تقویم تاریخ؛ از اختراع تلفن تا بمباران ژاپن توسط آمریکا
کد خبر: 21821

تقویم تاریخ؛ از اختراع تلفن تا بمباران ژاپن توسط آمریکا

امروز جمعه، نوزدهم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با هفدهم شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با دهم مارس سال 2023 میلادی است.

درگذشت جوزپه ماتسینی، فیلسوف مشهور ایتالیایی

IMG_20230310_103227

 151 سال پیش در چنین روزی دهم مارس سال 1872 میلادی: 

"چوزپه ماتسینی" (Giuseppe Mazzini) فیلسوف سیاسی ایتالیایی درگذشت. وی در 22 ژوئن 1805میلادی در جِنُوا به دنیا آمد. او تحصیلات عالیه اش را در دانشگاه جِنُوا گذراند و سپس به مبارزین انجمن سری پیوست که برای آزادی ایتالیا از سلطه اتریش تلاش می‏‌کردند . ماتْسینی در این راه به زندان افتاد و پس از آزادی ، نهضت ایتالیای جوان را با سه هدف تشکیل داد : وحدت ایتالیا ، ایجاد جمهوری ایتالیا و شکل دادن اروپا به صورت اتحادیه‌‏ای از کشورهای آزاد و مساوی . وی بار دیگر رنج زندان را به جان خرید اما در همه حال به دنبال برپایى انقلاب بدون خون‏ریزی بود. از اینرو به فرانسه و سوئیس رفت و چون وی را از این دو کشور راندند در انگلستان اقامت گزید. از دیدگاه وی، انقلاب، کار اندیشه و افکار است نه کار سرنیزه . وی ، ناسیونالیست و میهن پرست معتقدی بود اما از آرمانی فراتر از ملت دفاع می‏‌کرد و در حقیقت ، ایجاد یک جمهوری متحد از بشریت را مدّ نظر داشت. وی از هر نهضت ترقی‏‌خواهانه در دنیا پشتیبانی می‏ کرد. ماتسینی به خاطر عشق بزرگش به انسانیت، هر جا می‏‌رفت رانده می‏ شد و تبعه هیچ کشوری نبود. سرانجام در عین آوارگی و سرگردانی در دهم مارس 1872میلادی در 67 سالگی جان سپرد.

 

 

اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام بل

IMG_20230310_103234

147 سال پیش ذر چنین روزی دهم مارس سال 1876 میلادی: 

تلفن توسط "الکساندر گراهام بل" (Alexander Graham Bell)، مبتکر شهیر اسکاتلندی اختراع شد . الکساندر گراهام بل در آغاز استاد ناشنوایان و افراد لال بود. او فکر اختراعِ وسیله‏ ای را در سر می ‏پروراند که به وسیله آن بتوان میان دو نفر از راه دور، ارتباط برقرار کرد. گراهام بل به چگونگی ترکیب و تغییر اصوات کنجکاو بود و راهی برای نوشتن اصوات پیدا کرد که هر کس آنها را بر صفحه کاغذ می ‏دید ، مفهوم نوشته را به آسانی درمی ‏یافت . او در حین آزمایش پی برد اصواتی که به صورت علائم نوشته می‏ شوند ، چندان اختلافی با خط مورْسْ ندارند از اینرو به جست و جوی وسیله ‏ای برآمد که اصوات را با جریان برق از جایى به جای دیگر بفرستد. او در همین موقع دستگاه ضبط صوتی را ابداع کرد که به وسیله آن ، طرز ادا کردن کلمات را به ناشنوایان می ‏آموخت. هنگامی که فرد ناشنوا سخن می‏ گفت ، اصوات به صورت خطوط بر صفحه‏ ای نقش می‏ بست ، آن‏گاه شخص سالمی همان کلمات را به درستی ادا می‏ کرد . سپس فرد ناشنوا، هر دو خط را مقایسه می‏ کرد و اشتباه خود را می‏ یافت . بل پس از این کار تصمیم گرفت اصوات را به محرک‏های برقی تبدیل کند . فکر اصلی اختراع تلفن از این‏جا شروع شد که بل دستگاه ساده ‏ای را دید که دو جعبه از یک باتری برق گرفته و هنگامی که کسی در یکی از جعبه‏ ها حرف می ‏زد در جعبه دیگر ارتعاشاتی به وجود می آمد که به وسیله سوزن منعکس می‏ شد. بل تشخیص داد که اگر تعداد سوزن‏ ها زیاد شود ، ارتعاشات صوتی ، به صورتی واضح‏تر انعکاس خواهد یافت . سرانجام بر اثر تلاش بسیار، نخستین مکالمه آزمایشی تلفنی بین الکسانْدْر گراهام ‏بل و دستیارش واتسون در دهم مارس 1876م با موفقیت انجام شد و تحولی بزرگ در وسایل ارتباطی به وجود آمد. البته دستگاه تلفن، پس از تکمیل اختراع گراهام ‏بل ، توسط دانشمندان دیگر به شکل پیشرفته کنونی درآمده است.

 

 

وفات حاج شیخ حسنعلی اصفهانی فقیه عارف

IMG_20230310_103243

83 سال پیش درچنین روزی، هفدهم شعبان سال 1361 هجری قمری:

فقیه عارف و عالم زاهد، حاج شیخ «حسنعلی اصفهانی» وفات یافت . وی در سال 1279 هجری قمری در اصفهان ـ در مرکز ایران ـ متولد شد و بزودی تحصیل علم را در زمینه های فقه، اصول، منطق و فلسفه آغاز کرد . آیت ا... اصفهانی برای تکمیل تحصیلات خود به نجف و سپس به مشهد رفت و تا آخر عمر در این شهر مقدس باقی ماند . این عالم بزرگوار در زمینه برخی علوم دیگر چون ریاضیات ، نجوم و پزشکی نیز دانش آموخت. با وجود این ، شهرت آیت ا... اصفهانی بیش از هر چیز بخاطر روحیات عرفانی و کرامات اخلاقی وی است که حاصل عبادت، خودسازی و تقوای فراوان این عالم پرهیزگار است. برخی از کرامات آیت ا... اصفهانی در کتاب «نشان از بی نشانها» تالیف پسر وی، نقل شده است.

 

 

بمباران ژاپن توسط آمریکا 

IMG_20230310_103250

78 سال پیش در چنین روزی دهم مارس سال 1945 میلادی:

هواپیماهای آمریکایی، توکیو پایتخت ژاپن را به شدت بمباران کردند. در جریان جنگ جهانی دوم ، صدها فروند بمب ‏افکن غول ‏پیکر امریکایى ، به دفعات بمب‏ های خود را بر شهر توکیو فرو ریختند. در ادامه جنگ ، در اثر بمباران شدید توکیو در روز دهم مارس 1945م ، هزاران تن از غیرنظامیان ژاپنی کشته شدند . این حمله هوایی امریکا، از سری حملات ایالات متحده به مناطق غیرنظامی ژاپن بود تا این کشور را وادار به تسلیم کند. با این حال، ژاپن تا ماه اوت سال 1945م که امریکا با بمب هسته ‏ای، شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را هدف قرار داد و صدها هزار انسان بی‏گناه را نابود کرد، تسلیم نشد.

 

 

 درگذشت کنستانتین چرنینکو، رهبر پیشین شوروی

IMG_20230310_103258

 38 سال پیش در چنین روزی دهم مارس سال 1985 میلادی:

 "کُنْسْتانْتین چرنینْکو" (Konstantin Ustinovich Chernenko)رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی درگذشت . وی در 24 سپتامبر 1911م در خانواده ‏ای بی ‏بضاعت در روستایى در سیبری به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات خود ، در 18 سالگی مسئول سازمان جوانان حزب کمونیست شوروی شد و دو سال بعد به عضویت این حزب درآمد. چرنینْکو مدت 20 سال از اعضای برجسته دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی بود و بعدها به دبیر کلی آن رسید. وی هم‏چنین میخائیل گورباچف را که مسئولیت نظارت بر امور کشاورزی شوروی را برعهده داشت ، تا رتبه دومین مقام این کشور ارتقاء داد و دست‏یابی وی را به عالی‏ترین مقام اتحاد جماهیر شوروی را ممکن ساخت . چرنینکو در طول دوران زمام‏داری بِرژنِف در تمامی کنفرانس ‏های بین ‏المللی ، نزدیک‏ترین همراه او بود و به همین دلیل محافل غربی ، وی را سایه بِرژنِف نامیده بودند. چرنینکو پس از مرگ بِرِژْنِف و آندروپُوف ، به ریاست شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی منصوب شد و پس از 13 ماه زمام‏داری در 10 مارس 1985م در 74 سالگی درگذشت . پس از مرگ چرنینکو ، میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی ، به جانشینی او انتخاب شد.

 

 

 درگذشت آیت الله موسوی لاری، از مفاخر حوزوی

IMG_20230310_103311

10 سال پیش در چنین روزی، نوزدهم اسفند 1391 شمسی:

 آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری، درگذشت. وی یکی از از مفاخر حوزوی و دینی ایران بود. ایشان در سال ۱۳۱۴ شمسی در شهر لار متولد شد؛ تحصیلات ابتدایی و مقدمات علوم اسلامی را در لار فرا گرفت و در سال ۳۲ برای ادامه تحصیلات علوم اسلامی راهی قم گشت و در آن‌جا نزد اساتید و علمای حوزه علمیه قم تحصیلات خود را دنبال کرد. آیت‌الله موسوی لاری در قم دفتری به نام «دفتر گسترش فرهنگ اسلامی خارج از کشور» تأسیس کرد که بعداً به‌عنوان «مرکز نشر معارف اسلامی در جهان» تغییر نام یافت. این مرکز به نشر آثار اسلامی بخصوص آثار ترجمه شده ایشان پرداخت؛ کتب منتشر شده از سوی این مرکز تبلیغاتی برای درخواست کنندگان مشتاق و تشنگان حقایق اسلامی اعم از افراد و یا هزاران مؤسسه و مدرسه و گروه ها و جمعیت‌های اسلامی از سراسر جهان به صورت اهدایی ارسال می‌شود. در سال ۱۳۷۲ شمسی به لحاظ تأثیری که نشر کتب روسی ایشان در جمهوری آذربایجان به جای گذاشت، آکادمی علوم جمهوری آذربایجان در باکو دکترای افتخاری به عنوان وی صادر کرد و به همین مناسبت مراسمی در دانشگاه باکو برگزار کرد. ایشان پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد امروز شنبه، ۱۹ اسفندماه 1391، در بیمارستان امام رضا(ع) لار دارفانی را وداع گفت.

 

 

درگذشت دکتر خدادوست، پدر چشم پزشکی ایران

IMG_20230310_103320

5 سال پیش در چنین روزی، 19 اسفند 1396 شمسی:

 پروفسورعلی‌اصغر خدادوست، پدر چشم پزشکی ایران درگذشت. علی‌اصغر خدادوست در سال 1314 در شیراز زاده شد. وی دوران دبستان و دبیرستان را در شیراز پشت سر گذاشت و در سال 1333 در آزمون ورودی دانشکده پزشکی شیراز شرکتو با درجه ممتاز در این دانشکده مشغول به تحصیل شد. دکتر خدادوست دوره شش ساله پزشکی را با درجه ممتاز پشت سر گذاشت و پس از یک سال گذراندن دوره دستیاری، در سال 1341 از طرف دولت وقت برای گذراندن دوره تخصصی در آمریکا انتخاب شد. پدرچشم پزشکی ایران به عنوان نخستین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) در سال 1341 پذیرفته شد و دوران سه ساله دستیاری را به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمر شناخته شد. دکتر خدادوست پس از پایان دوران تحصیل علی‌رغم پیشنهاد و خواست دانشگاه جان هاپکینز عازم ایران شد و در سال 1346 برای نخستین مرتبه اولین پیوند موفقیت آمیز قرنیه توسط این جراح در ایران انجام شد. شهرت دکتر خدادوست علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده درزمینه‌های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در درمان جراحی، مدیون تحقیقات پایه‌ای در زمینه ناراحتی‌های سطح قرنیه‌است، تا آنجا که در پیوندهای قرنیه روی مکانیسم دفع پیوند به افتخار وی Khodadoust line نامگذاری شده‌است. وی در شیراز بیمارستان فوق تخصصی چشم دکتر خدادوست را بنا کرد. ایشان بامداد شنبه 19 اسفند 1396 به دلیل ایست قلبی درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید