تقویم تاریخ؛ از پایان نظام سلطنت در فرانسه تا ورود امام به قم
کد خبر: 21563

تقویم تاریخ؛ از پایان نظام سلطنت در فرانسه تا ورود امام به قم

امروز چهارشنبه، دهم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با هفدهم رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با اول مارس سال 2023 میلادی است.

سلطنت صد روزه ناپلئون بعد از فرار

IMG_20230301_092721

208 سال پیش در چنین روزی، اول مارس سال ۱۸۱۵ میلادی سلطنت صد روزه ناپلئون بناپارت در فرانسه، پس از فرار او از تبعیدگاهش در جزیره اِلب آغاز شد.

ناپلئون در پی ده ماه تبعید در این جزیره، روز بیست و هفتم فوریه همان سال با هزار نفر از افسران و ژنرال‌های وفادار خود از جزیره الب گریخت و با پیاده شدن در خلیج ژوان به فرانسه بازگشت. با ورود بناپارت به پاریس فرانسه، سلطنت صد روزه او نیز آغاز شد. ناپلئون سرانجام در جنگ واترلو در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ میلادی از انگلیس و پروس شکست خورد و به جزیره سنت هلن تبعید شد و شش سال بعد در آنجا مرد.

 

 

پایان نظام سلطنت در فرانسه

IMG_20230301_092728

152 سال پیش، در روز اول مارس سال ۱۸۷۱ میلادی درپی شکست سنگین فرانسه از آلمان، مجلس ملی فرانسه پادشاه این کشور را از سلطنت خلع و نظام سلطنتی را لغو کرد.

این مجلس که برای بررسی شرایط صلح با آلمان تشکیل شده بود، با این تصمیم پس از گذشت ۸۲ سال از انقلاب این کشور، عملا به نظام سلطنتی در فرانسه خاتمه داد. پس از انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹، برای اولین بار ناپلئون بناپارت خود را امپراتور نامید و پس از وی نیز چند تن به این مقام رسیدند. با انقراض سلطنت در فرانسه در سال ۱۸۷۱، جمهوری سوم در این کشور آغاز شد.

 

 

اشغال کشور پورتوریکو توسط آمریکا

IMG_20230301_092735

125 سال پیش در چنین روزی، اول مارس سال ۱۸۹۸ میلادی جزیره پورتوریکو واقع در اقیانوس اطلس در شمال آمریکای جنوبی، پس از خاتمه جنگ استعماری اسپانیا و آمریکا، به تصرف مهاجمان آمریکایی درآمد.

این جزیره در سال ۱۴۹۳ میلادی توسط کریستف کلمب کشف شد. آمریکا پس از اشغال این جزیره، آن را به زرادخانه‌ای عظیم تبدیل کرد و سیزده پایگاه نظامی در آن ساخت. این جزیره که هر از چندی دچار ناآرامی می‌شود، از جمله سرزمین‌های اسپانیولی زبان قاره آمریکاست.

 

ورود امام خمینی (ره) به شهر مذهبی قم

IMG_20230301_092740

44سال پیش در چنین روزی، دهم اسفند سال ۱۳۵۷ هجری شمسی حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران پس از ۱۵ سال دوری، وارد شهر مذهبی قم شد.

ایشان که پس از قیام خونین پانزده خرداد ۱۳۴۲ هجری شمسی و حوادث پس از آن، درسال ۱۳۴۳ توسط رژیم شاه به خارج از ایران تبعید شده بود، در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به ایران بازگشت. امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در این روز در حالی که رژیم شاه در اثر مبارزات پیگیر مردم مسلمان ایران به رهبری امام سرنگون شده بود، وارد شهر قم شد. امام خمینی (ره) چند ماه بعد، به خاطر ضرورت رهبری انقلاب از نزدیک و لزوم حضور ایشان در پایتخت، به تهران آمد.

 

 

 آغاز به کار کمیته حسن نیت توسط صدام در اوایل جنگ تحمیلی

IMG_20230301_092748

42 سال پیش در چنین روزی دهم اسفند سال ۱۳۵۹ هجری شمسی کمیته حُسن نیت در اوایل جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

بر اساس پیشنهاد وزرای خارجه سازمان کنفرانس اسلامی و موافقت اجلاس سران، کمیته حسن نیت با هدف پایان دادن به جنگ عراق علیه ایران از طرق صلح ‌آمیز، به وجود آمد. این کمیته که بعد‌ها نام خود را به کمیته صلح تغییر داد و از رؤسای جمهوری برخی کشور‌های اسلامی تشکیل شده بود، با سفر به تهران و بغداد، نظریات دو کشور را دریافت می ‌کرد و پس از جمع‌ بندی این نظریات، نشست‌‌هایی ترتیب می ‌داد. در نهایت تصمیمات این کمیته درچارچوب قطعنامه و یا بیانیه صادر و اعلام می‌ شد. اولین سفر کمیته صلح به تهران و بغداد در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۵۹ انجام شد و پس از آن، کمیته حسن نیت اولین طرح خود را ارائه کرد که در آن به احترام کامل به تمامیت ارضی، عدم تصرف اراضی با اعمال زور، همچنین آتش ‌بس میان ایران و عراق و نیز عقب ‌نشینی و چگونگی استفاده طرفین از آبراه اروند رود اشاره شده بود. در این طرح، همچنین پیش ‌بینی شده بود که ناظران نظامی سازمان کنفرانس اسلامی بر آتش بس و عقب نشینی نظارت کنند. در این میان، جمهوری اسلامی ایران، هرگونه آتش بس را مشروط به عقب ‌نشینی مزدوران بعث عراق به مرز‌های بین المللی و معرفی آغازگر جنگ کرد که با مخالفت عراق، این طرح و طرح ‌های بعدی کمیته صلح، راه به جایی نبردند، سرانجام کار کمیته صلح پس از ۹ سفر و ارائه ۶ طرح صلح، در حالی که وضعیت جبهه ‌ها به نفع ایران بود، در بیستم آبان ۱۳۶۵ ش در جدّه عربستان بدون دسترسی به نتیجه مطلوب پایان پذیرفت.

 

 

حمله هوایی رژیم بعث صدام به تهران

IMG_20230301_092758

35 سال پیش درچنین روزی، دهم اسفند سال ۱۳۶۶ هجری شمسی در پی شکست‌های مکرر رژیم متجاوز صدام در جبهه نبرد با ایران، این رژیم مناطق مسکونی تهران را هدف موشک‌های دوربرد قرار داد.

در جریان حملات موشکی عراق به تهران و سایر شهر‌های ایران که بیش از یک ماه و نیم طول کشید، صد‌ها تن از غیرنظامیان شهید و مجروح شدند. دلیل انجام این حملات کور رژیم سابق عراق به مناطق مسکونی ایران، جبران شکستهایش در جبهه‌های نبرد و فشار بر مردم و دولتمردان ایران برای پذیزش خواست‌های ظالمانه و غیرعادلانه بغداد بود. گفتنی است عراق از اوایل تجاوز خود به خاک ایران، حمله‌های موشکی و هوایی به مناطق مسکونی را آغاز کرده بود و موشکباران تهران، چهارمین دور از این حمله‌ها محسوب می‌شد.

 

 

درگذشت ملامصطفی بارزانی، از چهره‌های شاخص کردستان عراق

IMG_20230301_092803

44 سال پیش، در روز اول مارس سال ۱۹۷۹ میلادی ملا «مصطفی بارزانی» رهبر سابق کرد‌های عراق در بیمارستانی در آمریکا درگذشت. وی در سال ۱۹۰۳ در روستای بارزان در شمال عراق متولد شد و از نوجوانی به جنگ با نیرو‌های امپراتوری عثمانی پرداخت که در آن زمان عراق را در اختیار داشتند. بارزانی در مبارزات سال ۱۹۳۱ و ۱۹۳۲ به رهبری برادرش احمد شرکت داشت که درپی شکست قیام، به سلیمانیه در شمال غربی عراق تبعید شد. وی در سال ۱۹۴۵ از تبعیدگاه خود فرار کرد و درپی یک مبارزه ناموفق، به همراه افرادش به ایران رفت و به شورش تجزیه طلبان کردستان ایران کمک کرد. یک سال بعد، حزب دموکرات عراق تأسیس و ملا مصطفی بارزانی به ریاست آن برگزیده شد. به دنبال سرکوب شورش کرد‌های ایران، وی به شوروی پناهنده شد و به تحصیل علوم سیاسی پرداخت. در سال ۱۹۵۸ پس از آنکه عبدالکریم قاسم، نظامی چپگرا قدرت را در عراق به دست گرفت از بازگشت ملا مصطفی بارزانی استقبال کرد، اما مطالبات تجزیه طلبانه بارزانی، سرانجام باعث جنگ دولت مرکزی با نیرو‌های کرد شد. سرانجام در سال ۱۹۷۰ بارزانی از تجزیه طلبی دست برداشت و به توافقاتی با بغداد دست یافت، اما چهار سال بعد بار دیگر با حمایت شاه ایران، نبرد با ارتش عراق را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۵ درپی انعقاد معاهده الجزایر میان ایران و عراق، شاه از حمایت بارزانی دست برداشت و وی مجبور به عقب نشینی شد. پس از بیماری و مرگ ملا مصطفی، پسرش مسعود بارزانی جای وی را گرفت و اتحادیه میهنی کردستان از حزب دموکرات کردستان عراق جدا شد.

دیدگاه تان را بنویسید