تقویم تاریخ؛ از شهادت حضرت علی(ع) تا آغاز جنگ های داخلی در آمریکا
کد خبر: 22744

تقویم تاریخ؛ از شهادت حضرت علی(ع) تا آغاز جنگ های داخلی در آمریکا

امروزچهارشنبه، بیست و سوم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با 21 رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با دوازدهم آوریل سال 2023 میلادی است.

شهادت حضرت علی (ع)، امام اول شیعیان

IMG_20230412_105535

1404 سال پیش در چنین روزی ، بیست و یکم رمضان سال 40 هجری قمری:

«علی بن ابی طالب» (ع)، جانشین پیامبر گرامی اسلام (ص)، و از اهل بیت آن حضرت، به شهادت رسید. دو روز قبل، آنگاه که علی (ع) برای نماز صبح در مسجد حضور یافت و هنگامی که سر بر آستان حق تعالی فرود آورده بود، ضربت شمشیر یکی از خوارج ، فرق سرش را شکافت و در چنین روزی بر اثر همین جراحت شدید چشم از جهان فروبست و به سعادتی که همواره آرزو می کرد، یعنی شهادت در راه خدا و رستگاری بزرگ دست یافت . این شهادت، مصیبت و لطمه ای جبران ناپذیر بر اسلام و مسلمین وارد کرد. باوجود این، شیوه زندگی آن حضرت و نیز چگونگی حکومتش و همچنین سخنان ارزشمندی که از او باقی مانده، اکنون پس از گذشت قرن ها، به سان چراغی فراروی جویندگان راه عدالت و حقیقت است. «نهج البلاغه»، گزیده سخنان حضرت علی (ع) است که در فصاحت و بلاغت ، کم نظیر است. این سخنان حکمت آمیز حضرت علی (ع) ، دریایی از معارف عرفانی و پندهای اخلاقی و اجتماعی است که هر کدام پنجره ای را به سوی فضیلتها می گشاید. آن حضرت بهترین راه را برای آراسته شدن آدمی به فضائل اخلاقی ، تقوی می دانست. حضرت علی (ع) در وصیتی به فرزندانش، دقیقترین مسائل اخلاقی را به صورت نصیحت بیان می کند ، از جمله می فرماید: «شما و خاندانم و هرکس را که سفارش من به او می رسد به پرهیزگاری و نظم در کارها وصیت می کنم . به یتیمان روی آورید به همسایگان نیکی کنید که پیامبر (ص ) آنچنان درباره همسایگان سفارش می فرمود که گمان بردم از یکدیگر ارث می برند . از قرآن دوری نکنید و نگذارید دیگران در عمل کردن به آن از شما پیشی گیرند. نماز را بزرگ شمارید که پایه دین شماست.»

 

 

درگذشت سید ماجد حسینی از علمای بزرگ شیعه 

416 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و یکم رمضان 1028 هجری قمری:

سد ابوعلى ماجد بن هاشم بن على حسینى بحران از علماى بزرگ شیعه در قرن یازدهم هجرى درگذشت. وى عالمى عامل و فاضلى کامل و محقق، فقیه، محدث، ادیب و شاعر و اولین منتشر کننده ى حدیث در شیراز بود. سید ماجد، پس از فراگیرى مقدمات علوم به حجاز و عراق هجرت نمود و سپس مقیم شیراز شد. وى در شیراز به تدریس و فتوا پرداخت و شیخ الاسلام شیراز گردید. طلاب علوم دینى از اطراف و اکناف به دور او گرد آمده و از حوزه ى درسش بهره مند مى شدند. ملامحسن فیض کاشانى و شیخ سلیمان ماحوزى از شاگردان او بوده و شیخ بهایى با وى دوستى داشته است. مهم ترین کتاب سیدماجد، سَلاسِلُ الحَدید مى باشد و نیز مُقَدَّمَةُ الواجب و یوسفیّه نیز از اوست. سید ماجد در شیراز بدرود حیات گفت ودر حرم حضرت شاه چراغع مدفون گردید.

 

 

رحلت شیخ حر عاملی از علما و محدثین مشهور تشیع 

340 سال پیش در چنین روزی، بیست و یکم رمضان سال 1104 هجری قمری:

«شیخ حر عاملی»، از علما و محدثین مشهور عالم تشیع، چشم از جهان فروبست. ایشان در هشتم رجب سال 1033 هجری قمری در روستای "مشغره" از توابع جبل عامل لبنان به دنیا آمد و تا چهل سالگی در محضر علمای لبنان و سوریه ، کسب فیض کرد و از دانش آنان بهره جست . شیخ حر عاملی پس از چندی به شهر مقدس مشهد ـ در شمال شرقی ایران ـ رفت و به مدت 24 سال به ترویج دین ، تدریس و قضاوت پرداخت. مهمترین اثر این عالم بزرگوار، کتاب «وسائل الشیعه» نام دارد که از کتب معتبر اسلامی در زمینه فقه و حدیث است. از دیگر کتاب های شیخ حر عاملی می توان به «الجواهر السنیه فی الاحادیث القدسیه»، «الاجازات» و «احوال الصحابه» اشاره کرد.

 

 

تولد لوران ژوسیو، پدر علم گیاه شناسی

IMG_20230412_105558

275 سال پیش در چنین روزی، دوازدهم آوریل سال 1748 میلادی:

«لوران ژوسیو» (Laurent Jussieu) یکی از افراد خاندان معروف ژوسیو که طبیعی دان و گیاه شناس بودند، در لیون فرانسه متولد شد. لوران ژوسیو مانند پدر و عموهایش، عمر خود را در راه طبقه بندی و تکامل علم گیاه شناسی صرف کرد و طبقه بندی جدیدی به وجود آورد که از طبقه بندی لینه و برنارد دو ژوسیو، کاملتر بود. لوران ژوسیو در سال 1836 درگذشت.

 

 

کشف داروی معالج مالاریا 

IMG_20230412_105605

203 سال پیش در چنین روزی در 12 آوریل 1820 میلادی:

داروی معالج مالاریا از پوست درختی به نام "گنه گنه" کشف شد.گنه ‏گنه درخت همیشه سبزی است از تیره روناس‌‏ها که خاستگاه اصلی آن مناطق مختلف امریکای جنوبی و به ویژه ارتفاعات کوه‏‌های آند می‌‏باشد، اما امروزه در مناطق دیگری نیز کشت می‏‌شود. از جوهر این درخت، داروی بسیار تلخی به نام کینین تهیه می‏‌شود. این دارو از ترکیبات آلیِ استخراج شده از پوست این درخت به عمل می‌‏آید. بر همین اساس، این کلمه، مشتق از کنیا به معنای پوست درخت می‏‌باشد. در 12 آوریل 1820م برای نخستین بار به صورت رسمی، ترکیبات آلی درختِ گنه ‏گنه توسط پیِر پلیته و ژوزف کاوانتو در آزمایشگاه پاریس تجزیه گردید و تلاش برای تهیه کینین به صورت دارو وارد مرحله‏‌ای دیگر شد.

 

 

 تولد الکساندر آستروفسکی، نمایشنامه نویس مشهور روسی

IMG_20230412_105558

200 سال پیش، در روز دوازدهم آوریل سال 1823 میلادی:

«الکساندر آستروفسکی» (Alexandr Ostrovsky)، نمایش نامه نویس پرکار روسی متولد شد. وی در دانشگاه، در رشته حقوق فارغ التحصیل شد، اما به نمایش نامه نویسی روی آورد. آستروفسکی تقریباً هر سال یک نمایش نامه تاریخی یا طنز می نوشت و در آنها وضعیت جامعه را به تصویر می کشید. وی تاثیر فراوانی بر تئاتر روسیه داشت و بزرگترین نمایش نامه نویس روسیه در دوره رئالیسم فلمداد می شود. از آثار آستروفسکی می توان به «دختر برفی»، «جنگل»، «توفان» و «قربانی آخر» اشاره کرد. این نویسنده سرشناس روسی در سال 1886 درگذشت.

 

 

آغاز جنگ داخلی در آمریکا 

IMG_20230412_105734

162 سال پیش، در روز دوازدهم آوریل سال 1861 میلادی:

 با حمله نیروهای اتحادیه ایالت های جنوبی آمریکا به دژ «فورت سومتر» (Fort Sumter)، جنگ داخلی این کشور معروف به جنگ های انفصال آغاز شد. با انتخاب آبراهام لینکلن که مخالف برده داری بود، به سمت ریاست جمهوری آمریکا، ایالت های جنوبی تصمیم خود را برای تجزیه و تشکیل «کنفدراسیون کشورهای آمریکا» گرفتند. زیرا این ایالت ها که به شدت به نیروی کار برده ها وابسته بودند، حاضر به آزادی آنان نبودند. جنگ داخلی آمریکا که پرفراز و نشیب و بسیار پرتلفات بود، سرانجام با تصرف ریچموند، پایتخت جنوبی ها، به نفع ایالات شمالی آمریکا به پایان رسید. در این جنگ ویرانگر، حدود 620 هزار نظامی و تعداد زیادی غیرنظامی کشته شدند و خسارات فراوانی برجای ماند. در این حال با وجود آزادی بردگان ستمدیده آمریکا، فقر و محرومیت آنها همچنان ادامه یافت.

 

 

آغاز سلطنت موتسو هیتو، پایه گذار انقلاب اجتماعی در ژاپن

IMG_20230412_105739

156 سال پیش در چنین روزی، دوازدهم آوریل سال 1867 میلادی:

«موپ⁸تسو هیتو» امپراتور معروف و اصلاح طلب ژاپن به سلطنت رسید. وی هنگامی قدرت را در دست گرفت که ژاپن در زمینه های مختلف دچار ضعف و نابسامانی بود. به همین دلیل، موتسو هیتو معروف به «مِیجی» یک سال پس از آغاز سلطنت خود، برنامه انقلاب اجتماعی را پایه ریزی و اصلاحات را در ژاپن شروع کرد. وی نظام فئودالی را برانداخت، پایتخت را از کیوتو به توکیو منتقل و قانون اساسی جدیدی برای ژاپن تدوین کرد. اگرچه در دوران امپراتوری موتسو هیتو که در سال 1912 خاتمه یافت، ژاپن به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافت، اما جنگ با چین و روسیه نیز در همین دوران به وقوع پیوست.

 

 

برقراری حکومت جمهوری در اسپانیا و پایان نظام سلطنتی

IMG_20230412_105742

91 سال پیش، در روز دوازدهم آوریل سال 1932 میلادی:

حکومت جمهوری به طور موقت در اسپانیا برقرار شد و نظام سلطنتی خاتمه یافت. درپی استبداد آلفونس سیزدهم پادشاه اسپانیا، جمهوری خواهان قیام کردند و وی را مجبور به استعفا نمودند. اما رژیم جمهوری در این کشور دوام چندانی نیافت، زیرا سلطنت طلبان به رهبری ژنرال فرانکو از سال 1936 جنگ علیه جمهوری خواهان را آغاز کردند و پس از دو سال و نیم بر آنها پیروز شدند.

 

ورود اولین بشر به ماه 

IMG_20230412_105745

672 سال پیش، در روز دوازدهم آوریل سال 1961 میلادی:

بشر برای اولین بار قدم به عرصه فضا گذاشت و به دور زمین گردش کرد. «یوری گاگارین» (Yuri Gagarin)فضانورد 27 ساله روسی دراین روز با سفینه واستوک در مدت 89 دقیقه زمین را دور زد و بدین ترتیب تحولی بزرگ در عرصه فضانوردی به وجود آمد. گاگارین در سال 1968 میلادی، در اوج شهرت و محبوبیت، در یک سانحه هوایی به همراه یکی از مقام های بلندپایه فضایی روسیه، کشته شد. به پاس خدمات یوری گاگارین به فضانوردی و اهمیت نخستین پرواز انسان در فضا، روز دوازدهم آوریل "روز جهانی فضانوردی" نامیده شده است.

 

 

درگذشت محسن صبا، استاد و نویسنده معاصر ایرانی

IMG_20230412_105759

31 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم فروردین سال 1371 هجری شمسی:

«محسن صبا»، استاد و نویسنده معاصر ایرانی، درگذشت. وی پس از طی دوران تحصیلات مقدماتی درمدرسه دارالفنون - راهی فرانسه شد و به دنبال اخذ درجه دکترای حقوق به ایران بازگشت و به تدریس پرداخت. دکتر محسن صبا موسس گروه ملی کتابشناسی ایران و همچنین کمیته بایگانی ملی وابسته به یونسکو بود. از مهمترین آثار و کتب تالیفی او می توان به «کتابشناسی»، «گلهای حافظ »، «ترجمه سفر نامه های مختلف» و «اصول فن کتابداری» اشاره کرد.

دیدگاه تان را بنویسید