تقویم تاریخ؛ از قتل ژولیوس سزار تا برگزاری اولین نماز جمعه تهران
کد خبر: 21966

تقویم تاریخ؛ از قتل ژولیوس سزار تا برگزاری اولین نماز جمعه تهران

امروز چهارشنبه، بیست و چهارم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با 22 شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با پانزدهم مارس سال 2023 میلادی است.

قتل ژولیوس سزار، اولین امپراتوری روم باستان

IMG_20230315_103844

 2067 سال پیش، در روز پانزدهم مارس سال 44 قبل از میلاد: 

«گایوس ژولیوس سزار» (Gaius Iulius Caesar) اولین امپراتور روم باستان در مجلس سنای این کشور به قتل رسید. وی در سال 100 قبل از میلاد متولد شد و مراحل ترقی را پیمود. سزار پس از سرکوب شورش مردم اسپانیا ، از مجلس سنای روم خواست او را به سمت کنسول که بالاترین مقام سیاسی روم بود، انتخاب کند. اما درپی امتناع این مجلس ، سزار با پومپیوس و کراسوس اتحاد سه جانبه ای تشکیل داد تا به نوبت، کنسول شوند. سزار پس از طی دوران کنسولی خود ، به سرزمین گل (فرانسه کنونی) لشگر کشید و آنجا را تصرف کرد. پس از مدتی کراسوس در جنگ با ایران شکست خورد و کشته شد و پومپیوس (پومپه) قدرت را در روم به دست گرفت. سزار به روم بازگشت و وی را شکست داد و خود را امپراتور روم خواند. به این ترتیب سنا عملاً نقش خود را از دست داد. به همین دلیل زمانی که سزار برای اعلام رسمی امپراتوری خود وارد سنا شد ، بر اثر ضربات خنجر تعدادی از سناتورها که برخی از آنها دوستانش بودند، به قتل رسید. با مرگ سزار، هرج و مرج همچنان در روم ادامه یافت.

 

 

درگذشت ابن شهرآشوب، عالم و محدث بزرگ

IMG_20230315_103849

856 سال پیش در چنین روزی بیست و دوم شعبان سال 588 میلادی:

"ابن شهر آشوب"، عالم و محدث بزرگ درگذشت. محمد بن علی بن شهرآشوب مازندرانی معروف به "ابن شهرآشوب" ملقب به "زین‌ الدین و رشیدالدین" متکلم، واعظ، ادیب و قاضی معروف شیعی مذهب، در مازندران متولد شد. بنا به دلایل مذهبی ناچار به ترک ایران در دوره سلجوقیان شد و به حلب رفت . او از دانشمندترین عالمان زمان خود و مورد قبول و احترام پیروان اهل تسنن نیز بود. ابن شهر آشوب از عالمانی چون زمخشری، امام محمد غزالی و خطیب خوارزمی ، اجازه نقل حدیث داشت. برخی از آثار مهم او عبارتند از: مَعالِم العُلَماء، مناقِب آل‌ابی‌طالب، مُتَشابِهِ القرآن و الاربعین.

 

 

درگذشت شهاب محمود، شاعر مشهور مسلمان

IMG_20230315_103856

719 سال پیش در چنین روزی بیست دوم شعبان سال 725 هجری قمری:

شاعر زاهد "شهاب محمود" درگذشت. ابوالثناء شهاب الدین محمود بن سلیمان بن فهد حلبی دمشقی معروف به شهاب محمود، شاعر و کاتب مشهور، در حُسن نظم وکتابت از معاصران خود پیشی گرفت و در معرفت احوال بزرگان، آگاه بوده و دارای آثار قلمی متعددی است. شهاب محمود در 81 سالگی وفات یافت و در دامنه‌ کوه قاسیون دمشق مدفون گشت.

 

 

تولد ابن حجر عسقلانی، فقیه و محدث مشهور مصری

IMG_20230315_103900

671 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم شعبان سال 773 هجری قمری:

«ابن حجر عسقلانی» (Ebn-e Hajar-e Asghalani)، فقیه، محدث، مورخ و شاعر مسلمان مصری در قاهره، متولد شد. او در پنج سالگی پدرش را از دست داد و از همان سال به مکتب فرستاده شد و به فراگیری قرآن و علوم دینی پرداخت. عسقلانی در ده سالگی قرآن را حفظ کرد و پس از آن به سرزمین های مختلف برای کسب علم و دانش سفر کرد. وی چنان در علم حدیث مهارت یافت که از او به عنوان حافظ بزرگ حدیث ، یاد کرده اند. ابن حجر عسقلانی از مولفین فعال جهان اسلام به شمار می رود و تعداد آثار او بالغ بر 150 جلد است. از تالیفات این دانشمند مسلمان که عمدتاً در علم حدیث و تاریخ است، می توان به کتاب های «لسان المیزان»، «فتح الباری فی شرح حدیث البخاری» و «الاشاره فی تمییز الصحابه» اشاره کرد. ابن حجر عسقلانی در سال 852 هجری قمری وفات یافت.

 

 

بمبگذاری نماز جمعه 

IMG_20230315_103904

38 سال پیش، در روز بیست و چهارم اسفند سال 1363 هجری شمسی:

عوامل وابسته به بیگانگان با بمب گذاری در اجتماع عظیم مردم مسلمان ایران در نماز جمعه تهران، تعدادی از نمازگزاران را شهید و مجروح کردند. دقیقاً همزمان با این اقدام جنایتکارانه و تروریستی که در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران انجام شد، هواپیماهای جنگی رژیم عراق نیز با پرواز بر فراز پایتخت ایران چنین وانمود کردند که آنها تهران را هدف قرار داده اند. نکته جالب توجه در انفجار بمب در نماز جمعه تهران ، آن بود که این حادثه، هیچگونه وقفه ای در اجرای این مراسم سیاسی - عبادی ایجاد نکرد و آیت الله خامنه ای که در آن هنگام در حین ایراد خطبه های نماز جمعه تهران بودند، به سخنان خود ادامه دادند و پس از آن نماز جمعه را با اطمینان و آرامش قلبی به جای آوردند .

 

 

آزادی سرزمین طابای مصر از اشغال رژیم صهیونیستی

IMG_20230315_103910

34 سال پیش، در روز پانزدهم مارس سال 1989 میلادی:

سرزمین طابا در شمال شرقی مصر، پس از سالها از اشغال رژیم صهیونیستی آزاد شد. این رژیم، صحرای سینا را که منطقه طابا در شرق آن قرار دارد، در جریان جنگ سال 1967 اشغال کرد. با امضای پیمان کمپ دیوید درسال 1987 رژیم تل آویو پذیرفت که صحرای سینا را به مصر بازگرداند. با آنکه رژیم صهیونیستی قسمت هایی از این صحرا را تخلیه کرد، اما به اشغال منطقه مهم طابا در شمال خلیج عقبه، ادامه داد تا آنکه پس از گفتگوهای متعدد و در اثر فشارهای بین المللی، درسال 1989 مجبور به عقب نشینی از این ناحیه شد.

 

 

درگذشت شیخ عبدالعلی مزاری، دبیر کل حزب وحدت افغانستان

IMG_20230315_105323

28 سال پیش در چنین روزی بیست و چهارم اسفند سال 1373 هجری شمسی:

"شیخ عبدالعلی مزاری" دبیرکل حزب وحدت افغانستان به دست گروه طالبان به شهادت رسید. عبدالعلی مزاری در نزدیکی مزار شریف افغانستان به دنیا آمد. پس از فراگرفتن مقدمات علوم اسلامی، به حوزه علمیه قم رفت و چندین سال به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. وی در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب در مبارزات اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بر ضد رژیم شاه شرکت کرد و یک بار نیز به دست عوامل ساواک دستگیر و زندانی شد. او پس از کودتای کمونیستی سال 57 در افغانستان و اشغال این کشور توسط ارتش سرخ شوروی، فعالانه در جهاد اسلامی مردم افغانستان شرکت کرد. هنگامی که از ادغام تمام گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی - نظامی شیعیان افغانستان در سال 1368، حزب وحدت اسلامی افغانستان تأسیس شد ، شهید مزاری به سبب شایستگی‌هایش به عنوان نخستین دبیرکل این حزب که بر بخش‌های وسیعی از مناطق مرکزی افغانستان تسلط داشت، برگزیده شد. ایشان همچنین در پیروزی مجاهدین افغان بر دولت کمونیستی محمد نجیب ‌اللَّه و اخراج ارتش سرخ شوروی در اردیبهشت 1371 نقش اساسی ایفا کرد. شهید مزاری در آخرین روزهای سال 1373ش به دنبال هجوم نیروهای جنایتکار طالبان به مناطق جنوب و غرب کابل، با شماری از یارانش اسیر شد و پس از چند روز تحمل شکنجه‌ های شدید طالبان، به دست آنان به شهادت رسید.

 

 

درگذشت آیت الله هیدجی، عالم بزرگ مسلمان

IMG_20230315_105327

22 سال پیش در چنین روزی بیست و چهارم اسفند سال 1379 هجری شمسی:

عالم بزرگوار آیت‌ اللَّه "عبدالرحمن محمدی هیدَجی" درگذشت. عبدالرحمن محمدی هیدجی در سال 1304 ش در هیدج از توابع زنجان درخانواده‌ای اهل علم و تقوا به دنیا آمد. وی مقدمات و ادبیات را در زادگاهش فرا گرفت و سطوح عالیه را در حوزه علمیه قم گذراند. عبدالرحمن محمدی هیدَجی در حدود سال 1337 ش، بنا به درخواست مردم، به زادگاهش بازگشت و همزمان با تدریس علوم دینی و تاسیس کتابخانه و اقامه نماز جماعت، اداره مدرسه علمیه آنجا را برعهده گرفت. از این عالم وارسته که در فقه، حدیث، تاریخ و شعر و ادب مهارتی بسزا داشت آثار متعددی برجا مانده که عهد پدری، عوامل صلاح و فساد، انتقادات اخلاقی و چهل حدیث مستند در آخرُّالزمان از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه هیدجی سرانجام در 24 اسفند 1379ش در 75 سالگی ندای حق را لبیک گفت .

 

 

سید محمد علی علوی گرگانی، از مراجع تقلید شیعه

IMG_20230315_105332

1 سال پیش در چنین روزی بیست و چهارم اسفند سال 1400 هجری شمسی:

سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید شیعه درگذشت. او از شاگردان مراجعی همچون سید حسین طباطبایی بروجردی ، امام خمینی، سید محمدرضا گلپایگانی ومحمدعلی اراکی بوده است.وی در خرداد ۱۳۱۸ش (بیستم جمادی الثانی ۱۳۵۹ق)، در نجف اشرف‌ به دنیا آمد. پدرش سید سجاد نخستین شخصیت علمى منطقه گرگان و از مشهورترین علماى استان مازندران به شمار مى ‌رفت. درهفت سالگی همراه پدر بزرگوارش به ایران آمد و نزد ایشان قرآن و حساب و گلستان و پس از آن ،ادبیات و فنون ادب و علوم عرب و دروس دینی حوزه را آموخت. آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی، دارای تألیفاتی در زمینه فقه ، اصول فقه ، حدیث و رجال است. تالیفات ایشان توسط "مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی" گردآوری و در لوحی فشرده منتشر شده است.

دیدگاه تان را بنویسید