان و فرانسه آغاز شد. در این جنگ، نیروهای آلمانی برای اشغال فرانسه ، به استحکامات مهم وردن که کلید فتح این کشور بود ، حمله کردند. نبرد وردن، ده ماه بعد با شکست نیروهای آلمانی خاتمه یافت. این شکست، یکی از دلایل ناکامی های بعدی آلمان در جنگ جهانی اول بود. در جنگ وردن، نزدیک به یک میلیون آلمانی و فرانسوی کشته شدند.

 

 

تشکیل جمهوری متحده عرب

IMG_20230221_094406

65 سال پیش، در روز بیست و یکم فوریه سال 1958 میلادی:

 مردم مصر و سوریه در جریان یک همه پرسی ، به اتحاد دو کشور، تحت عنوان «جمهوری متحده عرب» رأی مثبت دادند. آنها همچنین جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری وقت مصر را به عنوان اولین رئیس این جمهوری تازه تاسیس انتخاب کردند. چندی بعد یمن نیز به جمهوری متحده عرب پیوست. هدف از تشکیل این جمهوری، اتحاد کشورهای عربی به ویژه در مقابل رژیم صهیونیستی بود. در جمهوری متحده عرب، دولت های جداگانه ای وجود داشتند که خط مشی آنها، بخصوص در سیاست خارجی توسط یک شورای عالی، هماهنگ می شد. این اتحاد فقط سه سال دوام آورد و ریاست مصر بر جمهوری متحده عرب، باعث نارضایتی و خروج سوریه از این اتحاد و در نهایت انحلال آن در سال 1961 شد.

 

 

قتل مالکوم ایکس، مسلمان مبارز آمریکایی 

IMG_20230221_094409

58 سال پیش در چنین روزی، بیست و یکم فوریه سال 1965 میلادی: 

«مالکوم ایکس» (Malcolm X)، مسلمان سیاهپوست و مبارز آمریکایی، توسط چند تروریست کشته شد. وی در سال 1925 متولد شد و در نوجوانی با گروهی از سیاهپوستان مسلمان آشنا شد و به دین اسلام گروید. این مسلمان سیاهپوست، بعدها یک نهضت گسترده اسلامی را برای احقاق حقوق سیاهان در آمریکا پدید آورد. عقاید انقلابی مالکوم ایکس، خشم حکومت آمریکا و محافل نژادپرست این کشور را برانگیخت و سرانجام او را هنگام سخنرانی در یک گردهمایی ترور کردند. مالکوم ایکس بر این باور بود که سیاهپوستان تحت ستم و رفتار  تبعیض آمیز دولت آمریکا، می توانند در چارچوب احکام اسلام به آزادی و عدالت برسند و حقوق از دست رفته خویش را بازیابند.

 

 

سقوط هواپیمای مسافربری مصری به دست رژیم صهیونیستی 

IMG_20230221_094413

50 سال پیش، در روز بیست و یکم فوریه سال 1973 میلادی:

 یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی لیبی که عازم مصر بود ، توسط جنگنده های ارتش رژیم صهیونیستی سرنگون شد. این هواپیمای غیرنظامی از طرابلس پایتخت لیبی عازم قاهره پایتخت مصر بود که در راه به دلیل نامساعد بودن هوا، راه خود را گم کرد و بر فراز صحرای سینا در شمال مصر ظاهر شد. در آن زمان منطقه سینا در اشغال رژیم صهیونیستی بود و هواپیماهای نظامی این رژیم بدون توجه به مسافری بودن هواپیمای لیبی، به سوی آن شلیک کردند. در اثر سقوط این هواپیما، 108 تن از 113 سرنشین آن کشته شدند. این جنایت غیرقابل توجیه، خشم افکار عمومی جهانی را برانگیخت و موجب محکومیت این جنایت توسط سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) شد .

 

 

درگذشت هزار شاعر مشهور کرد ایرانی

IMG_20230221_094416

32 سال پیش، در روز دوم اسفند سال 1369 هجری شمسی:

 استاد «عبدالرحمان شرفکندی»، نویسنده ، مترجم و شاعر کرد ایرانی، متخلص به "هژار"، درگذشت. وی در سال 1300 ه.ش در نزدیک مهاباد - از شهرهای غرب ایران - در خانواده ای فاضل متولد شد. وی از دوران کودکی به نویسندگی و سرودن شعر علاقه فراوان داشت. وی به دلیل برخی فعالیت های سیاسی علیه رژم شاه، مجبور به خروج از ایران شد و مدتی را در عراق ، لبنان و سوریه به سر برد. شرفکندی در سال 1354 ه. ش به ایران بازگشت و تا پایان عمر به نویسندگی، ترجمه و سرودن شعر پرداخت . از آثار این نویسنده کرد ایرانی می توان به ترجمه قرآن کریم و نیز ترجمه کتاب قانون ابن سینا به زبان کردی در هفت جلد اشاره کرد. کتاب «روابط فرهنگی ایران و مصر» و دیوان «برگ سبز» از دیگر آثار استاد شرفکندی است.

 

 

حمله تروریستی های تکفیری به کنسولگری ایران در پاکستان

IMG_20230221_094421

26 سال پیش، در روز دوم اسفند سال 1375 هجری شمسی: 

در حمله تروریست های تکفیری به کنسولگری ایران در شهر مولتان در شرق پاکستان، 8 تن از اعضای کنسولگری از جمله «سید محمد علی رحیمی»، رایزن فرهنگی ایران به شهادت رسیدند. شش سال پیش از آن نیز «صادق گنجی» رایزن فرهنگی ایران در لاهور در شمال شرقی پاکستان توسط تکفیری های وهابی به شهادت رسیده بود. شهید رحیمی، فردی مذهبی و انقلابی بود که چندین مأموریت دیپلماتیک در کشورهای افغانستان، نیجریه، هند و پاکستان انجام داده بود. از جمله وی به مدت 7 سال مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو بود. رحیمی با وجود آنکه در دوران مأموریتش در پاکستان به طور مکرر توسط عوامل تروریستی وهابی تهدید شده بود، همچنان به مأموریت خود ادامه داد تا آنکه لشگر جهنگوی، گروه تکفیری و تروریستی، وی و همکارانش را به شهادت رساند. با آنکه دادگاه مبارزه با تروریسم پاکستان، عاملان این جنایت را به هفت بار اعدام محکوم کرد، اما دادگاه عالی همه آنان از جمله «ملک اسحاق» رهبر این گروه تروریستی را تبرئه کرد. اما وی به هنگام انتقال به زندانی دیگر، در دی ماه 1393 ش به دست پلیس پاکستان کشته شد.

 

 

روز جهانی زبان مادری

IMG_20230221_094428

23 سال پیش، در روز بیست و یکم فوریه سال 2000 میلادی :

 برای اولین بار، «روز جهانی زبان مادری» در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته شد. این نام گذاری بر اساس تصمیم سازمان علمی ، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در نوامبر سال 1999 انجام شد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز سال 2008 را « سال جهانی زبانها » خواند. این تأکیدها بر حفظ و تقویت زبان مادری، از آنرو است که تقریباً نیمی از شش هزار گونه زبان شناخته شده دنیا به دلایل متفاوت، به ویژه تحمیل زبانهای بین المللی با روشهای گوناگون، در معرض نابودی قرار دارند. حال آنکه هر زبان، مجموعه ای از فرهنگ، آداب و تاریخ گروهی از ساکنین زمین را در بر دارد و تنوع زبانی، به معنای حفظ گنجینه فرهنگی بشر است. از اینرو یونسکو با مشخص کردن بیست و یکم فوریه به عنوان روز جهانی زبان مادری، بر حفظ و توسعه زبانهای بومی و ملی تأکید کرده و همگان را به تقویت زبان مادری خود فراخوانده است.

 

 

درگذشت آیت الله خوشوقت، از علمای برجسته ایران 

IMG_20230221_094431

10 سال پیش در چنین روزی، دوم اسفند 1391 شمسی:

 آیت الله خوشوقت، از علمای برجسته ایران درگذشت . آیت الله عزیزالله خوشوقت (زادهٔ ۱۳۰۵هجری شمسی) مجتهد و استاد اخلاق، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی در سه راه طالقانی ( پیچ شمران ) در تهران بود. او از بارزترین شاگردان اخلاق و عرفان علامه طباطبایی بود. وی در اوایل انقلاب عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی بود و از علمای حوزه علمیه تهران محسوب می شد . آیت الله خوشوقت اوایل بهمن ماه 1391 شمسی به سرزمین وحی سفر کرد . وی پس از اقامت شش روز در مدینه منوره ، چهاردهم بهمن ماه برای انجام اعمال مناسک عمره مفرده ، عازم مکه مکرمه شد ، اما پس از انجام اعمال دچار عارضه تنفسی شد و در بیمارستان مکه بستری شد و دار فانی را وداع گفت.

دیدگاه تان را بنویسید