تقویم تاریخ؛ از شهادت مختار تا کشتار الخلیل
کد خبر: 22533

تقویم تاریخ؛ از شهادت مختار تا کشتار الخلیل

امروز چهارشنبه، شانزدهم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با 14 رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با پنجم آوریل سال 2023 میلادی است.

شهادت مختار ثقفی، رهبر قیام خوانخواهی امام حسین(ع)

IMG_20230405_104358

1377 سال پیش در چنین روزی 14 رمضان سال 67 هجری قمری:

"مختار بن ابوعبیده ثقفی"، رهبر قیام خون‌خواهی امام حسین(ع) به شهادت رسید. مختار پس از هلاکت معاویة بن ابی‌ سفیان، از جمله رهبران انقلابی کوفه بود که از امام حسین(ع) و نماینده‌‌اش حضرت مسلم بن عقیل(ع) حمایت کرد و به همین دلیل توسط عبیداللَّهبن زیاد، عامل یزید در کوفه، دستگیر و زندانی شد. مختار در ایام قیام امام حسین(ع) در زندان عبیداللَّه بن زیاد به سر می‌‌برد تا این که به وساطت شوهر خواهرش، عبداللَّه بن عمر نزد یزید بن معاویه، از زندان آزاد شد. مختار پس از مرگ یزید، برای خون خواهی امام حسین(ع) در کوفه قیام کرد و جمع کثیری به او پیوستند و تمام قاتلان امام حسین(ع) و عناصر اصلی ضد امام حسین(ع) و اهل بیت را دستگیر کرد و به مکافات اعمالشان رساند. مختار ثقفی پس از 18 ماه حکومت در کوفه و نواحی آن، در چهاردهم رمضان سال 67 قمری در برابر لشگر عبداللَّه بن زبیر به فرماندهی مصعب بن زبیر، شکست خورد و در جریان نبرد به شهادت رسید.

 

 

قتل عام هارلم در هلند

IMG_20230405_104402

438 سال پیش در چنین روزی، پنجم آوریل سال 1585 میلادی:

قتل عام معروف به هارلم ( Harlem )، در شهری به همین نام در هلند که مرکز استقلال طلبان این کشور بود انجام شد .این فاجعه به دستور فیلیپ دوم ، پادشاه اسپانیا، رخ داد . اسپانیا برای تحکیم سلطه خویش بر سرزمین هلند، دست به کشتارهای وسیعی در این کشور زد که فاجعه بارترین آنها قتل عام هارلم بود. در جریان این قتل عام ، حدود شش هزار نفر از آزادیخواهان و استقلال طلبان هلندی جان خود را از دست دادند . سرانجام در سال 1609 میلادی هلند از سلطه اسپانیا رهایی یافت و استقلال خود را به دست آورد.

 

 

تولد توماس هابز، فیلسوف انگلیسی

IMG_20230405_104423

435 سال پیش، در روز پنجم آوریل سال 1588 میلادی:

«توماس هابز» (Thomas Habbes) فیلسوف انگلیسی متولد شد. وی فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد انگلیس بود و در ادبیات ، مطالعات فراوانی داشت. هابز انسان را موجودی خودخواه و قدرت طلب می دانست که خواهان سلطه بر دیگران است . به همین دلیل او معتقد بود باید دولتی مقتدر در جامعه به وجود آید که امنیت و آسایش ضعیفان را تامین کند. به نظر این فیلسوف انگلیسی، اطاعت مردم از پادشاه ، حکمی الهی است . مهمترین کتاب هابز، «لویاتان» (Leviathan) است و از دیگر کتاب های او می توان «علم سیاست» ، «فلسفه درباره حکومت» و «حقوق عمومی» را نام برد. توماس هابز در سال 1679 درگذشت.

 

 

اعدام جرج دانتون از رهبران انقلاب کبیر فرانسه 

IMG_20230405_104539

229 سال پیش در چنین روزی، پنجم آوریل سال 1794 میلادی:

«جرج دانتون» (Georges Danton)، از رهبران انقلاب کبیر فرانسه اعدام شد. وی در اوت سال 1759 میلادی متولد شد و پس از پایان تحصیلاتش در رشته حقوق، در زمان لویی شانزدهم به وکالت مجلس رسید و سپس جزو سران انقلاب کبیر فرانسه شد. او در دوران انقلاب فرانسه ، مشاغل مهمی داشت . دانتون ، خطبیی توانا بود و معتقد بود ضمن جلوگیری از هرج و مرج و تلفات انسانی ، باید بساط سلطنت در فرانسه برچیده شود . دانتون با دسیسه روبسپیر ، یکی دیگر از رهبران انقلاب فرانسه که رقیب او بود ، دستگیر و سپس اعدام شد. به این ترتیب، حکومت چهار ماهه روبسپیر که به دوره ترور معروف است ، آغاز شد.

 

 

درگذشت شمس الدین بهبهانی از حکمای مشهور ایرانی

IMG_20230405_104543

196 سال پیش درچنین روزی، چهاردهم رمضان سال 1248 هجری قمری:

«شمس الدین بهبهانی» از حکما و دانشمندان مشهور ایرانی در قرن سیزدهم هجری قمری درگذشت. بهبهانی در سنین جوانی از محضر عالم برجسته ای چون محقق بهبهانی بهره جست. وی فقیهی عالم و عارفی زاهد بود و بیشتر ایام عمر را به تحقیق و تالیف سپری کرد. شمس الدین بهبهانی شرح مفصلی بر معالم الاصول نگاشته و رساله هایی نیز درزمینه حکمت و اصول دین به رشته تحریر درآورده است .

 

 

درگذشت ممتاز العلماء عالم برجسته شیعی

IMG_20230405_104554

155 سال پیش در روزی 14 رمضان سال 1289 هجری :

"سیدمحمد تقی ممتاز العلماء" عالم برجسته ‌شیعی در هندوستان درگذشت. "ممتاز العلماء" از بزرگ‌ترین علمای امامیه قرن سیزدهم هجری در هند است. کتابخانه او از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کتابخانه‌‎های هند بود. از وی آثار ارزشمندی به جای مانده است که برخی از آن‌ها عبارتند از: ارشاد المؤمنین، حَدیقَةُ الواعظین و ظهیرُ الشّیعه فی احکام الشریعة. وی در 78 سالگی در شهر لکهنوی هند وفات یافت و در حسینیه‌‌ خودش به خاک سپرده شد.

 

 

مرگ محمد علی شاه، پادشاه مستبد قاجار

IMG_20230405_104558

98 سال پیش در چنی روزی، شانزدهم فروردین 1304 هجری شمسی:

 "محمدعلی شاه" پادشاه مستبدِ قاجار مُرد. محمدعلی شاه قاجار در سال 1249 ش در تبریز به دنیا آمد و پس از فراگیری مقداری از تحصیلات، در 17 سالگی اولین شغل دولتی را به او سپردند. او پس از روی کارآمدن مظفرالدین شاه، به ولیعهدی انتخاب شد و در این زمان علاوه بر ولایت آذربایجان، به هنگام سفر پدرش به فرنگ، متکفل امور مملکت بود. وی هر چند پس از آن که پدرش فرمان مشروطه و قانون مشروطیت را امضا کرد، خود نیز آن را تأیید نمود ولی پس از به دست گرفتن قدرت از در مخالفت با مشروطه ‌طلبان ایران درآمد و مشکلات فراوانی را برای آنان به وجود آورد. عاقبت در تیرماه 1287 ش، مجلس شورای ملی را به توپ بست و از این زمان دوران استبداد صغیر آغاز شد. این عمل شاهِ قاجار با واکنش تند مشروطه‌ خواهان در سراسر کشور مواجه شد تا این که آنان تهران را به تصرف خود در آورده و او را از سلطنت خلع کردند. از این رو، وی به سفارت روس پناهنده شد و پس از چندی ایران را ترک کرد. محمدعلی شاه پس از خروج از ایران، مدتی در روسیه، عثمانی و اروپا ساکن شد. تا اینکه پس از سال‌ها دوری از وطن و سرگردانی، در 16 فروردین سال 1304 ش، در اروپا مرد.

 

 

پایان گلوله باران شدید غزه 

IMG_20230405_104604

67 سال پیش، در روز پنجم آوریل سال 1956 میلادی:

گلوله باران شدید و بی رحمانه شهر غزه در غرب فلسطین اشغالی، پایان یافت. نظامیان رژیم صهیونیستی از روز چهارم آوریل، زنان، کودکان و سالخوردگان را در این شهر پرجمعیت، زیر آتش شدید گلوله های خمپاره قرار دادند و طی دو روز 56 تن از آنها را کشتند و 30 نفر را مجروح کردند . دربرابر این جنایت صهیونیست ها ، غرب و مجامع بین المللی دفاع از حقوق بشر، مانند سایر موارد مشابه، واکنشی نشان ندادند.

 

 

کشتار فلسطینی ها در حرم حضرت ابراهیمی در  الخلیل

IMG_20230405_104616

30 سال پیش در چنین روزی 14 رمضان سال 1414 هجری قمری :

صهیونیست ها مسلمانان فلسطینی را در حرم حضرت ابراهیم(ع) در شهر الخلیل، کشتار کردند. در این روز، یک صهیونیست افراطی، نمازگزاران روزه‌‌دار فلسطینی را در حرم مطهر حضرت ابراهیم(ع) در شهر الخلیل در کرانه‌‌ غربی رود اردن به رگبار مسلسل بست و 29 تن را شهید و تعداد زیادی را مجروح کرد. این اقدام تروریستی که بار دیگر خصومت صهیونیست‌‌ها با مسلمانان را ثابت کرد ، واکنش تند جهان اسلام را برانگیخت و مذاکرات سازش اعراب و اسراییل برای مدتی به حال تعلیق درآمد . این حمله‌‌ی وحشیانه باعث گسترش ناآرامی در سرزمین‌‌های اشغالی شد و مقابله با رژیم صهیونیستی را شدت بخشید. با توجه به این واکنش‌‌ها، تل آویو، فرد تروریست را دستگیر و محاکمه کرد اما با ادعای این که او دیوانه است و جنون دارد ، از مجازاتش سر باز زد.

 

 

درگذشت حاج علی آهنی، پیرغلام اهل بیت

IMG_20230405_104639

8 سال پیش در چنین روزی، 16 فروردین 1394 شمسی:

 حاج علی آهی، پیرغلام اهل بیت(ع) و رئیس خانه مداحان ایران درگذشت. علی آهی فرزند حاج قربانعلی آهی در روز دوشنبه 14 آبان ماه 1307 هجری شمسی(21 جمادی الاول 1346 هجری قمری برابر با 5 نوامبر 1928 میلادی) در تهران، بازارچه پامنار که یکی از محله های قدیم تهران بزرگ می باشد، در یک خانواده مذهبی قدم به عرصه وجود نهاد. وی پس از پایان رساندن دوره ابتدایی، ضمن اشتغال به کسب، به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. از سن 10 سالگی به تشویق مادرش شروع به مداحی اهل بیت نمود و از سال 1336 هجری شمسی شروع به سرودن اشعار نمود. ایشان در زمان ملی شدن صنعت نفت، به حمایت از آیت الله کاشانی پرداخت و در زمان انقلاب اسلامی 1357 نیز مبادرت به برگزاری جلسات مخفیانه ضد رژیم ستم شاهی و تظاهرات علیه دستگاه دیکتاتوری طاغوت نمود. علی آهی پس از پیروزی انقلاب دوشادوش خدمت گزاران نظام در مسئولیت های متعدد منشاء اثر بود که ازجمله فعالیت های نامبرده شرکت در جبهه های جنگ تحمیلی و شرکت در کمیته انقلاب اسلامی بود. حاج علی آهی پس از عمری مداحی اهل بیت (ع)  در روز یکشنبه 16 فروردین 94 به سرای باقی شتافت.

دیدگاه تان را بنویسید