تقویم تاریخ؛ از اولین دوره مجلس شورای ملی تا حملات تروریستی در مادرید
کد خبر: 21851

تقویم تاریخ؛ از اولین دوره مجلس شورای ملی تا حملات تروریستی در مادرید

امروز شنبه، بیستم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با هجدهم شعبان سال 1444هجری قمری و مطابق با یازدهم مارس سال 2023 میلادی است.

درگذشت ابن درید، لغت شناس، ادیب و شاعر نامدار عرب

IMG_20230311_082642

1123 سال پیش در چنین روزی، هجدهم شعبان سال 321 هجری قمری:

«ابن درید» ( Ebn-e Dorayd )، لغت شناس، ادیب و شاعر نامدار عرب درگذشت. ابن درید، هوشمند، خوشخو و بخشنده بود و از حافظه ای قوی بهره داشت. بیشترین شهرت این ادیب عرب به خاطر نقشی است که در تاریخ لغت نویسی عرب به عهده داشته است. یکی از تالیفات مهم ابن درید، کتاب «الاشتقاق» نام دارد که این کتاب شبیه یک کتاب لغت است که به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده است. همچنین دیوان شعری از ابن درید به یادگار مانده است.

 

 

تصرف جزیره مالت توسط مسلمانان

IMG_20230311_082647

1119 سال پیش در چنین روزی، یازدهم مارس سال 904 میلادی:

در جریان گسترش قلمرو سرزمین های اسلامی، جزیره مالت معروف به گوشواره مدیترانه، تصرف شد. حاکمیت مسلمانان بر جزیره مالت تا سال 1091 میلادی یعنی تا زمان تسلط قوم نورمن بر این جزیره ، به طول انجامید. مالت که از تعدادی جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده است و 316 کیلومتر مربع مساحت و نزدیک به نیم میلیون نفر جمعیت دارد. جزیره مالت در آبهای جنوب قاره اروپا و در نزدیکی تونس و ایتالیا قرار دارد.

 

 

درگذشت سومین نایب خاص امام زمان

IMG_20230311_082657

1118 سال پیش در چنین روزی هجدهم شعبان سال 326 قمری:

«ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی» سومین نایب خاصِّ امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف درگذشت.  سومین نایب خاص حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، محدث، فقیه و متکلم شیعی ایرانى، حسین بن روح نوبختى است. وی میان شیعیان بغداد، شهرت ویژه‌ای داشت و یکی از افراد مورد اعتماد محمد بن عثمان عمری به شمار مى ‌رفت. حسین بن روح از خاندان ایرانی نژاد، به نام «آل نوبخت» بود. جد بزرگ این خانواده یعنی «نوبخت» از بزرگترین ستاره شناسان زمان خود بود. او در سال‌ های 305 326ق نایب امام زمان (علیه السلام) و واسطة بین حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شیعیان بود. حسین بن روح دارای برترى‌های فراوانی بود؛ امّا به طور عمده شهرت و اعتبار او، به مسأله نیابتش باز مى‌ گردد. پیش از آن، محمد بن عثمان، او را حلقه اتصال بین خود و وکلای دیگرش در بغداد قرار داده بود. وی در زمان حیات نایب دوم، در دربار عباسی نفوذ چشمگیری داشت و از ناحیه برخی مقامات دولتی کمک ‌های مالی به او مى ‌رسید. نایب دوم، از دو یا سه سال پیش از درگذشت خود، با ارجاع برخی از شیعیان که اموالی از سهم امام و غیر آن پیش او مى‌ بردند به حسین بن روح نوبختى،زمینه را برای نیابت وی از طرف امام زمان (علیه السلام) هموار مى‌ کرد. او به کسانی که در این موضوع دچار شک و تردید مى ‌شدند، تأکید مى ‌کرد این دستور، از طرف امام (علیه السلام) صادر شده است.

 

 

افتتاح اولین دوره مجلس شورای ملی

IMG_20230311_082703

120 سال پیش در چنین روزی، هجدهم شعبان سال 1324 هجری قمری:

درپی موفقیت انقلاب مشروطه در ایران، اولین دوره مجلس شورای ملی، به طور رسمی افتتاح شد. این مجلس به بهای فداکاری ها و مبارزات بسیار، پا گرفته بود. انتخابات اولین دوره مجلس، صنفی بود و بازرگانان، کشاورزان و پیشه وران جداگانه به نامزدهای خود، رای می دادند. از اعضای برجسته این مجلس، سید محمد طباطبایی و سید عبد ا... بهبهانی، دو نفر از رهبران دینی مردم ایران را می توان نامبرد. پس از تشکیل اولین مجلس شورای قانون اساسی ایران تدوین و سپس به امضاء پادشاه وقت ایران، مظفرالدین شاه قاجار رسید. مورخین این مجلس را، از فعالترین مجالس دوران مشروطیت ایران توصیف کرده اند.

 

 

به قدرت رسیدن گورباچف در شوروی

IMG_20230311_082714

38 سال پیش در چنین روزی ، یازدهم مارس سال 1985 میلادی:

«میخائیل گورباچف» (Mikhail Gorbachev)، جوان ترین عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی، در پی مرگ «کنستانتین چرنینکو» (Konstantin Chernenko) به عنوان جانشین او معرفی شد. به این ترتیب ، سه سال بحران مرگ در سطح رهبری شوروی به پایان رسید . انتخاب گورباچف از نسل سوم انقلاب بلشویکی به سمت رهبری حزب کمونیست ، به تغییرات بسیار گسترده ای منجر شد که پس از شش سال به فروپاشی شوروی انجامید . گورباچف برای جلوگیری از اضمحلال نظام کمونیستی شوروی ، دکترین اقتصادی خود را با عنوان پرسترویکا ( بازسازی ) و دکترین سیاست داخلی خود را با نام گلاسنوست (فضای بازسیاسی) مطرح کرد . این دو سیاست در عمل با مشکلات متعددی رو به رو شد و نتوانست تعارضات داخلی حاکمیت از درون پوسیده شوروی را برطرف کند .  سرانجام گورباچف باوجود شکست کودتای اوت 1991 علیه او ، در دسامبر همان سال مجبور به کناره گیری از قدرت شد و سند فروپاشی شوروی را امضا کرد.

 

 

درگذشت ایت الله خادمی اصفهانی، فقیه برجسته ایرانی

IMG_20230311_082719

38 سال پیش در چنین روزی بیستم اسفند سال 1363 هجری شمسی:

 فقیه برجسته و عالم مجاهد، آیت ‌اللَّه "حاج آقا حسین خادمی" درگذشت. آیت‌ اللَّه حسین خادمی اصفهانی در سال 1280ش در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات و سطح، به نجف اشرف رفت و از محضر استادانی چون میرزای نائینی ، سیدابوالحسن اصفهانی و شیخ محمد جواد بلاغی بهره‌ مند شد. آیت ‌اللَّه خادمی در 26 سالگی به مقام رفیع اجتهاد نائل شد و پس از بازگشت به اصفهان، حلقه درس فقه و اصول خود را تشکیل داد و شاگردان فراوانی تربیت کرد. ایشان در جریان کشف حجاب، با سخنرانی‌ های آتشین خود به مبارزه با رژیم رضاخان برخاست و در نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز در کنار آیت ‌اللَّه کاشانی و شهید نواب‌ صفوی ، بسیار فعال بود. آیت ‌اللَّه خادمی از آغاز نهضت امام خمینی، در تشویق و ترغیب مردم به برپایی جنبش اسلامی ضد سلطنتی و بیان اهداف امام در اصفهان، نقش ارزشمندی ایفا کرد. از آیت ‌اللَّه سیدحسین خادمی تالیفات متعددی برجای مانده است که کتاب رهبر سعادت در زمینه اثبات دین اسلام با دلایل علمی، فلسفی، تاریخی و با تحلیل ‌های منطقی ، شهرت دارد.

 

 

درگذشت دکتر عبدالحمید عرفانی، شاعر مشهور پاکستان

IMG_20230311_082728

33 سال پیش درچنین روزی، بیستم اسفند سال 1368 هجری شمسی: 

دکتر «عبدالحمید عرفانی» شاعر معاصر پاکستان در 80 سالگی درگذشت. او در احیای فرهنگ اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب ، سهم بسزایی داشت و از شاگردان برجسته اقبال لاهوری ، فیلسوف و شاعر معروف پاکستانی بود . دکتر عرفانی بیش از 40 کتاب در زمینه های مختلف ادبی تالیف کرد . وی قبل از تاسیس کشور پاکستان ، در سال 1945 میلادی از سوی دولت هند، به عنوان استاد زبان انگلیسی به ایران آمد و پس از تشکیل کشور مستقل پاکستان ، رایزن فرهنگی و مطبوعاتی سفارت پاکستان در تهران شد. دکتر عرفانی در سال های آخر عمر ، در دانشگاه ایالت پنجاب هند به تدریس مشغول بود.

 

 

حملات تروریستی القاعده  در مادرید

IMG_20230311_082733

19 سال پیش، در روز یازدهم مارس سال 2004 میلادی:

انفجار همزمان پنج بمب در چند ایستگاه قطار زیرزمینی در مادرید پایتخت اسپانیا، موجب کشته شدن نزدیک به 200 نفر و زخمی شدن 1000 نفر شد. این انفجارها، بزرگترین عملیات تروریستی در اسپانیا و اروپا پس از جنگ جهانی دوم خوانده شد . دولت راستگرای وقت اسپانیا ، سازمان جدایی طلبان باسک (اتا) را متهم به انجام این انفجارها کرد ، اما گروه القاعده با صدور اعلامیه ای مسئولیت این عملیات را به عهده گرفت. از پیامدهای انفجارهای 11 مارس مادرید ، پیروزی حزب سوسیالیست در انتخابات پارلمانی و خروج نظامیان اسپانیایی از عراق بود.

 

 

درگذشت میلوسوبیچ در زندان لاهه

IMG_20230311_082742

17 سال پیش، در روز یازدهم مارس 2006 میلادی:

«اسلوبودان میلوسویچ» (Slobodan Milosevic) دیکتاتور یوگسلاوی سابق در سن 64 سالگی در زندان لاهه درگذشت. میلوسویچ در سال 2001 ، نه (9) ماه پس از سقوط حکومتش ، دستگیر و تحویل دادگاه جنایتکاران یوگسلاوی سابق در لاهه شد. وی در دوران جوانی به حزب کمونیست یوگسلاوی پیوست و در سال 1989 رئیس جمهوری صربستان شد. در این زمان تحت تاثیر تحولات شوروی ، جمهوری های یوگسلاوی نیز راه استقلال را درپیش گرفتند . میلوسویچ با استقلال آنها مخالف بود ،  اما اسلوونی و کرواسی با حمایت غرب، به استقلال رسیدند. مردم جمهوری بوسنی هرزگوین نیز در یک همه پرسی به استقلال از یوگسلاوی رای دادند اما با مخالفت شدید صرب های بوسنی موجه شدند که از پشتیبانی گسترده میلوسویچ برخوردار بودند . به این ترتیب جنگ خونین بوسنی از سال 1992 آغاز شد و سه و نیم سال به طول انجامید. درجریان این جنگ ، حدود 200 هزار نفر از مسلمانان بوسنی کشته و نزدیک به دو میلیون نفر آواره شدند . درپی شکست میلوسویچ در انتخابات سال 2000 و افزایش اعتراضات داخلی ، دولت او سقوط کرد و چندی بعد میلوسویچ دستگیر و تسلیم دادگاه لاهه شد. محاکمه میلوسویچ ، جنایتکار بالکان از سال 2002 آغاز شد اما با مرگ او ، محاکمه اش ناتمام ماند.

 

 

زلزله 9 ریشتری در ژاپن

IMG_20230311_082748

12 سال پیش، در روز یازدهم مارس سال 2011 میلادی:

زلزله‌ای به قدرت 9 ریشتر منطقه توهوکو واقع در استان میاگی در شرق ژاپن را لرزاند. این زمین لرزه با برجای گذاشتن حدود 12 هزار کشته و صدها هزار آواره ، بزرگترین زلزله دهه های اخیر در کشور زلزله خیز ژاپن بود. زلزله ویرانگر ژاپن، برخی از زیرساخت‌ها و تاسیسات این کشور را نابود و میلیاردها دلار خسارت به این کشور وارد کرد و این کشور مدتها به حالت فلج درآمد . این زمین لرزه ، امواج سونامی به ارتفاع ۱۵ متر در ژاپن و امواج کوچکتری در کشورهای دیگر به وجود آورد و در اثر آن ، خرابی های بسیاری در برخی مناطق ژاپن به بار آمد . در اثر این زلزله ژاپن ، نیروگاه اتمی "فوکوشیما" آسیب دید و مواد رادیواکتیو به بیرون راه یافت و نگرانی های داخلی و خارجی را برانگیخت .

دیدگاه تان را بنویسید