تقویم تاریخ؛ از حمله ناپلئون به شام تا دستگیری عبدالمالک ریگی
کد خبر: 21380

تقویم تاریخ؛ از حمله ناپلئون به شام تا دستگیری عبدالمالک ریگی

امروز پنجشنبه، چهارم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با دوم شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و سوم فوریه سال 2023 میلادی است.

تولد خواجه عبدالله انصاری، عارف و شاعر مشهور ایرانی 

IMG_20230223_091359

1048 سال پیش در چنین روزی، دوم شعبان سال 396 هجری قمری:

خواجه «عبدا... انصاری»، فقیه، شاعر و عارف نامی قرن پنجم هجری قمری، در شهر هرات در غرب افغانستان متولد شد. او از کودکی ذوق شعر و هوش سرشار خود را نشان داد و به آموزش علوم دینی چون تفسیر قرآن، فقه، حدیث و عقاید پرداخت. وی در عین حال عارفی بزرگ و روشن بین بود و ملقب به پیر هرات گشت. از خواجه عبدا... انصاری آثار عرفانی ارزشمندی به زبان های عربی و فارسی به نثر و نظم، برجای مانده است که مشهورترین آنها «مناجات نامه»، «محبت نامه» و «زاد العارفین» نام دارد. همچنین تفسیر ادبی و عرفانی وی از قرآن به نام «کشف الاسرار» سبک جدیدی در تفسیر به شمار می رود. خواجه عبدا... انصاری در سال 481 هجری قمری بدرود حیات گفت.

 

 

حمله ناپلئون به شام 

IMG_20230223_091403

224 سال پیش درچنین روزی، بیست و سوم فوریه سال 1799 میلادی: 

در پی تصرف مصر توسط ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه، وی حمله به شام را که متشکل از سوریه، لبنان، اردن و فلسطین بود آغاز کرد . هدف از تهاجم ارتش ناپلئون به مصر ، ضربه زدن به انگلیس در مستعمرات این کشور بود. دلیل حمله ناپلئون به شام ، که بخشی از قلمرو امپراتوری عثمانی به شمار می رفت ، اعلان جنگ پادشاه عثمانی به فرانسه بود. ناپلئون در این حمله، ابتدا پیروزی هایی به دست آورد، اما به دلیل حمایت انگلیس و روسیه از عثمانی و همچنین وخامت اوضاع داخلی در فرانسه، وی ناچار شد به کشورش بازگردد و جنگ فرانسه و عثمانی در شام ، با عقب نشینی ارتش فرانسه عملا به پایان رسید.

 

 

درگذشت آیت الله درچه ای، فقیه برجسته ایرانی 

IMG_20230223_091410

78 سال پیش، در روز چهارم اسفند سال 1323 هجری شمسی: 

آیت الله «سید محمد مهدی درچه ای»، فقیه و عالم بزرگوار دار فانی را وداع گفت. وی در حدود سال 1240 ش در روستای دُرچه در نزدیک اصفهان در خانوادۀ ای عالم و با تقوا متولد شد . سید محمد مهدی تا زمان وفات پدر در ده سالگی، از او علم آموخت و سپس به همراه برادرش برای تحصیل علوم دینی عازم اصفهان شد. آیت الله درچه ای در اصفهان با وجود تنگدستی فراوان ، با جدیت به فراگیری فقه و اصول پرداخت و در سال 1271 ش برای تکمیل تحصیلات به شهر نجف در عراق رفت . او در نجف نیز مدت هفت سال از اساتید برجسته بهره برد و سپس به اصفهان بازگشت و به تدریس علوم اسلامی پرداخت و دهها شاگرد برجسته تربیت کرد. همچنین ازجمله کتابهای آیت الله درچه ای می توان به «کتاب الطهاره»، «کتاب الصلاة» و «یک دوره اصول» اشاره کرد.

 

 

درگذشت پل کلودل، نویسنده و شاعر فرانسوی

IMG_20230223_091413

68 سال پیش، در روز بیست و سوم فوریه سال 1955 میلادی: 

«پل کلودل» (Paul Claudel) نویسنده ، شاعر و سیاستمدار فرانسوی درگذشت . وی در سال 1868 متولد شد و در جوانی به مدرسه علوم سیاسی رفت . کلودل تا سال 1935 به عنوان کارمند وزارت خارجه فرانسه ، ماموریتهایی را در کشورهای مختلف جهان انجام داد، اما از این سال به بعد به ادبیات روی آورد . کلودل در رشته های مختلف ادبی چون شعر، نمایشنامه و داستان فعالیت داشت و آثار وی الهام گرفته از عرفان و روحانیت مسیحی است. از آثار کلودل می توان به «هنر شاعری»، «آثار بزرگ»، «معرفت مشرق زمین» و «نوید جبرئیل به مریم عذرا» اشاره کرد.

 

 

روز ملی گویان 

IMG_20230223_091429

53 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم فوریه سال 1970 میلادی:

 به دنبال تغییر حکومت گویان از فرمانداری کل به جمهوری، این روز به عنوان روز ملی این کشور نامیده شد . گفتنی است که گویان در اواخر قرن پانزدهم میلادی توسط کاشفان اسپانیایی کشف شد . در اوایل قرن هفدهم میلادی ، استعمار انگلیس بر گویان تسلط یافت و این سلطه تا سال 1966 میلادی که گویان استقلال یافت ، همچنان ادامه داشت . این سرزمین که در شمال آمریکای جنوبی و سواحل اقیانوس اطلس قرار د ارد ، دارای 9 منطقه است که هر منطقه توسط یک وزیر اداره می شود.

 

 

تعیین آیت الله بهشتی به عنوان رئیس دیوانعالی ایران

IMG_20230223_091433

 43 سال پیش در چنین روزی، چهارم اسفند سال 1358 هجری شمسی:

 به دنبال تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل مجلس شورای اسلامی ، طی حکمی ازجانب حضرت امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی ، آیت ا... دکتر «محمد حسینی بهشتی» به عنوان اولین رئیس دیوانعالی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعیین شد. این انتخاب ، همزمان با تثبیت نظام جمهوری اسلامی برای تشکیل و سامان دهی قوه قضائیه ای متناسب با نظام اسلامی ایران انجام شد. آیت ا... بهشتی که از جمله شاخصترین چهره های انقلاب اسلامی بود ، در تیر ماه سال 1360 هجری شمسی به دست عوامل گروهک تروریستی و ضد انقلابی منافقین به شهادت رسید.

 

 

دستگیری عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک تروریستی جندالله 

IMG_20230223_091436

 13 سال پیش در چنین روزی، چهارم اسفند سال 1388 هجری شمسی: 

«عبدالمالک ریگی» سرکرده گروهک تروریستی جندالله که در پاکستان مستقر است، در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دستگیر شد . این تروریست شرور پس از انجام اقدامات امنیتی فراوان قصد داشت با هواپیما از دوبی در امارات به قرقیزستان برود و با یک مقام برجسته آمریکایی گفت و گو کند . ماموران امنیتی ایران با هوشیاری ، هواپیمای وی را بر فراز خاک ایران شناسایی و آن را مجبور کردند در فرودگاه بندر عباس - در جنوب ایران - به زمین بنشیند و سپس ریگی را دستگیر کردند. عبدالمالک ریگی مرتکب جنایات زیادی ازجمله بمب گذاری ، کشتار مردم و ربودن آنها شده بود . او حتی به نزدیکان خود نیز رحم نمی کرد. عبدالمالک ریگی پس از دستگیری به حمایتهای مالی و تسلیحاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی از گروه تروریستی او که با هدف ناامن کردن مناطق جنوب شرقی ایران و برانگیختن اختلافات مذهبی در این مناطق انجام می شد ، اعتراف کرد. این تروریست چهار ماه پس از دستگیری در 30 خرداد 1389 ه.ش. به دار مجازات آویخته شد . اعترافات ریگی نشان داد که ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر مبارزه با تروریسم ، دروغ و عوامفریبانه است.

دیدگاه تان را بنویسید