اجرای طرح بستری رایگان بیماران در ۳ استان کلید خورد
کد خبر: 21933

اجرای طرح بستری رایگان بیماران در ۳ استان کلید خورد

اجرای طرح رایگان شدن بستری بیماران در سه استان بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان با حضور وزیر بهداشت کلید خورد.

به گزارش خودکارنیوز، سند ملی سلامت بخش که در مرحله نخست شامل طرح رایگان شدن بستری بیماران در سه استان بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان است، روز دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ با حضور وزیر بهداشت و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، رونمایی شد.

بر اساس این طرح که ابتدا در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاهای سه استان بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان اجرا می‌شود، در حوزه خدمات ضروری درمانی، اگر بیماران از طریق نظام ارجاع مراجعه کنند، هیچ پرداختی از جیب نخواهند داشت و خدمات به صورت رایگان به آنها ارائه می‌شود.

همچنین با تشکیل قرارگاه نظام ارجاع در وزارت بهداشت، اتصالات ارجاع از سطح یک خدمات به سطح دو یعنی ارجاع به متخصص و فوق تخصص برقرار و مشوق‌هایی هم اعلام شد، به طوری که اگر کسی از طریق پزشک خانواده و نظام ارجاع از سطح یک به سطح دو آمد، اگر نیاز به خدمت بستری و ضروری داشت، فرانشیزش صفر و رایگان باشد.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، در حاشیه این مراسم، گفت: امسال پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها اجرا شد و امیدواریم در سال آینده بتوانیم پزشک خانواده را در کل کشور اجرایی کنیم.

وی افزود: منابع مورد نیاز را به مجلس اعلام کردیم که استقبال شد و امیدواریم منابع آن تأمین شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با پزشکی خانواده کانال مطمئنی ایجاد می‌شود، گفت: اگر افرادی ترجیح بدهند از طریق کانال پزشکی خانواده خدمت بگیرند، می‌توانند از مزایای آن برخوردار شوند و اگر کسی هم وارد آن نشود، می‌تواند همان روال سابق را پیش بگیرد و مشوقی برای او اعمال نمی‌شود

وی ادامه داد: از جمله مشوق‌هایی که قرار دادیم برای کسانی که در کانال پزشکی خانواده و نظام ارجاع قرار بگیرند، این است که بتوانیم درمان را به نازل‌ترین قیمت انجام داده و برای مجموعه تخصصی و پزشکی هم که وارد این کانال می‌شود، مزایای برخورداری بیشتر از حق‌الزحمه را در نظر بگیریم.

عین‌اللهی گفت: قبلاً در حوزه بستری ۵ درصد از هزینه خدمات بستری را بیمار و ۹۵ درصد را بیمه پرداخت می‌کرد، اما اکنون ما در سه استان خراسان‌جنوبی، بوشهر و کردستان اگر بیمار از طریق پزشک خانواده از سطح یک به سطح بستری ارجاع شود، وزارت بهداشت ۵ درصد فرانشیز را پرداخت می‌کند. نام این طرح «سلامت بخش» است که در این سه استان به صورت آزمایشی از امروز اجرا می‌شود و اگر موفقیت آمیز بود، با اولویت سایر استان‌های محروم هم آن را گسترش می‌دهیم.

وی گفت: برنامه ما برای اجرای پزشکی خانواده در سال آینده این است که این طرح را در کل کشور اجرا کنیم، اما اولویت ما در استان‌ها و شهرهای مناطق محروم است. با توجه به منابع شاید این امکان نباشد که در همه شهرها انجام دهیم؛ بنابراین با اولویت مناطق محروم آن استان‌ها اجرا می‌کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید