تقویم تاریخ؛ از آغاز سفر مارکوپولو تا راه اندازی رادیو در ایران
کد خبر: 23111

تقویم تاریخ؛ از آغاز سفر مارکوپولو تا راه اندازی رادیو در ایران

امروز دوشنبه،چهارم اردیبهشت سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، برابر با سوم شوال سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و چهارم آوریل سال 2023 میلادی است.

 آغاز به کار اولین بنیاد تالیف و ترجمه کتاب در جهان

IMG_20230424_091924

۱۴۷۱ سال پیش (بر اساس محاسبات بسیاری از مورخین) در چنین روزی ۲۴ آوریل سال ۵۵۲ میلادی اولین بنیاد تالیف و ترجمه کتاب در جهان در ایران آغاز به کار کرد.

این بنیاد به تصمیم خسرو انوشیروان ـ شاه ساسانی ایران- دایر شد. نخستین بنیاد تالیف و ترجمه جهان در جوار خود یک کتابخانه عمومی ـ پژوهشی داشت که در همین سال تکمیل شده بود. برای انتقال کتاب از گوشه و کنار جهان به این بنیاد جهت ترجمه، خسرو انوشیروان حتی پزشک ویژه خود «برزویه» را به هند فرستاد و محصول این سفر، آوردن کتاب «کلیله و دِمنِه» به ایران بود که به پارسی میانه (پارسی ساسانی) و بعداً به عربی و دوباره به پارسی نوین (پارسی دری) ترجمه شده است. چهار سده پس از این، سامانیان چنین مرکزی را در جوار «کتابخانه عمومی مَرو» به وجود آوردند. دائرة المعارف کتاب و چاپ «کتابخانه مرو» را که به همت سامانیان تاسیس شده بود و تا حمله چنگیزخان دایر بود بزرگترین کتابخانه عمومی و مرکز تالیف و ترجمه کتاب در جهان قدیم به شمار آورده اند که روزانه در آن دست کم چهارصد محرّر کتاب‌ها را تکثیر (رونویسی) می‌کردند. همین مرکز به احیاء زبان و ادب فارسی کمک بسیار کرد. طرز کار کتابخانه مرو الگوی کتابخانه‌های عمومی و نیز پژوهشی جهان امروز قرار گرفته است. «مرو» اینک در جمهوری ترکمنستان قرارگرفته است.

 

 

آغاز سفر تاریخی مارکوپولو، جهانگرد ونیزی

IMG_20230424_091933

۷۵۲ سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم آوریل سال ۱۲۷۱ میلادی سفر تاریخی «مارکو پولو»، جهانگرد ونیزی به قاره آسیا آغاز شد. پیش از او پدر و عمویش از راه آسیای صغیر و ایران به چین سفر کرده بودند. در آن زمان، چین، مغولستان، ترکستان شرقی و ایران در تصرف جانشینان چنگیز مغول بود. پس از بازگشت برادران پولو به اروپا، مارکوپولو به اتفاق پدرش مجدداً به چین رفت و مدتی در این سرزمین و جزایر جنوب شرقی آسیا به سیاحت پرداخت. او پس از مراجعت به وطن، سفرنامه‌ای به نام «عجایب» در زمینه ویژگی‌های جغرافیایی چین، ترکستان، مغولستان و بخشی از آسیای جنوب شرقی به رشته تحریر درآورد. وی در این کتاب از رایج بودن پول کاغذی در چین، وجود فاضلاب، پل‌‌های بلند، آتش‌‌نشانی و پست و... سخن گفته است. این نکات برای اروپایی‌های گرفتار در خرافه و جزم اندیشی قرون وسطی باورکردنی نبود. از این رو ونیزیان، مردان خانواده پولو را مورد تمسخر قرار می‌‌دادند و آن‌ها را دروغ‌گو و گزافه‌‌گو می‌‌خواندند. سفرنامه مارکو پولو تا مدت‌‌ها کتابی پردروغ شمرده می‌‌شد تا اینکه گسترش جهانگردی، صحت گفته‌‌های وی را ثابت کرد.

 

 

آغاز قیام مردم ایرلند علیه انگلیس

IMG_20230424_091938

۱۰۷ سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم آوریل سال ۱۹۱۶ میلادی سومین قیام گسترده مردم ایرلند برای کسب آزادی و استقلال از دولت انگلستان آغاز شد.

این قیام جنگ‌های شدید فرقه‌ای میان پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها را در پی داشت. سرانجام در نتیجه مذاکرات لوید جرج، نخست وزیر وقت انگلیس و رهبران جنبش استقلال ایرلند، در سال ۱۹۲۲ میلادی، کشور آزاد ایرلند که امروزه ایرلند جنوبی خوانده می‌شود، اعلام موجودیت کرد و کاتولیک‌های ایرلند شمالی به مبارزه خود برای استقلال از انگلیس ادامه دادند.

 

 

کشف واکسن بیماری سل

IMG_20230424_091950

۹۶ سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم آوریل سال ۱۹۲۷ میلادی واکسن ب ث ژ (B.C.G) کشف شد.

این واکسن توسط آلبرت کالمت (Calmette) و گرین (Guerin) دو نفر از پزشکان برجسته فرانسوی و پس از سال‌ها تحقیق و مطالعه تهیه شد. شایان ذکر است که واکسن ب ث ژ به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری سل تزریق می‌شود و با کشف این واکسن، بیماری مهلک سل مهار شد و تلفات ناشی از آن در سراسر جهان به حداقل کاهش یافت

 

 

تاسیس اداره رادیو و آغاز به کار آن در ایران

IMG_20230424_091956

۸۳ سال پیش در چنین روزی، چهارم اردیبهشت سال ۱۳۱۹ هجری شمسی برای اولین بار در ایران، اداره رادیو تاسیس و از فرستنده رادیو تهران، گزارش اوضاع داخلی کشور پخش شد.

در ابتدای تاسیس رادیو، اداره امور آن زیر نظر وزارت پست و تلگراف و تلفن بود و برنامه‌های آن از دو فرستنده دو کیلو واتی و سی و دو کیلو واتی روی موج‌های متوسط و کوتاه پخش می‌شد. پنج سال پس از افتتاح رادیو تهران، کم کم برخی از شهرستان‌های ایران هم با فرستنده‌های محلی به پخش برنامه‌هایی محدود پرداختند، تااینکه به تدریج بر قدرت فرستنده‌ها و مدت پخش برنامه‌ها افزوده شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، شبکه‌های رادیویی وتلویزیونی گسترش زیادی یافت به طوری که هم اکنون در شبکه‌های برون مرزی صدا و شبکه‌های متعدد داخلی جمهوی اسلامی به بیش از ۳۵ زبان نیز برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی پخش می‌شود

دیدگاه تان را بنویسید