سوخت‌بران هر سه روز یک کشته در هرمزگان بر جا می‌گذارند
کد خبر: 23317

سوخت‌بران هر سه روز یک کشته در هرمزگان بر جا می‌گذارند

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان از تلفات جاده‌ای خودروهای حامل سوخت قاچاق در این استان ابراز نگرانی کرد و گفت: سوخت‌بران هر سه روز یک قربانی در هرمزگان بر جا می‌گذارند و سالانه ۱۲۰ کشته و صدها مجروح و نقص عضو نتیجه خودروهای سوختی در این استان است.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرزبانی استان هرمزگان، سید مرتضی اولادعلی در جمع مرزنشینان بندر بستانه، ملو، بندرشناس و دیوان در مسجد بندر بستانه در سخنانی به پشت پرده تامل برانگیز قاچاق سوخت در استان هرمزگان پرداخت.

وی در این نشست با بیان این مطلب که روزانه قریب به ۱۰ میلیون لیتر سوخت از استان هرمزگان قاچاق می‌شود تصریح کرد: باوجود برخورد قاطع مرزبانان و نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی با پدیده قاچاق و برخورد با سر شبکه‌ها و قاچاق‌ سازمان‌یافته و توقیف هزاران دستگاه خودرو و صدها فروند شناور حامل سوخت، اما همچنان میلیون‌ها لیتر گازوئیل روزانه از استان هرمزگان قاچاق می‌شود.

اولادعلی با بیان این مطلب که دولت برای هر لیتر گازوئیل حدود ۲۰ هزار تومان هزینه می‌کند یادآور شد: ده‌ها هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های این مملکت که باید برای چرخش چرخ تولید و اقتصاد هزینه شود، توسط قاچاقچیان سوخت به یغما می‌رود.

وی یارانه دولتی برای میزان سوخت قاچاق شده یکساله در هرمزگان را به میزان بودجه عمرانی و خدماتی چندین استان کشور دانست که توسط قاچاقچیان سوخت بلعیده می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان ترک تحصیل دانش آموزان را از پیامدهای قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت: وقتی یک نوجوان ۱۶ ساله با خودروی نیسان روزانه ۵۰ میلیون تومان درآمد کاذب از فروش سوخت قاچاق داشته باشد، قطعاً نسبت به درس و تحصیل و علم و دانش بی‌تفاوت می‌شود.

اولادعلی با بیان خاطره‌ای تکان دهنده از حضور خود در یکی از مدارس استان هرمزگان و اظهارات یکی از دبیران آن مدرسه در وضعیت اسفناک قاچاق سوخت گفت: وقتی دانش آموزی به یک معلم پیشنهاد می‌دهد که به جای معلمی بیاید در کار قاچاق سوخت و هر شب چند برابر حقوق یکماهه معلمی را دریافت کند، باید خون گریست!

وی همچنین یکی از عوامل افزایش آمار بیکاری در استان هرمزگان را وجود مشاغل کاذب همچون قاچاق سوخت و سودهای بادآورده دانست و گفت: وقتی یک جوان بیان می‌کند که روزانه می‌تواند ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان از راه قاچاق سوخت درآمد داشته باشد، قطعاً از شغل‌های کارگری و ساختمانی و یا اداری با حقوق ماهیانه هشت تا ۱۰ میلیون تومان استقبال نمی‌کند و بسیاری از آمارهای بیکاری هرمزگان با واقعیت میدانی همچون سایر استان‌های کشور همخوانی ندارد.

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان با بیان این مطلب که در سال گذشته ۲ سازمان دولتی برای جذب نیروی انسانی فراخوان استخدام در استان هرمزگان دادند اما به میزان ۵۰ درصد سقف نیروی مورد نیاز حتی ثبت نام صورت نگرفت و این در حالی است که در آمارها استان هرمزگان سال ها پیشتاز بیکارترین استان کشور است!

وی با اشاره به برخی تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها در سال‌های گذشته نسبت به جذب نیروهای بومی در مشاغل مختلف استان خاطرنشان کرد: بیان عدم جذب نیروهای بومی توسط صاحبان پروژه ها و شرکت های صنعتی بعنوان مهمترین عامل بیکاری در استان هرمزگان از زبان برخی مسئولان، غیرکارشناسی و بعضاً برای عدم کشف واقعیت پنهانی علل بیکاری است.

اولادعلی اضافه کرد: استانی که ۶۰ درصد صادارات و واردات کشور در آن انجام می‌شود و با وجود پالایشگاه‌های متعدد، صنایع فولاد و آلومینیوم و پتروشیمی و سایر صنایع قطب تجارت و اقتصاد کشور است و پیگیری‌های استاندار و مسئولان استانی در این سال ها برای جذب نیروهای بومی و ارائه آمارهای جذب نیروهای بومی توسط برخی از شرکت های بزرگ و فراخوان های جدید جذب نیروی بومی، همه و همه نشان از این دارد که عامل اصلی و مهم آمار بالای بیکاری در هرمزگان، عدم جذب نیروی بومی نبوده و کمتر از نقش مشاغل کاذب و سودهای سرسام آور و بادآورده در منصرف کردن جوانان برای اشتغال در کارگاه‌ها و شرکت ها سخن به میان می‌آید.

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان مشکلات حمل و نقل عمومی برای مردم و کمبود وانت بار و نیسان برای حمل و نقل شهری و یا خودروهای مسافری همچون مینی‌بوس برای سرویس مدارس یا شرکت ها با وجود فعالیت بیش از چند هزار دستگاه خودروی نیسان و مینی بوس در امر قاچاق سوخت را مایه تاسف دانست.

وی با بیان اینکه کل خودروهای مینی بوس یکی از استان های مرکزی کشور در جاده های درون استانی حدود ۲۰۰ دستگاه است اما در یک روستای نوار مرزی هرمزگان بیش از ۷۰۰ دستگاه مینی بوس در چرخه قاچاق سوخت هستند و در برخی از منازل بیش از ۱۰ دستگاه خودرو برای فعالیت در امر قاچاق سوخت مستقر است.

 اولادعلی با اشاره به فوت بیش از ۱۵ نفر از ابتدای سال جاری تاکنون بعلت تصادفات خودروهای سوختی در استان گفت: متأسفانه سال قبل نیز ۱۲۰ نفر بعلت تصادفات خودروهای سوخت بر در جاده های مرگ استان کشته و صدها نفر مجروح و نقص عضو شدند.

وی همچنین با اعلام نگرانی از وضعیت فاجعه بار قاچاق سوخت در خوریات و تالاب های استان هرمزگان اظهار کرد: محیط زیست و سرمایه های ملی استان، با آتش طمع قاچاقچیان سوخت در حال سوختن و نابودی است.

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان ادامه داد: آسیب های زیست محیطی بویژه در تالاب ها و خوریات در صورت جدی نگرفتن بسیار گسترده و فراگیر بوده و موجب تخریب محیط زیست و نابودی گونه های نادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه عدم حفظ منابع تجدید ناپذیر محیط زیست باعث ضایع شدن حق نسل های آینده می شود، افزود: محیط زیست، میراث گذشتگان و امانت آیندگان و حفاظت از آن وظیفه‌ای همگانی است.

اولادعلی از بین رفتن ورزش های آبی و تفریحی استان بعلت عدم تمایل سرمایه گذاران برای ایجاد کلوپ های دریایی بعلت سودآوری پایین در برابر سود سرسام آور قاچاق سوخت را یکی دیگر از معضلات قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت: امسال در نوروز قریب به هشت میلیون گردشگر وارد استان هرمزگان شد اما دریغ از وجود کلوپ های متعدد دریایی برای تفریح و گردش مسافران نوروزی که این ضعف می تواند حوزه گردشگری استان را در سالهای آینده با چالش روبرو کند.

وی افزود: وقتی مسافر و گردشگری به هرمزگان که باید پایتخت ورزش های آبی و تفریحی کشور باشد سفر کرده و در سواحل آن سرگردان می‌شود و با نارضایتی استان را ترک می کند، بر اساس نظریه کارشناسان گردشگری، یک گردشگر ناراضی می تواند تا ۱۶ گردشگر را از سفر به مقصد گردشگری در آینده منصرف کند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان سواحل سیریک، کرگان، کلاهی،تیاب، بندرکرگان و سایر نقاط شرق استان هرمزگان را دارای چشم انداز بسیار زیبا و مستعد گردشگری دریایی و حتی زیباتر از سواحل شمالی کشور دانسته اما اظهار داشت: این سواحل بعلت ناامنی جاده های منتهی به سواحل که مملو از حضور خودروهای شوتی سوخت بر بوده، خالی از هرگونه مسافر و گردشگر است.

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان گرانی سطح بازار در استان هرمزگان را هم به نوعی به قاچاق سوخت ارتباط داد و گفت: وقتی ۱۵ درصد پرونده های قاچاق کشور توسط تعزیرات حکومتی استان هرمزگان بررسی شود و حجم وسیع توان و انرژی نیروهای خدوم تعزیرات را رسیدگی به ده‌ها هزار پرونده قاچاق سوخت تلف کند، قطعاً نظارت کامل و دقیق بر بازار دچار اختلال می شود و اینگونه می شود که امروز بندرعباس یکی از شهرهای گران در کشور در سطح رسانه‌ها نامیده می‌شود.

گرانی ماهی بعلت کاهش صید، صف های طولانی پمپ بنزین و مزاحمت و سردرگمی برای شهروندان، پرتاب راکت های آتش زا از طرف قاچاقچیان به سمت ماموران و شهادت بیش از ۳۹ مرزبان در سال های گذشته، شکاف طبقاتی، تجمل گرایی، تغییر سبک زندگی، فساد و کلاهبرداری و سایر جرایم و آسیب های اجتماعی، از دیگر معضلات قاچاق سوخت در استان هرمزگان بود که معاون اجتماعی مرزبانی استان در این نشست به‌صورت اجمالی به آن ها پرداخت.

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان ترک تحصیل نوجوانان و جوانان هرمزگانی را بسیار نگران کننده عنوان کرد و گفت: وقتی پسران نوجوان و جوان از درس و تحصیل فاصله بگیرند و با مدارک ابتدایی و یا زیر دیپلم درس را رها کنند و از آن طرف دختران در سطوح عالیه به تحصیل بپردازند، آیا به فکر تبعات و اختلافات فرهنگی زوج های جوان در آینده که دچار آسیب جدی می شوند، هستیم؟

اولادعلی با قدردانی از روشنگری‌های حجت الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و همچنین رئیس کل دادگستری استان هرمزگان و پیگیری‌های مجدانه استاندار جهادی و انقلابی استان و حضور این عزیزان در صحنه روشنگری پیامدهای قاچاق، از سایر صاحبان تریبون و قلم و رسانه و فعال در استان هرمزگان خواست در این عرصه روشنگری کنند.

وی با بیان این مطلب که جهاد تبیین صرفا در حوزه سیاسی تعریف نشده و باید در حوزه معضلات اجتماعی و اقتصادی نیز وارد گود شد تصریح کرد: هر کسی که در برابر این همه پیامدهای مخرب قاچاق سوخت سکوت و به بهانه اشتغال زایی از آن حمایت می کند، به مردم استان هرمزگان و نسل آینده خیانت می کند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان در پایان به شعار سال اشاره کرد و با بیان این مطلب که کمر تولید در استان هرمزگان توسط قاچاق سوخت شکسته شده خاطرنشان کرد: این پدیده علاوه بر نادیده گرفتن بخش عمده ای از عملکرد اقتصادی، باعث بروز بسیاری از مشکلات در عرصه تولید و توسعه و رونق اقتصادی استان شده است و سیاست ها و برنامه های اجتماعی و فرهنگی را دچار مشکل می کند زیرا معضل قاچاق در قدم اول باعث ضعف اقتصاد و تولید داخلی می شود.

دیدگاه تان را بنویسید