تقویم تاریخ؛ از تولد حضرت آیت الله خامنه ای تا روز ارتش
کد خبر: 22938

تقویم تاریخ؛ از تولد حضرت آیت الله خامنه ای تا روز ارتش

امروز سه شنبه بیست و نهم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با 27 رمضان 1444 هجری قمری و مطابق با هجدهم آوریل سال 2023 میلادی است.

 تولد ابن عربی، دانشمند و عارف بزرگ اسلام 

IMG_20230418_092235

884 سال پیش، در روز بیست و هفتم رمضان سال 560 هجری قمری:

«محی الدین ابوبکر بن محمد» معروف به «ابن عربی» ، دانشمند و عارف بزرگ مسلمان ، در آندلس در جنوب اسپانیای امروزی  متولد شد. وی در هشت سالگی به اشبیلیه از شهرهای معروف آندلس رفت و قرآن ، فقه و حدیث آموخت. ابن عربی همچنین از جوانی سیر و سلوک و عرفان را شروع کرد. وی سی سال داشت که عازم سایر سرزمین های اسلامی شد تا علوم و معارف بیشتری بیاموزد و در این سفرها از نگارش کتاب نیز غافل نبود . ابن عربی از سال 620 در دمشق اقامت گزید و به تدریس و نوشتن کتاب پرداخت. این عالم و عارف مسلمان کتاب های متعددی نوشته است که از جمله آنها می توان از «الفتوحات المکیه»، «فصوص الحکم» و «المبادی و الغایات» نام برد. ابن عربی در سال 638 هجری قمری در دمشق وفات یافت.

 

 

درگذشت علامه محمد باقر مجلسی، از علمای بزرگ اسلام 

IMG_20230418_092241

334 سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم رمضان سال 1110 هجری قمری:

علامه «محمدباقر مجلسی»، از علمای بزرگ اسلام درگذشت . وی آثار متعددی تالیف و تدوین کرد که از جمله مهمترین کتب مرجع مسلمانان محسوب می شود . علامه مجلسی از نظر مهارت در علوم دینی و تدوین حدیث و تالیف کتاب در زمینه علوم دینی، مرتبه بالایی داشت. این عالم برجسته در دوران زندگی خـود ، در اقامه نمازجمعه و جماعات ، تشکیل مدارس دینی ، گسترش و ترویج احادیث پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت او ، سعی بسیار کرد. تعداد تالیفات علامه مجلسی را متجاوز از 600 جلد ذکر کرده اند که از مشهورترین آنها می توان «بحار الانوار» را نام برد. این کتاب مجموعه ای از اخبار و احادیث به زبان عربی است که علامه مجلسی طی سالیان متمادی گردآوری کرده بود. همچنین کتاب های «ین الحیات»، «حیوة القلوب» و «زاد المعاد» از دیگر آثار این دانشمند بزرگ مسلمان است.

 

 

تولد حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی

IMG_20230418_092245

84 سال پیش در چنین روزی 29 فروردین 1318 شمسی:

حضرت آیت اللَّه "سید علی حسینی خامنه ‌ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد مقدس متولد شد. آیت الله سید على خامنه اى فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جواد حسینى خامنه‌اى و  دومین پسر خانواده هستند. زندگى سید جواد خامنه اى مانند بیشتر روحانیون و مدرسّان علوم دینى، بسیار ساده بود. آیت الله خامنه اى که از هیجده سالگى در مشهد درس خارج فقه و اصول را نزد مرجع بزرگ مرحوم آیت الله العظمى میلانى شروع کرده بودند، در سال 1336 به قصد زیارت عتبات عالیات، عازم نجف اشرف شدند و با مشاهده و شرکت در درسهاى خارج مجتهدان بزرگ حوزه نجف از جمله مرحوم سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودى، میرزا باقر زنجانى، سید یحیى یزدى، و میرزا حسن بجنوردى، اوضاع درس و تدریس و تحقیق آن حوزه علمیه را پسندیدند و پدر گرامی شان را از قصد خود مبنی بر حضور در نجف آگاه ساختند. ولى پدر موافقت نکرد. لذا پس از مدّتى ایشان به مشهد باز گشتند. آیت الله خامنه اى از سال 1337 تا 1343 در حوزه علمیه قم به تحصیلات عالى در فقه و اصول و فلسفه، مشغول شدند و از محضر بزرگان چون مرحوم آیت الله العظمى بروجردى، امام خمینى، شیخ مرتضى حائرى یزدى وعلـّامه طباطبائى استفاده کردند.آیت الله خامنه اى به گفته خویش «از شاگردان فقهى، اصولى، سیاسى و انقلابى امام خمینى (ره) هستند» امـّا نخستین جرقـّه هاى سیاسى و مبارزاتى و دشمنى با طاغوت را مجاهد بزرگ و شهید راه اسلام شهید «سید مجتبى نوّاب صفوى» در ذهن ایشان زده است، هنگامیکه نوّاب صفوى با عدّه اى از فدائیان اسلام در سال 1331(1952) به مشهد رفته در مدرسه سلیمان خان، سخنرانى پر هیجان و بیدار کننده اى در موضوع احیاى اسلام و حاکمیت احکام الهى، و فریب و نیرنگ شاه و انگلیسى و دروغگویى آنان به ملـّت ایران، ایراد کردند. آیت الله خامنه اى آن روز از طـّلاب جوان مدرسه سلیمان خان بودند، به شدّت تحت تأثیر سخنان آتشین نوّاب واقع شدند. ایشان مى گویند: «همان وقت جرقه هاى انگیزش انقلاب اسلامى به وسیله نوّاب صفوى در من به وجود آمده و هیچ شکى ندارم که اولین آتش را مرحوم نوّاب در دل ما روشن کرد». پس از انقلاب، ایشان عضوی از اعضای شورای انقلاب شدند. پس از آن، یک دوره نماینده مردم تهران و دو دوره ریاست جمهوری ایران شدند. با رحلت حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۸ (1989)مجلس خبرگان ایشان را به عنوان دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند.

 

 

به قدرت رسیدن جمال عبدالناصر در مصر

IMG_20230418_092249

69 سال پیش در چنین روزی، هجدهم آوریل سال 1954 میلادی:

"جمال عبدالناصر" طی کودتایی علیه "محمد نجیب" رئیس جمهور مصر شد. پس از آن که جنبش افسران آزاد مصر به فرماندهی ژنرال محمد نجیب در 23 ژوئیه 1952م علیه رژیم سلطنتی کودتا کرد، ملک فاروق، پادشاه مصر را مجبور به استعفا نمود. از آن هنگام، محمد نجیب ریاست شورای فرماندهی انقلاب را بر عهده گرفت و هنگامی که فرزند ملک فاروق را که به عنوان پادشاه جدید مصر معرفی شده بود از مقامش خلع کرد، خود در ژوئن 1953م به عنوان اولین رئیس جمهور مصر برگزیده شد. اما این مقام چندان پایدار نماند و ژنرال نجیب در 18 آوریل 1954م قربانی هم‌رزم خود، سرهنگ جمال عبدالناصر گردید و از قدرت خلع و عبدالناصر، خود جانشین وی شد. ناصر یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی هم در تاریخ مدرن اعراب و هم در کشورهای در حال توسعه سده بیستم به شمار می‌رود. او موفق به ملی‌کردن کانال سوئز شد و نقش محوری در تلاش‌های ضد امپریالیستی در جهان عرب و آفریقا داشت. ناصر همچنین نقش کلیدی در تأسیس جنبش عدم تعهد داشت.

 

 

برگزاری نخستین کنفرانس نمایندگان ملل آسیایی و آفریقایی

IMG_20230418_092254

68 سال پیش در چنین روزی، هجدهم آوریل سال 1955 میلادی:

نخستین کنفرانس نمایندگان ملل آسیایی و آفریقایی مشهور به «کنفرانس باندونگ» در شهری به همین نام در اندونزی تشکیل شد. در این گردهمایی نمایندگان بیش از 29 کشور آسیایی و آفریقایی که خواهان ایجاد اتحادیه ای از کشورهای جهان سوم در مقابل دو ابرقدرت شرق و غرب بودند، شرکت داشتند. در پایان کنفرانس باندونگ قطعنامه ای مبنی بر حمایت از همکاری های اقتصادی و فرهنگی کشورهای جهان سوم و حق تعیین سرنوشت ملل آسیایی و آفریقایی تصویب شد. کنفرانس باندونگ مقدمه تشکیل جنبش کشورهای غیر متعهد بود.

 

 

درگذشت آلبرت انیشتین، فیزیکدان و مبتکر فرضیه اتمی 

IMG_20230418_092258

68 سال پیش در چنین روزی، هجدهم آوریل سال 1955 میلادی:

"آلبرت انیشتین" فیزیک‌دان شهیر و مبتکر فرضیه اتمی درگذشت. آلبرت اینشتین (به آلمانی: Albert Einstein) (زاده ۱۴ مارس ۱۸۷۹) فیزیک‌دان نظری زادهٔ آلمان بود. او بیشتر به خاطر نظریّه نسبیت و به ویژه برای هم‌ارزی جرم و انرژی (E=mc۲) شهرت دارد. علاوه بر این، او در بسط تئوری کوانتوم و مکانیک آماری سهم عمده‌ای داشت. اینشتین جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۲۱ برای خدماتش به فیزیک نظری و به خصوص به خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک دریافت کرد. او به دلیل تأثیرات چشمگیرش، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیزیک‌دانانی شناخته می‌شود که به این جهان پا گذاشته‌اند. در فرهنگ عامه، نام «اینشتین» مترادف هوش زیاد و نابغه شده‌است. آلبرت اینشتین در سن 76 سالگی در 18 اوریل 1955 درگذشت.

 

 

استقلال زیمبابوه 

IMG_20230418_092303

43 سال پیش، در روز هجدهم آوریل سال 1980 میلادی:

کشور «زیمبابوه» که در گذشته رودزیا خوانده می شد، استقلال یافت. این کشور در اواخر قرن نوزدهم مستعمره انگلیس شد و اقلیت سفیدپوست بر آن حکومت می کرد. پس از جنگ جهانی دوم و تضعیف انگلیس، مبارزات و اعتراضات مردم زیمبابوه علیه استعمارگران و حاکمان این کشور، شدت یافت و منجر به تشکیل گروه های مسلح شد. از سال 1970 درگیری مسلحانه میان دولت و مخالفان افزایش یافت، بطوریکه درسال 1978، دولت اقلیت سفیدپوست مجبور به کناره گیری شد و انگلیس با برگزاری انتخابات آزاد پارلمانی در سال 1980، موافقت کرد. در این انتخابات، حزب اتحاد ملی آفریقایی به رهبری رابرت موگابه به پیروزی دست یافت و اولین دولت سیاهپوست در زیمبابوه تشکیل شد.زیمبابوه در جنوب آفریقا، بیش از 390 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و با موزامبیک، زامبیا، بوتسوانا و آفریقای جنوبی همسایه است. همچنین 97 درصد از جمعیت زیمبابوه، سیاهپوست هستند.

 

 

حمله رژیم صهیونیستی به قانا و قتل عام غیرنظامیان

IMG_20230418_092308

27 سال پیش، در روز هجدهم آوریل سال 1996 میلادی:

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در دهکده «قانا» در جنوب لبنان را که صدها غیرنظامی لبنانی در آن پناه گرفته بودند، مورد حمله قرار داد. در این حمله وحشیانه که در جریان عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی علیه لبنان تحت عنوان «خوشه های خشم» انجام شد، حدود 110 غیر نظامی لبنانی کشته و تعدادی نیز مجروح شدند. قتل عام فجیع این پناهندگان لبنانی که 33 تن از آنان، کودکان زیر 10 سال بودند، خشم افکار عمومی را در جهان برانگیخت و صهیونیست ها مجبور به خاتمه دادن به بمباران لبنان شدند. در این حال، آمریکا مانع از تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت، مبنی بر محکومیت کشتار ساکنین روستای قانا توسط رژیم صهیونیستی شد. اما مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای، ضمن محکوم کردن این جنایت، تل آویو را ملزم به پرداخت غرامت به قربانیان فاجعه قانا کرد. این قطعنامه، بازتابی از انزجار جهانیان از جنایات رژیم صهیونیستی بود.

 

 

روز ارتش 

IMG_20230418_092314

44 سال پیش درچنین روزی، بیست و نهم فروردین سال 1358 هجری شمسی:

ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان بیعت با حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران و تاکید بر وفاداری خویش به انقلاب اسلامی، رژه کم سابقه و شورانگیزی را در نقاط مختلف ایران برگزار کرد. در جریان این رژه که با استقبال فراوان مردم مسلمان ایران روبرو شد، مردم و ارتش، یگانگی و اتحاد خود را در راه حفظ اسلام، انقلاب و میهن اسلامی به نمایش گذاشتند. به همین منظور در جمهوری اسلامی ایران، این روز به عنوان «روز ارتش» نامگذاری شده است و همه ساله به این مناسبت مراسم ویژه ای برگزار می شود.

دیدگاه تان را بنویسید