تقویم تاریخ؛ از نزول انجیل تا عقد اخوت
کد خبر: 22470

تقویم تاریخ؛ از نزول انجیل تا عقد اخوت

امروز دوشنبه، چهاردهم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با دوازدهم رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با سوم آوریل سال 2023 میلادی است.

نزول انجیل بر حضرت عیسی (ع)

IMG_20230403_092418

 به روایتی، بر اساس تقویم سال قمری ، دوازدهم رمضان روز نزول کتاب آسمانی "انجیل" بر حضرت عیسی بن مریم (ع) است . انجیل، کلمه ای یونانی به معنی مژده است و مسیحیان از این جهت آن را مژده می دانند که به اعتقاد آن ها، حضرت عیسی (ع) خود را فدا کرد تا همه مردم را از آتش دوزخ برهاند و این کتب اناجیل آن ها، مژده بهشت است. نام این کتاب دوازده بار در قرآن مجید ذکر شده است. قرآن، انجیل را یکی از کتاب های الهی می داند ولی آن انجیلی را کتاب آسمانی می خواند که مشتمل بر احکام و تکالیف بشر باشد ، زندگی او را تنظیم کند و سامان بخشد، چنان که شأن ادیان الهی است. آن چه به نام "انجیل" اکنون در میان مسیحیان موجود است، انجیل اصلی حضرت عیسی(ع) نیست، بلکه روایات و برداشت های حواریون و یا شاگردان حواریون آن حضرت است. پس از عروج حضرت عیسی (ع) به آسمان، کتاب مقدس "انجیل" دستخوش تغییر و تحریف و حتی نابودی شد. نخستین کتابی که به نام "انجیل" به کتابت درآمد، "انجیل مارکیون" بود که حدود 134 سال پس از میلاد مسیح (ع) در آسیای صغیر و یا در یونان تألیف شد. پس از آن، کتاب های دیگری اتوسط مبلغان و پیشوایان مذهبی به نام "انجیل" تألیف شد. در قرن چهارم میلادی پس از گرایش "کنستانتیس اول" امپراتوری روم به مسیحیت، کلیسای مسیحیت با تشکیل انجمنی، به بحث و بررسی درباره انتخاب کتب معتبر و مقدس مسیحیت پرداخت و از میان بیش از 160 انجیل و رساله و تواریخ مربوط به مسیحیت که در کلیساها و مجامع مذهبی قرائت می شد، تنها 27 کتاب را برگزید و آن ها را در مقابل تورات که به "عهد عتیق" معروف بود، "عهد جدید" نامید .از میان این 27 کتاب ، چهار کتاب در میان مذاهب مختلف مسیحیت به عنوان انجیل برتر شناخته شد که عبارتند از: انجیل متی، انجیل مرقس، انجیل لوقا و انجیل یوحنا. تمامی این کتاب ها، ده ها سال پس از عروج مسیح(ع) گردآوری شدند.

 

 

عقد پیمان اخوت میان انصار و مهاجران

IMG_20230403_092419

1443 سال پیش درچنین روزی، دوازدهم ماه رمضان سال اول هجری قمری:

مدت کوتاهی پس ازهجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه، ایشان میان هر یک از مهاجرین با فردی از انصار، پیمان برادری برقرار کرد. مهاجرین افرادی بودند که همراه حضرت محمد (ص ) به مدینه هجرت کردند و انصار نیز مسلمانان مدینه بودند که میزبان مهاجرین محسوب می شدند . همچنین پیامبر گرامی اسلام (ص) در مراسم پیوند برادری میان مسلمانان ، حضرت علی (ع) را برادر خود در دنیا و آخرت خواند . اقدام جالب رسول اکرم (ص ) در ایجاد پیمان برادری میان مهاجرین و انصار، به حل بسیاری از اختلافهای قومی و قبیله ای مسلمانان و همچنین رفع مشکلات ناشی از مهاجرت مسلمانان مکه به مدینه ، کمک کرد و صفوف آنان را در برابر دشمنانشان ، مستحکمتر ساخت. مسلمانانی که به حکم پیامبر اسلام (ص ) در این روز با یکدیگر برادر خوانده شدند در حق یکدیگر ، ایثار و فداکاری بسیار کردند .

 

 

درگذشت ابن الجوزی، فقیه و محدث مشهور

IMG_20230403_092421

847 سال پیش در چنین روزی، دوازدهم رمضان سال 597 هجری قمری:

«ابن الجوزی» (Ebn-ol Jawzi)، فقیه، محدث و مورخ قرن ششم هجری قمری در بغداد درگذشت. وی درسال 510 هجری قمری متولد شد و مدتی از عمر خود را به سفر برای کسب دانش پرداخت. ابن الجوزی علاوه بر تبحر در فقه و حدیث ، در وعظ و خطابه نیز استادی توانا و مورد اعتماد بسیاری از علما بود. وی بیشتر عمر خود را صرف تالیف کتاب کرد ، به طوری که تعداد آثار او را بالغ بر 200 جلد ذکر کرده اند. از مشهورترین آثار ابن الجوزی می توان به کتابهای «المنتظم» و « مواعظ الملوک » اشاره کرد .

 

 

وفات شیخ مهدی خالصی، فقیه و مجتهد بزرگ

IMG_20230403_092422

101 سال پیش در چنین روزی، دوازدهم رمضان سال 1343 هجری قمری:

آیت الله شیخ «مهدی خالصی»، فقیه و مجتهد بزرگ، وفات یافت. آیت الله خالصی در جنگ جهانی اول به دنبال تجاوز انگلیس به عراق، با جمعی از علما و مجتهدین، به قیام علیه اشغالگران انگلیسی در عراق برخاست . ایشان پس از چندی عازم ایران شد و به تدریس علوم دینی همت گماشت. از جمله آثار این دانشمند والامقام می توان به کتب «کفایت الاصول» و «عناوین الاصول» اشاره کرد.

 

 

درگذشت ذاکر حسین، رئیس جمهوری مسلمان هند

IMG_20230403_092424

54 سال پیش در چنین روزی، سوم آوریل 1969 میلادی:

«ذاکر حسین» رئیس جمهوری مسلمان هند درگذشت. ذاکر حسین در سال 1897 م متولد شد و تحصیلاتش را در دانشگاه اسلامى علیگره و دانشگاه برلین آلمان به پایان رساند . وى پس از تحصیلات ، براى سالیان طولانى به فعالیت هاى علمى و سیاسى پرداخت و در سال 1962 م به معاونت ریاست جمهورى هند رسید . او در انتخابات عمومى 1967 م به معاونت ریاست جمهورى هند رسید. او سپس در انتخابات عمومى 1967 م به عنوان رئیس جمهوری هند برگزیده شد. او از برخورد سلطه طلبانه هندوها با مسلمانان انتقاد مى کرد و از موافقین استقلال پاکستان بود . ذاکرحسین معتقد بود استقلال پاکستان ، پایانى بر ستم هندوها علیه پاکستانی ها  بود . سرمایه دارى، اقتصاد، اخلاق و مملکت دارى از آثار اوست. ذاکر حسین در 3 آوریل 1969 م در 72 سالگى در گذشت. وى در میان نسل امروزى هندوها و مسلمانان هند ، از احترام ویژه اى برخردار است .

 

 

درگذشت عباس سحاب، جغرافیدان و نقشه نگار مشهور ایرانی

IMG_20230403_092425

23 سال پیش، در روز چهاردهم فروردین سال 1379 هجری شمسی:

مهندس «عباس سحاب» جغرافی دان و نقشه نگار برجسته ایرانی درگذشت. وی در سال 1300 ه.ش در نزدیکی تفرش متولد شد و با هدایت و حمایت پدرش «ابوالقاسم سحاب» که خود جغرافی دان بود، تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد. عباس سحاب به زودی استعداد خود را در زمینه جغرافی و نقشه کشی نشان داد و اولین نقشه تهران را به طور دقیق ترسیم کرد. پس از آنکه در سال 1315 ه.ش پدرش مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی ایران را تاسیس کرد، وی عملاً اداره آن را در دست گرفت. مهندس سحاب برای تهیه نقشه های دقیق به صدها شهر و روستای ایران و همچنین دهها کشور خارجی سفر کرد و برای کار خود از روش های نوین بهره گرفت. وی همچنین کتاب ارزشمند «هنر خوشنویسی، از آغاز تا امروز» را در چهارچوب طرح یونسکو برای تدوین اطلس تاریخ هنر اسلامی نگاشت.

 

 

درگذشت احمد پزشک، مترجم و ریاضیدان مشهور ایرانی

IMG_20230403_092427

21 سال پیش در چنین روزی، 14 فروردین 1381 شمسی:

مترجم و ریاضی‌دان نامی معاصر ایرانی، استاد "احمد بیرشک"درگذشت. استاد احمد بیرشک، در چهارم بهمن 1285 ش در تهران زاده شد. وی پس از طی مقاطع مختلف تحصیلی و اخذ لیسانس ریاضیات، به مدت 19 سال در رشته معماری به تدریس روی آورد و سمت‌ های متعددی از قبیل معاونت وزارت آموزش و پرورش و بانی و معلم گروه فرهنگی هدف را بر عهده داشت. یکی از کارهای ارزنده و ماندنی استاد بیرشک، تدوین زندگی نامه علمی دانشوران و نیز گاهنامه تطبیقی سه هزار ساله است که تواریخ شمسی، قمری و میلادی را با هم تطبیق نموده است. ایشان همچنین در زمینه داستان، تاریخ و زندگی‌نامه، ریاضیات و هندسه و موضوعات دیگر دارای بیش از 60 اثر است که هندسه مسطّحه، فلسفه، ریاضی، علم قدیم و تمدن جدید و مجموعه خِرَد از آن جمله ‌اند. استاد بیرشک به شایستگی، لقب پدر ریاضیات ایران را داشت. وی سرانجام پس از عمری تحقیق و پژوهش درعصر14 فروردین 1381ش در 96 سالگی درگذشت و جامعه علمی کشور را به سوگ نشاند.

 

 

حمله ارتش رژیم صهیونیستی به جنین 

IMG_20230403_092428

21 سال پیش، در روز سوم آوریل سال 2002 میلادی:

ارتش رژیم صهیونیستی حمله گسترده به شهر فلسطینی جنین (Jenin) واقع در کرانه باختری رود اردن را آغاز کرد. این تجاوز در ادامه حملات نظامیان این رژیم به شهرهای مختلف کرانه باختری بود که از چند هفته قبل ، با هدف پایان دادن به انتفاضه مردم فلسطین آغاز شده  بود.  حدود 200 تانک ، دهها هلی کوپتر و ده هزار سرباز رژیم صهیونیستی در تهاجم به شهر 15 هزار نفری جنین شرکت داشتند و از زمین و هوا ساکنان این اردوگاه را هدف قرار دادند. با وجود قطع برق و آب و ممانعت صهیونیست ها از کمک گروههای امداد به غیرنظامیان فلسطینی ، مردم و رزمندگان فلسطینی به مدت 9 روز در برابر اشغالگران صهیونیست مقاومت کردند. صهیونیست ها با قساوت ، به قتل عام مردم و انهدام منازل ، بیمارستانها و تاسیسات اقتصادی شهر جنین پرداختند . پایان حمله وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به شهر جنین ، 70 درصد از آن تخریب شده بود و صدها فلسطینی شهید یا زخمی و 5000 تن از آنان بی خانمان شدند. با این حال سیاست قتل عام و سرکوب شدید فلسطینی ها که توسط رژیم صهیونیستی اجرا می شود، ناکارآمدی خود را در سرکوب مردم فلسطین نشان داده است.

دیدگاه تان را بنویسید