تقویم تاریخ؛ از استقلال مصر تا پایان جنگ چهل روزه آمریکا به عراق
کد خبر: 21533

تقویم تاریخ؛ از استقلال مصر تا پایان جنگ چهل روزه آمریکا به عراق

امروزسه شنبه، نهم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با 7 شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با 28 فوریه 2023 میلادی است.

استقلال مصر

IMG_20230228_092754

101 سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم فوریه سال ۱۹۲۲ میلادی کشور کهن «مصر» استقلال خود را بازیافت.

مصر از حدود هشت هزار سال قبل، مسکونی و از ۶۵۰۰ سال پیش دارای حکومت مرکزی بود. بیست سال پس از ظهور اسلام، این کشور توسط مسلمانان فتح شد. در سال ۹۶۹ میلادی فاطمیان، مصر را تصرف کردند و به تدریج این کشور مرکز خلفای فاطمی شد. سلسله فاطمیان در سال ۱۱۷۲ به دست سلسله ایوبیان سرنگون شد. در اوایل قرن شانزدهم میلادی، عثمانی‌ها بر مصر مسلط شدند. در سال ۱۸۰۵، پس از آنکه قوای مشترک عثمانی و انگلیس، مصر را از اشغال چند ماهه ناپلئون بناپارت خارج ساختند، حکمرانی بر این کشور به یک سردار آلبانیایی تبار ارتش عثمانی به نام " محمدعلی " سپرده شد. وی و جانشینانش تحت عنوان خدیو، حکومت مستقل مصر را در اختیار داشتند. بی کفایتی خدیو‌های مصری در دهه‌های آخر قرن نوزدهم باعث نفوذ روزافزون انگلیس در مصر شد تا جایی که به شورش مردم منجر شد و انگلیس برای مقابله با این شورش، در سال ۱۸۸۲ در بندر اسکندریه مصر نیرو پیاده کرد. در اوایل جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴، انگلیس به دلیل قیام مردم مصر، این کشور را تحت الحمایه خود اعلام کرد. ادامه مبارزه مردم مصربه ویژه پس از جنگ جهانی اول باعث شد انگلیس در سال ۱۹۲۲، استقلال مصر را به رسمیت بشناسد. مصر در شمال شرقی آفریقا و سواحل دریا‌های سرخ و مدیترانه قرار دارد و مساحت آن حدود یک میلیون کیلومتر مربع است. مصر با سودان، لیبی، فلسطین اشغالی و نوار غزه همسایه است.

 

 

اعلام پایان جنگ چهل روزه خلیج فارس توسط بوش پدر

IMG_20230228_092805

32 سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم فوریه سال ۱۹۹۱ میلادی آتش بس در نبرد چهل روزه خلیج فارس، توسط جرج بوش (پدر)، رئیس جمهوری وقت آمریکا اعلام شد.

بحران اول خلیج فارس پس از حمله ناگهانی ارتش عراق به کویت و اشغال این کشور در ماه اوت سال ۱۹۹۰ آغاز شد. به دنبال پافشاری صدام بر ادامه اشغال کویت و اصرار واشنگتن بر حل نظامی بحران، هواپیما‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی از ژانویه سال ۱۹۹۱ به عراق حمله کردند و در ۲۱ فوریه، حمله زمینی متحدین به ارتش عراق در خاک کویت شروع شد. پس از برقراری آتش بس، مذاکراتی میان کشور‌های متحد و عراق انجام شد و صدام، قطعنامه دوازده ماده‌ای شورای امنیت را پذیرفت. همچنین شورای امنیت سازمان ملل تحت نفوذ آمریکا، برای تحت فشار گذاشتن رژیم سابق عراق، تحریم‌های بین المللی گسترده‌ای را علیه این کشور اعمال کرد که موجب خسارت‌ها و مشکلات زیادی برای مردم عراق شد. در مارس سال ۲۰۰۳، نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، بار دیگر به این کشور حمله کردند و پس از سرنگونی صدام، عراق را به اشغال خود درآوردند.

دیدگاه تان را بنویسید