تقویم تاریخ؛ از تولد حضرت ابوالفضل تا شهادت باکری
کد خبر: 21439

تقویم تاریخ؛ از تولد حضرت ابوالفضل تا شهادت باکری

امروز شنبه ، ششم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با چهارم شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با 25 فوریه سال 2023 میلادی است.

تولد حضرت عباس ملقب به ابوالفضل از فرزندان حضرت امام علی(ع)

IMG_20230225_085308

1418 سال پیش در چنین روزی، چهارم شعبان سال 26 هجری قمری:

حضرت «عباس» ملقب به «ابوالفضل» از فرزندان حضرت علی (ع)، چشم به جهان گشود. مادر گرامی آن حضرت ام البنین نام داشت که پس از وفات حضرت فاطمه (س)، افتخار همسری حضرت علی (ع) را یافت. حضرت ابوالفضل در کنار پدری همچون حضرت علی (ع) و برادرانی چون امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، به کسب فیوضات علمی و معنوی پرداخت. حضرت ابوالفضل به برادرانش علاقه وافر داشت. زمانی که امام حسن (ع) به امامت رسید، حضرت ابوالفضل از ملازمت و همراهی با ایشان دریغ نورزید. عشق و علاقه وی به امام حسین (ع) نیز به حدی بود که در جریان فاجعه کربلا، به همراه ایشان، جان خود را در راه حفظ آرمان های اسلام و پیروی از آن حضرت فدا کرد. حضرت ابوالفضل با الهام از کمالات اهل بیت پیامبر به مرتبه والایی از علم و دانش رسید ، به طوری که بسیاری از مردم برای رفع مشکلات علمی خود به آن حضرت رجوع می کردند. او همچنین در دستگیری از بینوایان و رسیدگی به امور مستمندان ، هرچه در توان داشت به کار می گرفت . سالروز ولادت حضرت ابوالفضل ، در جمهوری اسلامی ایران ، روز جانباز نام گرفته است. ملت ایران در سالروز ولادت ایشان که اسوه زیبای ایثار و از خود گذشتگی است ، یاد و خاطره رزمندگانی را گرامی می دارد که در زمان تجاوز ارتش رژیم سابق عراق به خاک ایران ، دلاورانه از دین و میهن خود دفاع کردند و در این راه ، عضوی از پیکر خویش را از دست دادند. سالروز ولادت حضرت ابوالفضل بر تمامی مسلمانان و آزادیخواهان جهان مبارک باد .

 

 

وفات ابوسعید ابی الخیر، عارف و شاعر ایرانی

IMG_20230225_085313

1004 سال پیش در چنین روزی، چهارم شعبان سال 440 هجری قمری :

«ابوسعید ابی الخیر»(Abū-Sa'īd Abul-Khayr)، عارف و شاعر ایرانی در 83 سالگی وفات یافت. ابوسعید در سال 357 هجری قمری متولد شد. وی چندی را به ریاضت و سیر و سلوک گذراند. او در علوم تفسیر، حدیث و فقه، مهارتی بسیار داشت و از مشهورترین عارفان قرون چهارم و پنجم هجری قمری به شمار می رود . مهمترین شرح احوال و افکار او در کتاب «اسرار التوحید» آورده شده است. این عارف مشهور ایرانی ، به شعر علاقه ای زیادی داشت و رباعیات و قطعات عارفانه ای از او نقل شده که بیانگر افکار عرفانی و دربرگیرنده نصایحی سودمند است.

 

 

تولد بندتو کروچه، فیلسوف مشهور ایتالیایی

IMG_20230225_085318

157 سال پیش در چنین روزی 25 فوریه سال 1866 میلادی:

 "پندتو کروچه" (Benedetto Croce) یکی از بزرگترین فیلسوفان ایتالیا متولد شد . وی در نوجوانی ، خانواده ‏اش را در یک زلزله از دست داد و خود نیز دوازده ساعت زیر آوار مدفون ماند . تاثیر این واقعه ، بعدها در شکل گیری اندیشه او ظاهر شد و تا پایان عمر، مخالف هرگونه انقلاب بود. کروچه در سال ۱۸۹۳ اولین مقاله فلسفی خودش را با نام «تاریخ در مفهوم کلی هنر» منتشر کرد. در سال ۱۸۹۸، هنگامی که روی کتابی در مورد مارکس کار می‌کرد ، با جووانی جنتیله آشنا شد و همکاری دوستانهٔ آنها ۲۵ سال به طول انجامید. در سال ۱۹۰۰ وی مجلهٔ انتقاد را تاسیس کرد. کروچه در سال ۱۹۱۰ به عضویت دائم‌العمر سنای ایتالیا درآمد ولی فعالیت سیاسی چندانی نداشت. در بحران پس از جنگ جهانی اول، وی وزیر آموزش و پرورش در آخرین کابینه جووانی جولیتی بود. کروچه در هشتادمین سالگرد تولدش، مؤسسه تحقیقات تاریخی را تاسیس کرد و با وجود سکتهٔ شدید، تا هنگام مرگش در ۱۹۵۲ به کار ادامه داد.

 

 

جنگ مسلحانه ازادیخواهان سوریه علیه شیشکلی

IMG_20230225_085323

69 سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم فوریه سال 1954 میلادی:

 جنگ مسلحانه آزادیخواهان سوریه علیه حکومت خودکامه ادیب شیشکلی (Adib Shishakli)، رئیس جمهوری نظامی وقت این کشور در کوهستان های سوریه آغاز شد. این پیکار با قیام های قبلی مردم سوریه تفاوت های عمیقی داشت زیرا در این نبرد، گروه های میهن پرست اعم از کارگر، کشاورز، دانشجو و حتی دانش آموزان نیز حضور فعال داشتند. قیام سال 1954 مردم سوریه ، سرانجام با وحدت مردم و ارتش به پیروزی رسید و درپی آن ، هاشم اتاسی (Hashim al-Atassi)رهبر حزب خلق سوریه به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد و دولت شیشکلی سقوط کرد.

 

 

بمباران شهرهای غربی ایران توسط صدام

IMG_20230225_085328

39 سال پیش در چنین روزی ششم اسفند سال 1362 هجری شمسی:

 شهرهای کوهدشت، سقز، پل دختر و مهاباد توسط هواپیماهای عراق بمباران شد. همزمان با پیروزی‏ های رزمندگان اسلام در عملیات خیبر و شکست ارتش عراق در منطقه جزایر مجنون ، رژیم بعثی عراق به موشک‏باران و بمباران مناطق مسکونی شهرهای مختلف ایران پرداخت . در این حمله ، شهرهای خرم آباد و بروجرد هدف چهار موشک قرار گرفت و شهرهای کوهدشت، سقّز، پل دختر و مهاباد نیز توسط هواپیماهای عراقی بمباران شد . در اثر بمباران وحشیانه این شهرها ، حدود پنجاه نفر از شهروندان غیرنظامی به شهادت رسیدند و بیش از چهار صد نفر زخمی شدند.

 

 

شهادت حمید باکری، از فرماندهان ارشد دفاع مقدس

IMG_20230225_085333

39 سال پیش در چنین روزی ششم اسفند سال 1362 هجری شمسی:

 "حمید باکری" قائم‏ مقام لشگر 31 عاشورا و از سرداران برجسته سپاه پاسداران ، در چهارمین سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به شهادت رسید. او نقش موثری در پیروزی رزمندگان ایرانی در مقابله با ارتش رژیم بعثی صدام داشت. حمید باکری پس از رشادت های فراوان در عملیات خیبر در جزایر مجنون به شهادت رسید.

 

 

فرار مارکوس از فیلیپین 

IMG_20230225_085339

 37 سال پیش، در روز بیست و پنجم فوریه سال 1986 میلادی: 

«فردیناند مارکوس» (Ferdinand Marcos)، رئیس جمهوری مادام العمر و مستبد فیلیپین به همراه خانواده اش از این کشور فرار کرد. وی در سال 1965 به ریاست جمهوری رسید و با حمایت دولت های غربی ، به ویژه آمریکا و با استفاده از ارتش به حکومت سرکوبگر و دیکتاتوری خود در فیلیپین ادامه داد و در سال 1973 / خود را رئیس جمهوری مادام العمر خواند . مردم فیلیپین در نقاط مختلف این کشور به مبارزه سیاسی و مسلحانه با مارکوس برخاسته بودند . در اواسط دهه 1980 ، قیام مردم فیلیپین علیه مارکوس شدت یافت تا اینکه وی در روز 25 فوریه سال 1986 مجبور به فرار از کشور شد. مجمع الجزایر فیلیپین در اقیانوس آرام و جنوب شرقی آسیا واقع شده است و سیصد هزار کیلومتر مربع وسعت دارد .

 

 

 انحلال پیمان ورشو

IMG_20230225_085352

32 سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم فوریه سال 1991 میلادی:

 نمایندگان کشورهای عضو پیمان ورشو، در یک گردهمایی در بوداپست پایتخت مجارستان، انحلال این پیمان را اعلام کردند. این پیمان در چهاردهم ماه مه سال 1955 میلادی برای مقابله با پیمان نظامی ناتو، توسط کشورهای بلوک شرق تاسیس شده بود. پیمان ورشو، از مسکو هدایت می شد و کشورهای عضو آن متعهد بودند در صورتی که یکی از اعضای پیمان ورشو در اروپا مورد تجاوز و حمله نظامی قرار گیرد، از آن کشور دفاع کنند. در آستانه فروپاشی شوروی درسال 1991 میلادی، وزرای خارجه و دفاع کشورهای لهستان، مجارستان، رومانی، بلغارستان، چکسلواکی و شوروی، معاهده ای امضا کردند که بر اساس آن، تعهدات این کشورها در پیمان ورشو لغو شد. همچنین فرماندهی عالی متحد، ستاد مشترک و کلیه سازمان های وابسته به پیمان ورشو نیز منحل اعلام شد.

 

 

حمله تروریستی مرگبار در حرم حضرت ابراهیم در الخلیل

IMG_20230225_085357

29 سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم فوریه سال 1994 میلادی:

 یک صهیونیست افراطی، نمازگزاران روزه دار را در حرم حضرت ابراهیم (ع) در شهر الخلیل واقع در کرانه غربی رود اردن به رگبار مسلسل بست و 29 تن را شهید و تعداد زیادی را مجروح کرد. این ترور وحشیانه که بار دیگر خصومت صهیونیست ها با مسلمانان را به نمایش گذاشت، با واکنش تند و خشم آلود جهان اسلام مواجه شد و دولت های عربی مجبور شدند برای مدتی ، مذاکرات سازش با اسرائیل را به حالت تعلیق درآورند . ترور بی رحمانه ده ها نمازگزار در ماه مبارک رمضان باعث شد ماه ها سرزمین های اشغالی فلسطین ناآرام شود و فلسطینی ها مقابله با رژیم صهیونیستی را شدت بخشند . باتوجه به این واکنش ها، رژیم اسرائیل، مهاجم تروریست را دستگیر و محاکمه کرد ، اما در نهایت با ادعای اینکه صهیونیست مهاجم دیوانه است، از مجازات وی سر باز زد.

دیدگاه تان را بنویسید