تقویم تاریخ؛ از مرگ حجاج بن یوسف ثقفی تا تشکیل ناتو
کد خبر: 22503

تقویم تاریخ؛ از مرگ حجاج بن یوسف ثقفی تا تشکیل ناتو

امروز سه شنبه پانزدهم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با سیزدهم رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با چهارم آوریل سال 2023 میلادی است.

مرگ حجاج بن یوسف ثقفی، حاکم ستمگر بنی امیه

IMG_20230404_092559

1349 سال پیش در چنین روزی، سیزدهم رمضان سال 95 هجری قمری:

«حجاج بن یوسف ثقفی»، حاکم ستمگر و خونریز دوران حکومت بنی امیه مُرد. وی که در دوران عبدالملک مروان و هشام ابن مروان می زیست، بسیار بی رحم بود و در شکنجه و کشتار مخالفین حکومت به ویژه طرفداران حضرت علی (ع) و خاندان پیامبر اکرم (ص) شهرت بسیار داشت. برخی مورخان، شمار افرادی را که به دستور حجاج کشته شدند، تا یکصد و بیست هزار نفر نوشته اند . همچنین از جمله جنایات وی ، حمله به مکه و تخریب خانه خدا در سال 74 هجری قمری بود. حجاج سرانجام دراین روز، در حالی که به دلیل جنایاتش دچار اختلال روانی و کابوس شده بود، مرد و جسد وی را مخفیانه در محلی که مردم خشمگین متوجه آن نشوند، خاک کردند.

 

 

درگذشت جان نپر، ریاضیدان اسکاتلندی

IMG_20230404_092604

406 سال پیش، در روز چهارم آوریل سال 1617 میلادی:

«جان نپر» (John Napier) ریاضی دان اسکاتلندی درگذشت.وی در سال 1550 میلادی که درگیری های مذهبی در اروپا بالا گرفته بود، به دنیا آمد . نپر به مذهب جدید پروتستان گروید و کتابی جنجالی در رد حاکمیت پاپ نوشت . وی در زمینه ریاضیات ، روش نوینی را برای محاسبات ابداع کرد. این ریاضی دان اسکاتلندی معتقد بود همه اعداد را می توان به صورت توان دار نوشت تا محاسبات ساده تر شود . او بیست سال از عمر خود را برای جامه عمل پوشاندن به این روش که آن را لگاریتم نامید ، صرف کرد . نحوه محاسبه نپر با استقبال گسترده ای روبرو شد و در تسریع محاسبات ریاضی تاثیر فراوانی گذاشت .

 

 

درگذشت میرزا جهانگیر خان قشقایی، فقیه و عارف ایرانی

IMG_20230404_092610

116 سال پیش، در روز سیزدهم رمضان سال 1328 هجری قمری:

میرزا «جهانگیر خان قشقایی»، فقیه و عارف ایرانی درگذشت. وی در میان ایلات قشقایی در مرکز ایران، متولد شد و به کسب علم و معرفت پرداخت تا به عالمی برجسته تبدیل شد . میرزا جهانگیر خان سپس در اصفهان ـ از شهرهای بزرگ ایران ـ به تعلیم و تربیت شاگردانش مشغول شد و در طول نزدیک به پنجاه سال تدریس ، شاگردان بسیاری چون شهید آیت الله مدرس و آیت الله بروجردی را تربیت کرد . این عالم گرانقدر پس از 85 سال زندگی ، درگذشت و در اصفهان به خاک سپرده شد .

 

 

تشکیل ناتو 

IMG_20230404_092615

74 سال پیش در چنین روزی، چهارم آوریل سال 1949 میلادی:

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تشکیل شد. در این پیمان ، اعضای پیمان بروکسل متشکل از بلژیک، فرانسه، لوکزامبورگ، هلند، انگلیس و همچنین کشورهای کانادا، دانمارک، ایسلند، ایتالیا، نروژ، پرتغال و آمریکا شرکت داشتند . این کشورها بر اساس منشور پیمان ناتو، حمله به هر یک از دولت های عضو را به منزله حمله به تمام کشورهای عضو ناتو تلقی می کنند . آلمان، یونان، اسپانیا و ترکیه از دیگر کشورهایی بودند که در مراحل بعد ، به این پیمان ملحق شدند. از طرف دیگر، بعضی از کشورهای عضو ناتو مانند فرانسه از سال 1960 میلادی به بعد ، از وابستگی خود به این سازمان کاستند و نیروهای نظامی خود را از فرماندهی واحد ناتو خارج کردند . تشکیل پیمان ناتو از نتایج جنگ سرد و واکنشی در برابر تهدیدهای احتمالی شوروی بود . کشورهای غربی به همین دلیل پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 ، به دنبال توجیهی برای تداوم حیات این سازمان نظامی هستند . گسترش ناتو به سوی شرق از چند سال پیش در دستور کار اعضای این پیمان قرار گرفته است . با وجود این ، دولت های اروپایی عضو ناتو، بیش از پیش خواستار کاهش نقش تعیین کننده آمریکا در این پیمان نظامی هستند.

 

 

استقلال سنگال 

IMG_20230404_092639

63 سال پیش، در روز چهارم آوریل سال 1960 میلادی:

کشور «سنگال» در غرب آفریقا استقلال خود را به دست آورد. این کشور از قرن پانزدهم میلادی تحت نفوذ و استعمار پرتغال قرار گرفت و فرانسوی ها نیز از قرن هفدهم به غارت منابع طبیعی و انسانی سنگال پرداختند . به دنبال تضعیف فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم ، این کشور مجبور شد به سنگال نیز همچون دیگر مستعمراتش ، امتیازاتی در جهت استقلال بدهد در سال 1958 ، سنگال استقلال داخلی یافت و در سال 1960 رسما مستقل شد و "لئوپولد سدار سنگور" به ریاست جمهوری آن برگزیده شد که تا سال 1981 این سمت را بر عهده داشت . سنگال در ساحل اقیانوس اطلس با کشورهای موریتانی ، مالی ، گینه و گینه بیسائو همسایه است و حدود 196 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. همچنین 94 درصد از جمعیت سنگال ، مسلمان هستند.

 

 

کشته شدن مارتین لوتر کینگ، رهبر مبارزات سیاهپوستی آمریکا

IMG_20230404_092646

55 سال پیش در چنین روزی، چهارم آوریل سال 1968 میلادی:

«مارتین لوتر کینگ» (Martin Luther King)، رهبر مبارزات سیاهپوستان آمریکا، هدف گلوله فرد یا افراد ناشناس قرار گرفت و کشته شد . وی درسال 1929 میلادی در شهر آتلانتا متولد شد . لوترکینگ در دانشگاه بوستون به تحصیل پرداخت و پس از آن وارد مبارزات سیاهپوستان علیه تبعیض نژادی شد.در آن زمان سیاهپوستان آمریکا علیه تبعیض نژادی در مورد سیاهان و نیز قوانین مربوط به برتری نژاد سفید بر سیاهان در آمریکا ، نهضتی سراسری را سازمان داده بودند و برای احقاق حقوق خود مبارزه می کردند . راز قتل لوترکینگ هرگز رسماً فاش نشد ، اما بنابر برخی شواهد ، سازمان سیا در قتل او دست داشت . مارتین لوتر کینگ که پیروزی سیاهپوستان را مشروط به استقامت و پایداری آنان در مبارزه می دانست ، آنان را با سخنرانی های پرشور به ادامه مبارزه تشویق می کرد. لوتر کینگ تظاهرات متعددی را علیه تبعیض نژادی رهبری کرد و به پاس تلاشهای بی وقفه اش در راه احقاق حقوق سیاهپوستان ، جایزه صلح نوبل سال 1964 میلادی را دریافت کرد.

 

 

اعدام ذوالفقار علی بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان

IMG_20230404_092650

44 سال پیش، در روز چهارم آوریل سال 1979 میلادی:

 «ذوالفقار علی بوتو» نخست وزیر اسبق پاکستان، اعدام شد. بوتو که موسس حزب مردم این کشور بود، در سال 1971 میلادی به دنبال شکست پاکستان از هند و تجزیه پاکستان شرقی ، به ریاست جمهوری رسید. در سال 1973، هنگامی که قانون اساسی جدید پاکستان قدرت اصلی را به نخست وزیر سپرد ، بوتو عهده دار این سمت شد . در سال 1977 میلادی، ژنرال محمد ضیاء الحق با یک کودتا ، بوتو را سرنگون و وی را متهم به قتل و خیانت به کشور کرد . ذوالفقار علی بوتو در چهارم آوریل 1979، علیرغم درخواست رهبران برخی کشورها برای عفو وی، اعدام شد.

 

 

درگذشت احمد آرام، نویسنده توانای ایرانی

IMG_20230404_092655

25 سال پیش، در روز پانزدهم فروردین سال 1377 هجری قمری:

استاد «احمد آرام» نویسنده و مترجم توانای ایرانی، درگذشت. وی در نخستین روزهای سال 1283 هجری شمسی در تهران متولد شد و پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دبیرستان ، به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت و همزمان تدریس را نیز آغاز کرد. استاد آرام علاوه بر پزشکی ، در رشته های مختلفی چون فلسفه ، تاریخ ، علوم قرآنی و ریاضیات ، مطالعات عمیقی کرد. وی همچنین به زبان های فرانسه ، عربی و انگلیسی کاملا مسلط بود. استاد آرام تا پایان عمر 94 ساله اش ، 140 کتاب و 60 مقاله علمی را تالیف و یا ترجمه کرد که از آن جمله می توان به ترجمه کتاب کیمیای سعادت اثر امام محمد غزالی و کتاب تاریخ اسلامی کمبریج اشاره کرد .همچنین کتاب «آرام نامه»، شرح احوال و زندگی استاد آرام از زبان خود اوست . وی عضو دائمی فرهنگستان ایران بود.

دیدگاه تان را بنویسید