تقویم تاریخ، از کودتای رضاخان تا عملیات تروریستی در سامرا
کد خبر: 21352

تقویم تاریخ، از کودتای رضاخان تا عملیات تروریستی در سامرا

امروز چهارشنبه، سوم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با اول شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و دوم فوریه سال 2023 میلادی است.

آغاز ماه شعبان 

IMG_20230222_085613

امروز، اول ماه شعبان، ماه عبادت و مغفرت خداوند است. حضرت محمد (ص) از این ماه به بزرگی یاد کرده و آن را ماه خود نامیده است. پیامبر اسلام و سایر بزرگان دین بر عبادت و راز و نیاز با پروردگار، به ویژه روزه گرفتن در ماه شعبان، توصیه های فراوان کرده اند. زیرا این ماه، مقدمه و زمینه ساز ماه پر برکت رمضان است. در ماه شعبان وقایع مهمی چون ولادت امام حسین (ع) نوه رسول خدا (ص) و تولد حضرت مهدی (عج) ، که همگان در انتظار ظهور او برای برپایی عدل و داد در جهان هستند، اتفاق افتاده است. امیدواریم شما نیز بتوانید از برکات ماه شعبان هرچه بیشتر بهره ببرید.

 

 

درگذشت صاحب جواهر از علمای بزرگ اسلام 

IMG_20230222_085619

178 سال پیش درچنین روزی، اول شعبان سال 1266 هجری قمری:

شیخ «محمد حسن نجفی» معروف به «صاحب جواهر»، از عالمان بزرگ اسلام در سن 66 سالگی وفات یافت. صاحب جواهر، تحقیقات فقهی و اندیشه های خود را بسیار روان و زیبا، تدوین کرده است. وی در 25 سالگى به درجه ى اجتهاد رسید و از همان سال نگارش کتاب گرانقدر «جواهر الکلام» را آغاز کرد. جواهر الکلام، این دائرة المعارف فقه شیعه، ثمره 32 سال تلاش شبانه روزى او، اینک، معتبرترین متنِ درسى عالى ترین سطح دروس حوزه هاى علمیه ى شیعه، یعنى درس خارجِ فقه است. این کتاب از نظر ارزش و اهمیت، از جایگاه والایی برخوردار است و در آن مسایل فقهی و احکام اسلامی با دلیلهای محکم و دقت نظر آورده شده است.

 

 

درگذشت اولئاریوس، ایران شناس آلمانی 

IMG_20230222_085622

352 سال پیش، در روز بیست و دوم فوریه سال 1671 میلادی: 

«آدام اولئاریوس» (Adam Olearius) پژوهشگر، ریاضی دان و ایران شناس آلمانی درگذشت. وی در سال 1603 میلادی به دنیا آمد و پس از تحصیلات مقدماتی، به تحصیل در رشته های الهیات، فلسفه، ریاضی و فیزیک در دانشگاه لایپزیک پرداخت. اولئاریوس سی ساله بود که به دربار دوک نشین هولشتاین راه یافت و پس از چندی به همراه هیأتی بلندپایه برای ایجاد رابطه تجاری، عازم ایران شد. وی اطلاعات ارزشمندی از ایرانِ زمان صفوی جمع آوری کرد و در کتاب «سفرنامه آدام اولئاریوس»، آنها را منتشر ساخت. او که زبان فارسی را به خوبی فراگرفته بود ، به فرهنگ و ادب ایران نیز علاقمند شد و کتاب های وزین «بوستان» و «گلستان» سعدی را برای اولین بار به زبان آلمانی ترجمه کرد.

 

 

درگذشت شوپنهاور، فیلسوف آلمانی 

IMG_20230222_085626

235 سال پیش، در روز بیست و دوم فوریه سال 1788 میلادی: 

«آرتور شوپنهاور» (Arthur Schopenhauer) فیلسوف آلمانی متولد شد. هفده سال داشت که پدرش خودکشی کرد و با مادرش نیز روابط خوبی نداشت. این مسائل باعث شد شوپنهاور ، فردی بدبین و گوشه گیر شود. او در دانشگاه، ابتدا پزشکی و سپس علوم طبیعی خواند، اما سرانجام به سراغ فلسفه رفت و در سال 1813 دکترای خود را در این رشته دریافت کرد . شوپنهاور معاصر دیگر فیلسوف آلمانی یعنی هگل بود ، اما فلسفه اش در نقطه مقابل دیدگاه هگل  قرار داشت. شوپنهاور در کتاب معروف خود «جهان همچون اراده و تصور» بر این باور است که اراده در زندگی نقش محوری دارد و برای بقای خود ، پشت بهانه هایی چون عشق ، خودخواهی و دیگر امیال دنیوی پنهان می شود. او برای مقابله با ارادۀ کور، زهد، اخلاق و هنر را مؤثر می داند . شوپنهاور تا اواخر عمر گمنام بود و از این موضوع رنج می برد ، اما در پیری و پس از مرگش ، دیدگاههای او مورد توجه قرار گرفت. از دیگر آثار او می توان از «دو مسئلۀ اساسی فلسفه اخلاق» ، "دربارۀ اراده در طبیعت» و «مقدمات و ملحقات» نام برد. این فیلسوف آلمانی در سال 1860 درگذشت.

 

 

درگذشت بیدن پاول، بنیانگذار سازمان جهانی پیشاهنگی

IMG_20230222_085630

166 سال پیش، در روز بیست و دوم فوریه سال 1857 میلادی: 

«رابرت بیدن پاول» (Robert Baden Powell)، بنیانگذار سازمان پیشاهنگی در خانواده ای روحانی در لندن متولد شد. وی تلاش کرد با ایجاد یک سازمان ، نوجوانان را برای ورود به جامعه آماده سازد و از آنان برای کمک به نیازمندان استفاده کند . تلاش های پاول منجر به تاسیس «سازمان جهانی پیشاهنگی» شد. وی در سال 1941 درگذشت.

 

 

درگذشت ادیب الممالک فراهانی، نویسنده و شاعر بزرگ ایرانی 

IMG_20230222_085634

105 سال پیش در چنین روزی، سوم اسفند 1296 شمسی:

 نویسنده و شاعر بزرگ ایرانی، "ادیب الممالک فراهانی" درگذشت. میرزا محمدصادق حکیم ملقب به ادیب الممالک فراهانی در سال 1239ش (1277ق) در تهران به دنیا آمد. وی علوم ادبی زمان را نزد استادان فن فرا گرفت و پس از چندی در شاعری از اکثر سخنوران عصر خویش پیش افتاد. وی سرودن شعر را با مدیحه ‌گویی آغاز کرد و لقب ادیب‌ الممالک از طرف مظفرالدین شاه قاجار به وی اعطا شد. او در سرودن انواع شعر به ویژه قصیده تبحّر داشت و از سبک استادان قدیم پیروی می ‌کرد. بیشتر سروده‌ های این شاعر برجسته، بیان کننده اوضاع زندگی اجتماعی و مبارزات سیاسی دوران اوست. ادیب الممالک با انتشار روزنامه ادب، در بیداری افکار عمومی ملت ایران و افشای ظلم و فساد حاکمان قاجار نقشی سازنده ایفا کرد. وی پس از صدور فرمان مشروطه، به سردبیری روزنامه مجلس برگزیده شد. او با شروع استبداد صغیر از تهران بیرون رفت و سپس با مجاهدان نهضت مشروطه به پایتخت بازگشت. ادیب‌ الممالک فراهانی را می‌توان یکی از بنیانگذاران و یا دست کم پیشروان شعر متعهد سیاسی در ادبیات فارسی معاصر نامید که در اشعار خود، مشکلات کشور و مردم را منعکس ساخته است. وی همچنین علاوه بر تبحر در ادبیات فارسی و عربی، در حوزه حکمت و فلسفه و ریاضی و نجوم و... تخصص داشت و با زبان‌های روسی، ترکی، پهلوی و فرانسوی و انگلیسی آشنایی داشت. از ادیب الممالک فراهانی دیوان اشعاری شامل قصاید، غزلیات، رباعیات و... به جای مانده است. ادیب ‌الممالک فراهانی سرانجام در سوم اسفند 1296ش (1336ق) در 57 سالگی درگذشت و در حرم عبدالعظیم مدفون شد.

 

 

کودتای رضاخان در ایران 

IMG_20230222_085638

 102 سال پیش در چنین روزی، سوم اسفند سال 1299 هجری شمسی:

 در ادامه سیاست های استعماری و دخالت های انگلیس در ایران، دولت لندن توسط یک نظامی وابسته به نام "رضا خان" و با همکاری سید ضیاءالدین طباطبایی در ایران کودتا کرد. طرح این کودتا قبلا توسط مقام های انگلیسی در تهران تنظیم شده و با مسئولین امنیتی شهر نیز هماهنگ شده بود. به همین دلیل کودتاچیان پس از یک زد و خورد کوتاه، پایتخت را تصرف کردند و احمد شاه قاجار از روی ترس و ناچاری، بدون هیچ واکنشی رضاخان را به عنوان فرمانده کل قوا و همدست وی سید ضیاء الدین طباطبایی را به سمت نخست وزیر منصوب کرد. رضاخان به دلیل فرمانبرداری از دولت انگلیس و نیز سرکوب جنبشهای آزادیخواهانه مردم ایران، به عنوان عاملی برای تمرکز قدرت در کشور و حفظ منافع نامشروع انگلیس، مورد حمایت شدید این کشور بود. چهار سال بعد، رضاخان به پادشاهی ایران رسید و تا سال 1320، مستبدانه در ایران حکومت کرد . اما در اوایل جریان جنگ جهانی دوم ، به دلیل گرایش رضاخان به آلمان نازی ، انگلیس وی را از پادشاهی خلع و تبعید کرد.

 

 

درگذشت ابوالکلام احمد آزاد، خطیب و سیاستمدار هندی

IMG_20230222_085643

65 سال پیش درچنین روزی، بیست و دوم فوریه سال 1958 میلادی:

 «ابوالکلام احمد آزاد»، عالم ، خطیب و سیاستمدار هندی در هفتاد سالگی درگذشت . ابوالکلام ، سخنرانی زبردست بود و با غربگرایی برخی روشنفکران مسلمان معاصر خویش ، مخالف بود. وی درعین حال به پیروی از سید جمال الدین اسدآبادی خواستار اجتهاد در اسلام و احیای آن بر مبنای قوانین و اصول دین بود . ابوالکلام آزاد ، فعالیت های سیاسی خود را برای بیداری مسلمانان هند و مبارزه با استعمار انگلیس ، از هفده سالگی آغاز کرد و به خاطر چاپ نشریات و ایراد سخنرانی های افشاگرانه بارها به زندان افتاد. وی دوشادوش مهاتما گاندی برای استقلال هند مبارزه کرد. آزاد پس از استقلال هند ، نماینده مجلس و وزیر آموزش و پرورش شد . از وی آثار بسیاری برجای مانده است که علاوه بر چند جلد تفسیر قرآن تحت عنوان «ترجمان القرآن»، می توان به کتاب های «اتحاد اسلامی»، «هند آزادی گرفت»، «جنگ از نظر اسلام» و «شهید اعظم» درباره امام حسین (ع) اشاره کرد.

 

 

آغاز عملیات خیبر 

IMG_20230222_085647

39 سال پیش، در روز سوم اسفند سال 1362 هجری شمسی: 

عملیات «خیبر» در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، توسط رزمندگان دلاور ایران آغاز شد. در جریان این عملیات که در منطقه هورالهویزه در جنوب غربی ایران آغاز شد ، نیروهای ایرانی از آبها و باتلاق های منطقه عبور کردند و جزایر نفت خیز مجنون در نزدیکی شهر بصره ـ در جنوب شرقی عراق ـ را تصرف کردند . پیچیدگی تاکتیک های نظامی به کار رفته در عملیات آبی ـ خاکی خیبر ، اعجاب کارشناسان نظامی جهان را برانگیخت. این عملیات ثابت کرد نیروهای مسلمان ایرانی علیرغم کمک های کشورهای غربی به رژیم صدام ، از برتری چشمگیری نسبت به ارتش متجاوز عراق برخوردارند.

 

 

عملیات تروریستی در سامرا

IMG_20230222_085651

17 سال پیش، در روز بیست و دوم فوریه سال 2006 میلادی:

 براثر انفجار چند بمب قوی در حرم مطهر امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) در شهر سامرا - در شمال بغداد - خسارات فراوانی به این مکان مقدس مسلمانان وارد شد. این دو امام بزرگوار از نوادگان پاک رسول خدا (ص) و دارای مقام علمی و تقوای فراوان بودند و منزلت بسیاری نزد مسلمانان به ویژه شیعیان داشتند . به همین دلیل انهدام بخش بزرگی از مرقد این بزرگواران ، خشم مسلمانان و شیعیان جهان را برانگیخت. امنیت شهر سامرا در زمان بمب گذاری حرم امام هادی و امام حسن عسکری (ع)، به عهده نیروهای اشغالگر آمریکایی بود . از اینروبرخی کارشناسان معتقدند عاملان فاجعه انفجار این مکان مقدس ، با نیروهای امنیتی آمریکا هماهنگ بودند و هدف از این اقدام نیز ایجاد جنگ مذهبی میان شیعیان و اهل سنت عراق بود . اما با هوشیاری مردم عراق ، به ویژه روحانیت تشیع که مردم را به خویشتنداری فرا خواندند ، این توطئه عقیم مان

دیدگاه تان را بنویسید