تقویم تاریخ؛ از درگذشت بتهوون تا تشکیل کشور بنگلادش
کد خبر: 22251

تقویم تاریخ؛ از درگذشت بتهوون تا تشکیل کشور بنگلادش

امروز یکشنبه، ششم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با چهارم رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و ششم مارس سال 2023 میلادی است.

درگذشت ابن خراسانی، نحوی، شاعر و کاتب بغدادی

868 سال پیش در چنین روزی، چهارم رمضان سال 576 هجری قمری:

«محمد بن محمد» مشهور به «ابن خراسانی» نحوی، شاعر و کاتب بغدادی درگذشت . وی در سال 494 هجری قمری در خراسان ـ در شمال شرقی ایران ـ متولد شد و برای اندوختن علم به بغداد سفر کرد و در همین شهر اقامت گزید . ابن خراسانی ، تحصیلات خود را نزد اساتید برجسته آن عصر به پایان رساند . وی در بدیهه سرایی مهارت بسیاری داشت و از جمله آثار ابن خراسانی ، از دیوان اشعار ده جلدی او را می توان نام برد که امروز بیشتر آن، از بین رفته است.

 

 

درگذشت قاضی سعید ابن سناء الملک، شاعر و ادیب مصری

836 سال پیش درچنین روزی، چهارم رمضان سال 608 هجری قمری:

«ابوالقاسم، هبة الله بن جعفر» ملقب به  قاضی سعید ابن سناء الملک، شاعر و ادیب مصری، دیده از جهان فروبست. وی که به نام جدش ابن سناء الملک خوانده می شد ، در سال 545 هجری قمری در خانواده ای مسلمان در قاهره متولد شد. او قرآن و نحو را در قاهره / و حدیث و برخی علوم دیگر را در اسکندریه مصر، از استادان برجسته آموخت. ابن سناء الملک در جوانی ، ذوق و استعداد خود را درزمینه شعر و ادب آزمود و به سرودن شعر پرداخت. ابن سناء الملک در برخی از موارد به نقد شعر نیز پرداخته است. از میان آثار او می توان به دیوان اشعارش اشاره کرد که در مضامین مختلفی چون مدح و غزل ، از جمله در شرح روز عاشورا و شهادت مظلومانه حسین بن علی (ع) سروده شده است.

 

 

درگذشت بتهوون، آهنگساز و موسیقیدان مشهور آلمانی

IMG_20230326_121901

196 سال پیش در چنین روزی، بیست و ششم مارس سال 1827 میلادی:

«لودویک ون بتهوون» (Ludwig van Beethoven) ، آهنگساز و موسیقیدان مشهور آلمانی در 57 سالگی درگذشت. این موسیقیدان برجسته در دسامبر سال 1770 میلادی در شهر بن متولد شد . دوران کودکی و نوجوانی او با مشکلات بسیاری سپری شد ، با این حال توانست از محضر موسیقیدانان بزرگ عصر خود مانند موتسارت و هایدِن بهره ببرد . بتهوون از ضعف شنوایی رنج می برد و از 49 سالگی به کلی ناشنوا و از شنیدن آثار خود محروم شد . او 9 سمفونی تصنیف کرد که همگی آنها از معروفترین سمفونی های موسیقی کلاسیک جهان است / اما سمفونی پنجم بتهوون به دلیل روح حماسی آن ، جایگاه ویژه ای در میان آثارش دارد.

 

 

تولد تنسی ویلیامز، نمایشنامه نویس برجسته آمریکایی

IMG_20230326_121906

112 سال پیش در چنین روزی، بیست و ششم مارس سال 1911 میلادی:

«تنسی ویلیامز» (Tennessee Williams) ، نمایشنامه نویس برجسته آمریکایی متولد شد . وی به ادبیات علاقمند بود و این علاقه در دوران دبیرستان و دانشگاه افزایش یافت و سرانجام از او نویسنده ای بزرگ ساخت . تنسی ویلیامز با مهارت ، اندیشه های خود را از زبان قهرمانان نمایشنامه هایش بیان می کرد. آثار او عمدتاً مبتنی بر شرح حال مردم ساده ، رنجدیده و ناکام آمریکا است. از جمله آثار ویلیامز می توان به «باغ وحش شیشه ای»، «پرنده شیرین جوانی» و «گربه روی شیروانی داغ»، اشاره کرد. وی در سال 1983 درگذشت.

 

 

آغاز قیام میهن پرستان کنیا علیه انگلیس

IMG_20230326_121910

71 سال پیش در چنین روزی، بیست و ششم مارس سال 1952 میلادی:

قیام میهن پرستان کنیا به رهبری «جومو کنیاتا» (Jomo Kenyatta) بنیانگذار استقلال این کشور ، علیه استعمار انگلیس آغاز شد. کنیا در سال های میان دو جنگ جهانی ، با اغتشاشات و نابسامانی های بسیار مواجه بود ، اما بعد از جنگ جهانی دوم ، مردم این سرزمین درصدد رهایی از سلطه بیگانگان برآمدند و نهضت استقلال طلبی را آغاز کردند . محدودیت ها و قوانین وضع شده از سوی استعمارگران در نقاط مختلف کنیا به ویژه در کیکوتو ، موجب تاسیس گروه «مائو - مائو» شد . این گروه که مبارزین مسلح بسیاری عضو آن بودند ، توانست شمار زیادی از انگلیسی های مستقر در کنیا را از بین ببرد . گروه مائو مائو خواهان برابری حقوق اجتماعی و سیاسی مردم کنیا با اروپائیان بود و سرانجام با مبارزات پیگیر، موفق به کسب استقلال کنیا شد . کنیا با بیش از 580 هزار کیلومتر مربع مساحت در شرق قاره آفریقا واقع شده است.

 

 

تشکیل کشور بنگلادش

IMG_20230326_121914

52 سال پیش در چنین روزی، بیست و ششم مارس سال 1971 میلادی:

درپی شورش های گسترده و کشمکش های سیاسی فراوان ، پاکستان شرقی (بنگلادش فعلی) از پاکستان جدا شد و اعلام استقلال کرد. پاکستان شرقی و غربی به عنوان یک کشور واحد ، درسال 1947 از هند استقلال یافتند اما بنگالی های ساکن پاکستان شرقی که نزدیک به 98 درصد جمعیت این سرزمین را تشکیل می دهند ، از تبعیضهای دولت مرکزی مستقر در پاکستان غربی ، به شدت ناراضی بودند. مردم پاکستان شرقی ابتدا خواستار خودمختاری بودند ، اما به تدریج خواهان کسب استقلال شدند. به دنبال اوج گیری بحران در پاکستان شرقی و تصرف داکا پایتخت آن توسط ارتش پاکستان ، بنگالی ها به مبارزه مسلحانه روی آوردند و ارتش هند نیز به کمک آنها آمد. در این نبرد ، ارتش پاکستان از ارتش هند شکست خورد و مجبور به ترک پاکستان شرقی شد و این سرزمین با نام بنگلادش، استقلال یافت. پس از استقلال بنگلادش ، شیخ «مجیب الرحمن» که نقش موثری در استقلال این کشور داشت به ریاست جمهوری رسید، اما در جریان یک کودتا کشته شد . بنگلادش با 144 هزار کیلومتر مربع مساحت ، در شمال شرقی شبه قاره هند در ساحل اقیانوس هند قرار گرفته و با کشورهای هند و میانمار همسایه است.

 

 

درگذشت احمد سکوتوره، رهبر گینه

IMG_20230326_121918

39 سال پیش در بیست و ششم مارس 1984 میلادی:

"احمد سُکوتُوره"(Ahmed Sékou Touré) رهبر کبیر کشور آفریقایی گینه درگذشت . سِکوتوره در 9 ژانویه 1922م در یکی از شهرهای مرکزی گینه به دنیا آمد. وی از جوانی وارد فعالیت‌ های سیاسی شد و خواهان استقلال کشورش از دست استعمارگران فرانسوی بود . احمد سُکوتُوره یکی از بنیان‌گذاران سازمان سیاسی موسوم به اجتماع دموکراتیک آفریقا بود که تلاش فراوانی در راه رهایى منطقه افریقای غربی از استعمار فرانسه از خود نشان داد. سکوتوره در 1956م معاون این جنبش و در سال 1958م تنها رهبر افریقایى بود که به پیشنهاد ژنرال دوگل رئیس جمهوری فرانسه  مبنی بر تشکیل یک جامعه فرانسوی - آفریقایى در مستعمرات فرانسه ، رأی منفی داد. بدین ترتیب گینه دوم اکتبر 1958م ، استقلال خود را به دست آورد و سکوتوره به مقام ریاست جمهوری و نخست‌ وزیری این کشور دست یافت. وی حدود 30 سال رهبری گینه را به عهده داشت و در چهار دوره متوالی به ریاست جمهوری آن برگزیده شد . ضمن این که 14 سال نیز هم‌زمان، نخست‌ وزیر گینه هم بود . سکوتوره از 1981م ریاست یک هیأت میانجی از سوی سازمان کنفرانس اسلامی برای میانجی‌گری در جنگ ایران و عراق را برعهده گرفت و به تهران و بغداد سفر کرد. احمد سکوتوره به عنوان یکی از مشاهیر سیاسی قاره افریقا ، هنگام مرگ در 26 مارس 1984م در 62 سالگی ، ریاست دوره ‌ای سازمان وحدت افریقا را به عهده داشت.

 

 

درگذشت آیت الله میرزا هاشم آملی، عالم و مبارز مسلمان

IMG_20230326_121922

31 سال پیش، در روز چهارم رمضان سال 1413 هجری قمری:

آیت الله میرزا «هاشم آملی»، عالم و مبارز مسلمان درگذشت. وی در سال 1322 ه.ق در نزدیکی شهر آمل در شمال ایران به دنیا آمد . تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش به پایان برد و سیزده ساله بود که برای ادامه کسب علم ، راهی تهران شد. وی در تهران با عالم مجاهد ، آیت الله سید حسن مدرس آشنا شد و به مدت 12 سال ، از اساتیدش در تهران دانش آموخت و سپس راهی حوزه علمیه قم شد. او در قم به مقام اجتهاد دست یافت، اما باز هم برای افزودن بر اندوخته علوم الهی خود ، به نجف در عراق رفت. آیت الله هاشم آملی علاوه بر نشر علوم اسلامی، در عرصه سیاست و مبارزه با رژیم استبدادی پهلوی در ایران نیز فعال بود. وی در سال 1380 ه.ق (1339 ش) به ایران بازگشت و از ابتدای قیام امام خمینی (ره)  ، یار و همراه ایشان بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز همواره از این نهضت بزرگ و رهبری آن حمایت می کرد. از آیت الله آملی کتابهایی نیز به یادگار باقی مانده که می توان به «بدایع الافکار»، «کتاب الطهارة» و «کتاب الصلوة» اشاره کرد.

دیدگاه تان را بنویسید