تقویم تاریخ؛ از تولد ماکسیم گورکی تا مرگ آیزنهاور
کد خبر: 22314

تقویم تاریخ؛ از تولد ماکسیم گورکی تا مرگ آیزنهاور

امروز سه شنبه، هشتم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با ششم رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و هشتم مارس سال 2023 میلادی است.

درگذشت سلار دیلمی از فقهای مسلمان

IMG_20230328_114419

981 سال پیش در چنین روزی، ششم رمضان سال 463 هجری قمری:

«حمزه بن عبدالعزیز دیلمى» مشهور به سلار دیلمی (Sallar)، از فقهای مسلمان قرن پنجم هجری قمری در تبریز ـ از شهرهای شمال غربی ایران ـ درگذشت. وی از اهالی طبرستان ـ در شمال ایران ـ و کنیه اش ابوعلی بود. سلار از شاگردان مشهور شیخ مفید و سید مرتضی علم الهدی به شمار می رفت. مشهورترین اثر سلار، «المراسم العلویه و الاحکام النبویه» نام دارد که همراه با ده کتاب دیگر به نام «جوامع الفقه» به چاپ رسیده است. از دیگر آثار او می توان به «الابواب و الفصول» و «التقریب» در فقه اشاره کرد.

 

 

درگذشت ابویعلی جعفری از دانشمندان مسلمان

981 سال پیش در چنین روزی، ششم رمضان سال 463 هجری قمری :

محمد بن حسن بن حمزه  مشهور به «ابو یَعلی جعفری» از علمای نامی قرن پنجم هجری قمری، دیده از جهان فروبست. او فردی متکلم و فقیه بود و در ایام حیات شیخ مفید ، نیابت وی را به عهده داشت. ابو یعلی جعفری با شیخ طوسی عالم بزرگ اسلامی، معاصر بود و از دانش بسیاری در کلام و فقه برخوردار بود و تدریس این علوم از جمله خدمات علمی او به شمار می رود. کتب «میلاد صاحب الزمان» و «تکمله» از جمله آثار این دانشمند بزرگ است.

 

 

تولد ماکسیم گورکی، نویسنده مشهور روسی

IMG_20230328_114432

155 سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم مارس سال 1868 میلادی:

«الکسی ماکسیموویچ پشکوف» (Alexei Maximovich Peshkov) معروف به «ماکسیم گورکی» (Maksim Gorky)، نویسنده مشهور روسی متولد شد . گورکی پنج ساله بود که پدرش فوت کرد و وی به علت فقر شدید مجبور شد همزمان با تحصیل به تامین معاش نیز بپردازد. او نوشتن داستان را خیلی زود شروع کرد و زمانی که در تفلیس در کارگاه راه آهن کار می کرد ، نخستین داستان خود را در روزنامه محلی تفلیس منتشر کرد . وی نام مستعار ماکسیم گورکی را که در زبان روسی به معنی پند تلخ است ، از همین زمان برای خود انتخاب کرد . دو سال بعد داستانهای او به صورت کتاب انتشار یافت و موفقیت درخشانی به دست آورد و به تدریج نامش در کنار نویسندگان مشهور جهان قرار گرفت . گورکی در آثارش با نگرشی عمیق ، زندگی مردم روسیه را مورد توجه قرار داد و برای حل مشکلات اجتماع در جست و جوی راههای نتیجه بخش برآمد. داستان معروف او به نام «مادر» ، که در ستایش مبارزات کارگران روسیه علیه استبداد تزاری است ، به صورت فیلم درآمد و مورد توجه مردم روسیه و بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت . از دیگر کتابهای گورکی می توان به «کودکی» ، «دانشکده های من» و «میراث» اشاره کرد. وی در سال 1936 درگذشت.

 

 

پیروزی سلطنت طلبان بر جمهوری خواهان در اسپانیا

IMG_20230328_114439

84  سال پیش، در روز بیست و هشتم مارس سال 1939 میلادی:

پس از حدود دو سال و نیم جنگ داخلی در اسپانیا، سلطنت طلبان به رهبری ژنرال فرانسیسکو فرانکو(Francisco Franco)، بر جمهوریخواهان پیروز شدند و مادرید پایتخت این کشور را تصرف کردند. ناآرامی در اسپانیا هنگامی آغاز شد که آلفونس سیزدهم پادشاه مستبد این کشور، تحت فشار جمهوریخواهان مجبور به استعفا شد و حکومت جمهوری در اسپانیا برقرار شد. اما چندی بعد، نظامیان این کشور به رهبری ژنرال فرانکو به بهانه نابسامانی های سیاسی و اقتصادی، با حمایت مالی و تسلیحاتی آلمان نازی و ایتالیای فاشیست ، به جنگ با جمهوریخواهان پرداختند و جمهوریخواهان با وجود دریافت کمک از برخی کشورهای اروپایی نتوانستند درمقابل سلطنت طلبان مقاومت کنند. پس از شکست جمهوریخواهان ، ژنرال فرانکو به قدرت رسید و 36 سال، نظامی مستبد و سرکوبگر را بر اسپانیا حاکم کرد.

 

 

خودکشی ویرجینیا ولف، نویسنده انگلیسی

IMG_20230328_114446

82 سال پیش، در روز بیست و هشتم مارس سال 1941 میلادی:

 خانم «ویرجینیا وولف» (Virginia Woolf)، نویسنده انگلیسی، خودکشی کرد . او در سال 1882 متولد شد و از کودکی توانست از کتابخانه شخصی و اطلاعات پدرش که یک نویسنده و منتقد ادبی بود بهره ببرد. وولف به زودی شروع به نوشتن کرد و کتابهایی چون «خانم دالووی»، «امواج» و «به سوی فانوس دریایی» را نوشت. اما بیماری روانی وی که از نوجوانی دچار آن شده بود، هر از چندی مانع ادامه کارش می شد. سرانجام نیز این نویسنده انگلیسی به دلیل همین بیماری ، خودکشی کرد.

 

 

درگذشت آیزنهاور، سی و چهارمین رئیس جمهور آمریکا

IMG_20230328_114451

54 سال پیش در چنین روزی، 28 مارس 1969 میلادی:

"دوایت آیزنهاور" سی و چهارمین رئیس جمهور امریکا، مرد. دوایت دیوید آیزنهاور (Dwight David "Ike" Eisenhower ) در 14 اکتبر 1890 در تگزاس متولد شد. او درجوانی وارد ارتش امریکا شد و در طول جنگ جهانی دوم فرماندهٔ عالی نیروهای متفقین در اروپا محسوب می شد. آیزنهاور که به لحاظ سیاسی جزو جمهوری خواهان بود در سال 1950 به پیشنهاد هری ترومن، رئیس جمهور وقت امریکا  ریاست نیروهای ناتو در اروپا را پذیرفت و دو سال بعد در کنوانسیون حزب جمهوری خواه به عنوان نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی و در انتخابات ۱۹۵۲ رئیس جمهور آمریکا پیروز شد. آیزنهار از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۱ به‌عنوان سی و چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مشغول به فعالیت بود. او سیاست خارجی جدیدی بنیان نهاد تا حضور نظامی امریکا در خاورمیانه را بیشتر کند. دخالت امریکا در امور ایران و کشورهای منطقه نیز از زمان قدرت‌ گرفتن او افزایش یافت که یک نمونه بارز آن طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران با همدستی بریتانیا بود که طی آن دولت ملی مرحوم مصدق در ایران ساقط شد و زمینه برای دیکتاتوری محمدرضا شاه  فراهم تر شد. آیزنهاور در ۲۸ مارس ۱۹۶۹ در سن ۷۸ سالگی بر اثر نارسایی قلبی مرد.

 

 

درگذشت آیت الله شاهرودی، فقیه جلیل القدر

25 سال پیش در هشتم فروردین 1377 هجری شمسی:

فقیه جلیل"آیت الله سید جواد حسینی شاهرودی" درگذشت. آیت ‌اللَّه سیدجواد حسینی آل علی شاهرودی در سال 1308 ش (1348 ق) در نجف اشرف و در بیت علم و تقوا و فضیلت به دنیا آمد. وی مقدمات علوم دینی و سطوح را نزد پدر و دیگر استادان فراگرفت و پس از آن در درس‌ های فقه و اصول حضرات آیات سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی شرکت نمود. آیت‌ اللَّه آل علی شاهرودی از اعضای هیات استفتاء و مسئول دفتر و بعثه حجِّ آیت ‌اللَّه العظمی سید محمود شاهرودی بود و به افتخار دامادی ایشان نائل شد. ایشان در سال 1354 ش به دلیل فشار حکومت بعث به ایرانیان مقیم عراق ، به کویت مهاجرت کرد و به بزرگداشت شعائر دینی و تبلیغ و تدریس و تأسیس مساجد و مدارس پرداخت. آیت ‌اللَّه شاهرودی در سال 1370، ساکن تهران شد و بیمارستان مجهزی را تأسیس کرد. از آن عالم بزرگوار تألیفاتی به چاپ رسیده که برخی از آنها عبارتند از: المُحاضِرات فی التاریخ و الحَدیث در 2 جلد، الامام المَهدی و ظهوره و آدابُ الحَرَمین . آن دانشمند بزرگ در هشتم فروردین 1377 ش برابر با اول ذی حجّه 1418 ق در 69 سالگی چشم از جهان فروبست و در صحن مطهر حرم حضرت معصومه(س) در شهر مذهبی قم به خاک سپرده شد.

دیدگاه تان را بنویسید